Gå til innhold

Tore Tønne savnet...

Anbefalte innlegg

Hvordan kan du si at det er feigt? Han har betalt med den høyeste prisen et menneske kan betale; livet sitt!

Dette er f.eks. ikke uvanlig i asiatisk land. (du har sikkert sett japanske forretningsmenn som sitter på åpent TV og gråter, og viser anger.

For å gjenopprette familie-æren kan man begå hirakiri. (selvmord)

Virker som Tønne var en hedersmann, slik som Røkke uttalte. (I motsettning til Orderud-gjengen, som gjerne soler seg i medialyset).

"Han har betalt med den høyeste prisen et menneske kan betale; livet sitt!"

Betalt? Hvem har han betalt?

Makan til latterlig uttalelse.

Har ikke betalt noen, tvert i mot. Han har stikki fra "betalinga".

Det er tragisk, trist, på mange måter forståelig, men hvordan i granskauen klarer du å få det til at han har betalt noen?

Jeg vil gjerne se logikken din i forhold til denne uttalelsen.

(Ikke i forhold til Tønne, da vi ikke vet om han har tatt livet sitt, men om selvmordskandidater generelt).

Hvem betaler de?

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• punkyB

8

• SierDuDet

7

• Zirine

7

• naiv

3

Mest aktive i denne tråden

"Han har betalt med den høyeste prisen et menneske kan betale; livet sitt!"

Betalt? Hvem har han betalt?

Makan til latterlig uttalelse.

Har ikke betalt noen, tvert i mot. Han har stikki fra "betalinga".

Det er tragisk, trist, på mange måter forståelig, men hvordan i granskauen klarer du å få det til at han har betalt noen?

Jeg vil gjerne se logikken din i forhold til denne uttalelsen.

(Ikke i forhold til Tønne, da vi ikke vet om han har tatt livet sitt, men om selvmordskandidater generelt).

Hvem betaler de?

Nei, han kunne kanskje briljert smilende i tv-ruta med et kobbel av forsvarsadvokater på slep.

Det finnes mange situasjoner der mennesker som har det vondt finner selvmord som eneste utvei. Å hevde at det er å stikke fra regninga, tyder på mangelfulle sjelsevner spør du meg.

Nei, han kunne kanskje briljert smilende i tv-ruta med et kobbel av forsvarsadvokater på slep.

Det finnes mange situasjoner der mennesker som har det vondt finner selvmord som eneste utvei. Å hevde at det er å stikke fra regninga, tyder på mangelfulle sjelsevner spør du meg.

Jeg snakket som sagt generelt, og ikke om Tore Tønne. Det er for ille å skulle diskutere en fyr som muligens nettopp har tatt livet av seg.

Du svarte ikke på det jeg spurte om så du får et nytt forsøk.

Jeg snakket som sagt generelt, og ikke om Tore Tønne. Det er for ille å skulle diskutere en fyr som muligens nettopp har tatt livet av seg.

Du svarte ikke på det jeg spurte om så du får et nytt forsøk.

Hvis du fortsatt ikke greier å forstå hva jeg mener, så gir jeg meg.

Du har neppe følelsesliv til å skjønne hva enkelte går igjennom, når du kan kalle det å "stikke fra regninga".

Du har neppe følelsesliv til å skjønne hva enkelte går igjennom, når du kan kalle det å "stikke fra regninga".

Er det vanskelig for deg å forstå spørsmålet mitt?

DU snakker om at selvmordskandidater BETALER når de tar livet sitt.

HVEM betaler DE ved å ta sitt EGET liv?

Er det virkelig så vanskelig å forstå spørsmålet mitt?

Det er virkelig tragisk at det endte slik.

Det ble nok et hardt mediapress personlig for Tønne

som ikke så noen annen utveg.

Jeg er ikke enig i å karakterisere selvmord som "feighet". Det kan bli for mye for en person, og så han ingen utveg er det en desperat men menneskelig handling.

Tragisk.

Annonse

Krmt! Uten sammenligning - Hitler tok også sitt eget liv........Stakk ikke han fra regningen?

Forøvrig så avslutter jeg personlig denne noe absurde diskusjonen!

Gjest heller ikke undertegnet

Ja han er død, og dødsårsaken er selvmord. Synes dette er en personlig tragedie,som ikke hører hjemme i noen diskusjon på DOL. Men, selvgodhet går aldri av mote. Og hvem er dere som kaster stein i glasshu?

Enig i at denne diskusjonen ikke hører hjemme her, det er tragisk nok når et menneske tar livet sitt.

Tenk på familien!

Er det vanskelig for deg å forstå spørsmålet mitt?

