Gå til innhold

Utrent


Gjest Utrent

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er en gutt på 23 år som aldri har trent, men nå er tiden inne. Når man blir helt utslitt av å gå noen trapper, og begynne å svette bare man bøyer seg så er noe galt!!

Noen som har noen tips å komme med? Bør man melde seg på feks SATS, eller ?? Som nevnt så er jeg kjempeutrent, og kan ikke begynne med noe avanserte greier - da kommer vel infarktet raskt! ;-)

Hvilke treningsformer er best når man er helt amatør? Er overvektig, og vil bygge opp muskler, samtidig som jeg vil bli kvitt litt her og der..

Håper noen som har litt erfaring kan hjelpe meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Du bør begynne med trening som innebærer lite og lett. Kroppen vil være veldig sårbar når den er helt ute av form. Men i løpet at 1-2 måneder mer riktig og systematisk trening vil du begynne å tåle en god del mer. Husk at det skal lite trening til for å oppnå full effekt. Du må se på treningen som toppen av ditt allerede eksisterende aktivitetsnivå. Gåturer i skog og mark kan være en fin begynnelse på treningen + lette styrkeøvelser for ryggen, brystet og armene. Kjenn at du blir uthvilt og føler deg sterk etter forrige trening før du setter i gang med den neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du bør begynne med trening som innebærer lite og lett. Kroppen vil være veldig sårbar når den er helt ute av form. Men i løpet at 1-2 måneder mer riktig og systematisk trening vil du begynne å tåle en god del mer. Husk at det skal lite trening til for å oppnå full effekt. Du må se på treningen som toppen av ditt allerede eksisterende aktivitetsnivå. Gåturer i skog og mark kan være en fin begynnelse på treningen + lette styrkeøvelser for ryggen, brystet og armene. Kjenn at du blir uthvilt og føler deg sterk etter forrige trening før du setter i gang med den neste.

Heisann! Seint oppe? Benytter anledningen til å etterlyse riktig URL til trim.no - jeg får ikke kontakt via den gamle linken lenger! Mailer deg seinere (= på tirsdag cirka)! Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Utrent

Jeg startete med trening for et år siden, da hadde jeg ikke beveget meg på 10 år, og ikkke særlig mye før det heller :o) Men jeg var så heldig at jeg fikk en kjærest som trente og dro meg med. Jeg ville også som deg bygge muskler og miste fett. De første 6 månedene trente jeg bare. Jeg hadde ikke noe mål med treningen annen enn å komme i litt bedre form. Det vil si jeg trente 3 ganger i uka ca. en time hver gang fordelt på litt utholdenhetstrening og styrke. Jeg gjorde det slik at jeg syklet/sprang ca. 20 minutter og brukte resten på å løfte vekter. Merket ærligtalt ikke så mye på kroppen det første halve året. Men siden jeg dykker merket jeg det sinsykt bra på hvor mye luft jeg brukte på hvert dykk :o) Men i sommer økte jeg treningsdosen til 4-5 ganger i uka og kuttet ned på utholdenhetstreningen, målet var å bygge muskler, merker mer og mer endringer på utseende og har startet opp med utholdenhetstrening igjen. Hadde meg en 30 minutters utholdenhets økt før jobb i dag, og det føles fantastisk.

Men det skal sise det har tatt nesten et år før jeg likte å trene igjen. Jeg har hatt en fantastiks støtte i kjæresten som har dratt meg med. Jeg håper du begynner å trene, det gir så mye. Send meg gjerne e-post direkte på [email protected] hvis det er noe du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du starter safe med lette vekter og mange rep, går du glipp av den raskeste økningen i styrke du kan håpe å oppleve i løpet av ditt liv.

Du vil aldri igjen kunne øke like fort i styrke som du kan under de første tre måndene med vekttrening.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt en sikkerlig oppvarming og så 6-8 rep x 3-5set/muskelgruppe.

Med en sikkerlig oppvarming og perfekt teknikk(få en instruktør til å se på deg), spørs det faktisk om en nybegynner er stærk nok til å skade seg selv!!!

Hvis du derimot dropper oppvarmingen og slenger vektene rundt uten noen kontroll, kan jeg nærmest garantere deg at du skader deg.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Heisann! Seint oppe? Benytter anledningen til å etterlyse riktig URL til trim.no - jeg får ikke kontakt via den gamle linken lenger! Mailer deg seinere (= på tirsdag cirka)! Mvh

Heisann,

alt skulle være i orden med linken www.trim.no

At den ikke virket/at du ikke fikk opp siden, har sannsynligvis sammenheng med at server kollapset og alt forsvant. Men nå er backup på plass og alt skal være i skjønneste orden.

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Heisann! Seint oppe? Benytter anledningen til å etterlyse riktig URL til trim.no - jeg får ikke kontakt via den gamle linken lenger! Mailer deg seinere (= på tirsdag cirka)! Mvh

Heisann,

alt skulle være i orden med linken www.trim.no

At den ikke virket/at du ikke fikk opp siden, har sannsynligvis sammenheng med at server kollapset og alt forsvant. Men nå er backup på plass og alt skal være i skjønneste orden.

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viranth

Begynn med å kjøre 3*12 på ALT de første månedene. Etterhvert kan du begynne å kjøre tyngre som 3*8 4*4-6 5*5.

Men det burde du ikke gjøre før etter er par måneder, det kan lett oppstå skader på muskulaturen som du sikkert ikke kommer til å oppdage før senere, så skaff deg et godt grunnlag før du tenker på å løfte tungt!! Men husk at hvis du har litt ekstra på kroppen så er det mye lettere å bygge muskler enn for en person som er tynn, så føl deg priviligert! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...