Gjest frustert (og anonym) Skrevet 1. november 2000 Del Skrevet 1. november 2000 Av og til føles "ammelandet" Norge som en byrde, her Skal MAN visst fullamme - ellers er det noe galt med deg. Evt. problemer skyldes bare manglende vilje. Føles også som man blir fratatt enhver rett til å ta avgjølser i forhold til barnets kosthold. Det ble litt av en utblåsning, håper ingen føler seg støtt. Men, slik kan helsesøstrene også oppleves. -------------------------------------------------------------------------------- Babyen min på tre uker var stor ved fødselen, men sliter enda med å komme opp på fødselesvekten (4,7 kg). Det virker som han ikke får nok mat. Jeg vekker ham med jevne mellomrom på dagtid for å amme ham, ellers våknar han ikke før han er desperat sulten, og da må jeg amme ham i timesvis! Dvs, det må jeg et par perioder på døgnet likevel, bl.a. en om natten. Han spiser og spiser, og virker irritert når han ikke får noe mer ut av puppen. Han får begge puppene hver ang jeg ammer (10-15 ganger i døgnet), men vil ha mer en halv time senere! Jeg blir sliten og han blir irritert. Det er aldri noe til over til pumping, dessuten tror jeg ikke jeg greier å amme/pumpe mer. Sugeteknikkenhans er fin, men av og til får jeg vondt i puppene av den stadige ammingen. (Blir dessuten mentalt sliten og føler meg "utsugd") Har lyst til å supplere med en flaske morsmelktillegg på natta, fordi han virker så sulten og urolig da. Nevnte dette for helsesøster i forrige uke, men hun mente jeg bare skulle fortsette å amme, å kom det mer melk. Men, det gjør jo ikke det! Det er ikke fordi jeg er lat og ikke gidder å amme barnet jeg vil gi ham en flaske, men det føles nesten slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8335-en-liten-utbl%C3%A5sning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest momle Skrevet 1. november 2000 Del Skrevet 1. november 2000 HM! Jeg er ikke noen ekspert,så du må se på dette som et "kjerringråd".... Det første sist: Dess mer du blir frustrert og stressa over dette, dess mindre melk får du.(Jeg snakker her av erfaring...) Dersom du ikke klarer å slappe av mht. dette, ville jeg gitt en liten flaske tillegg på kvelden bare for å se om det kom seg. Men jeg tror at du skal fortsette å gi så mye som du kan av deg selv. I starten husker jeg at jeg også synes det var "pes" med den amminga. Den første tida krever ofte ungen mer - senere vil du nok oppleve at det går lengre tid mellom hvert måltid. Jeg har ammet i et halvt år og synes det er kjempegreit nå. Det er mye enklere enn å koke flasker "hele" dagen iallefall... SÅ til det første: Skjønner hjertesukket ditt - men helsepersonellets oppgave er jo bare å anbefale det som er optimalt for barnet. Har du ikke melk så har du ikke - det er ingenting å gjøre med, og ungen din blir sikkert sunn og frisk for det. Men jeg anbefaler deg å ikke gi opp puppen - det går bedre etterhvert. Men vær ikke redd for å gi han en flaske på kvelden hvis han trenger det. trorjegtrallalla 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8335-en-liten-utbl%C3%A5sning/#findComment-39525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. november 2000 Del Skrevet 1. november 2000 Hvis du føler at du vil gi litt tillegg innimellom så gjør endelig det. Tillegget er ikke gift slik enkelte omtrent later til å tro!!!! Men det er ikke sikkert han sover så mye bedre om natten fordet... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8335-en-liten-utbl%C3%A5sning/#findComment-39553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bm Skrevet 1. november 2000 Del Skrevet 1. november 2000 Helt enig med deg! Man MÅ visst amme uansett virker det som. Jeg er ganske heldig som har en helsesøster som sa at jeg godt kunne gi erstatning, spesielt på kvelden hvis jeg følte at puppene var "tomme" og jeg trengte en hvil. Så jeg ga erstatning hver kveld en stund, etter puppen, og det gikk kjempefint. Etterhvert fikk jeg mer melk også, og nå fullammer jeg veslemor som er 3 mnd. Ikke ha dårlig samvittighet hvis du må gi erstatning, husk det blir friske og sunne barn av de som bare