Gå til innhold

Opp og ned

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann/gutt på 33 som sliter med at livet går veldig opp og ned. Forstår ikke helt hvorfor. Har prøvd å finne ut av dette men, lykkes ikke.

I lange perioder føles det faktisk som om jeg har lykkes med å overvinne depresjoner og følelsen av at det er "noe som mangler", men plutselig er det der igjen. Det er egentlig ingen grunn for meg å ha dette. Men bruker alt for mye tid til å bekymre meg å gruble på ting, og det er jeg lei. Når livet er opp, er jeg lett i kroppen føler meg inkludert, savner ingenting og har en god magefølelse. Når livet er ned, har jeg ingen venner, føler meg ensom, "det er noe som mangler" og har en dårlig følelse i magen. Har prøvd å se litt på dette med behov, og ja jeg tror jeg vet hva slags behov jeg har , men vet ikke hvordan jeg skal te meg for å få disse dekket. Noen som har kommentar til dette, som kanskje har det på samme måte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83641-opp-og-ned/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags behov er det du tenker på, og hva mener du med at livet går opp og ned? Føler du deg deprimert og ensom nå?

Nei nå er livet fint:)

Men det varer en stund så er det på`n igjen. Det må sies at periodene med opptur varer lenger og lenger og det er bra.

Når det gjelder dette med behov, så er det jo slik at alle har behov de ønsker å få dekket. Et av mine er at jeg har behov for å føle meg spesiell og viktig.

Så tror jeg man må stille sin adferd etter hvilke behov man ønsker å dekke, men dette er neimen ikke noe lett sak.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83641-opp-og-ned/#findComment-450828
Del på andre sider

hershel1365380410

Nei nå er livet fint:)

Men det varer en stund så er det på`n igjen. Det må sies at periodene med opptur varer lenger og lenger og det er bra.

Når det gjelder dette med behov, så er det jo slik at alle har behov de ønsker å få dekket. Et av mine er at jeg har behov for å føle meg spesiell og viktig.

Så tror jeg man må stille sin adferd etter hvilke behov man ønsker å dekke, men dette er neimen ikke noe lett sak.

Noe av det beste som finnes er når du møter en person som du kjenner og at denne personen ser på deg med et mildt, vennlig blikk som sier: du er spesiell, jeg liker deg, jeg vil dele min tid med deg. Samtidig som du får et stort, flott smil.

Selv om jeg har en dårlig dag hjelper dette så mye. Har du noen som kan gi deg et fint smil?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83641-opp-og-ned/#findComment-450853
Del på andre sider

Noe av det beste som finnes er når du møter en person som du kjenner og at denne personen ser på deg med et mildt, vennlig blikk som sier: du er spesiell, jeg liker deg, jeg vil dele min tid med deg. Samtidig som du får et stort, flott smil.

Selv om jeg har en dårlig dag hjelper dette så mye. Har du noen som kan gi deg et fint smil?

Godt skrevet!!!

Dette er jo nettopp en av tingene som gjør livet verd å leve, nettopp at man føler seg verdsatt på måten du beskriver.

Bra av deg:) Men spørsmålet er egentlig hvordan adferd som skal til for gi mennesker lyst til å gi deg dette vennlige smilet og blikket? For hvis man ikke har "formelen" på dette med adferd, blir det bare tilfeldig når man får smil og blikk og man har egentlig ingen kontroll på når man får dekket dette behovet vi snakker om her. Og sannsynligvis er det ingen som gidder å gi et vennlig smil og blikk til en som ser deppa og kjedelig ut. Så da må det jo være viktig å stråle innenifra, virke som om man har det godt. Problemet er at dette er ikke lett når livet er ned.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83641-opp-og-ned/#findComment-450864
Del på andre sider

hershel1365380410

Godt skrevet!!!

Dette er jo nettopp en av tingene som gjør livet verd å leve, nettopp at man føler seg verdsatt på måten du beskriver.

Bra av deg:) Men spørsmålet er egentlig hvordan adferd som skal til for gi mennesker lyst til å gi deg dette vennlige smilet og blikket? For hvis man ikke har "formelen" på dette med adferd, blir det bare tilfeldig når man får smil og blikk og man har egentlig ingen kontroll på når man får dekket dette behovet vi snakker om her. Og sannsynligvis er det ingen som gidder å gi et vennlig smil og blikk til en som ser deppa og kjedelig ut. Så da må det jo være viktig å stråle innenifra, virke som om man har det godt. Problemet er at dette er ikke lett når livet er ned.

Ja, jeg er så absolutt enig i at det ikke alltid er like lett å få andre til å gi deg et smil. Jeg er ganske sikker på at det er enkelte dager da andre har hatt mer lyst til å gi meg et skikkelig spark bak! Eller trekke gardinen foran trynet mitt når jeg er skikkelig deppa og smitter andre med det jævlige humøret mitt. Men noen ganger, og det er disse du må ta vare på, noen ganger får man dette smilet, og det er det du må gjemme på et lurt sted. Så kan du ta det frem når du trenger det! Jeg er sikker på at du har fått ett du også, har du ikke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83641-opp-og-ned/#findComment-450876
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er så absolutt enig i at det ikke alltid er like lett å få andre til å gi deg et smil. Jeg er ganske sikker på at det er enkelte dager da andre har hatt mer lyst til å gi meg et skikkelig spark bak! Eller trekke gardinen foran trynet mitt når jeg er skikkelig deppa og smitter andre med det jævlige humøret mitt. Men noen ganger, og det er disse du må ta vare på, noen ganger får man dette smilet, og det er det du må gjemme på et lurt sted. Så kan du ta det frem når du trenger det! Jeg er sikker på at du har fått ett du også, har du ikke?

Jo mange.

