Gå til innhold

Amme før eller etter måltid?

Anbefalte innlegg

Gjest Nicodemus

Jeg fullammet gutten min til han var 5 månder, da begynte vi med grøt fordi han tydeligvis hadde behov for noe mer om kvelden. Nå er han 6 månder, og jeg prøvde å gi ham middag nå i helgen. Jeg ammer før måltidet, men han var overhodet ikke sulten da jeg prøvde med middagen, han likte det han fikk for han spiste litt, men det så ut som om han var mett av melken. Skal jeg fortsette å bare gi grøt om kvelden, eller bør jeg begynne med middag nå? Han har jo tydeligvis nok med morsmelk på dagtid, bør jeg heller amme etter måltidet?

Jeg vil amme lengst mulig, men hvor lenge bør morsmelk være hovedmåltid?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8724-amme-f%C3%B8r-eller-etter-m%C3%A5ltid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste et sted at noen unger ikke trenger annet enn morsmelk helt til de er 9 måneder, men da måtte man sørge for at de fikk jertilskudd av noe slag fra de var 6 måneder. (Jerntilskudd får han sikkert via grøten).

Så hvis gutten vokser bra og ser ut til å være fornøyd har det vel egentlig ingen hast med å innføre middagsmåltidet.

Men det er jo litt morsomt da at gutten etterhvert kan spise middag sammen med de andre.

Min lege (babyens lege) sa til meg at jeg ikke skulle amme rett foer ett maaltid med groet, for da ville ikke babyen vaere sulten nok.

Hvis du ammer alle de andre maaltidene faar babyen din sikkert mye morsmelk, men det er vel anbefalt aa blande med morstilleg ?

Jeg skal begynne med middagsglass naa, (hun er 6 mnd), men kommer til aa fortsette med groet paa kvelden pga jerninnholdet + at jeg blander med morstilleg. Kommer til aa gi middagsglass ca kl 16. og groet kl 19. Resten av doegnet morsmelk.

Haaper dette ga deg hjalp deg noe.

Lykke til.

Gjest Kengumamma

Grunnen til at man anbefaler å begynne med annen mat enn pupp ved 6 mnd. er fordi jernlagrene da er tomme hos babyen. Derfor skal man negynne med mat som inneholder mye jern (grøt). (Gi gjerne frukt -cvitamin øker kroppens opptak av jern!) Middagsmat er det bare vits i å innføre for å lære babyen om ulike smaker. Ellers er det jo det evige problemet : pupp før eller etter grøten? Det beste er før, for da er han sulten og suger best sånn at han får tømt brystet. Men da er de ofte ikke sultne etterpå. De fleste ender vel opp med å gi pupp etter mat, for å få i dem grøt, men da må du vite at han får i seg nok brystmelk resten av dagen... Middagsmat kan du sikkert vente med til han er sulten på både mat og pupp når han blir større?

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære Nicodemus. Fortsett gjerne med å amme før måltidet. Morsmelk dekker mye av hans energibehov. Han spiste og likte det lille han fikk av middagsmaten, så hvis han er fornøyd og vekten hans øker tilfredsstillende er det bra. Det er normalt å øke antall måltider gradvis opp mot 9-12 mnd. når man ammer mye i tillegg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...