Gå til innhold

Kan det være melke intoleranse?

Anbefalte innlegg

Datteren vår på 9 måneder (født i Korea) har alltid illrøde kinn (nesten litt blå til tider). Den siste tiden har det også kommet litt nupper (som små kviser). Hun har avføring 3-4 ganger om dagen (ikke diarè). I Korea hadde hun i følge rapporten bare en gang om dagen. Hun spiser godt og virker å være i god form.

Vi har ikke gitt henne kumelk, men Collets mormelkerstatning er vel basert på kumelk?

Kan det være melke intoleranse? Hvis JA - hva skal jeg gjøre? Kutte ut MME? Begynne å gi laktoseredusert melk?

Trenger tips fra noen med erfaring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89628-kan-det-v%C3%A6re-melke-intoleranse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

tobarnsmamma1365380422

Hei, speedo!

Jeg tror du hadde merket det godt hvis jenta di hadde hatt laktoseintoleranse! Hun hadde hatt skikkelig diare og hadde hatt tydelig vondt i magen. I tillegg hadde hun virket utilpass og grått mye.

Min eldste jente tåler ikke melk og vi oppdaget ikke dette før etter lang tid. Hun hadde det slik jeg beskrev ovenfor.

Min lille tåler nok melk godt, men når jeg nå har sluttet med NAN, bruker jeg laktoseredusert melk, sånn for sikkerhets skyld....

Det kan godt være melkintoleranse. Jeg har to barn med vidt forskjellige symptomer.

Den eldste på 5 1/2 har magekramper og steinhard mage. Det høres også ut som det er krig i magen når vi lytter. det tok tid før vi skjønte hva det var for det var så atypisk, dessuten så slo det ikke ut på blodprøven. Han tåler litt melk i maten, men vi bruker rismelk når vi lager mat selv.

Den minste på 16 mnd. hadde kinn som ditt barn, sår stump, diare som luktet utrolig surt og generelt litt dårlig hud.

sluttet med alt som var av melk. Begynte på Pro So Bee soyamelk fra apoteket. Det tok ikke lang tid før huden og magen og avføringen var bra igjen. Nå har vi Soyamelk på blå resept, fikk refundert det jeg hadde kjøpt før jeg fikk resepten også.

Men vi måtte bli henvist av en fastlege til en barnelege. Han skrev en blå resept og en søknad til trygdekontoret om vedtak for dette.

Det tok tid og er litt av en runde for litt soyamelk....

Soymelken er fullgod morsmelkerstatning som vi bruker på flaske og i grøt....

Nå har jeg to friske barn og vi lever veldig sunt alle sammen.

ja - ble litt langt dette her -

hilsen¨

Gjest fru undrene

Er enig i at du sikkert ville merket det på andre områder om det skulle være melke inntoleranse, men det du kan gjøre er jo å prøve å gi henne mm erstatning som er soya basert, dvs. ikke inneholder ku melk, og se hvordan det går. Det finnes to typer, prosobee, og nutramigen. Lykke til.

Hei, speedo!

Jeg tror du hadde merket det godt hvis jenta di hadde hatt laktoseintoleranse! Hun hadde hatt skikkelig diare og hadde hatt tydelig vondt i magen. I tillegg hadde hun virket utilpass og grått mye.

Min eldste jente tåler ikke melk og vi oppdaget ikke dette før etter lang tid. Hun hadde det slik jeg beskrev ovenfor.

Min lille tåler nok melk godt, men når jeg nå har sluttet med NAN, bruker jeg laktoseredusert melk, sånn for sikkerhets skyld....

I går fikk vi brev i posten om at sønnen vår på 2,5 år har intolleranse mot kumuelk. Jeg har hatt mistanke om det ei stund og gitt han kaktoseredusert melk uten at det har hjulpet noe særlig. Han har løs avføring ca 3 ganger om dager, men ikke diare. Er ellers sunn og frisk og legger på seg som normalt.

Jeg spurte på helsestasjonen i dag om de kunne hjelpe meg med råd, men helsesøster ble så i tvil at hun satte meg opp på en time hos legen- som også er barnelege. Hun stusset også på om det var bare laktosen han ikke tåler, eller om det er all form for melk. Nå er jeg ganske så forvirra og får bare avvente med alt til jeg har snakket med legen.

Gjest Uglemor

I går fikk vi brev i posten om at sønnen vår på 2,5 år har intolleranse mot kumuelk. Jeg har hatt mistanke om det ei stund og gitt han kaktoseredusert melk uten at det har hjulpet noe særlig. Han har løs avføring ca 3 ganger om dager, men ikke diare. Er ellers sunn og frisk og legger på seg som normalt.

Jeg spurte på helsestasjonen i dag om de kunne hjelpe meg med råd, men helsesøster ble så i tvil at hun satte meg opp på en time hos legen- som også er barnelege. Hun stusset også på om det var bare laktosen han ikke tåler, eller om det er all form for melk. Nå er jeg ganske så forvirra og får bare avvente med alt til jeg har snakket med legen.

Det er forskjell på melkeallergi og intoleranse. Er det melkeallergi, skal det svært små mengder melk til for å utløse en reaksjon. Man må mao. holde seg helt unna melk og melkeprodukter. Det er melkeproteinet som utløser reaksjonen.

Med melkeintoleranse menes manglende evne til å fordøye laktosen i melken. Man kan ofte bruke syrnede melkeprodukter i stedet, som er mer lettfordøyelig, eller laktoseredusert melk.

Annonse

vi kom hjem fra korea i nov 02 med en liten gutt på 4 mnd. Han var da helt fin i huden, men etter noen uker hjemme og med norsk morsmelk, hadde han utslett over hele seg, og spesielt i ansiktet.Han var også veldig løs i magen.Vi var hos barnelegen, og han mente det var en reaksjon på morsmelken, så vi fikk resept på prosobe soia melk, og utslettet forsvant da med en gang.Det er nok en ide og kontakte barnelegen, så han får se på utslettet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...