Og enig med deg om at man må huske på dette når alt er tungt. Og livet er kanskje ikke ment å være en dans på roser, men jeg vil ihvertfall prøve å danse så mye så mulig!

Du da? Har du funnet noen svar på din depp? og hvorfor ting er som de er? Rimelig interessant og inviklet når man først begynner å tenke etter å se inn i seg selv!?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83641-opp-og-ned/#findComment-450885
Del på andre sider

hershel1365380410

Jo mange.

Og enig med deg om at man må huske på dette når alt er tungt. Og livet er kanskje ikke ment å være en dans på roser, men jeg vil ihvertfall prøve å danse så mye så mulig!

Du da? Har du funnet noen svar på din depp? og hvorfor ting er som de er? Rimelig interessant og inviklet når man først begynner å tenke etter å se inn i seg selv!?

Hjernen er skikkelig komplisert. En skulle hatt flere hjerner bare for å forstå seg selv... Tenk deg det da, om man hadde flere hjerner...

Jeg har begynt å forstå hva som er grunnen til at jeg er deppa og har DID (dissosiativ identity disorder), men det tar ganske lang tid og mye krefter til å ville forstå. Det er ikke lett å innrømme ting når det gjelder en selv. Og det er heller ikke lett å forstå at hjernen lager flere identiteter. Men det er interessant å finne ut mer og hvorfor ting skjer. Har du fått en diagnose?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83641-opp-og-ned/#findComment-450902
Del på andre sider

Hjernen er skikkelig komplisert. En skulle hatt flere hjerner bare for å forstå seg selv... Tenk deg det da, om man hadde flere hjerner...

Jeg har begynt å forstå hva som er grunnen til at jeg er deppa og har DID (dissosiativ identity disorder), men det tar ganske lang tid og mye krefter til å ville forstå. Det er ikke lett å innrømme ting når det gjelder en selv. Og det er heller ikke lett å forstå at hjernen lager flere identiteter. Men det er interessant å finne ut mer og hvorfor ting skjer. Har du fått en diagnose?

Nei ingen diagnose her i gården. Trenger man det da?:)

Blir nysgjerrig når du sier at du begynner å forstå.

Hva var det som skulle til for deg? Eller er dette en lang prosses som går over tid og man må jobbe iherdig med?

....og etterhvert forstår man litt etter litt. Hva er forresten DID og hvordan opplever du dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83641-opp-og-ned/#findComment-450912
Del på andre sider

hershel1365380410

Nei ingen diagnose her i gården. Trenger man det da?:)

Blir nysgjerrig når du sier at du begynner å forstå.

Hva var det som skulle til for deg? Eller er dette en lang prosses som går over tid og man må jobbe iherdig med?

....og etterhvert forstår man litt etter litt. Hva er forresten DID og hvordan opplever du dette?

Jepp, det er en lang prosess. Men det er verdt det!!! Jeg har gått til en veldig flink psykiater i noen år nå. I begynnelsen fikk jeg ikke frem mye (sa ikke særlig mer enn et pip...) Men plutselig forandret ting seg. Mine "hjelpere" tok over og fortalte ting. Psykiateren min fortalte meg det etterpå, jeg hadde niks peil. Nå forteller han meg hva de heter, hvor gamle de er og hva de sier og gjør. Det er litt skremmende, litt uforståelig men også litt fint å få hjelp fra "andre". DID het multippel personlighet før, sier det deg litt mer, kanskje? Har du gått til psykolog/psykiater?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83641-opp-og-ned/#findComment-450922
Del på andre sider

Jepp, det er en lang prosess. Men det er verdt det!!! Jeg har gått til en veldig flink psykiater i noen år nå. I begynnelsen fikk jeg ikke frem mye (sa ikke særlig mer enn et pip...) Men plutselig forandret ting seg. Mine "hjelpere" tok over og fortalte ting. Psykiateren min fortalte meg det etterpå, jeg hadde niks peil. Nå forteller han meg hva de heter, hvor gamle de er og hva de sier og gjør. Det er litt skremmende, litt uforståelig men også litt fint å få hjelp fra "andre". DID het multippel personlighet før, sier det deg litt mer, kanskje? Har du gått til psykolog/psykiater?

Har vel hørt om det ja. Men kan ikke si jeg helt vet hva dette er. Har prøvd å gå til en psykolog etter en knekk for 1,5 år siden, det gikk dårlig.

Men...så gikk jeg på noe som heter peronal fitness training.

Det var bra greier og hjalp masse. Hvordan har du det pr. dags dato da? Føler du at ting er bedre og at du har løst "problemet"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83641-opp-og-ned/#findComment-450956
Del på andre sider

hershel1365380410

Har vel hørt om det ja. Men kan ikke si jeg helt vet hva dette er. Har prøvd å gå til en psykolog etter en knekk for 1,5 år siden, det gikk dårlig.

Men...så gikk jeg på noe som heter peronal fitness training.

Det var bra greier og hjalp masse. Hvordan har du det pr. dags dato da? Føler du at ting er bedre og at du har løst "problemet"?

Har ikke løst problemet helt, men jeg har det bedre nå når jeg går i terapi.Selvsagt er det dager som er helt forferdelige og som jeg rett og slett har lyst til å gi opp alt, men oppi alt sammen fins det noe fint.

Jeg synes det er fint å bli tatt på alvor, at det jeg har å si blir lagt vekt på. Der er "shrinken" min veldig flink. Jeg føler at det er vits i å fortelle han ting. Takk og pris for at det finnes mennesker som er villig til å høre på andres klaging. Noen ganger skjønner jeg rett og slett ikke hvordan han holder det ut. Time etter time. Dag etter dag. Håper jo at det finnes noe interessant sånn innimellom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83641-opp-og-ned/#findComment-451017
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...