Gå til innhold

Om sosialrapport

Anbefalte innlegg

Hei. Vi sitter igjen med mange spørsmål etter å ha vært igjennom et mareritt ingen vil tro. Vi fikk for endel måneder siden utferdiget en sosialrapport om oss. To konsulenter var på hjemmebesøk og intervjuet oss. Rapporten om oss inneholdt 31 -trettien- rene klare faktafeil. På møtet vi hadde i etterkant sa den ene konsulenten at det 'er vanlig at det er mange feil' i slike rapporter.

Er det noen som vil si noen ord om hvordan deres rapport var, angående faktafeil og misoppfatninger? Èr det virkelig vanlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84158-om-sosialrapport/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Når vi hadde våre hjemmebesøk ved første adopsjon, så fikk vi først utdelt malen som BV brukte, slik at vi til enhver tid visste hva de skulle spørre om.

Vi fikk det fra første besøk renskrevet på papir ved andre møtet og rettet selv opp de feilene som de hadde skrevet osv. Vi ba dem også å rette opp ting hvis vi mente noe de hadde skrevet ble helt feil mening. Dette er DERES rapport og fakta om dere og deres meninger. Det er klart dette skal være rett. Det de gjør er jo bare å skrive ned det vi svarer på spørsmålene. I prinsipp så kan vi skrive hele sosialrapporten selv.

Det DE mener om oss er jo en anbefaling til BUFA som legges ved våre papirer og det er det ikke sikkert dere får se, men det er jo en helt annen sak.

Stå på og ta gjerne kontakt med andre fagfolk/adopsjonsforeningen deres for å få hjelp. Det er viktig at alle papirer er riktige, slik at det ikke blir ekstra ift BUFA.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84158-om-sosialrapport/#findComment-455086
Del på andre sider

Kjære Hummla.

Jeg kjenner jo ikke hele historien deres, men såpass mye har jeg skjønt, at dere må ha vært _ekstremt_ uheldige med saksbehandlere/ konsulenter. Kan ikke få sagt hvor trist jeg syns det er at dere ikke ser ut til å komme noen vei, heller.

Dessuten kan jeg ikke begripe at den sosialkonsulenten deres virkelig kan _mene_ at det er OK at sosialrapporter vanligvis inneholder endel feil? Meningen med en sosialrapport, både i en adopsjonssøknad og i en barnevernssak, må jo være å gi et så riktig og nyansert bilde av dem det gjelder som overhodet mulig.

Men til det du spurte om:

Vi har brukt to ulike barnevernskontor, og begge ganger har vi møtt velvilje og imøtekommenhet fra saksbehandlerne. At de har skrevet endel feil og vært trege, er så sin sak.

Den første gangen ble dessverre sosialrapporten "slaktet" av SAK (dengang da...), så vi måtte ha en ny runde. Bl.a. manglet rapporten opplysninger om søkernes utdannelse og arbeidserfaring. Ellers ble faktafeil rettet opp underveis. De var det heldigvis få av.

Andre gangen var rapporten mer grundig fra starten, og antall faktafeil var også få. De ble rettet opp raskt og greit.

Slik vi har opplevd saksgangen på kommuneplan, er det verken mer eller mindre enn man bør kunne forvente. Altså; imøtekommenhet og vilje til å lytte, samt ydmykhet og respekt overfor søkerne som personer.

Vet ikke om dette var til særlig stor hjelp for deg. Men kanskje det kan belyse (overfor de instanser det gjelder) på hvilken slett måte dere som søkere har blitt behandlet?

Mail meg gjerne om du har lyst, på [email protected]

Med de beste ønsker for dere fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84158-om-sosialrapport/#findComment-455255
Del på andre sider

Hei

Etter at kommune først kom igang med vår sos.rapp gikk ting veldig på skinner. Noen flere søsken fikk jeg i sos.rapp en det jeg i virkeligheten hadde men det ble omgjort på sekunder så jeg benytter herved anledningen til å skryte av BV i vår kommune for at de var flinke til å skrive men utrolig træge til å komme i gang :o) På nr 1 var det 15 mnd ventetid og på nr to tok det 8 mnd..........

Ønsker deg lykke til!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84158-om-sosialrapport/#findComment-455370
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Vi har hatt to forskjellige saksbehandlere til å skrive sosialrapport. Den andre bygde en del på den første siden ting som hus/jobb/familie var temmelig likt fra forrige gang.

