Gå til innhold

Permisjon fra jobb

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke nick nå

Ja nå er vi på vei inn i ett nytt år, fullt av nye muligheter. Håpet at dette er det året vi skal bli foreldre, det vil si at det er ganske sansynlig. Men det har meldt seg et ubehagelig problem; jobben.

Der jeg jobber ser de på det som et stort problem at jeg ikke kan gi dem en konkret dato for når jeg skal begynne min permisjon. De har kommet med noen idiotiske forslag som å begynne adopsjonspremisjonen fra en bestemt dato (dette er jo ikke akkurat lov), eller å ta permisjon uten lønn fra en bestemt dato. Dette blir selvfølgelig ikke aktuelt.

Min erstatter må hentes inn eksternt, og må ha opplæring.

Men er det noen som kan komme med noen tips til meg så hadde jeg vært veldig taknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87496-permisjon-fra-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest også uten nick

Dette hørtes jo helt merkelig ut......

På min arbeidsplass taklet de dette helt fint. Jeg fikk inn en ekstern person for opplæring et par dager i uken. Vi planla det slik at vedkommende skulle gå slik til "ferdig utlært" og deretter en dag i uken eller så for å holde seg oppdatert inntil jeg gikk ut i permisjon. Dette gikk kjempefint og var en god løsning for alle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87496-permisjon-fra-jobb/#findComment-477875
Del på andre sider

Gjest ikke nick nå

Dette hørtes jo helt merkelig ut......

På min arbeidsplass taklet de dette helt fint. Jeg fikk inn en ekstern person for opplæring et par dager i uken. Vi planla det slik at vedkommende skulle gå slik til "ferdig utlært" og deretter en dag i uken eller så for å holde seg oppdatert inntil jeg gikk ut i permisjon. Dette gikk kjempefint og var en god løsning for alle.

Virket som en god løsning, og har også vært mitt forslag.

Problemet er bare at ledelsen ikke har tro på et vi kan finne en person som er villige til gå med på dette, f.eks. hvis vedk. er i jobb i dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87496-permisjon-fra-jobb/#findComment-477884
Del på andre sider

Hei!

Nå vet ikke jeg hvilket land dere skal adoptere fra, og hvor stort firma du jobber i, - det kan nok ha noe å si.

For min der gikk det iallefall bra med vikar, selv om vi leide inn fra ekstern.

Vikaren min begynte allerede da vi fikk tildeling, da visste vi at det var 2-3 mnd til vi fikk hente.

I perioden til vi fikk hentebeskjed lærte jeg opp vikaren min, samtidig som jeg hjalp til i andre avdelinger som trengte hjelp - det var det alltid noen som trengte!!

Lykke til, og ikke la deg presse til noe som ikke er lov! (F.eks å gå ulønnet hjemme!!)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87496-permisjon-fra-jobb/#findComment-477894
Del på andre sider

Annonse

Hei

Dette høres snålt ut. I arbeidsmiljøloven står det at varsel skal gis senest 4 uker i forveien og i tillegg at "Oversittelse av fristene medfører ikke at arbeidstakeren må utsette permisjonen dersom permisjon er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstakeren ikke hadde kjennskap til ved fristens utløp, og varsel gis snarest mulig." Sånn jeg forstår det bryter arbeidsgiveren din loven hvis de krever at du på forhånd må bestemme når du skal ta ut permisjonen .

Har du en tillitsvalgt du kan ta dette opp med? Eller kan du ringe Arbeidstilsynet? Før jeg gikk så langt ville jeg vist dem hva du har rett på i henhold til arbeidsmiljøloven.

Jeg forstår egentlig godt at det blir problematisk å få tak i en erstatter til deg helt sånn plutselig. Og nå vet jeg ikke hvilken type jobb du har. Men hva hadde arbeidsgiveren din gjort i tilfelle du hadde blitt sykemeldt - eller hvis du skulle ha fødselspermisjon og fødte for tidlig? Finnes det ikke noen backup-løsning? Dette blir jo egentlig i samme gate, det.

Kanskje det er en annen person på jobben din som du kan lære de tingene som ikke kan ligge til de får fatt i en ny person? Sånn at det i overgangsperioden er en slags løsning? I de fleste jobber er det jo arbeidsoppgaver som faktisk kan tåle å ligge en liten stund. Mange har også god nytte av arbeidsbeskrivelser - detaljerte beskrivelser av en arbeidsoppgave (må være så detaljert at nesten hvem som helst kan gjøre det).

Håper du finner utav det - lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87496-permisjon-fra-jobb/#findComment-478337
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...