får erstatning også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8335-en-liten-utbl%C3%A5sning/#findComment-39560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier Skrevet 2. november 2000 Del Skrevet 2. november 2000 Kjære frustrert og anonym, Du er verken lat eller giddalaus, du er rett og slett litt for sliten! Det er ikke alltid fødsel, barseltid og amming blir som man har forestilt seg og for mange er det nok mye mer slit enn ventet, spesielt de første ukene. Det er litt for lettvint noen ganger å si at bare du ammer mer så blir det mer melk. Først ville jeg ha funnet ut hvordan hverdagen din var, tar du hensyn til deg seg selv og skrur ned krav og forventninger i forhold til andre roller du har? Har du mulighet å få avlastning med husarbeid, barnestell etc? Når barnet blir tilbudt bryst opptil 15 ganger i døgnet og ikke er fornøyd/ikke går opp i vekt vile jeg sett nærmere på døgnrytme og sugeteknikk. Har barnet virkelig mye brystvev i munnen sin slik at brystet virkelig blir godt melket? Har du en god utdrivningsrefleks, dvs. kan du se at det renner fra det andre brystet når du ammer eller hvis barnet slepper taget? Hører du at barnet svelger? En sjelden gang kan det sitte igjen rester av morkaken som hemmer hormonene som er viktige for melkeproduksjonen, symptomer er langvarig blødning. Ta kontakt med ammekyndig person hvis du tror at du trenger hjelp med noe av det ovenstående eller skriv igjen så svarer vi så godt det går over internett. Noen har god effekt av urtete som du får kjøpt på apoteket. Prøv å gi deg og barnet 2-3 døgn til hvor det er å amme det handler om, bare det. Legg dere til sengs begge to hvis mulig. Det kan være en investering som gir mer melk. Til syvende og sist er det foreldrene som bestemmer hvilken ernæring barnet skal ha og det er definitivt bare du som vet hvor sliten du er og hvor din grense går for hva du orker. Mitt standpunkt er at mødre skal få så god hjelp og gode råd at valget å gi flaske er et valg og ikke et resultat av lite kunnskap/dårlig veiledning hos helsepersonell. Jeg ønsker deg lykke til og velkommen tilbake - både med utblåsninger og frustrasjoner - og nye spørsmål. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8335-en-liten-utbl%C3%A5sning/#findComment-39732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frustrert etter en laaang natt Skrevet 2. november 2000 Del Skrevet 2. november 2000 Kjære frustrert og anonym, Du er verken lat eller giddalaus, du er rett og slett litt for sliten! Det er ikke alltid fødsel, barseltid og amming blir som man har forestilt seg og for mange er det nok mye mer slit enn ventet, spesielt de første ukene. Det er litt for lettvint noen ganger å si at bare du ammer mer så blir det mer melk. Først ville jeg ha funnet ut hvordan hverdagen din var, tar du hensyn til deg seg selv og skrur ned krav og forventninger i forhold til andre roller du har? Har du mulighet å få avlastning med husarbeid, barnestell etc? Når barnet blir tilbudt bryst opptil 15 ganger i døgnet og ikke er fornøyd/ikke går opp i vekt vile jeg sett nærmere på døgnrytme og sugeteknikk. Har barnet virkelig mye brystvev i munnen sin slik at brystet virkelig blir godt melket? Har du en god utdrivningsrefleks, dvs. kan du se at det renner fra det andre brystet når du ammer eller hvis barnet slepper taget? Hører du at barnet svelger? En sjelden gang kan det sitte igjen rester av morkaken som hemmer hormonene som er viktige for melkeproduksjonen, symptomer er langvarig blødning. Ta kontakt med ammekyndig person hvis du tror at du trenger hjelp med noe av det ovenstående eller skriv igjen så svarer vi så godt det går over internett. Noen har god effekt av urtete som du får kjøpt på apoteket. Prøv å gi deg og barnet 2-3 døgn til hvor det er å amme det handler om, bare det. Legg dere til sengs begge to hvis mulig. Det kan være en investering som gir mer melk. Til syvende og sist er det foreldrene som bestemmer hvilken ernæring barnet skal ha og det er definitivt bare du som vet hvor sliten du er og hvor din grense går for hva du orker. Mitt standpunkt er