Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om noen har vært borti det samme problemet som oss og hva gjorde dere i så fall?

Har en sønn som fyller 5 år i disse dager og problemet er at han nekter å bærsje på do. Han skal ha på bleie. Han tisser på do uten problemer, men bærsje ikke tale om. Og vi har prøvd alt. Lovet premier og jeg vet ikke hva. Han har kanskje bærsjet på do 3 ganger siden han sluttet med bleie da han var 3. og får han ikke blei på når han skal bærsje så holder han seg til han omtrent får forstoppele eller han bærsjer i buksa rett og slett. Og han bryr seg ikke noe om at lillesøster på 3 gjør alt hun skal på do. han synes ikke det er flaut at han som er eldre ikke gjør det. Har dere noen gode råd??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89908-vil-ikke-b%C3%A6rsje-p%C3%A5-do/
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 ÅR ??

Det skulle vel være ganske enkelt. Neste gang han må bæsje, sender du ham på do. La`n sitte der til han har bæsja. Om det så blir noen timer, så er det på tide han lærer det.

Må han legge seg i mellomtiden, så fortsett dagen etter. Til slutt vil han nok bæsje i do !

Jeg vet ikke hvor mye tid dere bruker på å mase på han om dette, men om dere gjør det så kan det tenkes at han på trass har bestemt seg for at han ikke skal bæsje på do. En ide kan da være å ikke snakke om det i det hele tatt, men bare la han få på bleie når han skal bæsje og ikke si noe som helst når dere skifter på han. Da kanskje han føler at det blir hans avgjørelse om å bæsje på do, også bare gjør han det en dag.

Kanskje kan det være lurt å kontakte en psykolog også? Og spørre om han har en løsning på hvordan dere skal få sønnen deres til å fortell hva han er redd for med å gå på do og bæsje.

5 ÅR ??

Det skulle vel være ganske enkelt. Neste gang han må bæsje, sender du ham på do. La`n sitte der til han har bæsja. Om det så blir noen timer, så er det på tide han lærer det.

Må han legge seg i mellomtiden, så fortsett dagen etter. Til slutt vil han nok bæsje i do !

Ja, det var jo et godt svar og et lurt tips. Hadde du lest innlegget hadde du sett at ungen faktisk holder seg slik at han nesten får forstoppelse. Det er faktisk et alvorlig problem om det skjer. Og å la han sitte der til han skal legge seg? Tror du ikke han da vil passe på å bæsje på seg når han ligger i sengen? Han bæsjer jo i buksa ellers om han ikke får på bleie uten å bry seg om det.

Gjest mislykket

Hei!

Meg bekjent fins det mennesker som også i voksen alder finner glede i å bruke bleier.

Meg totalt uforståelig, men skal vi tro moderne psykiatri, er det ingen grunn til å være fordomsfull mot slikt. Kanskje det beste er å kjøpe inn ekstra mye bleier. Og stikklaken! Så får tiden vise om barnet i lengden liker denne aktiviteten.

Men ta forsikkerhets skyld kontakt med fastlege.

Håper det blir en ende på det hele.

Vennlig hilsen

Gjest mislykket

Ja, det var jo et godt svar og et lurt tips. Hadde du lest innlegget hadde du sett at ungen faktisk holder seg slik at han nesten får forstoppelse. Det er faktisk et alvorlig problem om det skjer. Og å la han sitte der til han skal legge seg? Tror du ikke han da vil passe på å bæsje på seg når han ligger i sengen? Han bæsjer jo i buksa ellers om han ikke får på bleie uten å bry seg om det.

Hei! Jeg tror faktisk ikke "Zack" er klar over hvor uttrolig rølpete hans tilnærming til div. problemer kan være.

Lenge leve ufornuften!

Vennlig hilsen

Annonse

Jeg har faktisk sett det fungere i praksis.

Men jeg har såpass erfaring at jeg vet at det er forskjell fra person til person.

