tobarnsmamma1365380422 Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Hei, mamta og dere andre! Jeg fikk tips angående hva jeg skulle servere min lille kinadatter og mamta foreslo velling. Takk for det tipset. Hun liker det slett ikke, men når det serveres som det første hun får om morgenen, går det ned på høykant siden hun da er tørst. Selv om panna er rynkete og den vesle kroppen grøsser, drikker hun og da vet jeg i hvertfall at hun får i seg en del næring fra morgenen av. Ellers går det bedre og bedre selv om brødmat og grøttyper overhodet ikke går gjennom munnen hennes. Er det andre som vil skrive til meg eller har flere gode ideer? Jeg er nysgjerring på dette forumet og leser absolutt alt som har dukket opp... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84155-ang%C3%A5ende-mat-til-min-lille-kinadatter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
rao Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Heisann )) Vi var å hentet vår lille kinesiske solstråle i oktober, og en ting vi har funnet ut at hun er veldig glad i,er alle slags supper. Hjemmelaget grønnsaks-suppe f. eks. går ned på høykant. Det er jo i allefall veldig sundt, og inneholder masse vitaminer. En annen ting hun liker godt er yoghurt og biola . Nå vet jeg jo ikke om deres lille gull tåler melkeprodukter, men.... Vår datter er heldigvis nesten alt-etende, så vi er heldige slik. Håper alt går seg til med spisingen. Det er veldig slitsomt når man ikke får mat i barna. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84155-ang%C3%A5ende-mat-til-min-lille-kinadatter/#findComment-455023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melis Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Nå leste ikke jeg det forrige innlegget ditt, så jeg er ikke sikker på hva du har prøvd. Men her er våre frokostalternativer. Vi har en kinajente på 13 måneder som vi fikk i sommer. Hun får noen ganger banan til frokost, og det elsker hun. I begynnelsen kneket vi den og ga henne med teskje. Nå får hun en halv banan i hånden og så spiser hun selv. Det synes hun er godt og gøy. Andre morgener får hun puffet ris med laktoseredusert melk. Det også går ned på høykant. Yoghurt har vi vært litt forsiktig med foreløpig, men så sa helsesøster at syrnet melk og yoghurt er trygt. Så nå har vi gitt henne det noen morgener og det var suksess. Hun spiser med stor iver. Vi prøvde en ny type med eple i, og så har vi tatt litt puffet ris oppi. Hun elsker det. Det er visst veldig mye sukker i yoghurt, så helsesøster anbefalte oss å kjøpe naturell og heller tilsette frukt selv. Hun har ikke reagert på vanlig melk ennå, men vi skal fortsette med laktoseredusert melk en stund til. Helsesøster da at det ikke var nødvendig å utfordre skjebnen. Hun klarer nå å fordøye den melken hun får i seg enkelte dager, men får hun mye vanlig melk, kan det være at hun ikke tåler melk lenger. Vi gir henne også lunken laktoseredusert melk til frokost. I tillegg får hun melk til kvelds, før hun legger seg. Vi har ikke gitt barnegrøt eller velling i det hele tatt. Hun likte det ikke. Men 1-2 ganger i uken får hun risengrynsgrøt (ikke barnegrøt, men slik som vi spiser) til lunsj og det elsker hun også. Tomatsuppe med makaroni er også favoritt. Eplebiter uten skall og klementin får hun ofte etter maten og det er jo både sunt og godt. Nå skal jeg lese det første innlegget ditt, dom jeg skulle gjort før jeg skrev så masse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84155-ang%C3%A5ende-mat-til-min-lille-kinadatter/#findComment-455264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melis Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 OK, nå har jeg funnet og lest det første