Gå til innhold

Fulle tenåringer

Anbefalte innlegg

Nå dro du den kanskje litt lenger enn de fleste :o) men det virker som om foreldre i dag har glemt at ungdomstiden er en tid for utprøving av både det ene og det andre. Jeg tror at det er ballasten fra barneårene som teller om det ender bra eller dårlig og at det er viktig å ikke overreagere. Har folk glemt sin egen ungdomstid?

Heilt samd.

Fortsetter under...

Gjest appendix

Skolen har ingen som helst ansvar for barnas vel og ve utenom undervisningstiden. Å gå til skolen og si at det er deres ansvar siden foreldrene ikke gjør noe hører jo ingen plass hjemme! Skolen er ikke der for å oppdra ungene, den er der for å undervise - punktum.

Håper inderlig ikke at du forventer at skolen skal ha ansvar for hva ungene dine driver med i helgene og på fritiden.

Det er det dummeste jeg hører.

Det var feil formulert. Mens om alle andre som er rundt et vanskeligstilt barn, så har skolens personale rett eller plikt til å si ifra når de tror et barn lider overlast i hjemmet.

Tenkte bare at det var lettere for skolen å ta kontakt med barnevernet. Men ellers så er dt jo bare å gjøre det selv...

Gjest appendix

Jeg skjønner ikke hva du drar inn skolen for... Det er vel ikke på skolen eller i skoletiden jentungen drikker seg full!?

Nei, men i alle år har vi som foreldre blitt tutet ørene fulle om det gode samarbeidet de ønsker med foreldrene. Og at vi bare må ta kontakt, så skal de hjelpe så godt vi kan.

Det må vel være voksne folk som kan tenke selvstendig der også. De kjenner jo sine elever og kan ha en mening om alvorlighetsgraden.

Ellers så har jeg erfaringer for at 'skolen' ikke har vanskelig for å lirke seg unna alt ansvar de ikke vil ha. Saken er at de nesten ikke vil ha ansvaret for ungene i skoletida snart. De vil at vi foreldre skal ha alt ansvar. Der er jeg dypt uenig. Jeg kan ikke, når jeg selv jobber et annet sted, ha ansvar for lærere som ikke er kompetente i jobben sin. Jeg har vært i kontakt med veldig mange inkompetente lærere. De lærer tydeligvis ikke stort mer enn rene fag på lærerskolen. Og når de da ikke tær bruke sunn fornuft...

Det var feil formulert. Mens om alle andre som er rundt et vanskeligstilt barn, så har skolens personale rett eller plikt til å si ifra når de tror et barn lider overlast i hjemmet.

Tenkte bare at det var lettere for skolen å ta kontakt med barnevernet. Men ellers så er dt jo bare å gjøre det selv...

Joda, det er riktig at skolens personale har rett eller plikt til å si ifra når de tror et barn lider overlast i hjemmet, men de har ingen ansvar i forhold til hva eleven bedriver i helgene og heller derfor ingen ansvar i å "ordne opp" i det.

Dersoms 13-åringens helgefyll går ut over skolearbeide eller oppførsel så kan skolen melde dette til foresatte. Men utover det har de ikke noe i dette bildet å gjøre.

Hva mener du? Ei 13 årig jente som nesten er full? Hun er litt beruset eller 'pussa' altså?

Uansett - hvis ikke foreldrene har oversikt over hva hun bedriver med i helgene er det kanskje på tide at noen forteller dem det. En annen mulighet er jo at de ikke bryr seg.

Men nå lurer jeg også på hvordan _du_ har oversikt over denne jenta, men (evt.) ikke foreldrene?

Gjest sjokkert

Herregud, bare 13 år og på fylla!!Du må selvfølgelig si ifra til foreldrene, de vet kansje ingenting om dette?!

Jeg trodde 13-åringer fremdeles lekte med barbiedukker jeg, eller nesten da....de begynner og slutte med det rundt den tiden da de fyller 13, og da går de ikke rett over til alkohol vel!Dette høres tragisk ut!

