Gjest hepatittB Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Jeg blir så inderlig lei! Lei av fordommer, tabuer og myter omkring dette. Gang på gang dukker det opp spørsmål på forumet (beklager, "tålmodig sjel" - ikke noe personlig!) om hvorvidt man bør vaksinere seg mot Hepatitt B før man reiser. Og hver eneste gang er det et så godt som samstemt kor som svarer: "JA!! Det bør dere! Vi gjorde det FOR SIKKERHETS SKYLD..." Hva vet dere egentlig om temaet? Ikke mye, kan det virke som. Som forelder til et barn som er bærer av viruset, har jeg faktisk satt meg inn både i sykdommen, bærerstatusen og smitterisikoen. HEPATITT B SMITTER VED BLOD-BLOD-KONTAKT!!! Dvs. at du må få infisert blod eller kroppsvæsker iblandet infisert blod (f.eks sæd, oppkast, urin osv) inn i kroppen for å bli smittet. ------------------------------------ Så til alle som lurer på om de trenger å vaksineres før de drar for å hente barnet, her er sjekklisten: * Har du tenkt å la noen blø i dine egne, åpne (blødende) sår? * Har dere tenkt å la noen spytte, snyte seg, urinere eller ha sædavgang i dine egne, åpne (blødende) sår? * Har du tenkt å ha ubeskyttet sex med andre enn ektefellen i løpet av reisen? * Har du tenkt å dele sprøyte med noen som helst på turen? Hvis svaret på noen av disse spørsmålene er "ja", vil jeg absolutt anbefale vaksinasjon. Hvis svaret er "nei", har dere omtrent like stort behov for vaksinen som dere ville ha for dykkermaske i Sahara. ------------------------------ Er det en ting vi ikke trenger, så er det at det bygges opp under myten om Hepatitt B som et slags terror-virus som kan hive seg på hvem som helst i forbifarten. Og spesielt når det kommer fra folk som anses å kunne inneha en del kunnskaper om emnet (f.eks adoptivforeldre) gir det næring til myten om at HepatittB-bærere er som spedalske å regne. Bare sånn til orientering: Vårt barn ble hentet hjem uten at foreldre, søsken, besteforeldre eller noen som helst var vaksinerte. Vi levde, både på reisen og her hjemme, som hvem som helst andre (og det gjør vi faktisk ennå!) kysset, koste og klemte, vasket tiss og bæsj, delte gaffel/skje ved enkelte anledninger osv.osv i bortimot to måneder før det ble oppdaget og vi fikk vaksine. Ingen av oss er smittet. Det kan gjøre det vanskelig å leve med Hepatitt B, er ikke at det er så forferdelig farlig, men at folk TROR at det er det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88545-hepatitt-b-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tålmodig sjel Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Hei! Takk for langt og utdypende svar! Jeg visste ingenting om temaet, derfor spurte jeg. Jeg trodde også at min lege var dyktig i sine kunnskaper om emnet, men tok altså grundig feil. En venninne som er sykepleier og bor i Indonesia anbefalte også vaksinen på det sterkeste. Det er ikke så rart at folk blir forvirret når fagfolk tross alt gir sterke anbefalinger om vaksinasjon av hepatitt B. Men jeg har ingen grunn til å betvile dine kunnskaper om emnet når du lever med et barn som er smittet. Jeg tror deg når du sier at det er mange fordommer ute og går. Den eneste risikoen, slik jeg da ser det, er om man skulle havne på sykehus og få en infisert blodoverføring. Takk igjen for svaret, da prøver jeg meg uten denne vaksinen! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88545-hepatitt-b-langt/#findComment-484148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest spørsmål til hepatittB Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Når vi fikk tildeling hadde vår datter antistoff mot hep B, vi fikk greie på av vår barnelege at hun antageligvis hadde blitt vaksinert eller gjennomgått sykdommen. Barnelegen sa at det å ha hep B som barn i Kina var like vanlig som å ha vannkopper i Norge, vet du om dette stemmer. Og at hvis barna fikk hep B som små ble de vanligvis immune. