Gå til innhold

Amming og solhatt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Emilie,

Det finnes ingen studier som sier noe om overgang i morsmelk

eller effekt på amming. Jeg har også kontaktet Institutt for farmakoterapi på universitetet. En generell regel når man vurerer medikamenter der

det er usikkerhet rundt overgang i morsmelk og påvirkning av barnet er å

vurdere nødvendigheten av legemidlet. Utfra det vi vet idag (eller ikke vet) vil jeg anbefale deg til å la være å

bruke det under ammeperioden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8745-amming-og-solhatt/#findComment-41194
Del på andre sider

Her må jeg si meg uenig med både sykepleier og Kengumamma. Når du bruker solhatt (dråper?) tynnes det ut i vann og det er så minimalt som evt. kunne gå over i melken at det ikke vil ha noe å si.

Du kan jo ta de foreskrevne antall dråper i et helt glass vann og drikke i løpet av et kvarters tid, da får det hele tid til å komme ut i blodbanen og bli enda mer fortynnet før du får litt mer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8745-amming-og-solhatt/#findComment-41419
Del på andre sider

Her må jeg si meg uenig med både sykepleier og Kengumamma. Når du bruker solhatt (dråper?) tynnes det ut i vann og det er så minimalt som evt. kunne gå over i melken at det ikke vil ha noe å si.

Du kan jo ta de foreskrevne antall dråper i et helt glass vann og drikke i løpet av et kvarters tid, da får det hele tid til å komme ut i blodbanen og bli enda mer fortynnet før du får litt mer.

Bare lurte på om du kan spesielt mye om solhatt siden du sier dette? Det kan vel være bra mye virksomt stoff i de små dråpene, selv om det fortynnes.

Jeg kan ikke så mye om hva som er i solhatt. Tenker bare i forhold til andre medisiner der det er snakk om milligramsmengder i tabletten og likevel anbefales de ikke ved amming - og da er det i tillegg "forsket på".

I pakningsvedlegget står det vel at det ikke anbefales til gravide og ammende, men det gjør det jo forsåvidt på alle "naturmedisinene"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8745-amming-og-solhatt/#findComment-41572
Del på andre sider

Kjære Soli,

Som du ser i mitt svar har jeg kontaktet institutt for farmakoterapi ved Hedvig Nordeng for å forhøre meg om bruk av solhatt. Hun anbefalte ikke å bruke det i ammeperioden hvis det ikke var nødvendig. Grunnen til at det står at man ikke skal bruke naturmidler under amming og graviditet på de fleste pakningsvedlegg er fordi det ikke finnes noe dokumentasjon på hvordan det påvirker foster og hvordan det går over i melken evt. påvirker barnet.

Venlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8745-amming-og-solhatt/#findComment-41612
Del på andre sider

Annonse

Bare lurte på om du kan spesielt mye om solhatt siden du sier dette? Det kan vel være bra mye virksomt stoff i de små dråpene, selv om det fortynnes.

Jeg kan ikke så mye om hva som er i solhatt. Tenker bare i forhold til andre medisiner der det er snakk om milligramsmengder i tabletten og likevel anbefales de ikke ved amming - og da er det i tillegg "forsket på".

I pakningsvedlegget står det vel at det ikke anbefales til gravide og ammende, men det gjør det jo forsåvidt på alle "naturmedisinene"

Som du ser i mitt svar har jeg kontaktet institutt

for farmakoterapi ved Hedvig Nordeng for å forhøre meg om

bruk av solhatt. Hun anbefalte ikke å bruke det i

ammeperioden hvis det ikke var nødvendig. Grunnen til at

det står at man ikke skal bruke naturmidler under amming

og graviditet på de fleste pakningsvedlegg er fordi det ikke

finnes noe dokumentasjon på hvordan det påvirker foster og

hvordan det går over i melken evt. påvirker barnet.

Vennlig hilsen

Venlig hilsen

Informasjon via Internett erstatter ikke

konsultasjon med lege eller annet kvalifisert

medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din

kontaktperson i det offentlige helsevesenet. Logoen til høyre viser at dette

innlegget er skrevet av Doktor Onlines medarbeider.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8745-amming-og-solhatt/#findComment-41615
Del på andre sider

Kjære Soli,

Som du ser i mitt svar har jeg kontaktet institutt for farmakoterapi ved Hedvig Nordeng for å forhøre meg om bruk av solhatt. Hun anbefalte ikke å bruke det i ammeperioden hvis det ikke var nødvendig. Grunnen til at det står at man ikke skal bruke naturmidler under amming og graviditet på de fleste pakningsvedlegg er fordi det ikke finnes noe dokumentasjon på hvordan det påvirker foster og hvordan det går over i melken evt. påvirker barnet.

Venlig hilsen

Ja, jeg så det. Men jeg er fremdeles uenig. Solhatt har blitt brukt så lenge at jeg ikke ser noen grunn til å være "redd" det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8745-amming-og-solhatt/#findComment-41933
Del på andre sider

Nei, jeg kan ikke spesielt mye om solhatt. Men jeg kan endel om naturmedisiner. Det er stor forskjell på medisiner generelt og et forholdsvis uskyldig middel som solhatt.

"Forsket" på kan være veldig mye. Og Solhatt har blitt brukt i så mange år, og av mange gravide og ammende uten at noen har tatt skade av det.

Dessuten kom jeg bare med min egen mening. Personlig hadde jeg ikke nølt med å tatt solhatt hvis jeg merket jeg ble forkjølet, både under graviditet og under amming. Hva andre gjør er jo opp til dem, ikke sant?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8745-amming-og-solhatt/#findComment-41938
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...