DU snakker om at selvmordskandidater BETALER når de tar livet sitt.

HVEM betaler DE ved å ta sitt EGET liv?

Er det virkelig så vanskelig å forstå spørsmålet mitt?

Man betaler vel ingen, men man kan fint argumentere for at man betaler likevel. Man fratar seg selv muligheten for å leve resten av livet. Jeg har sagt det før, og sier det igjen: å si at selvmord uansett er en feig løsning er alt for enkelt. Det er lite trolig at det for de fleste som gjør det er en enkel avgjørelse. Det er nok mer komplisert enn som så.

".............."

Jeg synes alle som tar selvmord er feige. De gjør det fordi de har problemer - men selvmord er den enkleste utveien.

I Tønnes tilfelle - hvis han har tatt selvmord da - så etterlater han seg familie , de kommer til å føle et enormt savn og skyldfølelse over å ikke få kunne kunne hjelpe han gjennom dette. Har han gjort noe straffbart så burde han tatt straffen for det.

Nå kan det jo like gjerne være at han er uskyldig - og han har fått ganske hard medfart av media - men allikevel , han burde ikke valgt denne utveien.

En velger ikke selvmord fordi der er enkel utvei.

Når en står midt i situasjonen ser en selvmord som eneste utvei. Hadde en sett alternativer, så hadde en valgt et annet.

Annonse

Man betaler vel ingen, men man kan fint argumentere for at man betaler likevel. Man fratar seg selv muligheten for å leve resten av livet. Jeg har sagt det før, og sier det igjen: å si at selvmord uansett er en feig løsning er alt for enkelt. Det er lite trolig at det for de fleste som gjør det er en enkel avgjørelse. Det er nok mer komplisert enn som så.

".............."

Men nå har jeg aldri sagt at det er "feigt" å ta selvmord, og jeg sa til og med at jeg forsto enkelte av de som valgte den løsningen.

Det jeg derimot argumenterer i mot er personen som sier at man betaler den høyeste prisen man kan betale, når man tar livet sitt. Hvem betaler man? Ingen! Det man gjør er tvert i mot å stikke fra alt ansvar, og da snakker jeg ikke om ansvar for penger man eventuelt måtte skylde eller straff man eventuelt måtte få, men ansvar for sin familie.

Det har ikke noe med å "betale noen" å gjøre, men å stikke fra ansvaret man har for alle rundt seg.

Dette er så langt fra å "betale" noen som man kan komme.

Men nå har jeg aldri sagt at det er "feigt" å ta selvmord, og jeg sa til og med at jeg forsto enkelte av de som valgte den løsningen.

Det jeg derimot argumenterer i mot er personen som sier at man betaler den høyeste prisen man kan betale, når man tar livet sitt. Hvem betaler man? Ingen! Det man gjør er tvert i mot å stikke fra alt ansvar, og da snakker jeg ikke om ansvar for penger man eventuelt måtte skylde eller straff man eventuelt måtte få, men ansvar for sin familie.

Det har ikke noe med å "betale noen" å gjøre, men å stikke fra ansvaret man har for alle rundt seg.

Dette er så langt fra å "betale" noen som man kan komme.

Vet ikke hva du har sagt, jeg bare kommenterte saken. Og nei, man betaler ikke "noen", men man kan fint argumentere for at man "betaler", selv om ingen drar nytte av det. Men dette blir litt for mye ordkløveri, og ikke det diskusjonen gikk ut på :-)

"................."

En tragisk utgang av denne saken.

Uansett om han er skyldig eller ikke så er det litt 'feigt' å velge denne utgangen - han hadde en familie å ta hensyn til. Var han skyldig burde han stått for det han hadde gjort.

Ellers mener jeg at denne saken fikk litt for mye oppslag i media. Ikke bra å blande kortene - men han er garantert ikke den eneste. Han kunne ha fått en skikkelig smekk - og sågar fengselstraff , men å mobbes til døde har ingen fortjent.

Kondolerer til familien.

Jeg synes ikke feigt er det rette ordet å bruke. Denne saken har antagelig vært en stor belastning for han selv og familien hans, og jeg synes det er usmakelig å kritisere Tønne enda mer enn hva som allerede har blitt gjort.

Han valgte ingen lett utvei, men fyren var presset i et hjørne - og situasjonen tatt i betraktning så kan jeg forstå at han handlet som han gjorde. For et umenneskelig press han har vært utsatt for. Noen mennesker takler det, andre gjør det ikke. Han visste antagelig at han ville påføre familien endel smerter ved å ta livet sitt. Han valgte likevel å avslutte sitt liv, og det skulle ikke forundre meg om han gjorde det fordi han følte seg sikker på at han ville påføre familien en enda større smerte og skam ved å leve. Tenk deg hvilken fortvilelse han gjennomlevde ...