Men det kan det ikke være mye behagelig å få lagt plast i senga og eventullet ligge i sin egen avføring, slik at det kanskje ville fungere allikevel.

Men for en gangs skyld kan misslykket ha noe i sitt råd om fastlege, utenom det er det bare vås.

Og skulle dere ha det litt travelt, så kan dere gi gutten klyster, og han vil ikke behøve å sitte der så lenge. Men dette er kanskje noe man bør høre med en lege om først?

Gjest mislykket

Jeg har faktisk sett det fungere i praksis.

Men jeg har såpass erfaring at jeg vet at det er forskjell fra person til person.

Men det kan det ikke være mye behagelig å få lagt plast i senga og eventullet ligge i sin egen avføring, slik at det kanskje ville fungere allikevel.

Men for en gangs skyld kan misslykket ha noe i sitt råd om fastlege, utenom det er det bare vås.

Og skulle dere ha det litt travelt, så kan dere gi gutten klyster, og han vil ikke behøve å sitte der så lenge. Men dette er kanskje noe man bør høre med en lege om først?

Kjære Z.W,

du har gjerne erfaring med bruk av klyster?

Vennlig hilsen

Kjære Z.W,

du har gjerne erfaring med bruk av klyster?

Vennlig hilsen

ehh, misslykket ??

Du nevnte noe om at jeg hadde en rølpete tilnærming i mange tilfeller. Hva vil du kalle dette.

Det er mange som har nytte av å bruke klyster, slik at denne trakaseringen av et slikt problem vil jeg nok ikke komentere videre.

Hadde jeg hatt bruk for klyster, så hadde jeg vel ikke vært flau for det. Hvorfor skulle jeg det ??

Gjest mislykket

ehh, misslykket ??

Du nevnte noe om at jeg hadde en rølpete tilnærming i mange tilfeller. Hva vil du kalle dette.

Det er mange som har nytte av å bruke klyster, slik at denne trakaseringen av et slikt problem vil jeg nok ikke komentere videre.

Hadde jeg hatt bruk for klyster, så hadde jeg vel ikke vært flau for det. Hvorfor skulle jeg det ??

Kjære Z.W,

hvordan du kan oppfatte et spørsmål som trakasering, tror jeg ikke det er lett å forstå. Om dette med bruk av klyster er et sårt punkt for deg, beklager jeg virkelig at jeg stilte deg spørsmålet. Jeg ville bare vite om du basert på egen erfaring ville råde andre til å anvende klyster.

Håper vi med dette har "sværet opp" :)

Vennlig hilsen

Kjære Z.W,

hvordan du kan oppfatte et spørsmål som trakasering, tror jeg ikke det er lett å forstå. Om dette med bruk av klyster er et sårt punkt for deg, beklager jeg virkelig at jeg stilte deg spørsmålet. Jeg ville bare vite om du basert på egen erfaring ville råde andre til å anvende klyster.

Håper vi med dette har "sværet opp" :)

Vennlig hilsen

Jada mislykket, i don`t give a shit.

Men om du skal finne et område som er ømtålig for meg, så tror jeg du må lete lenge.

Gjest mislykket

Jada mislykket, i don`t give a shit.

Men om du skal finne et område som er ømtålig for meg, så tror jeg du må lete lenge.

Kjære Z.W.,

det er trist at du skal ha det på den måten, og at du skal ta alt i verste mening. På meg virker du som litt av en nervebunt, så jeg kommer til å være veldig forsiktig med å skrive til deg.

Jeg vil bare benytte anledningen til å si at jeg beklager at jeg stilte spørsmålet. Men jeg håper at du forstår at jeg ikke kunne vite at dette var et tema du helst ikke ville komme inn på.

Ha en fin dag, Z.

Vennlig hilsen

Kjære Z.W.,

det er trist at du skal ha det på den måten, og at du skal ta alt i verste mening. På meg virker du som litt av en nervebunt, så jeg kommer til å være veldig forsiktig med å skrive til deg.