En 13-åring som går på fylla hver helg må ha store problemer, og jeg synes det er rart om foreldrene ikke har noen som helst oversikt over datteren sin!Da ER de sløve!

Annonse

Gjest hva VET du

Når var du selv full første gang da ..... kan tenke meg at vi begynte i den alderen.

Hvordan VET du at hun er FULL nesten hver helg da ? Tenk hvis hun spiller litt skuespill da for å være litt tøff ..... da driter du deg ut hvis du går å sladrer .....

Gjest ikke undertegnet

Herregud, bare 13 år og på fylla!!Du må selvfølgelig si ifra til foreldrene, de vet kansje ingenting om dette?!

Jeg trodde 13-åringer fremdeles lekte med barbiedukker jeg, eller nesten da....de begynner og slutte med det rundt den tiden da de fyller 13, og da går de ikke rett over til alkohol vel!Dette høres tragisk ut!

En 13-åring som går på fylla hver helg må ha store problemer, og jeg synes det er rart om foreldrene ikke har noen som helst oversikt over datteren sin!Da ER de sløve!

De går jo på ungdomsskolen når de er tretten da!

Da jeg gikk der for tretti år siden var det ikke uvanlig at enkelte i første ungdomsskoleår prøvde ut både sex og alkohol. Slikt blir vel ikke bedre med årene.

Jens Stoltenberg drakk øl første gangen da han var 12 år ifølge eget utsagn. Vet det er forskjell på å drikke en øl og være dritings hver helg, men allikevel...

Det har jo blitt folk av Stoltenberg da.

De går jo på ungdomsskolen når de er tretten da!

Da jeg gikk der for tretti år siden var det ikke uvanlig at enkelte i første ungdomsskoleår prøvde ut både sex og alkohol. Slikt blir vel ikke bedre med årene.

Jens Stoltenberg drakk øl første gangen da han var 12 år ifølge eget utsagn. Vet det er forskjell på å drikke en øl og være dritings hver helg, men allikevel...

Det har jo blitt folk av Stoltenberg da.

Huff, jeg synes alikevel at dette høres forferdelig ut jeg, rett og slett tragisk at ei jente på bare 13 går på fylla hver helg.Tenk alt hun kan bli utsatt for, gutter og menn kan utnytte henne, hun kan også drikke seg ihjel(da 13-åringer ikke kjenner sine begrensninger).Hvor er omsorgen fra foreldrene i dette tilfellet?Jeg vet at mine 13-åringer aldri kunne ha havnet i denne situasjonen iallefall, det burde ingen 13-åringer gjøre.

Greit, mine unger har helt sikkert gjort mye galt, sånn som uskyldige rampestreker,litt skoleskulking(og av og til mye skoleskulking :-) men jeg/vi har såpass kontroll at dette iallefall aldri kunne ha skjedd dem.Huff...

Gjest anonymxwsa

Dersom nokon hadde blanda inn politi og barnevern då eg var 13 og kom full heim, veit eg no faen ikkje korleis det hadde gått.

Svært, svært mange raser litt frå seg med alkohol og overtrakking av andre grenser i denne alderen. Det tyder ikkje at ein hamnar på kjøret og blir kriminell og prostituert, som ein annan skreiv i tråden. Dersom ein har tilstrekkeleg med ballast heimefrå, så vil ein leggja denne fasen bak seg, slik eg gjorde og mange med meg har gjort. Eg meiner nesten det er viktigare å fylgja med på korleis foreldra er, enn å sladre om kva ungane gjer på.

Herregud, det kan tenkes at det stemmer om du prater om en 17-åring, men ikke en 13-åring,det er helt sykt!

