Gå til innhold

hvordan hjelpe deprimert venn?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ei jente på 21 år. Min beste venninne er dypt deprimert og jeg vil gjerne hjelpe henne, for hun har så vanvittig kreative evner som hun ikke får brukt fordi selvtillitten og livslysten er på bånn. Det er umulig å få henne til å oppsøke psykolog fordi hun i tillegg lider av sosial angst, og dessuten sier hun at hun ikke har råd til psykolog. Hun har hatt det slik i mange år og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, hun har jo så mye å gi til verden! Men jeg klandrer henne ikke for å ikke oppsøke hjelp, jeg syns det er skummelt selv enda jeg ikke lider av sosial angst (jeg har spiseforstyrrelser, men jeg får meg ikke til å oppsøke hjelp, innbiller meg at det går over...) Men uansett hvilke problemer jeg måtte ha, så kommer jeg meg framover i livet, og gjør de tingene jeg elsker. Det skulle jeg så ønske hun kunne også, for det ligger så vanvittig mye potensiale i den jenta! Men hun sier hun er kritisk til seg selv, blir liksom aldri bra nok.. Hva i all verden kan jeg gjøre for et menneske med null selvtillitt og null livsglede for at hun skal bli frisk og benytte seg av de mulighetene livet har for henne? Vær så snill å hjelpe meg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84497-hvordan-hjelpe-deprimert-venn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be henne skjerpe seg. Det er bare det det går på.

jeg leste på nettet om sosial angst og der stod det:

"Når noen får vite om en person som lider av sosial fobi, får man ofte høre at man må ta seg sammen, det er bare nerver eller dette går over av seg selv. Disse utsagnene hjelper ikke, men derimot øker det personens angst og følelse av utilstrekkelighet og mindreverd."

Så jeg tror jeg skal overse det rådet..

Du som venn må oppmuntre henne vise henne hvor mye hun har å leve for og vise hvor spesiell hun er for deg og alle andre.Ta henne med ut og slik at hun får noe annet å tenke på,enn hvor mislykket hun er.

Og gi henne også ett "spark bak" og be henne skjerpe seg!

Og blir hun lett forelsket så, kan en liten oppmerksomhet fra det andre kjønn,og en liten forelskelse gjøre underverker=)

Må si hun er heldig som har deg =)

Håper hun får det bra igjen=)

Du som venn må oppmuntre henne vise henne hvor mye hun har å leve for og vise hvor spesiell hun er for deg og alle andre.Ta henne med ut og slik at hun får noe annet å tenke på,enn hvor mislykket hun er.

Og blir hun lett forelsket så, kan en liten oppmerksomhet fra det andre kjønn,og en liten forelskelse gjøre underverker=)

Problemet er at det er ikke så enkelt. Hun har allerede den perfekte kjæresten som gjør alt for henne! En psykisk lidelse er ikke no man bare kan "helbrede" i en fei ved å ta henne med ut osv. Jeg har prata en del med henne om det, og tingen er at samme hva jeg sier at hun er verdt, så er selvtilliten for lav til at hun klarer tro på det. Jeg tror hun må få profesjonell hjelp, men jeg veit ikke åssen jeg skal få henne til å oppsøke hjelp..

Men takk for råd likevel:)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...