Gå til innhold

Spiseforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på definisjonen på spiseforstyrrelse. Er all spiseforsturrelse utseende-orientert, uansett?

Jeg har en tendens til å gå flere dager uten å spise i perioder, og når jeg først starter kan bare tanken på å måtte spise gjøre meg dårlig.

Men det handler bare om kontroll, det er ikke et forsøk på slanking i det hele tatt. Jeg har ingen problemer med vekta mi overhode. Da er det vel ikke snakk om spiserforstyrelse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84024-spiseforstyrrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lothi skriver:Er all spiseforsturrelse utseende-orientert, uansett?

Nei! Det kommer an på hva slags spiseforstyrrelse en lider av. Anorexia karakteriseres av f. eks ekstrem avmagring, og en er misfornøyd med utseendet. Her kan legen svare bedre.

Trøstespising, og bruke mat til å "svelge ned" følelser, og problemer en har, kan føre til fedme. Begrepet spiseforstyrrelser dekker en mengde lidelser legen kan svare mer forsvarlig på.

Lothi skriver: Men det handler bare om kontroll, det er ikke et forsøk på slanking i det hele tatt.

Perta skriver: Nettopp, og det er det som og er farlig. En bruker mat og matinntak for å holde kontroll over forhold som ikke har med mat å gjøre. Dette kan være erfaringer, følelser og annet en ikke vil vedkjenne seg, og en blir redd for å miste kontrollen over sitt liv. I dagens vellykkethetsjag, kan en være redd for å miste imagen. Altså et ytre skall av velykkethet. Mat og kontroll med kalorier blir som en besettelse.

Og anorektikere som er tynne som skeletter fortsetter kampen for ikke å miste denne kontrollen. Derfor trenger mange hjelp for å komme ut av et destruktivt spisemønster selv om en bevisst ikke er ute etter å slanke seg eller interessert i vekten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84024-spiseforstyrrelse/#findComment-454172
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...