at mødre skal få så god hjelp og gode råd at valget å gi flaske er et valg og ikke et resultat av lite kunnskap/dårlig veiledning hos helsepersonell. Jeg ønsker deg lykke til og velkommen tilbake - både med utblåsninger og frustrasjoner - og nye spørsmål. Vennlig hilsen *Først ville jeg ha funnet ut hvordan hverdagen din var, tar du hensyn til deg seg selv og skrur ned krav og forventninger i forhold til andre roller du har? - Jeg har nesten ikke vært ute av leiligheta etter fødselen, max en liten handletur. *Har du mulighet å få avlastning med husarbeid, barnestell etc? - Delvis, men samboeren min er jo på jobb på dagen, og den dårlige samvittigheten for å få ham til å ta barnet når han kommer hjem er mye verre enn å ta ham selv. *Når barnet blir tilbudt bryst opptil 15 ganger i døgnet og ikke er fornøyd/ikke går opp i vekt vile jeg sett nærmere på døgnrytme og sugeteknikk. Har barnet virkelig mye brystvev i munnen sin slik at brystet virkelig blir godt melket? - Ja, etter mye strev har vi funnet en sugeteknikk som virker bra. "Godkjent" av helsesøster, i hvert fall. *Har du en god utdrivningsrefleks, dvs. kan du se at det renner fra det andre brystet når du ammer eller hvis barnet slepper taget? - Nei, det renner bare fra brystene mine dersom de er fullle av melk. Det blir de aldri når jeg ammer så ofte. *Hører du at barnet svelger? - Ja, definitivt. En sjelden gang kan det sitte igjen rester av morkaken som hemmer hormonene som er viktige for melkeproduksjonen, symptomer er langvarig blødning. - Jeg blør ikke lengre. * Noen har god effekt av urtete som du får kjøpt på apoteket. - Bruker den. *Prøv å gi deg og barnet 2-3 døgn til hvor det er å amme det handler om, bare det. Legg dere til sengs begge to hvis mulig. Det kan være en investering som gir mer melk. - Uæææh, det er jo på det nærmeste det jeg gjør!!! Jeg kan UMULIG amme enda mer, for jeg må legge til at han ammer 10-15 ganger i døgnet, hver gang tar det mellom 1/2 - 1 time. Til syvende og sist er det foreldrene som bestemmer hvilken ernæring barnet skal ha og det er definitivt bare du som vet hvor sliten du er og hvor din grense går for hva du orker. Mitt standpunkt er at mødre skal få så god hjelp og gode råd at valget å gi flaske er et valg og ikke et resultat av lite kunnskap/dårlig veiledning hos helsepersonell. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8335-en-liten-utbl%C3%A5sning/#findComment-39760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frustrert etter en laaang natt Skrevet 2. november 2000 Del Skrevet 2. november 2000 *Først ville jeg ha funnet ut hvordan hverdagen din var, tar du hensyn til deg seg selv og skrur ned krav og forventninger i forhold til andre roller du har? - Jeg har nesten ikke vært ute av leiligheta etter fødselen, max en liten handletur. *Har du mulighet å få avlastning med husarbeid, barnestell etc? - Delvis, men samboeren min er jo på jobb på dagen, og den dårlige samvittigheten for å få ham til å ta barnet når han kommer hjem er mye verre enn å ta ham selv. *Når barnet blir tilbudt bryst opptil 15 ganger i døgnet og ikke er fornøyd/ikke går opp i vekt vile jeg sett nærmere på døgnrytme og sugeteknikk. Har barnet virkelig mye brystvev i munnen sin slik at brystet virkelig blir godt melket? - Ja, etter mye strev har vi funnet en sugeteknikk som virker bra. "Godkjent" av helsesøster, i hvert fall. *Har du en god utdrivningsrefleks, dvs. kan du se at det renner fra det andre brystet når du ammer eller hvis barnet slepper taget? - Nei, det renner bare fra brystene mine dersom de er fullle av melk. Det blir de aldri når jeg ammer så ofte. *Hører du at barnet svelger? - Ja, definitivt. En sjelden gang kan det sitte igjen rester av morkaken som hemmer hormonene som er viktige for melkeproduksjonen, symptomer er langvarig blødning. - Jeg blør ikke lengre. * Noen har god effekt av urtete som du får kjøpt på apoteket. - Bruker den. *Prøv å gi deg og barnet 2-3 døgn til hvor det er å amme det handler om, bare det. Legg dere til sengs begge to hvis mulig. Det kan være en investering som gir mer melk. - Uæææh, det er jo på det nærmeste det jeg gjør!!! Jeg kan UMULIG amme enda mer, for jeg må legge til at han ammer 10-15 ganger i døgnet, hver gang tar det mellom 1/2 - 1 time. Til syvende og sist er det foreldrene som bestemmer hvilken ernæring barnet skal ha og det er definitivt bare du som vet hvor sliten du er og hvor din grense går for hva du orker. Mitt standpunkt er at mødre skal få så god hjelp og gode råd at valget å gi flaske er et valg og ikke et resultat av lite kunnskap/dårlig veiledning hos helsepersonell. