Gå til innhold

Er ikke adopsjonsformidling en tjeneste?

Anbefalte innlegg

Gjest anonym her i dag

Vi betaler rundt 100.000 for å få formidlet en adopsjon. Vi er kunder eller klienter - og vi betaler for den jobben som skal gjøres. kjøper vi en vare til 100.000, forventer vi at den skal være etter spesifikasjonen, og har den mangler forlanger vi full service - 100%, ikke sant?

Adopsjonsforeningen (og dette gjelder ikke bare en av dem - det gjelder alle tre) - ønsker oss knapt velkommen som "kunde", stønner og bærer seg hvis vi ringer og spør om noe, er uhøflige gang på gang i løpet av en ekstremt lang ventetid, kan ikke være behjelpelige med ting vi spør om i forbindelse med reisen til landet vi forhåpentlig skal hente barn i, og når vi endelig kommer dit, viser det seg at de har feilinformert oss om masse praktiske ting slik at oppholdet blir vesentlig dyrere enn det burde blitt og den stedlige representanten yter minimalt!

Er det virkelig slik at det ikke er noe "service" inkludert i de ca 100.000? På oss synes det som om det forventes at vi skal stå med lua i hånden og takke og bukke fordi vi "får lov til" å

være "kunder" hos dem!

I en hver annen sammenheng ville vi tatt opp saken med forbrukerkontor og kanskje skrevet i avisen - men TØR vi det? Nei - for vi vil jo gjerne ha et barn til om et par år!!!!!!

Dette er SÅ DÅRLIG!!!! Skjerp dere adopsjonsforeninger. Opptre profesjonelt, yt litt service - dere er der faktisk for OSS! (Selv om dere har ideelle målsettinger, det er ingen barn som får foreldre uten at VI adopterende melder oss inn hos dere). Ta på et smil og svar oss vennlig, eller i det minste høflig,i telefonen når vi ringer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85456-er-ikke-adopsjonsformidling-en-tjeneste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest også anonym

Skal ikke gå i detalj om våre erfaringer, men vil bare si at jeg deler dine frustrasjoner. En dårlig organisert hentereise ga oss for eksempel en unødvendig tøff start. Å forsøke å si i fra virker nytteløst, vi blir nærmest fortalt at vi må ikke være til bry og legge oss helt flat. Jeg må si det er en underlig kultur.

Hilsen

Gjest ChiengMai

Som Thailand-adoptant hos Verdens Barn syns jeg i alle fall vi har fått god "sevice"! Vi har fått svar på de spørsmål vi har stilt underveis, så fremst spørsmålene har latt seg besvare.

Selvfølgelig har vi blitt frustrerte innimellom i løpet av en lang prosess fordi vi har manglet informasjon, men jeg har hele tiden hatt inntrykk av at VB har gitt de svar de _kunne_ gi, og at det f.eks kan være vanskelig å svare på det som angår tidsperspektivet i forhold til hentereiser fordi systemet i Thailand er som det er.

Og hentereise til Thailand, det tror jeg fler enn jeg kan underskrive på er et _eventyr_ med fantastisk fin oppfølging.

Så ... for mitt vedkommende er jeg godt fornøyd med "servicebedriften" VB. Noen småting er det jo å sette fingeren på, men de er tross alt ikke mer enn mennesker de som jobber med dette.

Skal ikke gå i detalj om våre erfaringer, men vil bare si at jeg deler dine frustrasjoner. En dårlig organisert hentereise ga oss for eksempel en unødvendig tøff start. Å forsøke å si i fra virker nytteløst, vi blir nærmest fortalt at vi må ikke være til bry og legge oss helt flat. Jeg må si det er en underlig kultur.

Hilsen

Nå har ikke vi vært på hentereise ennda, men jeg må få lov å si at vi er kjempefornøyde med den oppfølgingen som vi har fått fra vår forening. Vi har bestandig blitt mødt med forståelse for alle telefoner som vi har tatt. De har også svart veldig raskt, og meget høfelig på mailer som vi har sendt.Å når vi ringer sier de bestandig " lurer dere på noe, eller om dere bare trenger å snakke, så bare ring"

Mulig at vi har vært veldig heldige med den representanten som vi har fått for vårt land.

Gjest adoptant

Vi har også mange dårlige erfaringer, etter to adopsjoner, med to ulike foreninger. En møtes med aroganse og nærmest en holdning som tilsier at en får være glad til at en "får" adoptere i det hele tatt! De to foreningene vi har benyttet, kan best sammenlignes med "kjøkkenbenkbedrifter", ingen skulle tro de var millionforetak!

