Gå til innhold

Litt bekymret mor...

Anbefalte innlegg

forelsket colombiamamma

Vi har problemer med å få vår datter til å spise...både frokost, middag og kvelds. I barnehagen spiser hun alltid matpakken jeg smører med til henne, og det er de samme brødskivene jeg serverer henne til frokost.

Til middag prøver vi litt av hvert og noen dager spiser hun, andre dager ikke. Til kvelds får hun enten brødskive, gryn eller jeg lager havregrøt til henne.

Om morgenen brekker hun seg og sier at hun blir dårlig av mat. Venter vi til litt ut på dagen spiser hun, men det er lite.

Hun er ellers en glad jente og lite syk (utenom den berømte høst-forkjølelsen), så jeg vet ikke om det med maten er noe å bekymre seg for. Har hørt at noen barn i 3 års alderen ikke har særlig god matlyst, så jeg satser jo på at det blir bedre med tiden:-)

Har dere noen gode råd til meg i denne forbindelsen?

mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84461-litt-bekymret-mor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ChiengMai

Kan godt stemme at barn i treårsalderen ikke har noe til matlyst. Storebror har i alle fall spist som en fugl, og i barnehagen har han knapt rørt maten enkelte dager. Middag var vel det han spiste mest av, men ikke så veldig mye da heller.

Nå spiser han gjerne to brødskiver til frokost og tre om kvelden, samt en stor porsjon middag. Spising i barnehagen er det fremdeles så som så med...

Storebror ble 4 år for litt over en uke siden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84461-litt-bekymret-mor/#findComment-456921
Del på andre sider

Mine to på 3 1/2 har heller ikke den store matlysten på morgenen. Så her i huset så serverer vi frukt oppskåret i båter/biter + litt rosiner til frokost - og det går som regel ned på høykant !

Resten av dagen spiser de mer eller mindre "normalt"

Ønsker dere lykke til !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84461-litt-bekymret-mor/#findComment-456992
Del på andre sider

Annonse

forelsket colombiamamma

Mine to på 3 1/2 har heller ikke den store matlysten på morgenen. Så her i huset så serverer vi frukt oppskåret i båter/biter + litt rosiner til frokost - og det går som regel ned på høykant !

Resten av dagen spiser de mer eller mindre "normalt"

Ønsker dere lykke til !

at det er flere som har lignende opplevelser:-)

Takk for tipset, jeg skal prøve med litt frukt og rosiner jeg og.

Hun spiser gjerne en halv banan, men hvis jeg gir henne yoghurt sier hun at den er sur:-)

mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84461-litt-bekymret-mor/#findComment-456995
Del på andre sider

tobarnsmamma1365380422

Så lenge jentas allmentilstand er bra, kan du nok slappe litt av. Du sier hun er stort sett frisk og har sikkert heller ikke blitt tynnere eller svakere på noen måter? Jeg slet veldig med eldste datteren min fra India. Spiste alltid som en fugl, men så lenge allmentilstanden var bra, fikk hun sikkert i seg nok næring - totalt sett gjennom dagen. Siden frokosten er så viktig: Prøv med velling. Fås kjøpt der du kjøper barnemat i dagligvareforretningen. Velling med pæresmak passer for unger over 1 år og kan godt brukes også til VOKSNE hvis de har behov for flytende næring en tid. 2 dl. samt noe frukt er nok til frokost, lunch eller kveldsmat til 3-åringen din, hvis dette passer. Dette med velling har jeg lært meg siden vi kom hjem fra Kina med en 1-åring for 1 mnd. siden som ikke ville ha mat. Nå drikker hun velling som en kar og legger på seg så det er en fryd.

(3-års-alderen er av erfaring en litt slitsom periode. Det er mye som skjer i kroppen og i hoden til den lille og de vil så gjerne gjøre alt selv. Stemmer det med erfaringen din?)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84461-litt-bekymret-mor/#findComment-457066
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Så lenge jentas allmentilstand er bra, kan du nok slappe litt av. Du sier hun er stort sett frisk og har sikkert heller ikke blitt tynnere eller svakere på noen måter? Jeg slet veldig med eldste datteren min fra India. Spiste alltid som en fugl, men så lenge allmentilstanden var bra, fikk hun sikkert i seg nok næring - totalt sett gjennom dagen. Siden frokosten er så viktig: Prøv med velling. Fås kjøpt der du kjøper barnemat i dagligvareforretningen. Velling med pæresmak passer for unger over 1 år og kan godt brukes også til VOKSNE hvis de har behov for flytende næring en tid. 2 dl. samt noe frukt er nok til frokost, lunch eller kveldsmat til 3-åringen din, hvis dette passer. Dette med velling har jeg lært meg siden vi kom hjem fra Kina med en 1-åring for 1 mnd. siden som ikke ville ha mat. Nå drikker hun velling som en kar og legger på seg så det er en fryd.

(3-års-alderen er av erfaring en litt slitsom periode. Det er mye som skjer i kroppen og i hoden til den lille og de vil så gjerne gjøre alt selv. Stemmer det med erfaringen din?)

"men så lenge allmentilstanden var bra, fikk hun sikkert i seg nok næring - totalt sett gjennom dagen."

Det er slik jeg også har tenkt. Storebror har vært frisk som en fisk stort sett hele tiden siden vi fikk ham selv om han hadde en lang periode der (jeg syns at) han spiste veldig lite.