Gjest ikke undertegnet

Huff, jeg synes alikevel at dette høres forferdelig ut jeg, rett og slett tragisk at ei jente på bare 13 går på fylla hver helg.Tenk alt hun kan bli utsatt for, gutter og menn kan utnytte henne, hun kan også drikke seg ihjel(da 13-åringer ikke kjenner sine begrensninger).Hvor er omsorgen fra foreldrene i dette tilfellet?Jeg vet at mine 13-åringer aldri kunne ha havnet i denne situasjonen iallefall, det burde ingen 13-åringer gjøre.

Greit, mine unger har helt sikkert gjort mye galt, sånn som uskyldige rampestreker,litt skoleskulking(og av og til mye skoleskulking :-) men jeg/vi har såpass kontroll at dette iallefall aldri kunne ha skjedd dem.Huff...

Foreldre som er sikre på at de har full kontroll må påsse ekstra godt på!

Vi foreldre er lette å glemme når barna er ute. Da er det kamerater og venninner som er hovedpersonene. Det kan være mange grunner til at en havner utpå. Den unge bør ikke nødvendigvis ønske det.

Selv så hadde jeg overkristelige foreldre som sikkert var veldig trygg på meg. Jeg festa og drakk som andre på min alder. Mine foreldra sa aldri noe, så sannsynligvis var de så blåøyde at de ikke skjønte noe.

Ei av venninnene mine skeia skikkelig ut med gutter og sex og alkohol. Hun hadde foreldre som var unaturlig strenge. Så det ble en form for opprør tror jeg.

Vi var riktignok 15, men vi var sent ute i forhold til våre jevnaldrende. For en generasjon siden. Så da er det vel ikke utenkelig at de begynner når de er tretten i våre dager.

Selv er jeg så heldig at mine tenåringer ikke har begynt på utelivet ennå. Men de kan gjøre mye galt bare ved å sitte på rommet også. Nå for tida kan de ruse seg på mye rart uten at vi uvitende foreldre oppdager det. En skal ikke male fanden på veggen, men det er ok å være klar over hva som _kan_ skje.

Vet jeg kommer med en brannfakkel her, men det er fakta og sannheten!Mine englebarn på 16 og 17 har aldri skeia ut,aldri vært fulle,og de er ingen outsidere, men skikkelige grepa ungdommer(som kan være nokså oppkjeftige og bråkete ellers...hehe).Og vi er ikke strenge, forbyr dem ikke og gå på fest o.l.,men sørger for og ha oversikten og dialogen i orden.Vet vi kan stole på dem e.t.c.Det kvalifiserer vel oss til og være skikkelige foreldre,eller hur :D

Annonse

Gjest far til to

Vet jeg kommer med en brannfakkel her, men det er fakta og sannheten!Mine englebarn på 16 og 17 har aldri skeia ut,aldri vært fulle,og de er ingen outsidere, men skikkelige grepa ungdommer(som kan være nokså oppkjeftige og bråkete ellers...hehe).Og vi er ikke strenge, forbyr dem ikke og gå på fest o.l.,men sørger for og ha oversikten og dialogen i orden.Vet vi kan stole på dem e.t.c.Det kvalifiserer vel oss til og være skikkelige foreldre,eller hur :D

Du er enten full av løgn eller utrolig blåøyd.

Det der kunne vært skrevet av mine foreldre.

Alt man ikke vet....

Du er enten full av løgn eller utrolig blåøyd.

Nei, det er faktisk HELT SANT!

Deres venner m/foreldre, alle naboer og whatever kan skrive under på det(inklusiv vi og ungene selv!).

Tro det eller ei om dere vil,men vi og alle vet at det er sant dette!

Kan opplyse om at ungene alltid har blitt hentet,eller kommet hjem tidlig om de har vært utpå på sammenkomster,ikke overnattet.Vi har ikke nektet plent på at de ikke skal overnatte i sammenheng med slike ting,vi har blitt enige om dette sammen med dem,intet press her.

Ungdommene har såvidt fått smake på alkohol her hjemme, men ikke likt det noe særlig.En av dem har også smakt litt andre steder, men bare mikroskopiske mengder,aldri vært full.