Jeg personlig synes dette er en utrolig trist sak, og jeg føler at fyren fortjener å få respekt for det arbeidet han gjorde da han levde. En handling alene - begått i ytterste fortvilelse gjør han ikke til en feiging.

Jeg synes ikke feigt er det rette ordet å bruke. Denne saken har antagelig vært en stor belastning for han selv og familien hans, og jeg synes det er usmakelig å kritisere Tønne enda mer enn hva som allerede har blitt gjort.

Han valgte ingen lett utvei, men fyren var presset i et hjørne - og situasjonen tatt i betraktning så kan jeg forstå at han handlet som han gjorde. For et umenneskelig press han har vært utsatt for. Noen mennesker takler det, andre gjør det ikke. Han visste antagelig at han ville påføre familien endel smerter ved å ta livet sitt. Han valgte likevel å avslutte sitt liv, og det skulle ikke forundre meg om han gjorde det fordi han følte seg sikker på at han ville påføre familien en enda større smerte og skam ved å leve. Tenk deg hvilken fortvilelse han gjennomlevde ...

Jeg personlig synes dette er en utrolig trist sak, og jeg føler at fyren fortjener å få respekt for det arbeidet han gjorde da han levde. En handling alene - begått i ytterste fortvilelse gjør han ikke til en feiging.

At denne saken er tragisk er udiskutabelt.

Det er godt pressen skal granske seg selv - de har drevet en skikkelig heksejakt i dette tilfellet.

Jeg skrev at det var 'feigt' å ta selvmord. Det mener jeg enda. Vedkommende som tar selvmord slipper unna - men de etterlater mange som vil føle en enorm skyld. Har man feks. gjort en straffbar handling - som feks. vil føre til fordømmelse av samfunnet - mistenksomhet - problemer med tillit som er viktig når man innehar viktige stillinger osv. - så bør man heller stå for det man har gjort og ta straffen for det.

Er man uskyldig anklaget for noe må man sørge for at sannheten kommer fram og at rettferdighet skjer.

Du kan da ikke mene at i dette tilfellet at han ville medføre familien mer smerte ved å leve !!??!!

Hva han har gjort blir jo ikke 'ugjort' ved at han tar sitt eget liv. Det blir jo bare dobbelt så mye smerte. Dessuten det å miste noen som står en nærme kan ikke måles mot den smerten ved at man må leve med at de har gjort noe kriminelt/dumt/uaktsomt.

At denne saken er tragisk er udiskutabelt.

Det er godt pressen skal granske seg selv - de har drevet en skikkelig heksejakt i dette tilfellet.

Jeg skrev at det var 'feigt' å ta selvmord. Det mener jeg enda. Vedkommende som tar selvmord slipper unna - men de etterlater mange som vil føle en enorm skyld. Har man feks. gjort en straffbar handling - som feks. vil føre til fordømmelse av samfunnet - mistenksomhet - problemer med tillit som er viktig når man innehar viktige stillinger osv. - så bør man heller stå for det man har gjort og ta straffen for det.

Er man uskyldig anklaget for noe må man sørge for at sannheten kommer fram og at rettferdighet skjer.

Du kan da ikke mene at i dette tilfellet at han ville medføre familien mer smerte ved å leve !!??!!

Hva han har gjort blir jo ikke 'ugjort' ved at han tar sitt eget liv. Det blir jo bare dobbelt så mye smerte. Dessuten det å miste noen som står en nærme kan ikke måles mot den smerten ved at man må leve med at de har gjort noe kriminelt/dumt/uaktsomt.

"Jeg skrev at det var 'feigt' å ta selvmord. Det mener jeg enda. Vedkommende som tar selvmord slipper unna - men de etterlater mange som vil føle en enorm skyld.

Jeg synes det blir meningsløst å diskutere dette, for alle tilfellene er spesielle. Det er ikke slik at alle etterlatte føler en enorm skyld, det er heller ikke slik at det nødvendigvis er skam som gjør fører til at folk ikke lengre vil leve. Vi vet ikke, vi kjenner ikke hva de gjennomlever, hva hører ikke hva de tenker ..... Faktum er at Tønne fant livet så utrolig vanskelig å leve at han tok livet sitt - det er noe folk må akseptere. Jeg registrerer at folk har en enorm sympati for familien, men likevel tar de ord i sin munn som tråkker Tønnes ettermæle enda lengre ned i søla. Finnes det overhode ingen sympati der ute for hva han gjennomlevde, hva vi TROR han gjennomlevde - og en forståelse for at vi muligens bare vet halvparten av hva som førte han frem til denne beslutningen.