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88545-hepatitt-b-langt/#findComment-484149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hepatittB Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Hei! Takk for langt og utdypende svar! Jeg visste ingenting om temaet, derfor spurte jeg. Jeg trodde også at min lege var dyktig i sine kunnskaper om emnet, men tok altså grundig feil. En venninne som er sykepleier og bor i Indonesia anbefalte også vaksinen på det sterkeste. Det er ikke så rart at folk blir forvirret når fagfolk tross alt gir sterke anbefalinger om vaksinasjon av hepatitt B. Men jeg har ingen grunn til å betvile dine kunnskaper om emnet når du lever med et barn som er smittet. Jeg tror deg når du sier at det er mange fordommer ute og går. Den eneste risikoen, slik jeg da ser det, er om man skulle havne på sykehus og få en infisert blodoverføring. Takk igjen for svaret, da prøver jeg meg uten denne vaksinen! Hilsen Ja, men jeg satte det vel en smule på spissen... Sagt med mer helsefaglig språk: Hepatitt B smitter ikke ved vanlig sosial omgang. Så lenge vi ikke har for vane å få andres blod i egne sår (åpenbar grunn!) eller dele tannbørste (små rifter kan oppstå i tannkjøttet og føre med seg smitte) så kan dere føle dere trygge. Vi lever akkurat som før. Egne tannbørster har vi hatt hele livet! *s* Eneste forskjellen er at vi er påpasselige med å plastre alle sår. Så det kan dere jo alltids gjøre. Sånn for sikkerhets skyld! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88545-hepatitt-b-langt/#findComment-484172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hepatittB Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Når vi fikk tildeling hadde vår datter antistoff mot hep B, vi fikk greie på av vår barnelege at hun antageligvis hadde blitt vaksinert eller gjennomgått sykdommen. Barnelegen sa at det å ha hep B som barn i Kina var like vanlig som å ha vannkopper i Norge, vet du om dette stemmer. Og at hvis barna fikk hep B som små ble de vanligvis immune. Hepatitt B er temmelig utbredt i Kina, uten at jeg kan gi deg noen tall. Hva som skjer etter smitte, varierer litt. Grunnregelen er: Når kroppen skal bekjempe et vanskelig sykdomsforløp (altså at man blir ordentlig syk) fører det ofte til at kroppen klarer å bryte ned viruset. Hvis man blir smittet, men ikke blir så veldig syk, blir ofte viruset værende igjen i kroppen - og man blir såkalt bærer. De fleste bærere av hepatittB er friske som fisker og lever helt normalt. MEN de kan altså smitte andre i gitte situasjoner. Videre er risikoen for å bli bærer av viruset større desto yngre barnet var ved smittetidspunktet. Men dette kan som sagt påvirkes av sykdomsforløpet. Håper det var et forståelig svar..! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88545-hepatitt-b-langt/#findComment-484192 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hep Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Føler at jeg har vært en av de få som har vært på DOL med temaet. Hvis jeg ikke allerede kjenner deg, kan du ikke maile på [email protected] Ellers helt enig med deg. Vi lever helt vanlig, må ta oss i å huske det av og til. Plastrer og vasker vekk blod med kloring (på gulv osv - ikke barnet - he he) Hilsen en med to barn - en med og en uten Hepatitt B! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88545-hepatitt-b-langt/#findComment-484211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest spørsmål til hepatittB Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Hepatitt B er temmelig utbredt i Kina, uten at jeg kan gi deg noen tall. Hva som skjer etter smitte, varierer litt. Grunnregelen er: Når kroppen skal bekjempe et vanskelig sykdomsforløp (altså at man blir ordentlig syk) fører det ofte til at kroppen klarer å bryte ned viruset. Hvis man blir smittet, men ikke blir så veldig syk, blir ofte viruset værende igjen i kroppen - og man blir såkalt bærer. De fleste bærere av hepatittB er friske som fisker og lever helt normalt. MEN de kan altså smitte andre i gitte situasjoner. Videre er risikoen for å bli bærer av viruset større desto yngre barnet var ved smittetidspunktet. Men dette kan som sagt påvirkes av sykdomsforløpet. Håper