Gå til innhold

Kor lenge har de tenkt å amma?

Anbefalte innlegg

Halloooo

Her kjem eit lite hjartesukk...

Av og til vert eg berre litt lei, sjølv om eg syns at eg har verdas skjønnaste jente! Ho er kjempegrei, men eg vert så lei av det ammestyret innimellom!

Av og til saknar eg så veldig å berre kunne gå ut og vera vekke ein heil kveld utan å bekymra meg over om lillemor vaknar og er svolten.(det høyrer med til historia at ho ikkje vil ha flaske...) Har lyst på to glas raudvin istadenfor berre to slurkar raudvin. Vil at håret mitt skal verta fint igjen - no er det håpelaust. Er lei av å gå med desse store puppene som lekker i tide og utide!Og ikkje minst; eg vil sova ei heil natt igjen!

Men så vaknar lillemor og hiv seg over puppen og lagar fornøgde grynt, og så gløymer eg kor lei eg er. Ei stund iallefall.

Kor lenge har de tenkt å amma? Eg hadde eigentleg tenkt å amma til ho var 10 - 12 mnd, men nettopp no veit eg ikkje om eg orkar!!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8703-kor-lenge-har-de-tenkt-%C3%A5-amma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg saa godt igjen. I det ene oeblikket vil jeg slutte aa amme, i det neste begynner jeg nesten aa grine paa tanken paa at dette ikke kommer til aa vare evig.

Jeg drikker vin til maten. Hun sover ca 10 timer og da er alkoholen ute av kroppen min.

Hun tar ogsaa flaske, saa mannen min og jeg har vaert ute og festet som i gamle dager.

Datteren min er 6 mnd, og jeg kommer nok til aa amme til hun er ca 10 -12 mnd.

Lykke til med hva enn du bestemmer deg for.

Jeg er ikke av de ammefrelste som de fleste sikkert har skjønt og kommer neppe til å amme lenger enn til hun får tenner! Om jeg har melk så lenge da. Synes det er vondt nok innimellom nå så med sylskarpe tenner blir det nok lite aktuellt.

Men det er jo bare du selv som bestemmer hvor lenge du vil amme.

Gjest Kengumamma

Jeg syns du skal gjøre som du føler for, men et ar glass rødvin er vel greit? Du får jo ikke promille av det!

Ellers er jeg av motsatt oppfatning, jeg gruer meg til sdet tar slutt. Det er så koselig å amme, jeg ser hvor godt vesla synes det er og det er så deilig å vite at jeg har noe ingen andre kan gi henne og som er laget bare for henne! Så man kan se på det fra den andre siden også...jeg kan fort nok drikke meg full senere. Men nå har jeg en veldig grei datter som tar flaske og våkner kun 1 gang pr natt. Jeg hadde kanskje sagt noe annet hvis jeg slet meg ut!

Og ang. tenner: det gjør ikke vondt! Iallfall ikke bare med fortenner nede, når jeg amer holder hun tunga over dem!

Jeg syns du skal gjøre som du føler for, men et ar glass rødvin er vel greit? Du får jo ikke promille av det!

Ellers er jeg av motsatt oppfatning, jeg gruer meg til sdet tar slutt. Det er så koselig å amme, jeg ser hvor godt vesla synes det er og det er så deilig å vite at jeg har noe ingen andre kan gi henne og som er laget bare for henne! Så man kan se på det fra den andre siden også...jeg kan fort nok drikke meg full senere. Men nå har jeg en veldig grei datter som tar flaske og våkner kun 1 gang pr natt. Jeg hadde kanskje sagt noe annet hvis jeg slet meg ut!

Og ang. tenner: det gjør ikke vondt! Iallfall ikke bare med fortenner nede, når jeg amer holder hun tunga over dem!

Jeg synes heller ikke amminga er "den store lykken", men håper å kunne fortsette til poden blir 4-6 mnd. Etter den tid er ikke morsmelk svært viktig lengre, fra et ernæringsmessig synspunkt. Han er bare 1 mnd, men drikker av flaske, kopp eller pupp, og er allerede vant til litt forskjellige smaker, så jeg tror det skal gå fint.

Auuuu, ikke vondt når de får fortenner nede?? Huff, Emma biter som bare det hun med de to bittesmå tenna nede i munnen... Gruer meg til det kommer tenner oppe!!!!

Annonse

Gjest Kengumamma

Auuuu, ikke vondt når de får fortenner nede?? Huff, Emma biter som bare det hun med de to bittesmå tenna nede i munnen... Gruer meg til det kommer tenner oppe!!!!

Jeg gruer meg også til oppe-tennene. Nå har jeg også blitt bitt - og det var ikke deilig. Det skjer sjelden, men uff så vondt! Jeg synes nå fortsatt det er verd det jeg da... (er jeg alene om det?)

