Gå til innhold

WHO,s anbefalinger for amming

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

http://www.sef.no/index.db2?id=11001149

Den fornorskede versjonen er at det anbefales amming i (minst) ett år. Internasjonalt (særlig i u-land) anbefales to år, ikke minst pga hygieneforhold, lite tilgang til annen mat og at amming fungerer som prevensjon (selv om det ikke er sikker prevensjon, hjelper det på landsgjennomsnittet hvis sikkerheten er 50%).

Så fullamming i seks (minst fire) måneder og amming i minst et år er den norske anbefalingen, men jeg tror du har rett i at who sier to år.

Les mer her:

http://www.sef.no/index.db2?id=11001149

Oj, det gikk ikke lenge før noen svarte :-)

Synes det er rart om det anbefales amming i bare 9 mnd, selv om de stride lærdes om morsmelken er bra / mindre bra mht. forebygging av ulike infeksjoner og sykdommer.

Jeg vil gjerne amme mine tvillinger lenger, selv om en av dem har avvist puppen på dagtid siden hun var 8 mnd. Jeg har pumpet og pumpet til henne, men føler at mange mener jeg bør kutte det ut.

Trodde at de fleste opplevde ammepress, ikke press for at en må slutte å amme.

Takk igjen !

Mvh

Oj, det gikk ikke lenge før noen svarte :-)

Synes det er rart om det anbefales amming i bare 9 mnd, selv om de stride lærdes om morsmelken er bra / mindre bra mht. forebygging av ulike infeksjoner og sykdommer.

Jeg vil gjerne amme mine tvillinger lenger, selv om en av dem har avvist puppen på dagtid siden hun var 8 mnd. Jeg har pumpet og pumpet til henne, men føler at mange mener jeg bør kutte det ut.

Trodde at de fleste opplevde ammepress, ikke press for at en må slutte å amme.

Takk igjen !

Mvh

Jo, det er rimelig mye amme-slutt press. Jeg er en "lost case", folk har begynt å holde kjeft. (vesla er 2 år gammel) .. men må tro jeg har fått hørt det fra et års alder av.

Rundt 8 mnd alder er forresten en typisk alder med puppe-avvisning. Hvis du tilbyr henne puppen, men ikke presser henne, vil det som regel gå seg til etterhvert. Noen gir pupp på mørke, stille rom eller bare når barnet er i halvsøvne i denne perioden.

Hvis ikke får du jo bare slå deg til ro med at hun fikk så lenge hun ville ha. Går jo også an å gi i kopp eller flaske, hvis man vil ha med antistoffer etc (så lenge man gidder å pumpe).

• 2 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...