Gå til innhold

NHD:Zyprexa og vektøkning

Anbefalte innlegg

Har gått på Zyprexa i 12 dager nå, og har allerede gått opp 2 kg... Dette er uakseptabelt for meg, da dette tærer enda mer på den lave selvtilliten min og depresjonen. Har lagt på meg de siste årene, men vekta har vært stabil en god stund.

Etter at jeg begynte med zyprexa har jeg tenkt på mat hele tiden, og jeg har dermed spist mer enn ellers (er vanligvis ganske småspist av meg).

En nær slektning av meg, som jobber innen psykiatrien, sier at de sjelden gir Zyprexa til unge jenter/kvinner, nettopp pga. vektøkning, og at Risperdal er et bedre alternativ.

MEN det står i felleskatalogen at også Risperdal kan gi vektøkning. Så hva er da best for meg? Nå går jeg på 5mg Zyprexa pr. dag, og det skal visstnok ha liten innvirkning på vekta (må kanskje nevne at jeg er overfølsom overfor en del medisiner).

Så, HVA skal jeg gjøre nå? Går jeg mer opp i vekt, så er jeg redd for at jeg kommer til å kaste opp etter jeg har spist, for da blir jeg desperat.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83378-nhdzyprexa-og-vekt%C3%B8kning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ingen medisiner er garantert å ikke gi vektøkning. Poenget er at noen medisiner er "kjempesnille", og i den andre enden av skalaen er det noen "verstinger". Zyprexa er en slik versting.

I klassen 2.generasjons antipsykotika, er nok Zeldox og Seroquel de snilleste hav angår vektøkning. Risperdal er mer i en mellomstilling.

Ingen medisiner er garantert å ikke gi vektøkning. Poenget er at noen medisiner er "kjempesnille", og i den andre enden av skalaen er det noen "verstinger". Zyprexa er en slik versting.

I klassen 2.generasjons antipsykotika, er nok Zeldox og Seroquel de snilleste hav angår vektøkning. Risperdal er mer i en mellomstilling.

Takk for svar. Jeg har i hvert fall bestemt meg for å slutte med Zyprexa, selv om den gjør at jeg sover veldig bra (og det har jeg ikke gjort på flere måneder). Litt synd, men jeg vil heller sove dårlig enn å gå opp i vekt.

Skal spørre psykiateren min om Risperdal og den andre du nevnte, og håpe at de er bedre for meg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...