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8335-en-liten-utbl%C3%A5sning/#findComment-39761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest momle igjen Skrevet 2. november 2000 Del Skrevet 2. november 2000 *Først ville jeg ha funnet ut hvordan hverdagen din var, tar du hensyn til deg seg selv og skrur ned krav og forventninger i forhold til andre roller du har? - Jeg har nesten ikke vært ute av leiligheta etter fødselen, max en liten handletur. *Har du mulighet å få avlastning med husarbeid, barnestell etc? - Delvis, men samboeren min er jo på jobb på dagen, og den dårlige samvittigheten for å få ham til å ta barnet når han kommer hjem er mye verre enn å ta ham selv. *Når barnet blir tilbudt bryst opptil 15 ganger i døgnet og ikke er fornøyd/ikke går opp i vekt vile jeg sett nærmere på døgnrytme og sugeteknikk. Har barnet virkelig mye brystvev i munnen sin slik at brystet virkelig blir godt melket? - Ja, etter mye strev har vi funnet en sugeteknikk som virker bra. "Godkjent" av helsesøster, i hvert fall. *Har du en god utdrivningsrefleks, dvs. kan du se at det renner fra det andre brystet når du ammer eller hvis barnet slepper taget? - Nei, det renner bare fra brystene mine dersom de er fullle av melk. Det blir de aldri når jeg ammer så ofte. *Hører du at barnet svelger? - Ja, definitivt. En sjelden gang kan det sitte igjen rester av morkaken som hemmer hormonene som er viktige for melkeproduksjonen, symptomer er langvarig blødning. - Jeg blør ikke lengre. * Noen har god effekt av urtete som du får kjøpt på apoteket. - Bruker den. *Prøv å gi deg og barnet 2-3 døgn til hvor det er å amme det handler om, bare det. Legg dere til sengs begge to hvis mulig. Det kan være en investering som gir mer melk. - Uæææh, det er jo på det nærmeste det jeg gjør!!! Jeg kan UMULIG amme enda mer, for jeg må legge til at han ammer 10-15 ganger i døgnet, hver gang tar det mellom 1/2 - 1 time. Til syvende og sist er det foreldrene som bestemmer hvilken ernæring barnet skal ha og det er definitivt bare du som vet hvor sliten du er og hvor din grense går for hva du orker. Mitt standpunkt er at mødre skal få så god hjelp og gode råd at valget å gi flaske er et valg og ikke et resultat av lite kunnskap/dårlig veiledning hos helsepersonell. Du!?!?!?!? Hva er dette du skriver om at du ikke vil at samboeren din skal være med barnet når han kommer hjem fra jobb????? Unnskyld meg - men du må slippe faren til! Selv om han har vært på jobb hele dagen, fortjener sannelig du også litt avkobling i denne perioden! Du gjør en minst like viktig jobb som han gjør og fortjener å få hvilt. Send han ut med barnevognen, og si at de ikke får komme tilbake på to timer. Det går helt fint! Slipp pappaen til og hvil deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8335-en-liten-utbl%C3%A5sning/#findComment-39994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
groddis Skrevet 2. november 2000 Del Skrevet 2. november 2000 Hei, jeg er litt sent ute med svar, men kanskje du ser det allikevel. Ville bare nevne et par ting: en av mammaene på min barselgruppe har ikke nok næring i melka si. Hun fortalte at hun ammet og ammet, bl.a. hver time om natta, men babyen var tynn og la svært lite på seg. Så i samråd med helsesøster( tror jeg) begynte hun å gi tillegg ved siden av ammingen, og DA la babyen på seg. Begge ble fornøyde! Etter det jeg har sett så ammer hun alltid før hun gir tillegg, og det ser ut til å fungere. En annen ting er at det kan jo være at babyen din har litt vondt i magen (kolikk) og derfor vil suge mye. Det har ialfall