"Har man feks. gjort en straffbar handling - som feks. vil føre til fordømmelse av samfunnet - mistenksomhet - problemer med tillit som er viktig når man innehar viktige stillinger osv. - så bør man heller stå for det man har gjort og ta straffen for det. "

Klart man bør stå for det man har gjort hvis man ser det isolert sett. Nå ble Tønnesaken henlagt, men uansett så er det greit å se at det er noen fler nyanser i denne saken. Og de nyansene er det ingen av OSS som kjenner til.

"Er man uskyldig anklaget for noe må man sørge for at sannheten kommer fram og at rettferdighet skjer.

Du kan da ikke mene at i dette tilfellet at han ville medføre familien mer smerte ved å leve !!??!! "

Jo, det kan jeg mene. Folk som er presset ut i den ytterste fortvilelse ressonerer ikke som meg og deg pønk. Jeg sier derimot ikke at han ville påført familien mer smerte ved å leve - det jeg sier er at for meg er det ikke merkelig at han TENKTE det. For han var det kanskje sannheten - noe han var helt overbevist om. Hans verden vet vi lite om.

"Hva han har gjort blir jo ikke 'ugjort' ved at han tar sitt eget liv. Det blir jo bare dobbelt så mye smerte. Dessuten det å miste noen som står en nærme kan ikke måles mot den smerten ved at man må leve med at de har gjort noe kriminelt/dumt/uaktsomt. "

Dette er ditt ressonement punky, greit nok. Jeg tror bare ikke Tønne tenkte og følte det sånn. For han ble livet uholdbart ... og antagelig tenkte han at alle, inkludert familien, ville få det bedre og lettere uten han.

Vil du si at han er feig? Gjør gjerne det, men det forandrer ingenting. Han er død. Jeg synes heller dere kan vise litt mer forståelse og litt mindre fordømmelse - hvis dere virkelig har sympati med familien - noe dere sier dere har.

"Jeg skrev at det var 'feigt' å ta selvmord. Det mener jeg enda. Vedkommende som tar selvmord slipper unna - men de etterlater mange som vil føle en enorm skyld.

Jeg synes det blir meningsløst å diskutere dette, for alle tilfellene er spesielle. Det er ikke slik at alle etterlatte føler en enorm skyld, det er heller ikke slik at det nødvendigvis er skam som gjør fører til at folk ikke lengre vil leve. Vi vet ikke, vi kjenner ikke hva de gjennomlever, hva hører ikke hva de tenker ..... Faktum er at Tønne fant livet så utrolig vanskelig å leve at han tok livet sitt - det er noe folk må akseptere. Jeg registrerer at folk har en enorm sympati for familien, men likevel tar de ord i sin munn som tråkker Tønnes ettermæle enda lengre ned i søla. Finnes det overhode ingen sympati der ute for hva han gjennomlevde, hva vi TROR han gjennomlevde - og en forståelse for at vi muligens bare vet halvparten av hva som førte han frem til denne beslutningen.

"Har man feks. gjort en straffbar handling - som feks. vil føre til fordømmelse av samfunnet - mistenksomhet - problemer med tillit som er viktig når man innehar viktige stillinger osv. - så bør man heller stå for det man har gjort og ta straffen for det. "

Klart man bør stå for det man har gjort hvis man ser det isolert sett. Nå ble Tønnesaken henlagt, men uansett så er det greit å se at det er noen fler nyanser i denne saken. Og de nyansene er det ingen av OSS som kjenner til.

"Er man uskyldig anklaget for noe må man sørge for at sannheten kommer fram og at rettferdighet skjer.

Du kan da ikke mene at i dette tilfellet at han ville medføre familien mer smerte ved å leve !!??!! "

Jo, det kan jeg mene. Folk som er presset ut i den ytterste fortvilelse ressonerer ikke som meg og deg pønk. Jeg sier derimot ikke at han ville påført familien mer smerte ved å leve - det jeg sier er at for meg er det ikke merkelig at han TENKTE det. For han var det kanskje sannheten - noe han var helt overbevist om. Hans verden vet vi lite om.

"Hva han har gjort blir jo ikke 'ugjort' ved at han tar sitt eget liv. Det blir jo bare dobbelt så mye smerte. Dessuten det å miste noen som står en nærme kan ikke måles mot den smerten ved at man må leve med at de har gjort noe kriminelt/dumt/uaktsomt. "

Dette er ditt ressonement punky, greit nok. Jeg tror bare ikke Tønne tenkte og følte det sånn. For han ble livet uholdbart ... og antagelig tenkte han at alle, inkludert familien, ville få det bedre og lettere uten han.

