piura Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Hei! Jeg ville bare lufte noen tanker med dem som måtte ha en mening... Jeg vet ikke hvem av oss som begynte å snakke om det, men ihvertfall så har jeg og bhgpersonalet snakket flere ganger om at kanskje vi skulle formidlet noe mer om fødelandet til hele barnegruppen. Jeg har sagt at det kan vi sikkert, og ikke tenkt noe særlig mer rundt det. En har jo hørt at det er andre som har gjort tilsvarende, og jeg har tenkt at det kan være med på å øke hans stolthet over det landet han er født i. Nå kom styreren til meg, fordi de hadde snakket om dette i forbindelse med årsplanleggingen. De hadde kommet opp i en diskusjon over om dette ikke var med på å gjøre min sønn "mer spesiell enn det var nødvendig...." Holdningen som _kan_ ligge til grunn for et sånt utsagn, kan få lov til å ligge i fred, men jeg er mer interessert i deres tanker rundt dette. Hvilke erfaringer /tanker har dere? Han er ikke gammel nok selv enda til å gi noe klart svar på om han ønsker det, men generelt så er han stolt og interessert når vi snakker om både turen vi hadde for å hente ham, og neste tur som forhåpentligvis ikke er lenge til :-) Jeg må liksom gå en runde til med meg selv... Lykkelig for alle innspill! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89049-samlingsstund-om-giverlandet-i-bhg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ino Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Nå har ikke jeg adoptert barn, men jeg har barn i barnehage med barn fra mange nasjonaliteter. Dette virker for barna som helt naturlig. Mine sønner snakker om dem som "han mørkebrune vet du mamma..." el.l på samme måte som "han med rødt hår...". :-) Nesten hvert eneste år (har hatt barn der i ganske mange år nå), har de hatt barnas land som temaer. De voksne vet noe selv, og har fått hjelp fra de foreldrene som har noe å bidra med. Det er ikke noe stort foredrag, men de snakker litt om landet, viser hvor det er på globusen. Viser noen bilder, typsike klær, av og til har de hatt litt mat også. Dette er alt i barnehagens regi. Tror foreldrene av og til har vært der for å vise klær og bidra med mat, men det har variert en del. Når de har gjort dette har det også Norge vært tema! Hvor er vi på globusen, hva er typisk norsk mat og klær. Dette er jo heller ikke helt trivielt for barn på 3-5 år, og alle barna får presentert sitt land. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89049-samlingsstund-om-giverlandet-i-bhg/#findComment-487740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest inca2(egentlig bare inca)))) Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Hei på deg min venn og godt nytt år!!! Jeg må innrømme at jeg ble litt provosert av styreren i b.h til den lille(stooore)sjarmøren din.... Etter mitt syn så er ALLE barn spesielle,det være seg om de er adoptert eller ei.Barnegruppa rundt sjarmøren din vil nok helt garantert synes det er naturlig at de tar opp hans fødeland,som tema.De vil kanskje reagere hvis ikke?! Ta utgangspunkt i hans stolthet og interesse over sitt fødeland og ha denne temastunden i b.h!da tror jeg nok at sjarmøren blir enda mer stolt etterpå Uff,ble nok litt rotete dette.Men jeg tror du vet hva jeg mener... Ellers så krysser jeg fingrene og tenker på deg og Krabben,hver eneste dag,nå.... En god ventePeru-klem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89049-samlingsstund-om-giverlandet-i-bhg/#findComment-488198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Først : Jeg tror jeg ville respektere styrers syn tiltross for at hun eller han formulerte seg litt klønete. Men, det er jo greit at de kom i diskusjon på dette møtet som du skriver, men hva ble nå deres konklusjon da, om det ble noen? Ville styreren "fiske" hos deg om hvorvidt du hadde lyst til å involvere deg i en slik samlingsstund? Jeg synes det virker som en naturlig ting å ta opp fødelandet i en samlingsstund, men vel å merke dersom det passer inn i det øvrige pedagogoske opplegget i barnehagen,-ellers vil det davel bli feilslått? I podens barnehage er hun en av 17 barn, som har bakgrunn i 9 nasjonaliteter. Om alle ikke-etnisk-norske barn skulle vies en samlingsstund, så bør vel de etnisk-norske også det. jeg hadde sett an litt og stolt på magefølelsen, sammen med styrers anbefaling,- I vår bhg synes jeg de virker fantastisk flinke faglig pedagogisk, og positive å samtale med. Og før poden var 2 år sa hun høyt og tydelig under formiddagsmaten: "Jeg er født i Kina!!"... Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89049-samlingsstund-om-giverlandet-i-bhg/#findComment-489680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.