mine hatt. Sugingen lindrer... Dessuten: min førstemann var også umettelig om natta. Fra han var ca 5 uker fikk han tillegg om kvelden, og dette hjalp. Dessuten kunne PAPPAen ordne dette slik at jeg fikk litt fri. Han syntes iallfall det var stas! Nå med min andremann har jeg bevisst gått inn for å fullamme. Hun er nå 13 uker, men har siden hun var 6 uker vært en natteravn. Hvorfor vet jeg ikke, men hun har sjelden sovnet for 2-3 tida om natta. Tror også hun har vært litt plaget med magen. Heldigvis er eldstemann i barnehagen så jeg har bare innrettet meg etter frøkenen. Ikke sett på klokka og iallfall ikke talt antall ganger jeg har ammet i løpet av døgnet, og sovet på dagen når hun har sovet. Ikke brydd meg om støv o.l. Nå har det heldigvis snudd. Hele denne uka har hun sovnet før kl 24! Og hun sover nå kl 22... Huff, dette ble langt, men jeg ville bare dele noen erfaringer. Jeg synes det ofte det har vært godt å høre hva andre har gjort, og så har jeg stort sett funnet min måte å gjøre tingene på allikevel. PS: involver samboeren mer, han bør også ta sin tørn, iallfall omkvelden! Lykke til! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8335-en-liten-utbl%C3%A5sning/#findComment-40040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
aja Skrevet 2. november 2000 Del Skrevet 2. november 2000 Kjenner meg igjen!!! Men problemet mitt var at jeg stresset over alt jeg ikke fikk tid til i steden for å sette pris på at lilleprinsen ville bo på kroppen min 24 t i døgnet. I tillegg "lot jeg være" å spise mer enn høyst nødvendig, for Sander gråt som hans siste time var kommet om jeg la han fra meg. Melken ble mindre og mindre, Sander mer og mer irritert, og til slutt fikk jeg noe som lignet sammenbrudd, og da slo helsestasjonen til med dette rådet: Gi barnet 15-20 min på hver pupp når han ber om det, og så tilbyr du en flaske tillegg. La gjerne far gi flasken, slik at du selv får hvile. Far setter virkelig pris på å få mate barnet! Når du kommer litt til hektene igjen, og hvis du ønsker å få opp melkemengden igjen, så prøv å pumpe etter amming. Dette hjalp meg, samtidig som at jeg begynte å spise igjen. 3 døgn i senga med puppen bar og prinsen ved min side gjorde også underverker. Men du verden så sliten jeg var, og hvor lei jeg var hele ammingen. Men pga. det du nevner med at man SKAL amme, så hadde jeg ikke hjerte eller lyst til å gi opp. Kravet til amming er nok litt høyt her i landet, ja.... Men nå har jeg i alle mer enn nok melk, og det var mitt valg. Lykke til uansett løsning du velger. Jeg er selv vokst opp på tillegg. Frisk og rask er jeg, om jeg er riktig vel bevart får vel andre svare på:-) Allergi har jeg heller ikke vært plaget med. Så det blir da folk av oss også:-D Ikke slit deg ut. Kos deg! Og ta helsestasjonen med en klype salt! Det er du som kjenner barnet ditt best! Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8335-en-liten-utbl%C3%A5sning/#findComment-40043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
embla Skrevet 2. november 2000 Del Skrevet 2. november 2000 Først av alt må jeg si at jeg forstår at du er frustrert. Man føles helt "utsugd" i perioder. I begynnelsen syntes jeg at hvert døgn var et økedøgn. Jeg satt og amma hele ettermiddagen/kvelden. Nå er tulla vår 4 mnd, og økedøgnene kommer sjeldnere. Et lite råd som du sikkert har hørt før: Husk å drikke nok væske. Det var ikke lett for meg for jeg var ikke så tørst. Men det hjelper. Dessuten har jeg hele tiden hatt veldig tro på at jenta vår fikk nok mat, og da fikk hun det (enkelt sagt). Men er det ingen annen råd, så gi tillegg. Det har skjedd verre ting her i verden... Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8335-en-liten-utbl%C3%A5sning/#findComment-40059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 3. november 2000 Del Skrevet 3. november 2000 Har dere begynt med smukk? Etter bare en uke var jeg så sliten at pappan fant frem smukken. Det hjalp mye. Lillegutt trengte ikke puppen hele kvelden, selv om jeg fortsatt ammet ofte. Smukken var en kjempefin avlastning. Ellers har du vel fått en del gode råd her. Jeg vil bare oppfordre deg til å tenke på deg selv. La huset flyte og sov når babyen sover. Amming er mer slitsomt en man vet på forhånd. Jeg var fast bestemt på ikke å gi opp, og etter 3-4 måneder gikk det veldig greit. Det er lang tid, men du verden så lettvint det var etterpå. Jeg ammet i 17 måneder:-) Men det er noen amming ikke passer for. Jeg koste meg med det, men hvis du føler det som om du blir "oppspist" av barnet er det bedre for dere begge med tillegg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8335-en-liten-utbl%C3%A5sning/#findComment-40139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier Skrevet 3. november 2000 Del Skrevet 3. november 2000 *Først ville jeg ha funnet ut hvordan hverdagen din var, tar du hensyn til deg seg selv og skrur ned krav og forventninger i forhold til andre roller du har? - Jeg har nesten ikke vært ute av leiligheta etter fødselen, max en liten handletur. *Har du mulighet å få avlastning med husarbeid, barnestell etc? - Delvis, men samboeren min er jo på jobb på dagen, og den dårlige samvittigheten for å få ham til å ta barnet når han kommer hjem er mye verre enn å ta ham selv. *Når barnet blir tilbudt bryst opptil 15 ganger i døgnet og ikke er fornøyd/ikke går opp i vekt vile jeg sett nærmere på døgnrytme og sugeteknikk. Har barnet virkelig mye brystvev i munnen sin slik at brystet virkelig blir godt melket? - Ja, etter mye strev har vi funnet en sugeteknikk som virker bra. "Godkjent" av helsesøster, i hvert fall. *Har du en god utdrivningsrefleks, dvs. kan du se at det renner fra det andre brystet når du ammer eller hvis barnet slepper taget? - Nei, det renner bare fra brystene mine dersom de er fullle av melk. Det blir de aldri når jeg ammer så ofte. *Hører du at barnet svelger? - Ja, definitivt. En sjelden gang kan det sitte igjen rester av morkaken som hemmer hormonene som er viktige for melkeproduksjonen, symptomer er langvarig blødning. - Jeg blør ikke lengre. * Noen har god effekt av urtete som du får kjøpt på apoteket. - Bruker den. *Prøv å gi deg og barnet 2-3 døgn til hvor det er å amme det handler om, bare det. Legg dere til sengs begge to hvis mulig. Det kan være en investering som gir mer melk. - Uæææh, det er jo på det nærmeste det jeg gjør!!! Jeg kan UMULIG amme enda mer, for jeg må legge til at han ammer 10-15 ganger i døgnet, hver gang tar det mellom 1/2 - 1 time. Til syvende og sist er det foreldrene som bestemmer hvilken ernæring barnet skal ha og det er definitivt bare du som vet hvor sliten du er og hvor din grense går for hva du orker. Mitt standpunkt er at mødre skal få så god hjelp og gode råd at valget å gi flaske er et valg og ikke et resultat av lite kunnskap/dårlig veiledning hos helsepersonell. Kjære frustrert etter en lang natt, Jeg vil si at det er ikke så lett å gi råd uten direkte dialog! Når jeg skriver at du skal gå til sengs med babyen og bare amme så mener jeg det! Du skriver at det er det du gjør allerede men det er ikke helt sant fordi det høres ut som om du gjør veldig mye mer - bl.a. burde samboren din avlaste deg, og ikke omvendt. Jeg mener at noen annen enn deg skal ordne med middag, handle, skifte bleier, bade etc., dvs. alt som du ikke trenges til. Det trenger ikke å være barnefaren, bare det er noen du trives å ha tett innpå deg. Noe viktig som ikke ble med på mitt forrige innlegg var at det selvfølgelig ikke er hverken et nederlag eller noefarlig å gi barnet morsmelkerstatning. Du kan bruke det en eller flere kvelder for å få litt pusterom eller å gi det fast hver kveld. Hvis man ønsker å beholde den melkeproduksjon man har er det bedre å gi mye en gang i døgnet enn å gi litt etter hvert måltid. På den måten vil barnet fortsatt stimulere brystet ofte. I ditt og de fleste andres tilfelle er det på kvelden behovet er størst. Jeg ønsker deg fortsatt lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8335-en-liten-utbl%C3%A5sning/#findComment-40258 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kengumamma Skrevet 3. november 2000 Del Skrevet 3. november 2000 *Først ville jeg ha funnet ut hvordan