Vil du si at han er feig? Gjør gjerne det, men det forandrer ingenting. Han er død. Jeg synes heller dere kan vise litt mer forståelse og litt mindre fordømmelse - hvis dere virkelig har sympati med familien - noe dere sier dere har.

Jeg prøvde å skrive litt på generelle grunnlag i det forrige innlegget - og vil fortsette med det.

Jeg skriver 'feigt' i fnutter. Ingen kan vel forstå hva som er i noens hoder som begår selvmord enn dem selv.

Men når noen begår selvmord fordi de har begått en liten straffbar handling - eller en handling som hvertfall er 'tvilsom' - da er det helt meningsløst. Den familien som osgå vil synes det er greit - istedenfor å stå sammen 'gjennom stormen' med vedkommende den er ikke verdt mye.

Den som begår selvmord er i en fortvilet situasjon - de er i en situasjon de ikke vet veien ut av . Men de må da for pokker ikke stå med det hele selv - de har familie , venner , kollegaer , profesjonelle som kan hjelpe dem gjennom situasjonen.

Samfunnet/media bør tenke seg om som forfølger og fordømmer - OG forhåndsdømmer en person til de grader at vedkommende begår selvmord.

Selvmord er uansett ikke en akseptabel vei ut.

Jeg prøvde å skrive litt på generelle grunnlag i det forrige innlegget - og vil fortsette med det.

Jeg skriver 'feigt' i fnutter. Ingen kan vel forstå hva som er i noens hoder som begår selvmord enn dem selv.

Men når noen begår selvmord fordi de har begått en liten straffbar handling - eller en handling som hvertfall er 'tvilsom' - da er det helt meningsløst. Den familien som osgå vil synes det er greit - istedenfor å stå sammen 'gjennom stormen' med vedkommende den er ikke verdt mye.

Den som begår selvmord er i en fortvilet situasjon - de er i en situasjon de ikke vet veien ut av . Men de må da for pokker ikke stå med det hele selv - de har familie , venner , kollegaer , profesjonelle som kan hjelpe dem gjennom situasjonen.

Samfunnet/media bør tenke seg om som forfølger og fordømmer - OG forhåndsdømmer en person til de grader at vedkommende begår selvmord.

Selvmord er uansett ikke en akseptabel vei ut.

"Men når noen begår selvmord fordi de har begått en liten straffbar handling - eller en handling som hvertfall er 'tvilsom' - da er det helt meningsløst. "

Du skriver om motiver som du mener er relevante for selvmord. Selv tviler jeg på at noen begår selvmord FORDI de har begått en straffbar handling - bare de selv eier årsaken, men jeg føler meg overbevist om at det ikke er så enkelt som du får det til å høres ut som. Dette har en lengre historie som ikke bare innebefatter den siste måneden.

"Den familien som osgå vil synes det er greit - istedenfor å stå sammen 'gjennom stormen' med vedkommende den er ikke verdt mye."

Problemet mitt er at du argumenterer som om du forstår hva som skjer i hjemmene til folk - i hodene til folk. Jeg sier ikke at noen familier synes det er greit at noen tar selvmord, jeg sier heller ikke at de ikke stiller opp. Det jeg sier er at TIL TROSS for dette så kan livet for noen bli altfor vanskelig å håndtere. Jeg tror også at enkelte familier, på tross av sorgen, kan forstå.

"Den som begår selvmord er i en fortvilet situasjon - de er i en situasjon de ikke vet veien ut av . Men de må da for pokker ikke stå med det hele selv - de har familie , venner , kollegaer , profesjonelle som kan hjelpe dem gjennom situasjonen. "

Jammen, kjære deg punky - du vet da ingen ting om hva Tore Tønne og hans familie har vært igjennom. Ingenting. Du vet ikke hvem de har snakket med og hva som har skjedd de siste månedene. Du deler ut fordømmelse på grunnlag av .... ingenting. Jo, din generelle syn så klart - men det betyr ingenting for de enkeltmenneskene som er rammet.

"Samfunnet/media bør tenke seg om som forfølger og fordømmer - OG forhåndsdømmer en person til de grader at vedkommende begår selvmord. "

Det er jeg selvfølgelig enig i.

"Selvmord er uansett ikke en akseptabel vei ut."

Du kan mene det når det kommer til deg selv og dine, men ellers - beklager, det er ikke opp til deg å avgjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...