Gå til innhold

Sende presang til min datter i Kina

Anbefalte innlegg

fei1365380229

Er det noen som har sendt presang til barna som venter i Kina? Vi har funnet adressen til barnehjemmet som vår datter er knyttet til (hun bor i fosterhjem) og kunne tenke oss å sende en liten bamse, litt non-stop og en liten leke. Tror dere dette kommer fram?

Vi har lagd et brev hvor vi har limt inn tildelingsbildet slik at det skal bli lettere å vite hvem hun er.

Er dette dumt? Blir de sure på barnehjemmet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88611-sende-presang-til-min-datter-i-kina/
Del på andre sider

Fortsetter under...

tobarnsmamma1365380422

Hei, fei!

Hvorfor ikke?

Kjempekoselig, synes jeg, uansett om det kommer frem til rette vedkommende eller ikke.

Dette kan da vel ikke skade på noen som helst måte, barnehjemmet kan da ikke bli "sure"?

Hvis det hadde vært såpass lang tid mellom tildeling og henting hos oss som hos dere, kunne jeg godt tenkt meg å gjøre det samme.

Hei, fei!

Hvorfor ikke?

Kjempekoselig, synes jeg, uansett om det kommer frem til rette vedkommende eller ikke.

Dette kan da vel ikke skade på noen som helst måte, barnehjemmet kan da ikke bli "sure"?

Hvis det hadde vært såpass lang tid mellom tildeling og henting hos oss som hos dere, kunne jeg godt tenkt meg å gjøre det samme.

Hei!

Tenkte bare at kanskje adopsjonsforeningene hadde synspunkter på dette. Det er vanskelig å vite hvordan barnehjemmets ansatte (evt. andre) vil reagere. For oss virker det jo som en fin tanke - men man kan kanskje ikke være sikker ???

Hilsen fra meg

Gjest ChiengMai

Nå er jo ikke jeg Kina-adoptant, men jeg regner med at reglene for slikt er temmelig like for alle land.

Tror nok helst eventuelle gaver skal sendes gjennom adopsjonsformidleren deres. Hos VB gir de i alle fall klar beskjed om at all kontakt skal gå gjennom dem.

Til Storebror sendte vi ingen ting, men til Lillebror har vi sendt både gave og engangskamera. Man lærer visst etter hvert. :-)

Gjest pakkenelliken

Jeg vil absolutt anbefale å sende en pakke til datteren din! Det gjorde vi, og fikk bare positiv respons fra barnehjemmet. Vi sendte:

- en brio-leke

- et babyteppe

- et bilde av oss selv

- sjokolade til barnehjemsansatte

- engangskamera med brev på kinesisk med bønn om å ta bilder

- tannbørster, sokker, kluter etc. som vi regnet med at barnehjemmet trengte (alt kom i retur, tannbørstene var ikke engang tatt ut av innpakningen).

Jenta vår tviholdt på Brio-leken sin ved overtakelse (vi hadde med en maken i tillfelle hun ikke fikk beholde sin). De ansatte på barnehjemmet som var med på overtakelsen kjente oss igjen fra bildet, og hilste oss som gamle kjente! Engangskameraet kom i retur med 16 bilder på bl.a. av sengen hennes, lekerommet med lekekamerater etc. - UBETALELIG!!!

Så jeg anbefaler på det sterkeste å sende en pakke. Sett innholdet til verdi NOK null (eller et symbolsk beløp), så slipper barnehjemmet å betale toll.

Lykke til!!

Hilsen fra

Jeg vil absolutt anbefale å sende en pakke til datteren din! Det gjorde vi, og fikk bare positiv respons fra barnehjemmet. Vi sendte:

- en brio-leke

- et babyteppe

- et bilde av oss selv

- sjokolade til barnehjemsansatte

- engangskamera med brev på kinesisk med bønn om å ta bilder

- tannbørster, sokker, kluter etc. som vi regnet med at barnehjemmet trengte (alt kom i retur, tannbørstene var ikke engang tatt ut av innpakningen).

Jenta vår tviholdt på Brio-leken sin ved overtakelse (vi hadde med en maken i tillfelle hun ikke fikk beholde sin). De ansatte på barnehjemmet som var med på overtakelsen kjente oss igjen fra bildet, og hilste oss som gamle kjente! Engangskameraet kom i retur med 16 bilder på bl.a. av sengen hennes, lekerommet med lekekamerater etc. - UBETALELIG!!!

Så jeg anbefaler på det sterkeste å sende en pakke. Sett innholdet til verdi NOK null (eller et symbolsk beløp), så slipper barnehjemmet å betale toll.

Lykke til!!

Hilsen fra

Hei!

Dette hørtes jo interessant ut... Noen som vet om det går an å sende pakke selv om barnet er i fosterhjem? Forsterhjemmet er tilknyttet et barnehjem.