hverdagen din var, tar du hensyn til deg seg selv og skrur ned krav og forventninger i forhold til andre roller du har? - Jeg har nesten ikke vært ute av leiligheta etter fødselen, max en liten handletur. *Har du mulighet å få avlastning med husarbeid, barnestell etc? - Delvis, men samboeren min er jo på jobb på dagen, og den dårlige samvittigheten for å få ham til å ta barnet når han kommer hjem er mye verre enn å ta ham selv. *Når barnet blir tilbudt bryst opptil 15 ganger i døgnet og ikke er fornøyd/ikke går opp i vekt vile jeg sett nærmere på døgnrytme og sugeteknikk. Har barnet virkelig mye brystvev i munnen sin slik at brystet virkelig blir godt melket? - Ja, etter mye strev har vi funnet en sugeteknikk som virker bra. "Godkjent" av helsesøster, i hvert fall. *Har du en god utdrivningsrefleks, dvs. kan du se at det renner fra det andre brystet når du ammer eller hvis barnet slepper taget? - Nei, det renner bare fra brystene mine dersom de er fullle av melk. Det blir de aldri når jeg ammer så ofte. *Hører du at barnet svelger? - Ja, definitivt. En sjelden gang kan det sitte igjen rester av morkaken som hemmer hormonene som er viktige for melkeproduksjonen, symptomer er langvarig blødning. - Jeg blør ikke lengre. * Noen har god effekt av urtete som du får kjøpt på apoteket. - Bruker den. *Prøv å gi deg og barnet 2-3 døgn til hvor det er å amme det handler om, bare det. Legg dere til sengs begge to hvis mulig. Det kan være en investering som gir mer melk. - Uæææh, det er jo på det nærmeste det jeg gjør!!! Jeg kan UMULIG amme enda mer, for jeg må legge til at han ammer 10-15 ganger i døgnet, hver gang tar det mellom 1/2 - 1 time. Til syvende og sist er det foreldrene som bestemmer hvilken ernæring barnet skal ha og det er definitivt bare du som vet hvor sliten du er og hvor din grense går for hva du orker. Mitt standpunkt er at mødre skal få så god hjelp og gode råd at valget å gi flaske er et valg og ikke et resultat av lite kunnskap/dårlig veiledning hos helsepersonell. Dette høres jo helt grusomt ut! Du må jo bare lage litt erstatning til han! Hvis du erstatter ut 1 eller 2 måltider en periode ammer du jo fortsatt oftere enn andre gjør. Men det høres rart ut at dette ikke er nok for en baby på under 5 kg (som jo ikke er stort...) Nei jeg syns du skal gi flaske innimellom, så kanskje du får overskudd til å kose deg med denne tiden! P.s. Ellers høres det ut som han bruker deg som sutt - når han ikke svelger lenger er puppen tom og måltidet over! (hvis du ikke velger å fortsette for det er koselig, men sånn høres det ikke ut på deg) Jeg er sikker på at bare du får kommet ut av denne slitsomme sirkelen så vil melka øke og prinsen vokse! Men du må jo la pappaen delta! Du har like mye fulltidsjobb som han (+ at du må opp om natta!) Han vil sikkert synes det er koselig når han kommer inn i det. (2 timers tur er vel ganske umulig hvis du ammer å ofte?) Nei, lag et par flasker og dra på kino! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8335-en-liten-utbl%C3%A5sning/#findComment-40261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rare Skrevet 7. november 2000 Del Skrevet 7. november 2000 Stakkars deg ! Himmel og hav, rett på butikken med seg, og kjøp smukk og erstatning, dette kan du da ikke leve med! Er så enig med deg ang "ammelandet" Norge... Har slitt med brystbetennelser og såre brystvorter selv og ødelagt det som skulle være en koselig tid med liten baby. Jeg foreslår dette: Amm barnet med det du har først, gi deretter så mye erstatning barnet vil ha, og neste gang barnet gråter etter noe, prøv da med smokk, kanskje roer han seg da. Hvis ikke ren bleie, kos på fanget og smokk hjelper, er det vel bare mat som gjelder. Hvis du har overskudd til det kan du amme før du gir tillegg, har du det ikke: bruk erstatning! Det høres ut som om du har strevd lenge nok! Men orker du det, så prøv amming og tillegg en stund før du gir opp ammingen helt (max en uke!) Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8335-en-liten-utbl%C3%A5sning/#findComment-41711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.