Gå til innhold

Ingenting spesielt

Anbefalte innlegg

Det er en stemme i hodet mitt, og jeg vet ikke helt hvor den kommer i fra. Det er min stemme - min tankestemme - men det er ikke jeg som sier det.

Den kaller meg en taper, og flirer. Den hyler til meg, roper og skriker, som i smerte, og alt som kan stoppe smerten er min undergang.

Jeg roper tilbake, for alt som kan stoppe min smerte, er også min undergang, og dermed dens.

Den er som et speilbilde - den er mitt speilbilde. Den - hun - stirrer tilbake på meg og snerrer. Jeg kan høre det, det er som et fanget villdyr, fullt av hat, raseri og frykt. Og forakt.

Annsiktet tillhører henne. Hun er der i speilet, det annsiktet jeg gjennkjenner, men ikke kjenner. Det er pent, og grusomt, fordi hun håner meg. Håner meg fordi jeg ikke er henne, håner meg fordi hun må være meg, fanget i meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84022-ingenting-spesielt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amria skriver:

Det er en stemme i hodet mitt, og jeg vet ikke helt hvor den kommer i fra. Det er min stemme - min tankestemme - men det er ikke jeg som sier det. Den kaller meg en taper, og flirer.

Pertha: Hva med å si til stemmen f. eks: "Jeg hører hva du sier, men jeg er ikke enig med deg fordi ----"

Du tar frem en skriveblokk hvis du har anledning til deg når stemmen kommer, og da skriver du på blokken alle argumenter som du er uenig med stemmen i. Sier stemmen f. eksempel: "Du er en taper" svarer du med å skrive på blokka, eller i et skriveprogram på PC-en. "Jeg er ingen taper fordi, jeg har tatt eksamen med NN-skole. Jeg kan jobbe, Jeg liker å lage mat. Altså du ramser opp det du vet du mestrer og har fått til, samt at du kan skrive ned de positive sider med deg selv du kjenner.

Kommer stemmen i butikken eller på bussen, kan du gi et tenkesvar tilbake til den som f. eks: Akkurat nå kan jeg ikke diskutere saken, men kom tilbake om to timer, og da tar du blokken frem og noterer. Skriv gjerne ordrett ned hva stemmen sier og få også gjerne med lydutrykk. "Snerret til meg, Du er en taper." Er stemmen veldig agressiv og intens, ikke motsi den med det samme, men få ned budskapet på papiret eller i skriveprogrammet. Når det gir seg, kan du etter en stund imøtegå skriftlig de stemmen har formidlet med: Jeg er ikke taper fordi--eksempler som motbeviser dette. Jeg er ikke dum fordi, f. eks Har tatt forberedende eller annet som motbeviser dette.

Amria skriver:

Den - hun - stirrer tilbake på meg og snerrer. Jeg kan høre det, det er som et fanget villdyr, fullt av hat, raseri og frykt. Og forakt.

Er du alene med deg selv, på soverommet ditt eller badet, evt annet passende sted alene kan du gjøre følgende, også om du bor sammen med samboer eller foreldre. Forklar disse at du øver deg på et rollespill, og det kan bli noe lyd, og be om å få øve i fred en halv time på rommet:

Stemmen snerrer og er som et villdyr. Si da til stemmen at "Du er ikke alene om å snerre, det kan da jeg og, og snerr tilbake. Ert stemmen med f. eks: Kan du snerre høyere enn meg da. Uttrykker stemmen hat og forakt, svar den at, "Jeg kan og ha slike følelser, Jeg kan også være sint, og ta gjerne en pute og deng madrassen med den samtidig som du snerrer tilbake til stemmen at du ikke vil ha flere hatbudskap fra den. Når du roer deg, finn blokken eller PC-en og skriv ned hatbudskapene fra den, etterpå går du igjennom og skriver f.eks. Jeg hater ikke meg selv fordi, jeg betyr noe selv om du (stemmen) er uenig.

Prøv å gjøre avtaler med stemmen om at f. eks: Hvis du er stille til f. eks kl.11, kan jeg snakke med deg, og så frem med blokken,

Blir stemmen for plagsom slik at du har vanskeligheter med å fungere, må du søke hjelp. Snakk gjerne med skolens rådgiver, helsesøster, fastlegen, og få henvisning videre til evt psykolog/psykiater, avhengig av hva du for tiden driver med.

Går du ikke på skole eller studerer, er fastlegen stedet å gå, ellers legger jeg ved en link du kan lese noe om stemmehøring, og trykk på knappen *dialog/bulletin*

http://www.seprep.no

Der kan du lese noen artikler om stemmehøring:)

Velger du å gå i behandling, prøv å få behandleren med deg som en støttespiller som kan bekrefte dine sterke sider, samtidig som behandleren og du jobber sammen for å få stemmen til å slutte å plage deg hvis den gjør det:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84022-ingenting-spesielt/#findComment-454098
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...