Gro Nylander, overlege

Hei Molmen, som er så trøtt av å amme! Du sier jo ikke hvor gammel den skjønne velsejenta di er. Jo yngre hun er, desto flottere at hun får morsmelk! For hennes skyld er det best om du holder på rundt et år, men du er jo også et menneske og må kjenne på hva du orker. Dersom hun er over et halvt år og har begynt å spise annen mat går det jo fint an å la barnevakten gi henne grøt og saft og være borte i timevis, og dermed ta seg et par glass vin en gang i blant. Du trenger ikke å pumpe bare promillen er ute av kroppen din, ca. to timer per glass. At du syns håret er pjuskete er etterdønninger fra graviditeten. Da mister man nesten ikke hår, derfor er det større hårtap enn normalt i månedene etter fødselen enten man ammer eller ikke. Lekkasjen blir gjerne bedre etterhvert. Er du borte og kjenner at nå er det like før, kan du hindre det ved å trykke en finger diskret mot brystknoppen som om den var en ringeknapp. Søvn må du også få deg! Kan ingen avlaste deg og en natt iblant og bare gi deg barnet for en amming eller to? Er du flink til å ta deg en lur på dagtid? Før du bestemmer deg til å avslutte ammingen skulle jeg ønske at du ville lese de to kapitlene om morsmelk i boka jeg har skrevet som heter "Mamma for første gang". Lykke til! Vennlig hilsen GN

Gro Nylander, overlege

Hei Molmen, som er så trøtt av å amme! Du sier jo ikke hvor gammel den skjønne velsejenta di er. Jo yngre hun er, desto flottere at hun får morsmelk! For hennes skyld er det best om du holder på rundt et år, men du er jo også et menneske og må kjenne på hva du orker. Dersom hun er over et halvt år og har begynt å spise annen mat går det jo fint an å la barnevakten gi henne grøt og saft og være borte i timevis, og dermed ta seg et par glass vin en gang i blant. Du trenger ikke å pumpe bare promillen er ute av kroppen din, ca. to timer per glass. At du syns håret er pjuskete er etterdønninger fra graviditeten. Da mister man nesten ikke hår, derfor er det større hårtap enn normalt i månedene etter fødselen enten man ammer eller ikke. Lekkasjen blir gjerne bedre etterhvert. Er du borte og kjenner at nå er det like før, kan du hindre det ved å trykke en finger diskret mot brystknoppen som om den var en ringeknapp. Søvn må du også få deg! Kan ingen avlaste deg og en natt iblant og bare gi deg barnet for en amming eller to? Er du flink til å ta deg en lur på dagtid? Før du bestemmer deg til å avslutte ammingen skulle jeg ønske at du ville lese de to kapitlene om morsmelk i boka jeg har skrevet som heter "Mamma for første gang". Lykke til! Vennlig hilsen GN

Jeg savner også det å få sove en hel natt uavbrutt ! Veldig !

Men det får man jo ikke automatisk bare fordi man slutter å amme. Ikke så lenge man har barn. De våkner jo ofte av diverse andre grunner også, og trenger trøst og tilsyn i flere år fremover...ikke meningen å se så svart på det, men huff...den siste der kom jeg jamen meg på selv akkurat nå ! * urk *

Jeg har planer om å amme til sønnen min er rundt året, eller kortere om han begynner å bite meg i puppen når han får tenner. Det skjer av og til nå at han kniper sammen og biter med gommene og bare DET er vondt nok ! Så gjør han det med tenner også, så er det over og ut med amminga for min del. Han er 6 ½ mnd nå, men jeg har ikke sett noen tenner enda. Han har uansett fått morsmelk i den viktigste tiden nå, selv om det skulle komme tenner f.eks. neste uke.

Jeg savner også det å få sove en hel natt uavbrutt ! Veldig !

Men det får man jo ikke automatisk bare fordi man slutter å amme. Ikke så lenge man har barn. De våkner jo ofte av diverse andre grunner også, og trenger trøst og tilsyn i flere år fremover...ikke meningen å se så svart på det, men huff...den siste der kom jeg jamen meg på selv akkurat nå ! * urk *

Jeg har planer om å amme til sønnen min er rundt året, eller kortere om han begynner å bite meg i puppen når han får tenner. Det skjer av og til nå at han kniper sammen og biter med gommene og bare DET er vondt nok ! Så gjør han det med tenner også, så er det over og ut med amminga for min del. Han er 6 ½ mnd nå, men jeg har ikke sett noen tenner enda. Han har uansett fått morsmelk i den viktigste tiden nå, selv om det skulle komme tenner f.eks. neste uke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...