Gå til innhold

Bi-polar type I og II / Zyprexa

Anbefalte innlegg

Min søster (43 år) har fått diagnosen manisk-depressiv/bi-polar lidelse (etter innleggelse på psykiatrisk) og har gjennom tiden stort sett hatt dette som depresjoner ifm større påkjenninger og barnefødsler. Hun går på lithium. Hun har kun en gang hatt en veldig oppstemt/psykotisk episode, men den gang trolig fordi hun gitt for lenge på anti-depressiva (under sykehusopphold).

Men de siste 4-5 årene har hun hatt relativt hyppige maniske/oppstemte perioder, ca. hver måned og typisk idet ferien starter eller i helgen. Disse periodene varer fra noen dager til to uker og hun er da mistenksom, irritabel, konfliktsøkende, urolig (kan se det på øynene) og har søvnproblemer. Hun blir ikke spesielt mer aktiv, men kan ha noen "innfall" som å gå på byen alene eller kjøpe tullete ting (ikke dyre). Disse periodene har dog en form for depressiv undertone. Men hun er ikke mer syk enn at hun kan jobbe, dog med "redusert ytelse" slik at vi som kjenner henne lett ser at noe er galt fatt. Hun har også et par ganger i året migrene som varer inntil en dag.

Hun var 2 ganger til psykiater for et år siden og fikk da Zyprexa mot det som ble omtalt som "søvnløshet"; dvs. disse oppstemte periodene. Hun tar 2,5 til 5 mg Zyprexa og det gjør at den oppstemte perioden går over etter 1-3 netter. Nå lurer jeg på:

1. Jeg synes ikke hennes symptomer alltid likner på typisk manisk-depressiv lidelse (type 1) slik jeg har lest om det - Kan det være noe annet som feiler henne ?

2. Er ikke Zyprexa (hun tar bare 2,5 - 5 mg) egentlig mot schizofreni ? Hun får det som en sovemedisin.

3. Kan det tenkes at hun egentlig har det som blir omtalt som "mixed mani" eller bi-polar type II ?

4. Jeg synes egetlig ikke at lithiumet hun tar ser ut til å virke. Burde hun heller fått noe annet ? Kan hun gå på Zyprexa konstant ?

mvh Trofast (bror)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83553-bi-polar-type-i-og-ii-zyprexa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for ryddige spørsmål. Det er langt lettere å svare når spørsmålene er systematisert på en slik måte.

1+3. Dette er ganske sikkert ikke bipolar I. Det er vel heller bipolar II, sannsynligvis med rapid cycling (> 4 episoder per år) og hypomaniene virker mer å være "mixed" enn "euforisk".

2. Zyprexa er opprinnelig et antipsykotisk middel. Det har nå også fått bipolar lidelse som indikasjon. Det gir litt trøtthet hos de fleste.

4. Litium kan svekkes i effekt etter mange episoder. Orfiril og Lamictal kan være aktuelle alternativer/tilleggsmedisiner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...