Men de er heldige og har ikke havnet i det verste ungdomsmiljøet der det forekommer sterkt drikkepress heldigvis.

Og når jeg hører om hvordan mange av deres jevnaldrende i andre miljøer driver på, så skjønner både jeg og gubbingsen at vi har det som kalles "englebarn".Ikke dermed sagt at dette varer :o) men vi har hittil vært heldige, og vi tror ikke dette er tilfeldigheter.Så jeg har vel lov til og brife litt av mine englebarn foreløbig*s*

Gjest Engang englebarn

Ja, det finnes slike som dere - trist at noen nekter å tro det. Det er ingen naturlov som sier at alle tenåringer MÅ drikke seg fulle hver helg. Det går faktisk an å ha et rikt og godt liv selv med en roligere tenåringstid. Og verdiene som man får fra sine foreldre har mye å si på dette. Alle mennesker klarer seg godt uten å "rase fra seg".

Det er patetisk å måtte ty til slike floskler for å unnskylde egen eller barnas oppførsel.

Ja, det finnes slike som dere - trist at noen nekter å tro det. Det er ingen naturlov som sier at alle tenåringer MÅ drikke seg fulle hver helg. Det går faktisk an å ha et rikt og godt liv selv med en roligere tenåringstid. Og verdiene som man får fra sine foreldre har mye å si på dette. Alle mennesker klarer seg godt uten å "rase fra seg".

Det er patetisk å måtte ty til slike floskler for å unnskylde egen eller barnas oppførsel.

Til englebarnet :-)

Flott med en positiv tilbakemelding*s*

Ja, det finnes slike som deg(ungdom med rolig ungdomstid uten rus),og det er tøfft gjort og klare og stå imot synes jeg.Men, jeg tror heller ikke det er så vanskelig for alle og stå imot, det spørs selvfølgelig hvilket miljø du vanker i.Det er ikke dermed sagt at en rusfri ungdom holder seg unna alkohol senere i livet.MEN,jeg tror de har mye større forutsetninger for og "kære seg og drikke" på en fornuftig måte når de er voksne.Så skal mine unger først teste ut alkohol, så håper jeg det skjer i voksen alder.

(P.s. ikke dermed sagt at alle voksne drikker med måte!)

Jeg tror ting som at vi har vært veldig åpne og snakket mye om saken, har hjulpet mine unger til og ta sine standpunkter når det gjelder alkohol.Da vi har alkoholiker i slekta, har det vært viktig og prate åpent om alkoholens konsekvenser på noen.Men ingen skremselspropaganda altså, men vi har pratet/diskutert mye om fakta angående alkohol siden ungene var små tilogmed!

Til englebarnet :-)

Flott med en positiv tilbakemelding*s*

Ja, det finnes slike som deg(ungdom med rolig ungdomstid uten rus),og det er tøfft gjort og klare og stå imot synes jeg.Men, jeg tror heller ikke det er så vanskelig for alle og stå imot, det spørs selvfølgelig hvilket miljø du vanker i.Det er ikke dermed sagt at en rusfri ungdom holder seg unna alkohol senere i livet.MEN,jeg tror de har mye større forutsetninger for og "kære seg og drikke" på en fornuftig måte når de er voksne.Så skal mine unger først teste ut alkohol, så håper jeg det skjer i voksen alder.

(P.s. ikke dermed sagt at alle voksne drikker med måte!)

Jeg tror ting som at vi har vært veldig åpne og snakket mye om saken, har hjulpet mine unger til og ta sine standpunkter når det gjelder alkohol.Da vi har alkoholiker i slekta, har det vært viktig og prate åpent om alkoholens konsekvenser på noen.Men ingen skremselspropaganda altså, men vi har pratet/diskutert mye om fakta angående alkohol siden ungene var små tilogmed!

Sriveleif : (

"lære seg og drikke"-mente jeg selvfølgelig!

• 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...