det var et forståelig svar..! Vil det si at når vår datter er positiv på HBsAb (det er vel antibody) og negativ på alle de andre hepatittB prøvene så kan hun allikevel være smittebærer? Jeg virker sikkert litt dum her, men barnelegen var liksom litt vanskelig å forstå. Han sa at hun kanskje hadde fått vaksine, men det står ikke noe om det i tildelingspapirene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88545-hepatitt-b-langt/#findComment-484244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke navn akkurat nå Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Vil det si at når vår datter er positiv på HBsAb (det er vel antibody) og negativ på alle de andre hepatittB prøvene så kan hun allikevel være smittebærer? Jeg virker sikkert litt dum her, men barnelegen var liksom litt vanskelig å forstå. Han sa at hun kanskje hadde fått vaksine, men det står ikke noe om det i tildelingspapirene. Vårt barn hadde samme resultat av prøvene som var sendt med fra Kina - for hennes del betyr dette at hun er vaksinert og ikke noe annet (ikke bærer eller noen gang vært smittet). Regner med at du kan tolke det på samme måte. Da jeg hadde med papirene til legen like etter tildeling, tolket hun det slik at jenten vår hadde vært smittet og trolig var bærer av virus. Hun mente vi raskt burde gjøre familie og naboer oppmerksomme på smitte-risikoen. Ganske opprørende opplysninger, selv om det ikke hadde noen som helst betydning for gleden vår over å ha fått akkurat dette barnet. Jeg kunne imidlertid ikke godta svaret uten videre, og etter å ha snakket med en spesialist, fikk jeg vite at prøvene ikke kunne tolkes på annen måte enn at hun var vaksinert. Spesialisten på smittevern mente også at det ikke var noen grunn til å vaksinere seg før reisen til Kina. Kan bare føye til: Har skiftet fastlege! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88545-hepatitt-b-langt/#findComment-484312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hepatittB Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Føler at jeg har vært en av de få som har vært på DOL med temaet. Hvis jeg ikke allerede kjenner deg, kan du ikke maile på [email protected] Ellers helt enig med deg. Vi lever helt vanlig, må ta oss i å huske det av og til. Plastrer og vasker vekk blod med kloring (på gulv osv - ikke barnet - he he) Hilsen en med to barn - en med og en uten Hepatitt B! ...det er nå bare meg, da! :-D 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88545-hepatitt-b-langt/#findComment-484319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest undertegnet i dag Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Må si jeg forundrer meg litt over denne tråden. Dere får det nesten til å høres ut som en forbrytelse at leger i Norge har liten kunnskap om en sykdom/tilstand som er lite utbredt her i landet. Forventes det virkelig at norske leger skal være allvitende? I stedet for å bytte fastlege, hvorfor bringer dere ikke kunnskapene deres videre til denne legen og på den måten bidrar til ny lærdom hos vedkommende? Det er ikke noen stor svakhet eller forbrytelse å være uvitende, selv blant leger. Å la være å bringe egen kunnskap videre syns jeg faktisk er mer graverende. Derfor er det selvfølgelig fint at dere skriver om emnet her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88545-hepatitt-b-langt/#findComment-484323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Må si jeg forundrer meg litt over denne tråden. Dere får det nesten til å høres ut som en forbrytelse at leger i Norge har liten kunnskap om en sykdom/tilstand som er lite utbredt her i landet. Forventes det virkelig at norske leger skal være allvitende? I stedet for å bytte fastlege, hvorfor bringer dere ikke kunnskapene deres videre til denne legen og på den måten bidrar til ny lærdom hos vedkommende? Det er ikke noen stor svakhet eller forbrytelse å være uvitende, selv blant leger. Å la være å bringe egen kunnskap videre syns jeg faktisk er mer graverende. Derfor er det selvfølgelig fint at dere skriver