Begge gangene inneholdt rapporten to-tre feil som ble rettet opp igjen på et øyeblikk. Dette gjaldt antall familiemedlemmer, lønn og utdannelse.

Kan ikke skjønne det lar seg gjøre med så mange feil om saksbehandlerne har hørt etter hva dere sa på møtene dere hadde. Betviler dere kompetansen til de som skrev rapporten deres syns jeg dere skal kreve ny saksgang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84158-om-sosialrapport/#findComment-455392
Del på andre sider

Jeg skrev :

"Rapporten om oss inneholdt 31 -trettien- rene klare faktafeil."

Dette var det første vi fikk sendt i postkassen. På slutten av møtet vi hadde i etterkant, bestemte de seg for å skrive en helt ny rapport. Den ble ikke stort bedre. Litt mindre rene faktafeil, men desto mere synsing ifra konsulentenes personlige mening om oss ble lirket inn i beskrivelsen av oss. Det var da vi stoppet saken, -inntil videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84158-om-sosialrapport/#findComment-455549
Del på andre sider

Annonse

Gjest ChiengMai

Jeg skrev :

"Rapporten om oss inneholdt 31 -trettien- rene klare faktafeil."

Dette var det første vi fikk sendt i postkassen. På slutten av møtet vi hadde i etterkant, bestemte de seg for å skrive en helt ny rapport. Den ble ikke stort bedre. Litt mindre rene faktafeil, men desto mere synsing ifra konsulentenes personlige mening om oss ble lirket inn i beskrivelsen av oss. Det var da vi stoppet saken, -inntil videre.

Faktadelen skal ikke inneholde konsulentenes personlige meninger om dere! Den skal beskrive ting slik de er; Utdannelse, hva dere jobber med, hvor mye dere tjener, huset dere bor i og omgivelsene rundt, oppvekst, familie, venner, hobbyer dere har, deres beskrivelse av hverandre, holdninger dere har til adopsjon og det å få barn av en annen rase osv osv. Dette bør være greit å få til på en nøktern måte uten for mye utbrodering hverken ene eller andre veien.

I vurderinga/konklusjonen kan de derimot skrive akkurat det de vil uten at dere har særlig innvirkning på utfallet, det er der de skal komme med sin oppfattelse av dere. Denne skal likevel være "korrekt", hvis man da kan si at en personlig oppfattelse av noen er rett eller feil. Her skal de også gi sin begrunnelse for hvorvidt de vil godkjenne dere eller ikke.

Konklusjonen får man ikke alltid lese før sosialrapporten blir sendt. Hvorvidt dette er lovlig ut fra innsynsrett kan jeg ikke nok om. Dere har uansett krav på kopi av den etter at den eventuelt er sendt til BUFA.

Mener dere konklusjonen er feil eller inneholder for mange misoppfattelser kan dere selv sende et tillegg til BUFA der dere motstrider det dere mener ikke stemmer.

Igjen vil jeg si det høres ut som om 31 feil er mye på 10-12 sider! En sosialrapport er ikke noe barnevernskonsulentene skal skrive etter fantasien, det bør være i deres egen interesse at de kan stå inne for det som står der hvis dere eventulet velger å gå videre med saken.

Har dere forsøkt å henvende dere til fylkeskontoret?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84158-om-sosialrapport/#findComment-455648
Del på andre sider

Gjest moonalisa

Detter høres ikke ulikt ut slik vi hadde det!

Og ja... jeg betviler kompetansen til enkelte av saksbehandlerne...

Synes imidlertid ikke dere bør stoppe saken,- da vil alt bare ta lenger tid!? Vår behandler ble dødelig fornærmet da jeg (på skånsomste måte) opplyste om graverende feil i rapporten. Hun "truet" også med at vi måtte kanskje ha nye møter og var igrunnen ganske kvalm synes jeg, men... alt ordnet seg til slutt, og vi fikk faktisk en flott anbefaling til slutt...!

Ikke gi dere, jeg tror vi må bære litt over med noen av dem...og det er klart dere må jo reagere dersom de har misoppfattet punkter i rapporten. Dersom elementer virker negativt for dere, så kanskje dere kan få det "oppklart" over telefon,- vi oppklarte enkelte ting over telefonen, heldigvis.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84158-om-sosialrapport/#findComment-455739
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...