MVH

Annonse

Tiger+Slange+Okse+?

Hei!

Dette hørtes jo interessant ut... Noen som vet om det går an å sende pakke selv om barnet er i fosterhjem? Forsterhjemmet er tilknyttet et barnehjem.

MVH

Vi hentet lillesøster i Nanning i april. Alle barna hadde vært hos en fostermor. Vi ble da fortalt at det kinnesiske systemet er slik bygd opp, at fostermødrene er tilknyttet barnehjemmet. De må bla jevnlig møte opp på barnehjemmet med barnet for "kontroll"/helseskjekk.

Vi har fått fostermorens navn og beskjed om at eventuelle brev, bilder ol skal sendes til barnehjemmet.

Jeg må bare si at jeg angrer på at vi ikke sendte pakke og engangskamera. Sjøl om snuppa vår bare var 10 mnd ved henting, så var og er hun utrolig god i motorikken (vi har bare sett henne løpe, krabbe gjorde hun bare da vi var i Kina). Nå kommer det ord hver dag og til og med settninger. I går var vi på juletrefest, "der er bamse" sa hun å pekte på .....Julenissen!!!

Gratulerer med tildelinger, og riktig god tur - ønskes fra fornøyd tobarnsmor med adopsjons-abstinenser.

Gratulerer om jeg ikke har sagt det før. :-)

Vi sendte nedover en pakke til barnehjemmet, rett etter tildelingen i juni i 2002. Det var et lite brev, et engangskamera og et deilig teppe. I brevet skrev vi at vi var glade for at de passet på henne og håpet at de kunne ta noen bilder av henne for oss og la henne bruke teppet. Vi la også med en kopi av tildelingsbildet og navnet hennes. Vi styrte litt på for å få et lite brev oversatt, men klarte det til slutt. (Skulle jeg gjort det om igjen, ville jeg ha tatt med et bilde av oss også. Men vår datter var bare 8 måneder så jeg tenkte at hun var for liten.)

På overtakelsesdagen i Kina kom pleierne inn med 7 barn. Jeg kjente ikke vår igjen, hun ble holdt med ryggen til oss. Så så min mann en pose med teppet og kameraet som pleieren holdt, og da visste vi hvem skatten vår var. (Mmmm... det var litt av en stund... mimre, mimre.)

Det var bare 5 uker mellom tildeling og reise for oss og det tok noen dager før vi fikk sendt konvolutten til Kina. Vi sendte det direkte fordi vi fant adressen på nettet. Og i Kina fikk vi vite at hun hadde vært i fosterhjem. Så jeg tror bildene i engangskameraet ble tatt etpar dager før vi fikk henne, og at de ble tatt på barnehjemmet og ikke i fosterhjemmet. De inneholdt bare bilder av datteren vår og en pleier, utenfor barnehjemmet. Etpar bilder var av henne alene inne. Ikke av sengen eller oppholdsrom el.l. Men det er fint å ha.

Vi var også litt usikre på om dette var greit å gjøre. Det er jo klart at om mange gjør det, får barnehjemspersonalet mye å gjøre med å ta bilder hele tiden. Vi tenkte som så at om de ikke gidder, så har vi prøvd i alle fall.

Dessverre ble det ikke anledning der og da til å takke dem for at de hadde tatt bildene og gitt tilbake teppet. Guiden var opptatt og det var ikke så lett å formidle det selv når de ikke snakket engelsk.

Snart skal vi sende nedover noen bilder av henne, fra det første halve året her i Norge. Barnehjemmet/forsterhjemmet ønsket å se bilder, og vi har tenkt å sende en kopi av den oversatte CCAA-oppfølgingsrapporten sammen med noen bilder.

Jeg spurte AF om det var greit og om vi skulle sende det direkte selv. Begge deler var helt greit, og deres erfaringer var at barnehjemmene satte pris på å høre om hvert enkelt barn, og var oppriktig interessert i hvordan det gikk. Så sånn sett er direkte kontakt neppe helt bannlyst.

Dette ble langt. Men konklusjonen er at vi er glad vi gjorde det og håper vi kan det neste gang også, når vi venter på en lillesøster eller -bror om noen år.

Siden du har alt klart, ville jeg bare sendt det! Du vil sikkert ikke angre i alle fall. Lykke til med reisen!

heisann,

vil lurte også på det samme etter at vi fikk tildeling i sommer. Fra tildeling til henting skulle det gå 7 uker, og vi hadde svært lyst til å få sendt ned bl.a. et engangskamera + noen småting.