om emnet her. Jeg er enig i at heller ikke leger kan være allvitende. Men man bør jo ikke si noe som er direkte feil allikevel. Går det ikke ann å si at dette er jeg litt usikker på, men jeg skal sjekke det opp med noen som vet bedre. Det er ihvertfall ikke vi som pasienter som skal komme til legen for å gi de kunnskap, det er ikke det vi betaler for. Det mener nå jeg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88545-hepatitt-b-langt/#findComment-484356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fortsatt ikke Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Må si jeg forundrer meg litt over denne tråden. Dere får det nesten til å høres ut som en forbrytelse at leger i Norge har liten kunnskap om en sykdom/tilstand som er lite utbredt her i landet. Forventes det virkelig at norske leger skal være allvitende? I stedet for å bytte fastlege, hvorfor bringer dere ikke kunnskapene deres videre til denne legen og på den måten bidrar til ny lærdom hos vedkommende? Det er ikke noen stor svakhet eller forbrytelse å være uvitende, selv blant leger. Å la være å bringe egen kunnskap videre syns jeg faktisk er mer graverende. Derfor er det selvfølgelig fint at dere skriver om emnet her. Det er absolutt ingen forbrytelse å ikke vite alt. Det som er dumt, er å skape unødig engstelse. Legen kunne for eksempel sagt at dette var noe hun var usikker på og som hun måtte sjekke nærmere. Det er viktig å innrømme at man ikke vet alt. Nå var hun i stedet bombastisk og ga oss til og med en rekke råd som kunne fått store konsekvenser i forhold til omgivelsene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88545-hepatitt-b-langt/#findComment-484370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamta Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Her syns jeg faktisk du retter skyts i feil retning. Hvordan kan det forventes at adoptivforeldre nødvendigvis sitter inne med særlige kunnskaper om hepatitt B, dersom vi ikke selv har et barn med denne diagnosen? Dessuten, når man ved det kommunale vaksinasjonskontoret får anbefalt å vaksinere seg mot hepatitt B ved hentereiser, skal det nok endel mot til for å takke nei. Vi takket faktisk nei, etter å ha lest litt om den reelle faren for å bli smittet. Da vi formidlet dette til vaksinasjonssykepleieren, virket hun nokså overrasket over vår avgjørelse. Nå har det blitt sagt av andre her at man neppe kan forvente at allmenleger sitter inne med førstehånds kjennskap til hepatitt B. Men jeg ville forventet en større ekspertise av den som er ansvarlig for vaksinasjoner i kommunen/ bydelen. Når det er sagt, så skjønner jeg absolutt behovet deres for å avmytifisere forholdene omkring sykdommen. Der tror jeg imidlertid at helsevesenet og muligens adopsjonsformidlerne har et stort ansvar. Ellers syns jeg det er flott at det finnes folk her på forumet som kan bidra med sin kunnskap og sine erfaringer! Hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88545-hepatitt-b-langt/#findComment-484421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en lege Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Jeg ble glad over at hepatittB tok opp dette som en motvekt til de andre innleggene som unisont anbefaler vaksinen. Veldig bra! Jeg er selv lege, men jobber i et fagfelt der dette er langt fra min hverdag. Jeg henvendte meg til et vaksinasjonskontor da vi skulle reise, og de mente der at det ikke var nødvendig med hepatitt B vaksine. Dette tror jeg er riktig, og både jeg og mannen min fulgte retningslinjene fra vaksinasjonskontoret. Når man vet hvordan hepatitt B smitter, så følte iallfall vi at dette ikke var nødvendig. Så litt om ukyndige leger: Jeg er enig i at leger ikke kan alt. Den medisinske viten og hverdag er etterhvert blitt meget omfattende og komplisert, og legene er blitt mer og mer spesialiserte på sitt lille fagfelt. Det sier seg selv at det ikke er mulig å vite alt. En annen ting er at den medisinske kunnskap ikke er så faktisk og entydig som man mange ganger kunne ønsket seg. Mange ganger må man gjøre en samlet vurdering ut fra eksisterende kunnskaper (ikke bare hos den enklete lege, men i et videre mer globalt perspektiv), og ofte ut fra andre ikke-medisinske forhold i tillegg. Det kan bli ulike meninger om samme sak, og alle kan faktisk ha like rett! