Gå til innhold

Pumpe over "gammel" melk?

Anbefalte innlegg

Er litt engstelig for at jeg er i ferd med å miste melka - minsten er 4 mndr, men jeg hadde håpet å fullamme ham til halvtårsalderen.

Nå ammer og/ eller pumper jeg annenhver time noen dager for å se om jeg klarer å få opp igjen produksjonen. De gangene han ikke har rukket å drikke opp alt: kan jeg ta flaska med de usle 20-40 ml fra kjøleskapet og pumpe mer melk over den, eller må jeg pumpe neste omgang i en ny flaske?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84647-pumpe-over-gammel-melk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mest sansynligvis er det ingenting i veien med produksjonen, men heller minsten som øker litt vil jeg tro :-)

Stol på naturen, den fungerer vanligvis bra.

Am eller pump mer om natten; det er mest effektivt. Dobbeltpumping er mer effektivt for å øke produksjonen enn enkelt. Legg til ofteofte. Drikk mye, spis bra. Ikke stress. Forsøk å få så mye søvn som mulig.

Det er ikke meningen du skal ha MER enn barnet spiser rundt 4 mnd alder, produksjonen stabiliserer seg skikkelig rundt den tiden, og ev. overflødig produksjon legges ned så godt det lar seg gjøre. Derfor føler mange mødre en viss krise rundt dette stadiet, men det er som regel det siste "krise" stadiet i hele ammeperioden.

Håper den tar seg en svingom :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84647-pumpe-over-gammel-melk/#findComment-458840
Del på andre sider

Mest sansynligvis er det ingenting i veien med produksjonen, men heller minsten som øker litt vil jeg tro :-)

Stol på naturen, den fungerer vanligvis bra.

Am eller pump mer om natten; det er mest effektivt. Dobbeltpumping er mer effektivt for å øke produksjonen enn enkelt. Legg til ofteofte. Drikk mye, spis bra. Ikke stress. Forsøk å få så mye søvn som mulig.

Det er ikke meningen du skal ha MER enn barnet spiser rundt 4 mnd alder, produksjonen stabiliserer seg skikkelig rundt den tiden, og ev. overflødig produksjon legges ned så godt det lar seg gjøre. Derfor føler mange mødre en viss krise rundt dette stadiet, men det er som regel det siste "krise" stadiet i hele ammeperioden.

Håper den tar seg en svingom :-)

Det var det med søvn, ja.. *kikke på klokka* ;o)

Minsten har vært ganske urolig om nettene noen dager - så pumpet jeg meg tilfeldigvis her i forrige uke og fant ut at jeg jo nesten ikke fikk noe ut.. Med førstemann kunne jeg LETT pumpe full flaske (125-150 ml) på ett bryst så seint som da han var 7 måneder. Dermed slo det meg at han kanskje ikke får nok mat? Men på den annen side er han jo egentlig tilfreds på dagtid, og han suger jo til han viser tegn til å være mett (slipper sjøl).

Jeg har pumpet meg i ett døgn nå, umiddelbart etter at han er "ferdigspist", og gitt ham det lille (maks. 50 cl) som dessert. I natt sov han roligere, og han har også sovet mer på dagtid.

Håper også at dette med for liten produksjon bare er noe jeg innbiller meg, og at jeg kan fortsette med morsmelk minst like lenge som med førstemann!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84647-pumpe-over-gammel-melk/#findComment-458898
Del på andre sider

Minsten har vært ganske urolig om nettene noen dager - så pumpet jeg meg tilfeldigvis her i forrige uke og fant ut at jeg jo nesten ikke fikk noe ut.. Med førstemann kunne jeg LETT pumpe full flaske (125-150 ml) på ett bryst så seint som da han var 7 måneder. Dermed slo det meg at han kanskje ikke får nok mat? Men på den annen side er han jo egentlig tilfreds på dagtid, og han suger jo til han viser tegn til å være mett (slipper sjøl).

Jeg har pumpet meg i ett døgn nå, umiddelbart etter at han er "ferdigspist", og gitt ham det lille (maks. 50 cl) som dessert. I natt sov han roligere, og han har også sovet mer på dagtid.

Håper også at dette med for liten produksjon bare er noe jeg innbiller meg, og at jeg kan fortsette med morsmelk minst like lenge som med førstemann!

maks 50 MILLI-liter..!

