Gå til innhold

til NHD - ang. Inderal

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 24 år som er plaget med sosialangst og puls i opptil 160 når jeg er i situasjoner jeg er redd for eller skal i dem. En psykiater skrev ut Inderal 10 mg til meg, og mente at det kunne gjøre meg roligere i hjertet og dermed også redusere kvalmen/brekningene jeg sliter mest med. Men du er ikke enig? Lurer også på om jeg kan ta Ibux og p-piller samtidig med Inderal. Har blodtrykk på 110/70. Er det stor sjanse for at den senker blodtrykket så mye at jeg blir veldig svimmel?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88976-til-nhd-ang-inderal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Når jeg svarer på et slikt nettsted, må jeg velge meg noen faglige referansepunkter. Jeg baserer mine svar på vitenskapelig dokumenterte studier og offisielle behandlingsanbefalinger om ikke annet er nevnt.

Inderal (propranolol) bekrives som lite virksomt på sosial angt og står derfor ikke blant anbefalingene. Dette baserer seg på studier av grupper.

Hva som er virksomt på deg som individ, kan en bare vite etter å ha forsøkt det. Om Inderal hjeper deg, så hjelper det deg uansett hva vitenskapelige studier viser.

Inderal skal ikke gis til personer med astma eller diabetes.

Inderal kan forverre Raynauds syndrom (kalde likfingre). Det vil også nedsette yteevnen i kondisjonsidretter (du vil bruke noen 10-minutter mer på Birkebeinerløpet).

10 mg er en svært liten dose og vil sannsynligvis ikke senke blodtrykket. Om så skulle skje, er det ubehagelig når du reiser deg brått, men ufarlig, og du har muligheten til å slutte igjen.

Lykke til med Inderal :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88976-til-nhd-ang-inderal/#findComment-487584
Del på andre sider

Når jeg svarer på et slikt nettsted, må jeg velge meg noen faglige referansepunkter. Jeg baserer mine svar på vitenskapelig dokumenterte studier og offisielle behandlingsanbefalinger om ikke annet er nevnt.

Inderal (propranolol) bekrives som lite virksomt på sosial angt og står derfor ikke blant anbefalingene. Dette baserer seg på studier av grupper.

Hva som er virksomt på deg som individ, kan en bare vite etter å ha forsøkt det. Om Inderal hjeper deg, så hjelper det deg uansett hva vitenskapelige studier viser.

Inderal skal ikke gis til personer med astma eller diabetes.

Inderal kan forverre Raynauds syndrom (kalde likfingre). Det vil også nedsette yteevnen i kondisjonsidretter (du vil bruke noen 10-minutter mer på Birkebeinerløpet).

10 mg er en svært liten dose og vil sannsynligvis ikke senke blodtrykket. Om så skulle skje, er det ubehagelig når du reiser deg brått, men ufarlig, og du har muligheten til å slutte igjen.

Lykke til med Inderal :-)

Du er jammen sent på i dag. Er det noe du vil snakke om?*L*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88976-til-nhd-ang-inderal/#findComment-487612
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...