Annonse

Nå har ikke vi vært på hentereise ennda, men jeg må få lov å si at vi er kjempefornøyde med den oppfølgingen som vi har fått fra vår forening. Vi har bestandig blitt mødt med forståelse for alle telefoner som vi har tatt. De har også svart veldig raskt, og meget høfelig på mailer som vi har sendt.Å når vi ringer sier de bestandig " lurer dere på noe, eller om dere bare trenger å snakke, så bare ring"

Mulig at vi har vært veldig heldige med den representanten som vi har fått for vårt land.

Trist at noen opplever det sånn. Vi har følt oss godt behandlet av alle vi har snakket med i VB i løpet av begge prosessene våre. Og de stedlige representantene/søsterorganisasjonen i Thailand var helt enestående.

Lykke til til alle som er i prosessen!!

Gjest ikke nick i kveld

Vi har også mange dårlige erfaringer, etter to adopsjoner, med to ulike foreninger. En møtes med aroganse og nærmest en holdning som tilsier at en får være glad til at en "får" adoptere i det hele tatt! De to foreningene vi har benyttet, kan best sammenlignes med "kjøkkenbenkbedrifter", ingen skulle tro de var millionforetak!

Skriver under på arroganse og nærmest en holdning som tilsier at en får være glad til at en "får" adoptere i det hele tatt!

Det er trist å høre at du/ dere har opplevd adopsjonsprosessen på denne måten. Sannsynligvis er

det mange bakenforliggende årsaker til det, som du selvsagt ikke kan gå inn på her.

Men jeg syns vi har krav på å bli møtt på en profesjonell måte,

særlig ettersom det handler om såpass sårbare saker som det å bli foreldre på en helt spesiell måte.

Vil bare oppmuntre deg/ dere til å ta opp problemene med foreningen, gjerne på et høyt nivå. Hvis man ikke

når frem som enkeltsøkere, kan muligens den lokale kontakten for adopsjonsforeningen være til hjelp?

Jeg kan bare si at det du beskriver slett ikke er vår opplevelse etter å ha gjennomført

to adopsjoner gjennom VB. Greit nok, ikke _alle_ er like blide og imøtekommende hver eneste gang

man ringer. Men det er unntaket, ikke regelen.

Når det gjelder hentereiser til India, så reiser vi mer eller mindre på egenhånd. Men VB har vært

svært behjelpelige med organisering av oppholdene våre. Vi har også fått all den info som har vært tilgjengelig

underveis i våre prosesser.

Når det imidlertid har vært saker og ting å sette fingeren på,

så har vi fra vår side tatt dette opp på en ordentlig måte, enten muntlig eller skriftlig.

Vår kritikk har hver gang blitt behandlet på en profesjonell måte og blitt fulgt opp raskt.

Og som Chieng Mai sier, de er bare mennesker de som jobber i adopsjonsforeningene, de også.

Ellers tror jeg nok at adopsjonsformidlerne til tider står litt mellom barken og veden:

Adoptivsøkernes krav og ønsker på den ene siden og giverlandenes krav og ønsker og

oppfattelse av "saksbehandling" på den andre siden.

Men dette skal selvsagt ikke brukes som en unnskyldning i de tilfeller der saksbehandlingen svikter totalt.

Beste hilsen

Gjest ikkenicknå

Hei!

Må bare si meg helt enig i de "holdninger" du beskriver. Vi må si å ha vært misfornøyde med AF. Svarer ikke alltid på mail, gir uttrykk for å ville avslutte telefonsamtaler så snart som mulig. En del spørsmål som er viktig for oss adoptanter virker det som om det er tabu å spørre om.

Trist at du/ dere føler det sånn!

Jeg kjenner meg absolutt ikke igjen.

Vi har da heller ikke vært på hetereise enda, men informasjonen til nå har vært god.

Føler vi har fått den tilbakemeldingen vi kan forvente. Det er jo ikke alt adopsjonsforeningen kan svare på og det kan vi jo heller ikke forvente. Prisene varierer jo mye i de forskjellige landene når det gjelder opphold. Reisens pris avhenger også av årstider/ ferier ol. Så dette er jo opplysninger adopsjonsforeningene vanskelig kan gi.

Vi bruker AF og har fått fyldig informasjon etter hvert som prosessen har gått fremover. I tillegg har jeg snakket med flere som tidligere har adoptert fra samme land. Mye nyttig informasjon å hente der.Vi har altid blitt møtt i resepsjonen av hyggelig betjening som har gjort det de har kunnet for å svare på våres spørsmål . Det gjelder også de gangene vi har snakket med dem på telefon eller sendt e-mail.

