Gå til innhold

Melk - Kina

Anbefalte innlegg

Ser ut som om dette med melk kan variere. Da vi hentet i Kina tok VB's lokale guide (Ms. Yue) oss med til supermarkedet for at vi skulle kjøpe samme morsmelk erstatning som de brukte lokalt. Det var bilde av en ku på pakken. Jeg spurte om kumelk og fikk beskjed om at det var helt vanlig å bruke kumelk baserte produkter.

På flyet til provinsen fikk vi faktisk valget mellom brus, te eller varm melk. Mange kinesere valgte varm melk.... Vi som trodde de ikke drakk melk....

Vi kjøpte med oss melkepulver fra Kina som vi brukt de første ukene. Gikk så over på norsk morsmelk erstatning (vanlig type). Da hun var litt over 1 år faset vi gradvis over til lettmelk i løpet av en måneds tid. Siden har hun fått kun vanlig melk.

Soyamelkepulveret (som er rådyrt) vi hadde med til Kina fikk vi aldri bruk for.

Hvis det er snakk om allergi så er det vel bare soyamelk som duger.

Hvis barnet ikke kan nyttigjøre seg melken (p.g.a. manglede bakterier i fordøyelses systemet) er vel resultatet bare litt løs mage.

Ut fra det jeg har hørt så er kanskje dette med melk i forhold til Kina noe overdrevet. Kanskje kinesere skiller seg fra andre asiater?

Hvilke erfaringer har dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84251-melk-kina/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Laurits!

Det kan godt være at vi er mange som er litt overforsiktige. Det å tåle melk er sikkert som du sier, vanligere enn vi regner med.

Vi for vår del er forsiktige ennå fordi vi vet om andre kinabarn som ikke tåler melk og som har hatt kramper i magen som har forsvunnet når melken ble kuttet ut. Tester viste at det var melken. Etter at vi hørte at det var ganske lett å merke om barnet ikke tålte melk, og vårt barn har fått i seg melk jevnlig i f.eks. grøt, tenkte vi at det sikkert var trygt å gå over til lettmelk. Vi spurte helsesøster før vi gikk over, og det var da hun sa at det var tryggest å ikke utsette barnet for for store doser vanlig melk. Dermed lot vi være.

Men jeg hører også gjerne fra de med erfaring, om hvordan man merker at barnet ikke tåler melk og når og hvordan man skal prøve å gå over til vanlig melk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84251-melk-kina/#findComment-455541
Del på andre sider

Hei Laurits!

Det kan godt være at vi er mange som er litt overforsiktige. Det å tåle melk er sikkert som du sier, vanligere enn vi regner med.

Vi for vår del er forsiktige ennå fordi vi vet om andre kinabarn som ikke tåler melk og som har hatt kramper i magen som har forsvunnet når melken ble kuttet ut. Tester viste at det var melken. Etter at vi hørte at det var ganske lett å merke om barnet ikke tålte melk, og vårt barn har fått i seg melk jevnlig i f.eks. grøt, tenkte vi at det sikkert var trygt å gå over til lettmelk. Vi spurte helsesøster før vi gikk over, og det var da hun sa at det var tryggest å ikke utsette barnet for for store doser vanlig melk. Dermed lot vi være.

Men jeg hører også gjerne fra de med erfaring, om hvordan man merker at barnet ikke tåler melk og når og hvordan man skal prøve å gå over til vanlig melk.

Jeg har to barn som ikke tåler melk, en fra Vietnam og en fra Kina.

De hadde forskjellige symptomer og det skjedde på forskjellige alderstrinn. den eldste hadde sterke magekramper om natten - de begynte i toårsalderen. Vi tok blodprøver men det slo ikke ut. Vi sluttet med ALL melk - gikk på diett og dermed var barnets magetrøbbel borte. Han har hard avføring . Ingen av det "vanlige" symptomene for melkeintoleranse hos han. Vi har begynt å innføre melkeprodukter i dietten hans og det går kjempefint - litt av gangen.

Gulost, litt youghurt men ikke drikke melk. Vi bruker bare laktoserredusert melk i matlaging osv. Vi bruker også margarin uten melk.

og det er jo likegreit siden vi nå har en til - en ettåring fra Kina som heller ikke tåler melk.

Hun hadde de klassiske symptomene. Diare, sår i stumpen og huden er tørr og rød i kinnene og på ryggen.

Bruker Soyamelk på blå resept - og streng diett uten noe melk. Hun er frisk. Deilig. og egentlig helt uproblematisk.

Til Melis - hun sover om natten fortsatt :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84251-melk-kina/#findComment-455995
Del på andre sider

Jeg har to barn som ikke tåler melk, en fra Vietnam og en fra Kina.