innlegget også, så jeg tenkte å utbrodere litt til, om middag. Jeg vet ikke om det har noe å si at vår datter var litt yngre da vi fikk henne (9 mnd), men de er jo nesten like gamle nå (13,5 mnd). Vi begynte med barnemat på glass og bruker det fremdeles til middag. Hun liker bare de som er fra 1-3 år (de er ikke så moset). Alle typer med pasta og ris er favoritter. De med fisk liker hun ikke, men det skjønner jeg godt, for de lukter _ikke_ noe godt. Men vi gir henne som oftest mat som vi selv spiser. Det er helt tydelig at hun foretrekker det. Og kan hun få maten i hånden, storkoser hun seg. En bit pølse, fiskepudding, pommes frites eller skorpe som hun kan spise alene, går rett ned. Ellers liker hun å spise all mulig mat som inneholder ris. Det er tydelig at hun har risgener! Vi har meksikansk gryte (pose fra Toro) innimellom, og da blander vi hennes porsjon ut med litt laktoseredusert melk, så den ikke er så sterk. Raspeballer (kumle/klubb/kompe) er også populært. Potetstappe med pølsebiter også. Og spaghetti og makaroni. Hun får en spaghettitråd (uten saus, ketchup eller smør) i hånden og slurper den i seg som om hun aldri hadde gjort annet. Full kontroll. :-) I dag fikk hun pastarør av meg fordi vi ikke spiste samtidig - pappaen hadde allerede spist da vi kom hjem. Og det var mye mer interessant enn lasagnen som var det vi serverte henne. Det som er litt dumt er jo at det ikke er så mye næring i pasta. Men vi gir henne mye frukt og grønnsaker og satser på at hun får i seg det hun trenger. Men i alle fall. Hun liker aller best å få smake og spise det vi spiser. Det er ikke mye hun ikke vil ha av det. Brødskiver med pålegg har vi ikke gitt henne så mye ennå, for det er vanskelig å spise. Men en smule her og der eller en skalk der hun plukker ut smuler selv, går bra. Hun vokser og legger fint på seg og har ikek vært syk ennå, selv om både mammaen og pappaen har hatt høstens forkjølelse. Hun ligger midt på gjennomsnittet på de norske vekt- og høydetabellene. Jaja, det var vel alt jeg kom på. Håper jenten deres begynner å like mer etterhvert. Det er jo sikkert ikke bare-bare for de små å venne seg til helt ny mat. Og det er jo ikke så gøy for oss som foreldre å servere mat vi ser de ikke liker heller. Fortell hvordan det går, da! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84155-ang%C3%A5ende-mat-til-min-lille-kinadatter/#findComment-455295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamta Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Hei, tobarnsmamma! Syns jeg ser for meg knøttet grøssende og med rynkete panne svelge unna vellingen, jeg... Huff, så slem jeg er som har skylden for at hun må drikke dette om morgenen! *ler* Ellers må du nok bare smøre deg med tålmodighet og forsøke deg frem. Hun har jo ikke vært hjemme så lenge enda, og det _er_ jo mye nytt å forholde seg til for en liten en. Hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84155-ang%C3%A5ende-mat-til-min-lille-kinadatter/#findComment-455313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tobarnsmamma1365380422 Skrevet 1. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2002 Nå leste ikke jeg det forrige innlegget ditt, så jeg er ikke sikker på hva du har prøvd. Men her er våre frokostalternativer. Vi har en kinajente på 13 måneder som vi fikk i sommer. Hun får noen ganger banan til frokost, og det elsker hun. I begynnelsen kneket vi den og ga henne med teskje. Nå får hun en halv banan i hånden og så spiser hun selv. Det synes hun er godt og gøy. Andre morgener får hun puffet ris med laktoseredusert melk. Det også går ned på høykant. Yoghurt har vi vært litt forsiktig med foreløpig, men så sa helsesøster at syrnet melk og yoghurt er