nitni Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Hei Min stesønn på 15 år (bor sammen med oss), har adhd, og muligens et syndrom (noonan) i tillegg. Han bruker Ritalin, og for tiden er han en solstråle. Fungerer fint både hjemme, på skola og i venneflokken. Han må være med å ta sin del av husarbeid. Men her er jeg litt usikker på hvor "streng" jeg skal være. Han slørver endel, og det er endel bråk og leven når han skal gjøre noe. Han må "passes" på og fortelles hvordan det skal gjøres stadig vekk, og jeg synes det blir så mye mas og pes når han skal "hjelpe" til med noe. Mye lettere og gjøre det selv. Men vi har jo et ansvar for at han lærer litt husarbeid og renslighet før han skal ut i verden og klare seg selv, så vi lar han delta på noe. Oppvaskmaskina, søppel og eget rom er fast. Hvordan gjør dere andre det? Hvilke oppgaver? Hvor nøye er dere på at det blir et godt resultat? Gir dere ukelønn etter innsats? Vi har valgt å gi han fast sum hver uke, og hvis han ei uke har vært negativ til å hjelpe til blir han trekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84965-adhd-ungdom-og-husarbeid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
chanti Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 Hei min sønn er 13 og han får versego ta sin del av div hjemme . Hvor nøye kommer ann på hva det gjelder. Han har endel tvang og vi strevde veldig for noen år siden med at han skulle ta ut søpla , det var pes det . Men i dag er det greit. Jeg prøver å tenke at han skal vere i stand til å føre en egen husholdnig selv , har ikke lyst å ha en hjemmeboende sønn på 30 som ikke kan lage seg mat selv.. :-)) Poenget er at en må tenke hva som er vesentlig og hvor viktig det er at akkurat det der blir gjort bra. hvilke oppgaver i forhold til andre barn uten diagnose ...Jeg krever like mye (kanskje litt mere fra han ) som andre foreldre gjør fra sine unger , må og få si at min sønn er ikke lett affisert av adhd /ts. Dette for at han skal kunne stå på egne ben i voksen alder . Nb motivasjon og belønninger er viktig. Ta gjerne diskusjonen med gutten og snakk om hvorfor og hvordan .. Innsatsen er vedt det .. bare det at gutten lærer omsider mestring. Ikke minst ....lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84965-adhd-ungdom-og-husarbeid/#findComment-461387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.