Vår jente var i fosterhjem som er tilknyttet et barnehjem. Jeg snakket med VB om muligheten for å kunne gjøre dette, og de sa at det IKKE var mulig. Det fantes ingen kontaktpersoner ved barnehjemmet som kunne ta seg av dette. Vi gjorde det altså ikke, men vi prøvde da heller ikke å sende noe direkte til vedkommende barnehjem.

Vi fikk likevel 2 bilder av jenta vår. De var nok tatt samme dag som vi fikk henne, når hun ble hentet fra sin fosterfamilie. Det er OK å ha disse bildene for ettertiden, og vi skulle så gjerne ha hatt noen fler!

Det kan da ikke skade å prøve i hvert fall!

klem og lykke til fra

Gjest ChiengMai

heisann,

vil lurte også på det samme etter at vi fikk tildeling i sommer. Fra tildeling til henting skulle det gå 7 uker, og vi hadde svært lyst til å få sendt ned bl.a. et engangskamera + noen småting.

Vår jente var i fosterhjem som er tilknyttet et barnehjem. Jeg snakket med VB om muligheten for å kunne gjøre dette, og de sa at det IKKE var mulig. Det fantes ingen kontaktpersoner ved barnehjemmet som kunne ta seg av dette. Vi gjorde det altså ikke, men vi prøvde da heller ikke å sende noe direkte til vedkommende barnehjem.

Vi fikk likevel 2 bilder av jenta vår. De var nok tatt samme dag som vi fikk henne, når hun ble hentet fra sin fosterfamilie. Det er OK å ha disse bildene for ettertiden, og vi skulle så gjerne ha hatt noen fler!

Det kan da ikke skade å prøve i hvert fall!

klem og lykke til fra

Mitt inntrykk når det gjelder VB er at det meste ordner seg om man baresender til dem uten å spørre.

Da vi ventet på Storebror (ganske lang ventetid på Thailand, vet dere) så spurte jeg både om engangskamera og gave og fikk negativt svar. Denne gangen har vi bare sendt til VB ettersom vi vet det bir formidlet videre.

Syns det er litt annerledes når ventetida ikke er så lang fra tildeling til henting, neppe så mye å hente der.

Vi hentet lillesøster i Nanning i april. Alle barna hadde vært hos en fostermor. Vi ble da fortalt at det kinnesiske systemet er slik bygd opp, at fostermødrene er tilknyttet barnehjemmet. De må bla jevnlig møte opp på barnehjemmet med barnet for "kontroll"/helseskjekk.

Vi har fått fostermorens navn og beskjed om at eventuelle brev, bilder ol skal sendes til barnehjemmet.

Jeg må bare si at jeg angrer på at vi ikke sendte pakke og engangskamera. Sjøl om snuppa vår bare var 10 mnd ved henting, så var og er hun utrolig god i motorikken (vi har bare sett henne løpe, krabbe gjorde hun bare da vi var i Kina). Nå kommer det ord hver dag og til og med settninger. I går var vi på juletrefest, "der er bamse" sa hun å pekte på .....Julenissen!!!

Gratulerer med tildelinger, og riktig god tur - ønskes fra fornøyd tobarnsmor med adopsjons-abstinenser.

Hei!

Vi var også i Nanning (juli-02). Hvordan fikk dere vite navnet på fostermoren? Stod det i noen av de kinesiske papirene som dere evt. fikk der nede?

Vi fikk vite dagen etter overtakelsen at vår lille skjønning hadde vært i fosterhjem de tre siste månedene. Og vi fikk noen tilleggsrapporter som guiden kjapt oversatte. Men vi har ikke navnet. Ikke at vi trenger det, men det hadde jo vært kjekt å vite. Å ha et navn som datteren vår kan få vite om senere, liksom.

fei1365380229

Tusen takk for alle svar - jeg sender en liten pakke. Bedre å prøve enn å ikke prøve.

Er litt usikker på engangskamera, i USA hadde de fått tilbakemelding om at de helst ikke ville at de skulle sende disse. Men det er jo fristende da!

Tiger+Slange+Okse+?

Hei!

Vi var også i Nanning (juli-02). Hvordan fikk dere vite navnet på fostermoren? Stod det i noen av de kinesiske papirene som dere evt. fikk der nede?

Vi fikk vite dagen etter overtakelsen at vår lille skjønning hadde vært i fosterhjem de tre siste månedene. Og vi fikk noen tilleggsrapporter som guiden kjapt oversatte. Men vi har ikke navnet. Ikke at vi trenger det, men det hadde jo vært kjekt å vite. Å ha et navn som datteren vår kan få vite om senere, liksom.

Vi husket å spørre guiden en av de siste dagene vi var i Nanning.

Til deg og dere andre som kan ha glemt å spørre, så går det ann å spørre foreningen (vi bruker adopsjonsforum). Det kan hende at det er mulig å skrive til barnehjemmet å spørre.

Lykke til !!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...