Gå til innhold

spørsmål til kina-adoptanter ang. melk

Anbefalte innlegg

Vi har som mange vet fått tildelt en jente på ca. 1 1/2 år fra Kina.

På papirene hennes står det at hun drikker melk til frokost, lunsj, middag, kvelds + litt mer. Må man virkelig ha med laktoseredusert morsmelkserstatning til Kina da? Er melken i Kina veldig annerledes enn i Norge. Sikkert et dumt spørsmål.

Får man ikke kjøpt den samme melken som de er vant til i Kina da? Og hva med grøt, bør man ha med mye "norsk" grøt? Er det noen som har noen råd om dette?

Fortsetter under...

Heisann :o))

Vi hentet vår datter i Hubei i oktober, og vi hadde med prosobee til henne. Hun drakk det fint, og vi syntes det var ok å ha det med. Det var ikke så lett å stå i butikken i Kina å gjette på hva som var hva :o)). Vår datter tåler melk, så vi kunne sikkert ha gitt henne hvilken som helst melk. Imidlertid så var det andre som hadde fått opplyst at datteren deres tålte melk, men da de kom nedover viste det seg raskt at det ikke stemte. Mitt råd vil derfor være- ta med prosobee for sikker hets skyld. Grøten vi hadde med likte ikke jenta vår i det hele tatt, så den kunne vi ha spart oss. Andre derimot spiste grøt med god appetitt, så det er ikke så godt å råde for eller imot. Imidlertid så spiste alle barna sammen med oss på restaurantene, så du trenger ikke å ha med så masse mat i alle fall.

Håper virkelig dere får reise å hente gullet deres snart !!!

Klem fra

Hei...

Den Kinesiske guiden som var sammen med oss i Kina sa følgende:

"Det er bare dere normenn som vet at kinesere ikke tåler melk, vi kinesere vet det ikke"

Så ikke kjøp den dyre melka her på apoteket. Der vi var var det lett å få tak i melk, og de hadde også en barneyoughurt som var helt topp. Nesten som melk, tynn og kjempegod.

Den brukte jeg til å blande ut grøt med i tillegg til litt vann.

Ellers gikk det i sviskesaft fra Norge og annen barnesaft som en fikk kjøpt der.

En tar jo ingen skade av å ikke få (min.4 dl.)melk daglig på de få dagene.

Lykke til ;o)

tobarnsmamma1365380422

Hei, fei!

Vi hentet jenta vår i Nanchang i oktober, hun var da 13 1/2 mnd. Mitt første barn fra India har laktoseintoleranse, så jeg stresset volsomt med å få tak i laktosefri melkeerstatning før vi reiste. Dette greide jeg imidlertid ikke, så jeg satset friskt på at det skulle gå greit med vanlig NAN2. Tenkte at skulle det være så galt, kan en jo sikkert kjøpe laktosefri melk der nede. Nå tålte jenta mi NAN2, så dette ble jo ikke noe problem i det hele tatt. Uansett - du får kjøpt alt der nede! Grøten vi hadde kjøpt, var bare å glemme å få i henne - hun skulle da ha mat med smak! Når vi spiste, skulle hun smake av alt vi hadde i oss - vel og merke hvis hun ble servert med pinner. Ikke noe så kjedelig som skjeer, nei! Siden jenta di er såpass stor som hun er, er hun sansynligvis litt mere kresen på hva hun skal ha. I alle fall var og er min dame det. Hun hadde vært i fosterhjem og hadde nok smakt på maten i stor stil som fosterfamilien spiste - i tillegg til MASSE melk! Disse melkeflaskene kuttet vi gradvis ned på til vi nå er på nivå med 4-5 dl. pr. dag.

Jeg sier som andre her - ikke ta med så mye hjemmenfra. Du får tak i det du trenger. Blåbærsaft hvis magen blir løs og sviskesaft hvis magen blir hard, er et "must"!