Jeg vil bare benytte anledningen til å si at jeg beklager at jeg stilte spørsmålet. Men jeg håper at du forstår at jeg ikke kunne vite at dette var et tema du helst ikke ville komme inn på.

Ha en fin dag, Z.

Vennlig hilsen

Så du prøver igjen mislykket :-)

Jeg må nok skuffe deg, du provoserer ikke meg med sånt, det ligger jo på tidligt tenåringsstadie, og vi skriver som kjent ikke på ungdomsforum nå !

Annonse

Gjest mislykket

Så du prøver igjen mislykket :-)

Jeg må nok skuffe deg, du provoserer ikke meg med sånt, det ligger jo på tidligt tenåringsstadie, og vi skriver som kjent ikke på ungdomsforum nå !

Kjære Z.W.,

hvordan du kan lese noe forsøk på provokasjon inn i mitt innlegg, er en gåte. Men ok. Du føler tydeligvis mine innlegg som en slags trussel. Trist. For da er det liten hensikt i å skrive mer til deg. Jeg vil jo nødig gjøre deg ille til mote.

Jeg har forsøkt å skvære opp med deg, beklaget mitt spørsmål. Mer kan jeg vanskelig gjøre -- foruten ikke å henvende meg mer til deg.

Skal det ikke mer til for å forhindre deg i å føle deg utilpass, skal det ikke stå på meg.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Gjest Zakk Wylde/

Kjære Z.W.,

hvordan du kan lese noe forsøk på provokasjon inn i mitt innlegg, er en gåte. Men ok. Du føler tydeligvis mine innlegg som en slags trussel. Trist. For da er det liten hensikt i å skrive mer til deg. Jeg vil jo nødig gjøre deg ille til mote.

Jeg har forsøkt å skvære opp med deg, beklaget mitt spørsmål. Mer kan jeg vanskelig gjøre -- foruten ikke å henvende meg mer til deg.

Skal det ikke mer til for å forhindre deg i å føle deg utilpass, skal det ikke stå på meg.

Lykke til!

Vennlig hilsen

He he, du er faktisk patetisk morsom mislykket.

Du har høye tanker om deg selv, dersom du tror jeg tar dine innlegg som noen trussel.

Nå er det faktisk mye komisk i dine innlegg, nå som du drar opp fastlege på riktig tidspunkt, og så godt du kan forsøker å få noe dritt på meg :-), eller kanskje jeg skulle si klyster ?

Klyster er no dritt :-), hvertfall resultatet :-)

Gjest Den opprinnelige m&m

Sønnen vår var også slik, det ga seg riktignok da han var litt over fire år. Før den tid fikk han på bleie på kvelden som han bæsjet i før han skulle legge seg.

Vi snakket med ham om hva som gjorde at han ikke ville bæsje på do. Han fortalte at han ikke likte "ploppet", så da la vi mye toalettpapir i doen, så han var trygg på at det ikke skulle sprute. Han syntes også det var skummelt å sitte uten dosete, så det måtte han ha for å sitte støtt. Så satt jeg sammen med ham mens han satt på do hver kveld. Han satt og tisset, og når han sa "det kommer ikke noe" fikk han på bleie. Vi satt og lekte med figurer og fikk noen faste leker som vi tok hver kveld. Etter en stund begynte han å bli tryggere og turte å slippe bæsjen, og etterhvert kom det hver kveld. Jeg måtte fortsatt sitte hos ham i en lang stund, men etterhvert kunne han sitte alene også.

Min erfaring var at det ikke hjalp å mase, men at vi måtte ta det med ro og la ham få tid på seg til å bli trygg. Det hjalp nok for oss at sønnen vår hadde avføring til fast tid hver dag.

Hvis doen er skummel kan han kanskje gå tilbake til potte? Sitte på potte og se på barne-TV f.eks?

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...