Kan vi få for mye informasjon? NEI jeg tror vi er umettelig. Så det er nok vanskelig for foreningene å dekke alle de behov vi har.

Så lenge man har saklige spørsmål og ikke bare "maser" så tror jeg vi får saklige svar tilbake.

Det er i vært fall min erfaring.

Gjest anonym jeg også

Jeg har adoptert gjennom Verdens Barn, og kjenner meg

overhodet

ikke igjen i din beskrivelse. Jeg håper jeg aldri får deg som kunde, synes du høres temmelig ille ut. Selv driver jeg service og med handel, glem ikke at "kunden har alltid rett" er en ironi som en sier for ikke å miste beherskelsen ovefor kunden, -for ja, -det skader forretningen. Formidlingen Adopsjonsforeningene driver er IKKE først og fremst butikk, dette handler om noe helt annet med ideèlt formål.

Når jeg nå også som deg sier mine mening rett ut, så synes jeg holdningen din virker ganske dum.

Annonse

Har to adopsjoner bak oss, gjennom VB. Hadde ikke noe behov for å ligge på tråden til dem i tide og utide, de sendte regelmessig ut skriftlig informasjon, og du vet når du starter en adopsjonsprosess at det tar den tiden det tar. En annen ting, på hentereiser kan alt skje, slik er det bare. Så jeg forstår ikke denne voldsomme trangen til å kritisere, det vil noen ganger oppstå situasjoner i giverlandet som er utenfor adopsjonsforeningenes kontroll og som må løses på stedet. Hvordan det blir håndtert kan man selvfølgelig diskutere i ettertid.

Trist at noen opplever det sånn. Vi har følt oss godt behandlet av alle vi har snakket med i VB i løpet av begge prosessene våre. Og de stedlige representantene/søsterorganisasjonen i Thailand var helt enestående.

Lykke til til alle som er i prosessen!!

Hei.

Trist å høre om erfaringene dine.

Vi har ikke hatt den samme opplevelsen som dere- vi har vært stort sett fornøyde med det AF har gjort for oss. Vi har fått god hjelp på telefonen, og hentereisen vår var meget fint opplagt med en guide som ikke visste hva godt han skulle gjøre for oss.

Selvfølgelig så er jo alle mennesker, så noen gang kan man vel kanskje ringe til feil person til feil tidspunkt, men som sagt, vi synes vi har fått god hjelp hos AF.

Vennlig hilsen

tobarnsmamma1365380422

Jeg kjenner meg heller ikke igjen, nei! Kjempetrist å høre om dine opplevelser - det må da være et fryktelig negatativt element i noe som kan være så spennende og positivt som en adopsjonsprosess??

Tenk over, du "anonym her idag" om det er noe DU kan gjøre for at dette kan endres. Det er det eneste du kan gjøre noe med. Det faktum at enkelte saksbehandlere kan være stressete, kanskje slitne og derfor tverre, kan jo ikke vi endre i det hele tatt.

En annen ting er at jeg er ikke enig i deg i sammenligningen mellom å kjøpe en vare til 100.000 og å betale for en adopsjonsprosess. Det er å dra det litt langt og faktum er nok at vi får ikke våre barn raskere ved å klage på "varen"

Gjest BlirMammaSnart! (om man tenker opptimistisk)

Hei!

Jeg synes det er trist og høre om dine negative erfaringer. Selv har vi ingen ting og sette fingern på, snarere tvert i mot.

Må påpeke at vi ikke har kommet så langt som til en tildeling, men blir overasket vist ting kommer til og snu seg nå.

For ordenskyld vil jeg nevne at vi bruker VB.

Lykke til videre. Håper du klarer og kose deg med prosessen;-)

P.s. Jeg får ikke helt fatt i det at du sammenligner en adopsjon og kjøp av en vare. Med den ordlyden er det noe som skurrer kraftig hos meg.

Vennlig hilsen en som

Gjest uten nick....

Jeg er en "kikker" her på forum, men savner av og til litt meningsutveksling (ikke krangling...) om hvordan både det ene og det andre oppfattes.

Denne lille debatten viser at forum består av et knippe mennesker med ulike oppfatninger og forståelse av ting. Det er bra.

For oss i startgropen er det greit å se at ikke alle oppfatter ting likt, både på godt og vondt overfor både adopsjonsforeninger, BUFA og sosialkontor. Giverland også for den saks skyld.

Men ikke skyt på hverandre om dere ikke deler samme erfaring og mening da...:o)

Hilsen en i startgropen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...