Gå til innhold

Hvorfor Seroxat? - NHD

Anbefalte innlegg

Det viser seg når vi utveksler erfaring her inne at svært mange har hatt mange negative bivirknginger med Seroxat. Det er ikke uvanlig at man forsøker flere preparater før man finner et som passer til den lidelsen man trenger det for og som gir minimalt med bivirkninger. Bare de siste 3 dagene har vi sett hvor mange som strever med Seroxat, og vi som har brukt forum en stund har sett at Seroxat er en gjenganger overde preparater som mange strever med grunnet bivirkninger.

Så poenget, hvorfor er legene så hissige på å skrive ut akkurat dette? I 90 % av tilfellene der noen skal få et SSRI preparat gis det resept på Seroxat. Er ikke dette ganske bakvendt?

Med vennlig Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83848-hvorfor-seroxat-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du tenkt på at alle de andre, som IKKE opplever noen bivirkninger, ikke skriver om det her inne i egne innlegg?

Ditt inntrykk er altså at det gir så mange bivirkninger, fordi det kun skrives inn om de negative.

Nei, det er like mye snakk om egne erfaringer. Jeg ble gitt Seroxat og måtte kutte ut etter svært kort tid. Gikk da beskjed av legen min at det var ganske vanlig, "men det var verdt et forsøk"! Likeledes har det vært skrevet mange artikler i flere tidsskrifter og på¨andre nettsteder.

Noe mer Lynet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83848-hvorfor-seroxat-nhd/#findComment-452689
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er tre store SSRI i Norge, Cipramil, Zoloft og Seroxat. I vitenskapelige undersøkelser har de samme bivirkningsfrekvens.

Bortsett fra tilfeldigheter eller skjevt utvalg som molli antyder, kan jeg tenke meg to mulige forklaringer.

a. Seroxat har i motsetning til Cipramil og Zolft også sosial fobi og GAD som godkjent indikasjon. Angstpasienter opplever oftere bivirkninger enn deprimerte og pasienter med OCD/tvang.

b. Den vanlige startdosen er 20 mg for C og S, mens den er 50 mg for Z.

Undersøkelser viser at på Seroxat havner de fleste pas på 20 mg, på Cipramil på 30 mg og på Zoloft på 80 mg. Dette betyr at de fleste kommer raskere til "måldosen" på Seroxat dvs opptrappingen har gått raskere. Derfor _kan_ det rapporteres noe mer bivirkninger. De fleste vil ha nytte av en opptraping via 10 mg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83848-hvorfor-seroxat-nhd/#findComment-454626
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...