De hadde forskjellige symptomer og det skjedde på forskjellige alderstrinn. den eldste hadde sterke magekramper om natten - de begynte i toårsalderen. Vi tok blodprøver men det slo ikke ut. Vi sluttet med ALL melk - gikk på diett og dermed var barnets magetrøbbel borte. Han har hard avføring . Ingen av det "vanlige" symptomene for melkeintoleranse hos han. Vi har begynt å innføre melkeprodukter i dietten hans og det går kjempefint - litt av gangen.

Gulost, litt youghurt men ikke drikke melk. Vi bruker bare laktoserredusert melk i matlaging osv. Vi bruker også margarin uten melk.

og det er jo likegreit siden vi nå har en til - en ettåring fra Kina som heller ikke tåler melk.

Hun hadde de klassiske symptomene. Diare, sår i stumpen og huden er tørr og rød i kinnene og på ryggen.

Bruker Soyamelk på blå resept - og streng diett uten noe melk. Hun er frisk. Deilig. og egentlig helt uproblematisk.

Til Melis - hun sover om natten fortsatt :o)

Bare et lite spørsmål...- er det mulig å påvise at barna ikke tåler melk ved hjelp av blodprøver eller annet ??

Datteren vår tåler tilsynelatende melk, men hun våkner flere ganger om natten og gråter veldig, så vi lurer litt på dette med melk likevel...?

Jeg forstår jo at vi bør prøve å kutte helt for en stund for å se, men lurte altså på om det lar seg påvise på annen måte også..?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84251-melk-kina/#findComment-456161
Del på andre sider

wilma1365380317

Hei!

jeg kan bare fortelle at her i huset går alt av melkeprodukter ned på høykant: all slags ost, grøt med melk, melk å drikke, - for ikke å snakke om is! Og vi har ikke sett antydninger til magesmerter eller melkeintoleranse av noe slag. Vi spurte legen vår om dette, for som mange andre kina-foreldre forventet vi nesten at vi måtte hoilde oss unna melkeprodukter. Legen sa at sersom vi ikke ser tydelige symptomer på intoleranse (magesmerter) kan vi bare ta det med ro.

Så om dette med kinesere og melk er overdrevet vet jeg ikke, vi har som sagt ikke merket noe til dette så langt.

Venlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84251-melk-kina/#findComment-456936
Del på andre sider

Gjest kinamamsen

Begge våre jenter har hatt problemer med å tåle melk. Eldstejenta kunne spise mat med melk i, men tålte ikke å drikke melk og spise is før hun var nesten 3 år. Vi begynte med en gradvis tilvenning til melk i 2 års alderen, men måtte være veldig forsiktig. Hun fikk mye luft i magen og løs avføring. Vår yngste er nå snart 4 år og har det siste året vært til utredning for intoleranse. Hun har tatt en del prøver, men de sier det ikke er så lett og at de ikke er helt til å stole på. Hun gikk på en 4 mndr. melkefri diett i vår/sommer, og nå har hun en gradivs tilvenning til melk, d.v.s. at hun spiser litt melk i maten, litt yoghurt og gulost. Hun bruker fremdeles Prosobee (på blå resept) og drikker ikke melk eller spiser fløteis. Dersom hun får konsentrert melk eller produkter med mye melk i så får hun veldig løs avføring, magesmerter og eksemen blusser gjerne opp igjen også.

Jeg tror det er greit å følge med på reaksjonen når dere starter med melk, og går det greit med en gradvis tilvenning, så er det selvfølgelig kjempefint. Dersom det blir reaksjoner hos barnet så prøv noen uker med melkefri diett.

Jeg har også vært hos homøopat med våre jenter og har god erfaring med det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84251-melk-kina/#findComment-457183
Del på andre sider

Annonse

Bare et lite spørsmål...- er det mulig å påvise at barna ikke tåler melk ved hjelp av blodprøver eller annet ??

Datteren vår tåler tilsynelatende melk, men hun våkner flere ganger om natten og gråter veldig, så vi lurer litt på dette med melk likevel...?

Jeg forstår jo at vi bør prøve å kutte helt for en stund for å se, men lurte altså på om det lar seg påvise på annen måte også..?

Vennlig hilsen

Jeg vet ikke om noen annen måte enn blodprøve eller rett og slett og kutte ut melkeprodukter. Blodprøven slo ikke ut på sønnen vår heller så den er ikke til å stole helt på. Men det med magesmerter om natten det er akkurat sånn sønnen vår var. Det var en lettelse når det sluttet etter at vi kuttet ut all melk for en periode. Nå spiser han melkeprodukter men drikker ikke melk. Lillesnuppa har vi fått beskjed om å holde totalt unna melk ihvertfall ett halvt år til.

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84251-melk-kina/#findComment-457365
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...