Gå til innhold

Kronisk tretthetssyndrom og uførepensjon

Anbefalte innlegg

Jeg skriver på vegne av min søster som sliter med kronisk tretthetssyndrom og har fått legeerklæring fra spesialist at hun har denne sykdommen. Hun har vært igjennom alt som "går an" av tiltak, hun har fått avslag på trygdekontoret, og saken er nå oversendt til trygderetten. Jeg har prøvd å lese litt om sykdommen( på internet), og ut i fra det jeg kan se finnes det ingen dokumenterte behandlingsmetoder. Hva slags kriterier er det trygdekontoret bruker når de kan gi avslag på denne sykdommen? Jeg kjenner min søster svært godt og vet at hun er rett og slett arbeidsufør pga denne sykdommen. Er det noe sted som kan hjelpe i slike saker? Kjenner du til tidligere saker av denne art?

Håper du svarer...

Fortsetter under...

Gjest Irene Grøneng, rettshjelper

Jeg vet at tidsskrift for den norske legeforening hadde en artikkel om dette for noen år siden. Det må ha vert på midten av 90-tallet.

slike saker løses best ved et tverrfaglig møte hvor man går inn for å finne den riktige løsningen for vedkommende.

Her ser vi igen hvor fantastisk fornuftig forslag som kom fra sandmanutvalget. Linken til "columbi egg fra sandman-utvalget og flere linker om dette finner du her:

http://trygdehjelpen.no/nyheter/index.html

Uansett så vil det etter min mening være feil å gi avslag både på attføring og på rehabilitering uten å innvilge uførepensjon - forutsatt selvsagt at hun har vert villig til å _forsøke_ attføring.

• 2 måneder senere...
Gjest (Anonymous)

Rikstrydeverket har sendt oppdaterte (år 99)rundskriv angående kronisk tretthetssyndrom til landes trygdekotorer.Sykdommen er godkjent som rett til uførepensjon,avhengig av symtomenes styrke og omfang hos den enkelte. Det er din søster sammen med hennes lege som avgjør uføregraden, ikke trygdekotoret.

Det trygdekontoret kan gjøre, er å etterprøve,for å se om det finnes ev.restarbeidsevne ved å prøve feks. attføring. Rundskrivet(med kriteriene for trygd) kan du få på trygdekotoret, ellers finnes det på ODIN under sosialdep.på internettsøk

• 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...