Tror ellers man skal være forsiktig med å gjøre et voldsomt nummer av småspiste barn overfor dem. Spisesituasjonen skal helst være en god tid uten stress sånn at barnet ikke begunner å vegre seg for måltidene og/eller får et anstrengt forhold til dette med mat senere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84461-litt-bekymret-mor/#findComment-457254
Del på andre sider

Kjenner meg så utrolig godt igjen i din bekymring ang. mat. Eldstemann har ALDRI vært noe særlig glad i frokost. Og i barnehagen har han sjelden spist mer enn ei skive. Til gjengjeld har han som regel spist godt til middag, så totalt sett har han nok fått i seg det han trenger.

Det som kan være viktig å passe på, er at hun får i seg nok vitaminer og å følge med på feritin(jern) - nivået. Vi har gitt storebror både tran og Sanasol daglig, samt evt. gitt jerntilskudd ved behov.

Han har sjelden vært skikkelig syk, bortsett fra astma/ forkjølelse. Så nå slapper jeg mer av på dette enn tidligere.

Det har vært en helt ny opplevelse å få ei lillesøster som har vært virkelig GLAD i mat! Men som treåringer flest, er detnå opp & ned med hvor mye hun spiser...Hun også er sunnheten selv, så jeg bekymrer meg ikke.

Mange hilsener fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84461-litt-bekymret-mor/#findComment-457333
Del på andre sider

forelsket colombiamamma

Ja, at barn i 3 års alderen er slitsomme kan jeg skrive under på. Mest gøy og kos, men jammen mye slit også. Vår lille datter prøver å strekke grensene til det maksimale og da er det en kamp å få henne til å forstå at det ikke går an. F.eks å spise snop til frokost, middag og kvelds:-) For det kunne hun godt tenkt seg, skjønner du.

I morges prøvde jeg med oppskåret frukt og rosiner, og det er helt tydelig at hun ikke har matlyst på denne tiden av døgnet.

Jeg lager havregrøt til henne til frokost hvis jeg har tid og det spiser hun. Ikke mye, men jeg føler at hun får i seg noe ihvertfall.

Sanasol får hun hver dag og solhattolje i drikken har hun fått siden hun kom til Norge. Bare noen dråper. Fikk det anbefalt av en kinesolog.

mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84461-litt-bekymret-mor/#findComment-457828
Del på andre sider

forelsket colombiamamma

"men så lenge allmentilstanden var bra, fikk hun sikkert i seg nok næring - totalt sett gjennom dagen."

Det er slik jeg også har tenkt. Storebror har vært frisk som en fisk stort sett hele tiden siden vi fikk ham selv om han hadde en lang periode der (jeg syns at) han spiste veldig lite.

Tror ellers man skal være forsiktig med å gjøre et voldsomt nummer av småspiste barn overfor dem. Spisesituasjonen skal helst være en god tid uten stress sånn at barnet ikke begunner å vegre seg for måltidene og/eller får et anstrengt forhold til dette med mat senere.

Jeg kan bare fortelle at noe stort nummer av at hun ikke vil ha mat gjør vi ikke. Men vi prøver jo selvsagt å finne løsninger for at hun skal spise noe:-)

Vi sitter alltid rundt bordet, hele familien og spiser alle måltid, utenom frokosten. Og vi koser oss. Og vi har rutiner på det med mat, så jeg vet at det ikke har noe med det å gjøre ihvertfall!:-) Jenta er frisk og glad, som jeg tidligere har sagt. Jeg kunne bare ønske at hun spiste litt mer:-)

Ha en fin dag:-)

mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84461-litt-bekymret-mor/#findComment-457831
Del på andre sider

Okk ja... I dag fikk ungene (6 og 4 år) to speilegg hver til frokost, storesøster spiste sine med glede, lillebror ga vekk sitt til søster + kasta resten i søpla mens jeg var på stua og ikke såg på. Sist jeg lagde dette til frokost så spiste han opp alt.

Ellers ser jeg jo at hvis det er det minste snop eller snavvelmat mellom middagen og kveldsmaten, da spiser ikke han noe brødskive nei, mauler to skiver salami og dett var dett. Er ikke så bekymra for etinga deres lenger, det står sunn og rimelig variert mat på tallerknene deres 4 ganger om dagen, så det er ingen fare for at de skal sulte. I dag skal vi ha en sikker suksess - kjøttdeig og rørspagetti...Flaks at jeg liker det veldig godt sjøl.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84461-litt-bekymret-mor/#findComment-457887
Del på andre sider

Annonse

Gjest ChiengMai

Jeg kan bare fortelle at noe stort nummer av at hun ikke vil ha mat gjør vi ikke. Men vi prøver jo selvsagt å finne løsninger for at hun skal spise noe:-)

Vi sitter alltid rundt bordet, hele familien og spiser alle måltid, utenom frokosten. Og vi koser oss. Og vi har rutiner på det med mat, så jeg vet at det ikke har noe med det å gjøre ihvertfall!:-) Jenta er frisk og glad, som jeg tidligere har sagt. Jeg kunne bare ønske at hun spiste litt mer:-)

Ha en fin dag:-)

mvh.

Ooooooops .. det jeg skev om å ikke gjøre noe stort nummer av det var ment som en generell betraktning, det ble ikke skrevet fordi jeg trodde dere lager mye styr omkring maten. Bare for å ha det oppklart altså. :-)

Ha en god dag selv. ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84461-litt-bekymret-mor/#findComment-458204
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...