Ta gjerne kontakt med meg hvis det er noe du lurer på i forhold til hva vi hadde med konta hva vi hadde bruk for!

Hei, fei!

Vi hentet jenta vår i Nanchang i oktober, hun var da 13 1/2 mnd. Mitt første barn fra India har laktoseintoleranse, så jeg stresset volsomt med å få tak i laktosefri melkeerstatning før vi reiste. Dette greide jeg imidlertid ikke, så jeg satset friskt på at det skulle gå greit med vanlig NAN2. Tenkte at skulle det være så galt, kan en jo sikkert kjøpe laktosefri melk der nede. Nå tålte jenta mi NAN2, så dette ble jo ikke noe problem i det hele tatt. Uansett - du får kjøpt alt der nede! Grøten vi hadde kjøpt, var bare å glemme å få i henne - hun skulle da ha mat med smak! Når vi spiste, skulle hun smake av alt vi hadde i oss - vel og merke hvis hun ble servert med pinner. Ikke noe så kjedelig som skjeer, nei! Siden jenta di er såpass stor som hun er, er hun sansynligvis litt mere kresen på hva hun skal ha. I alle fall var og er min dame det. Hun hadde vært i fosterhjem og hadde nok smakt på maten i stor stil som fosterfamilien spiste - i tillegg til MASSE melk! Disse melkeflaskene kuttet vi gradvis ned på til vi nå er på nivå med 4-5 dl. pr. dag.

Jeg sier som andre her - ikke ta med så mye hjemmenfra. Du får tak i det du trenger. Blåbærsaft hvis magen blir løs og sviskesaft hvis magen blir hard, er et "must"!

Ta gjerne kontakt med meg hvis det er noe du lurer på i forhold til hva vi hadde med konta hva vi hadde bruk for!

Jeg vil veldig gjerne ha kontakt med deg. Vårt barn skal vi jo også hente i Nanchang. Kunne vært morsomt å høre litt om dette også.

Har vært inne på nicklisten, men kan ikke finne noen nick på deg der.

Jeg har opprettet en hotmail adresse, kan ikke du maile meg på den?

[email protected]

Håper jo virkelig den virker, jeg har nettopp opprettet den.

Jeg vil veldig gjerne ha kontakt med deg. Vårt barn skal vi jo også hente i Nanchang. Kunne vært morsomt å høre litt om dette også.

[email protected]

Hele adressen lyste jo ikke:

[email protected]

Annonse

[email protected]

Fikk beskjed om at adressen var ok, men nå får jeg ikke sendt mail til den selv engang. Har du en mail-adresse som du kan legge ut her? Så mailer jeg deg.

Her har det skjedd hyggelige ting mens vi var i Kina...

Så koselig at dere skal til Nanchang med Verdens Barn, for det er nettopp derfra vi kom hjem for to dager siden.

Vi for vår del fikk ei lita jente på 10 mnd. som tålte kumelk som de fleste andre kinesiske barn. Vi hadde med oss en boks ProsoBee, men denne ble satt igjen uåpnet på hotellet i Nanchang.

Blåbær og sviskesaft er greit å ta med hjemmefra, men vi slapp heldigvis å bruke noen av delene.

Ellers hadde vi med oss et par middagsglass og en pakke med fullkornsgrøt, men uansett er det greit å få tak i det man trenger i butikkene.

VB´s medarbeider blir med dere i butikken, så hun finner alt dere trenger i vrimmelen av produkter.

Gled dere til en fin hentereise og et velsmurt opplegg med VB!!!

Både "Mrs.Y" som hjelper dere i Nanchang og "Mr.T" i Beijing er aldeles utrolige...

Beste hilsener fra

tobarnsmamma1365380422

[email protected]

Hei, fei - det funket nok ikke med den nye hotmailaddressen din. Prøver du igjen?

Jeg vil gjerne ha kontakt med deg!!

Her har det skjedd hyggelige ting mens vi var i Kina...

Så koselig at dere skal til Nanchang med Verdens Barn, for det er nettopp derfra vi kom hjem for to dager siden.