Men det skjønte du vel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84647-pumpe-over-gammel-melk/#findComment-458901
Del på andre sider

Siden du ammet forrige barn lenge er det høyst usansynlig at kroppen din plutselig får det for seg at den ikke klager produsere nok. De som ikke produserer nok er som regel enten i en veldig vanskelig livssituasjon, eller har vansker av medfødte årsaker, ev. operasjoner, sykdom etc etc. Eneste andre mulighet er at barnet ikke suger ordentlig, men det skal jeg love deg du hadde oppdaget lenge før 4 mnd, ved at vekten ikke hadde sett bra ut :-)

Dette ble litt rotete :-)

Tegn på at barnet får nok mat er rundt 6 våte bleier per dag, og avføring minst 1 gang om dagen. Samt forventet vektøkning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84647-pumpe-over-gammel-melk/#findComment-458953
Del på andre sider

Annonse

maks 50 MILLI-liter..!

Men det skjønte du vel.

hihi, jeg har autoretting, la ikke merke til det engang.

Det jeg mener å si er at det ikke er produksjonen din som har gått ned, men hans krav som har gått opp. Det kan ta opp til en uke før kroppen din klarer å produsere nok til at det er "litt ekstra" igjen.

Men som sagt, 4 mnd'krisen er et kjent fenomen :-)

Den forsvinner ikke av seg selv, produksjon er ikke en stabil sak, og melka er ikke noe du får utlevert i en oppmålt porsjon som skal vare ut ammeperioden!

Det årdner seg vettø.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84647-pumpe-over-gammel-melk/#findComment-458954
Del på andre sider

Siden du ammet forrige barn lenge er det høyst usansynlig at kroppen din plutselig får det for seg at den ikke klager produsere nok. De som ikke produserer nok er som regel enten i en veldig vanskelig livssituasjon, eller har vansker av medfødte årsaker, ev. operasjoner, sykdom etc etc. Eneste andre mulighet er at barnet ikke suger ordentlig, men det skal jeg love deg du hadde oppdaget lenge før 4 mnd, ved at vekten ikke hadde sett bra ut :-)

Dette ble litt rotete :-)

Tegn på at barnet får nok mat er rundt 6 våte bleier per dag, og avføring minst 1 gang om dagen. Samt forventet vektøkning.

>> 6 våte bleier per dag, og avføring minst 1 gang om dagen. Samt forventet vektøkning.

Check, check, check! :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84647-pumpe-over-gammel-melk/#findComment-458960
Del på andre sider

Du haddde nok rett i at han økte, ja. Nå har jeg akkurat fylt ei flaske - ETTER at minsten hadde spist seg mett. *beroliget*

Du stiller ikke små krav til deg selv altså! :-)

Bra det ordnet seg!

Jeg driver med avvenning nå, jaggu gikk det ikke mer enn noen uker fra jeg trappet ned til 2 ganger i døgnet, før ungen får omgangssyke for første gang.

Men siden antistoffmengden er den samme uansett amme-hyppighet er det kanskje en tilfeldighet. Hvis hun ikke reagerte på noe mat da, da kan det ha en sammenheng med at hun får lite melk nå, inneholder jo masse gode tarmbakterier etc.

*spekulere*

uansett, tiden er inne for å slutte, hun er 2 år gammel :-)

*vende tilbake til total katastrofe med spysjuk unge og mor/far med halsbetennelser*

*flire*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84647-pumpe-over-gammel-melk/#findComment-463453
Del på andre sider

Du stiller ikke små krav til deg selv altså! :-)

Bra det ordnet seg!

Jeg driver med avvenning nå, jaggu gikk det ikke mer enn noen uker fra jeg trappet ned til 2 ganger i døgnet, før ungen får omgangssyke for første gang.

Men siden antistoffmengden er den samme uansett amme-hyppighet er det kanskje en tilfeldighet. Hvis hun ikke reagerte på noe mat da, da kan det ha en sammenheng med at hun får lite melk nå, inneholder jo masse gode tarmbakterier etc.

*spekulere*

uansett, tiden er inne for å slutte, hun er 2 år gammel :-)

*vende tilbake til total katastrofe med spysjuk unge og mor/far med halsbetennelser*

*flire*

*banke i bordet*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84647-pumpe-over-gammel-melk/#findComment-463723
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...