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88545-hepatitt-b-langt/#findComment-484437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vordende mamma Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Takker for disse opplysningene. Dette trengte vi å høre og vite. Selv skal vi til Brasil for å hente tre barn om noen uker, og vaksinasjoner for mange tusen er tatt! Hadde vi lest dette først, hadde vi spart noe, for vi fikk beskjed at vi "måtte" ha denne vaksinen. Men et lite spørsmål angående dette. Når vi nå har vaksinert oss mot hepatitt B, er det umulig for oss å bli smittet da om vi blander f.eks blod??? Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88545-hepatitt-b-langt/#findComment-484443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hepB vaksine Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Vi fikk anbefalt av vaksinasjonskontoret der vi bor å ta hepatittB, men vi hadde bestemt oss for å ikke ta den etter å ha forhørt oss med noen som visste litt mer om dette enn oss. De på vaksinasjonskontoret ble nesten sure på oss fordi vi ikke syns det var nødvendig å ta denne sprøyten. Egenlig litt rart at ikke alle vaksinasjonskontorene i landet har lik praksis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88545-hepatitt-b-langt/#findComment-484483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest evamor Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Hei Dette var et bra tema. Da vi skulle reise til Colombia anbefalte AF. at vi skulle ta Hepatit B. Vi pratet med vaksinasjonskontoret hos oss. De sa at det ikke var nødvendig for det var liten risiko for å bli smttet,men hvis vi hadde sår så kunne vi bruke hansker.Når vi kom hjem ville h*n bli testet.Var h*n bærer ville vi da få vaksinene gratis (da de er bra dyre). Dette synes jeg var bra fra vaksinasjonskontoret,vi sparte en del penger på det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88545-hepatitt-b-langt/#findComment-484751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest undertegnet i dag Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Jeg er enig i at heller ikke leger kan være allvitende. Men man bør jo ikke si noe som er direkte feil allikevel. Går det ikke ann å si at dette er jeg litt usikker på, men jeg skal sjekke det opp med noen som vet bedre. Det er ihvertfall ikke vi som pasienter som skal komme til legen for å gi de kunnskap, det er ikke det vi betaler for. Det mener nå jeg! "Det er ihvertfall ikke vi som pasienter som skal komme til legen for å gi de kunnskap, det er ikke det vi betaler for." Det du sier er altså at du ikke ville dele egne erfaringer med en lege hvis du kan mer om emnet enn h*n? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88545-hepatitt-b-langt/#findComment-484800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 "Det er ihvertfall ikke vi som pasienter som skal komme til legen for å gi de kunnskap, det er ikke det vi betaler for." Det du sier er altså at du ikke ville dele egne erfaringer med en lege hvis du kan mer om emnet enn h*n? Det var ikke det "ikke navn akkurat nå" var hos fastlegen sin for. H*n var der fordi h*n ikke visste hva måleresultatene til datteren betyde, da må man regne med at legen ikke gir uriktige opplysninger. Jeg bestiller ikke time hos min fastlege for å oppdatere denne faglig nei! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88545-hepatitt-b-langt/#findComment-485207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hep Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 ...det er nå bare meg, da! :-D Jegburde jo skjønt det, men fint at du også gjør det da ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88545-hepatitt-b-langt/#findComment-485306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.