Vi for vår del fikk ei lita jente på 10 mnd. som tålte kumelk som de fleste andre kinesiske barn. Vi hadde med oss en boks ProsoBee, men denne ble satt igjen uåpnet på hotellet i Nanchang.

Blåbær og sviskesaft er greit å ta med hjemmefra, men vi slapp heldigvis å bruke noen av delene.

Ellers hadde vi med oss et par middagsglass og en pakke med fullkornsgrøt, men uansett er det greit å få tak i det man trenger i butikkene.

VB´s medarbeider blir med dere i butikken, så hun finner alt dere trenger i vrimmelen av produkter.

Gled dere til en fin hentereise og et velsmurt opplegg med VB!!!

Både "Mrs.Y" som hjelper dere i Nanchang og "Mr.T" i Beijing er aldeles utrolige...

Beste hilsener fra

Så deilig å høre at det er så velsmurt opplegg. Jeg gleder meg noe alldeles utrolig. Går og ser på bildet hele tiden.

Var det kaldt i Nanchang nå? Bør vi ta med oss mye ull? Hva med voksipose, anbefaler du det, eller holder det med et pledd?

Vi var jo dessverre uheldige å få tildeling slik at både jul og kinesisk nyttår kommer før hentereisen vår. Dvs. det er fortsatt nesten 9 uker til vi reiser.

Stemmer det som står om hva hun kan, så er hun ikke noe tilbake for andre 1 1/2 åringer - og det må vel bety at hun trives og har det bra?

Så deilig å høre at det er så velsmurt opplegg. Jeg gleder meg noe alldeles utrolig. Går og ser på bildet hele tiden.

Var det kaldt i Nanchang nå? Bør vi ta med oss mye ull? Hva med voksipose, anbefaler du det, eller holder det med et pledd?

Vi var jo dessverre uheldige å få tildeling slik at både jul og kinesisk nyttår kommer før hentereisen vår. Dvs. det er fortsatt nesten 9 uker til vi reiser.

Stemmer det som står om hva hun kan, så er hun ikke noe tilbake for andre 1 1/2 åringer - og det må vel bety at hun trives og har det bra?

Nanchang var ikke kaldt på denne årstiden (15-20 grader), men veldig fuktig...

Tåke og regn nesten hver dag, men vi hadde også en dag med deilig solskinn, og da ble det varmt.

Vi hadde ikke med Voksi-pose, og det var heller ikke noe savn i Beijing. Vi hadde med et tykt ullpledd i barne str.

og en vanlig bobledress til jenta vår. Det holdt også i Beijing selv om det var ned mot 4 minusgrader på det kaldeste. Men vi var heldige siden det var nesten vindstille i Beijing hele uken vi var der...

Ullbody er et must! Hun svettet veldig mye, (-har hørt at det kan være en måte å reagere på...) så da ble hun uansett ikke kald når hun hadde den innerst. Jeg hadde bare med en, men det hadde vært lurt å ha med to.

Ta med noe varmt og godt på bena og evt. et tynt sitteunderlag til til å ha under "stumpen" på vesla når hun sitter i vognen. Vi hadde ikke det, men det er faktisk noe jeg savnet...(ikke tar det stor plass i kofferten heller)

Skal dere også bo på "The Lake View Hotel"? Der er det billig å vaske klær på hotellet. Luftfuktigheten er så høy at selv småvask bruker en evighet på å tørke hvis du vasker selv.

I Beijing var prisene noe helt annet, men der gikk det greit å tørke vasken.

Lykke til med forberedelsene,- turen var HELT utrolig!

tobarnsmamma1365380422

Fikk beskjed om at adressen var ok, men nå får jeg ikke sendt mail til den selv engang. Har du en mail-adresse som du kan legge ut her? Så mailer jeg deg.

Nå har jeg fått laget meg en hotmailadresse som du kan maile til meg på. Den er som følger:

[email protected].

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...