trygt. Så nå har vi gitt henne det noen morgener og det var suksess. Hun spiser med stor iver. Vi prøvde en ny type med eple i, og så har vi tatt litt puffet ris oppi. Hun elsker det. Det er visst veldig mye sukker i yoghurt, så helsesøster anbefalte oss å kjøpe naturell og heller tilsette frukt selv. Hun har ikke reagert på vanlig melk ennå, men vi skal fortsette med laktoseredusert melk en stund til. Helsesøster da at det ikke var nødvendig å utfordre skjebnen. Hun klarer nå å fordøye den melken hun får i seg enkelte dager, men får hun mye vanlig melk, kan det være at hun ikke tåler melk lenger. Vi gir henne også lunken laktoseredusert melk til frokost. I tillegg får hun melk til kvelds, før hun legger seg. Vi har ikke gitt barnegrøt eller velling i det hele tatt. Hun likte det ikke. Men 1-2 ganger i uken får hun risengrynsgrøt (ikke barnegrøt, men slik som vi spiser) til lunsj og det elsker hun også. Tomatsuppe med makaroni er også favoritt. Eplebiter uten skall og klementin får hun ofte etter maten og det er jo både sunt og godt. Nå skal jeg lese det første innlegget ditt, dom jeg skulle gjort før jeg skrev så masse. Takk for mange, nye, gode ideer, alle sammen! - Laktoseredusert melk? Min eldste datter (adoptert,nå 13 1/2 år) har laktoseintoleranse så vi var innstilt på at også kinadamen hadde det. Fikk ikke tak i AL110-melkeerstatning så vi tok med oss vanlig NAN2 og satset på at det skulle gå bra. Siden det gjorde det og jenta ikke har hatt noen negative reaksjoner på melken, har vi fortsatt nå i over en måned. Etter å ha lest hva som ble sagt av helsesøster, ble jeg usikker. Bør vi slutte å gi henne vanlig melk og gå over til det storesøster bruker??? Hun drikker 5-6 dl. NAN 2 i løpet av døgnet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84155-ang%C3%A5ende-mat-til-min-lille-kinadatter/#findComment-455377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melis Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Takk for mange, nye, gode ideer, alle sammen! - Laktoseredusert melk? Min eldste datter (adoptert,nå 13 1/2 år) har laktoseintoleranse så vi var innstilt på at også kinadamen hadde det. Fikk ikke tak i AL110-melkeerstatning så vi tok med oss vanlig NAN2 og satset på at det skulle gå bra. Siden det gjorde det og jenta ikke har hatt noen negative reaksjoner på melken, har vi fortsatt nå i over en måned. Etter å ha lest hva som ble sagt av helsesøster, ble jeg usikker. Bør vi slutte å gi henne vanlig melk og gå over til det storesøster bruker??? Hun drikker 5-6 dl. NAN 2 i løpet av døgnet. Vi sluttet med NAN2 da hun var rundt 12 måneder. Vi lurte litt på om hun ville godta ny melk, for hun var veldig glad i melken hun fikk. Men det gikk aldeles strålende. Og det er mye mindre styr med det også. Vi kjøper det på dagligvarebutikken, det ligner på lettmelk-kartongen. Jeg er glad helsesøster sa at vi ikke burde gå over til vanlig, for vi hadde glatt gjort det. Men det er jo logisk at kroppen kan takle de små mengdene med melkesukker nå men om det blir større mengder, kan det bli vanskeligere å skille det ut. Så vi kommer il å fortsette md laktoseredusert en stund til. Jeg aner ikke hvor lenge. Helsesøster mente også at vi burde kutte ned på melken. Hun er vel av den oppfatningen om at melk er sunt - for kalver. Så derfor kutter vi ut lunsj-melken nå og fortsetter med morgen- og kveldsmelken. Den vil vi ikke ta fra henne ennå. Jeg vet ikke helt hva dere bør gjøre, men hun trenger vel ikke NAN nå lenger... den er vel for næringens del i et kosthold for så små barn at de ikke spiser valig mat? Jeg vet ikke. Men jeg tror at når barn går over til fast føde og mer vanlig mat, kan man slutte med NAN. Så hadde jeg vært deg, hadde jeg vel sluttet med NAN nå og gått over til laktoseredusert. For å være på den sikre siden. Jeg tror ikke faren er over før etter to-årsalder eller noe sånt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84155-ang%C3%A5ende-mat-til-min-lille-kinadatter/#findComment-455401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tobarnsmamma1365380422 Skrevet 13. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2002 OK, nå har jeg funnet og lest det første innlegget også, så jeg tenkte å utbrodere litt til, om middag. Jeg vet ikke om det har noe å si at vår datter var litt yngre da vi fikk henne (9 mnd), men de er jo nesten like gamle nå (13,5 mnd). Vi begynte med barnemat på glass og bruker det fremdeles til middag. Hun liker bare de som er fra 1-3 år (de er ikke så moset). Alle typer med pasta og ris er favoritter. De med fisk liker hun ikke, men det skjønner jeg godt, for de lukter _ikke_ noe godt. Men vi gir henne som oftest mat som vi selv spiser. Det er helt tydelig at hun foretrekker det. Og kan hun få maten i hånden, storkoser hun seg. En bit pølse, fiskepudding, pommes frites eller skorpe som hun kan spise alene, går rett ned. Ellers liker hun å spise all mulig mat som inneholder ris. Det er tydelig at hun har risgener! Vi har meksikansk gryte (pose fra Toro) innimellom, og da blander vi hennes porsjon ut med litt laktoseredusert melk, så den ikke er så sterk. Raspeballer (kumle/klubb/kompe) er også populært. Potetstappe med pølsebiter også. Og spaghetti og makaroni. Hun får en spaghettitråd (uten saus, ketchup eller smør) i hånden og slurper den i seg som om hun aldri hadde gjort annet. Full kontroll. :-) I dag fikk hun pastarør av meg fordi vi ikke spiste samtidig - pappaen hadde allerede spist da vi kom hjem. Og det var mye mer interessant enn lasagnen som var det vi serverte henne. Det som er litt dumt er jo at det ikke er så mye næring i pasta. Men vi gir henne mye frukt og grønnsaker og satser på at hun får i seg det hun trenger. Men i alle fall. Hun liker aller best å få smake og spise det vi spiser. Det er ikke mye hun ikke vil ha av det. Brødskiver med pålegg har vi ikke gitt henne så mye ennå, for det er vanskelig å spise. Men en smule her og der eller en skalk der hun plukker ut smuler selv, går bra. Hun vokser og legger fint på seg og har ikek vært syk ennå, selv om både mammaen og pappaen har hatt høstens forkjølelse. Hun ligger midt på gjennomsnittet på de norske vekt- og høydetabellene. Jaja, det var vel alt jeg kom på. Håper jenten deres begynner å like mer etterhvert. Det er jo sikkert ikke bare-bare for de små å venne seg til helt ny mat. Og det er jo ikke så gøy for oss som foreldre å servere mat vi ser de ikke liker heller. Fortell hvordan det går, da! Hei, Melis! Du sa i slutten av ditt innlegg: Fortell hvordan det går! Ja, her går det stadig bedre, selv om damen vår har hatt et lite "tilbakefall". Den aller første tiden etter at vi kom hjem (2. nov.), både sov hun om natta og om dagen og hun gapte og spiste det som hun fikk. Godtok til og med å bli matet med skje. Men SÅ skjedde det noe. Nattesøvnen er litt mere urolig og hun oppdaget samtidig at å spise selv var gøy, men at hun skulle bestemme selv i høyeste grad HVA som skulle spises. Vel - vi jobber ganske mye med disse tingene, men vesla har lagt på seg 3/4 kilo på litt over en månded! Det MÅ jo bety at hun får i seg nok - ikke sant? Hun er alles kilde til stor glede og er en skjønn unge - tillitsfull, men samtidig bestemt på hvem hun skal gå til. Helt topp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84155-ang%C3%A5ende-mat-til-min-lille-kinadatter/#findComment-466803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.