Gå til innhold

En aldri så liten dose skryt ...

Anbefalte innlegg

Jeg bare MÅ skryte - ikke bare av gullungene denne gang - men av skolen hvor storebror går, og især lærerne hans!

Han er så glad, fornøyd og motivert for skolen at det er en fryd. Og jeg syns lærerne gjør en flott jobb med å ta individuelle hensyn i læringsprosessen. Allerede før jul startet de med ekstra - oppgaver for 'reserne', samtidig som jeg aldri har hørt noe negativt om de av klassekameratene som trenger ekstra oppfølging. Snarere tvert imot.

Flere av barna har også en annen kulturell bakgrunn enn den norske, noe som også blir tatt på alvor, samtidig som de ikke glemmer norske tradisjoner og kultur.

Skolen er også "På nett", slik at vi nysgjerrige foreldre kan gå inn og finne informasjon og laste ned bilder fra undervisningen. Det er først nå de er kommet riktig igang, men det er en god måte å få et innblik i barnas skolehverdag på.

En annen fin ting de har startet med på nyåret, er at hver av elevene får være "Dagens elev", som tar oppropet og etterpå får komplimenter av de andre ungene. De andre elevene skal dessuten sørge for at Dagens Elev har det bra gjennom hele skoledagen.

Utfra rapportene vi får hjem, ser det da ut til å være en suksess. Vår Gullklump fikk f.eks. følgende komplimenter denne uka: Kul, den kuleste i klassen, flink til å gjøre lekser og til å spille fotball!!! Ikke verst...;-)

Sånn oppsummerende kan jeg altså med glede si at alle mine bekymringer før skolestart var totalt grunnløse! Riktignok måtte det en viss tilpasning til den første tiden og hverdagen er heller ikke rosenrød på skolen. Men alt i alt er det all grunn til å være fornøyd - og vi ser at storebror virkelig har VOKST på å begynne på skolen.

Vi får bare håpe at lærerne er istand til å opprettholde interessen og motivasjonen enda noen år...

Riktig god helg ønskes dere alle!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90632-en-aldri-s%C3%A5-liten-dose-skryt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

wilma1365380317

Å, -dette var oppløftende lesning for en mamma som har begynt å grue seg til skolestart, selv om det ennå er lenge, lenge til... Takk skal du ha.

Bare et spørsmål, begynte storebror på skolen samtidig med sine jevnaldrende eller drøyde dere et år? Har hørt at en del adopterte utsetter skolestart, særlig hvis de har vært et par år eller mer når de kom til Norge. (nå vet jo forresten ikke jeg hvor gamle dine barn var da dere fikk dem, men det kan være at dette blir aktuelt for oss.)

Vennlig hilsen

Så flott da, Mamta! Gullgutten er heldig som har så flink lærer! Tror mye "henger" på nettopp lærer'n, særlig de første årene.

Jeg kjenner igjen mye av opplegget deres. Her står også omsorg, empati ,vennskap og toleranse i fokus. _Trygghet_ for skolen, lærerne og de andre medelevene er grunnsteinen som det hele skal bygges på.

Når man har fått skoleunger er det ikke noe som er bedre enn at de trives (vi har jo tatt noen sorger på forskudd her også :)) En god selvfølelse er gull verdt, og våre barn trenger kanskje noen dråper ekstra(?) Skjønt... det virker da som de har rikelig av den sorten :-)

Må vel slenge på litt skryt jeg også og fortelle at skolegutten vår, etter å ha knekt lesekoden i høst, har startet på sin _fjerde_ lesebok. Han leser til frokost, middag og kvelds.... og innarbeider seg samtidig riktig så flotte bordmanerer *knegg*

Å, -dette var oppløftende lesning for en mamma som har begynt å grue seg til skolestart, selv om det ennå er lenge, lenge til... Takk skal du ha.

Bare et spørsmål, begynte storebror på skolen samtidig med sine jevnaldrende eller drøyde dere et år? Har hørt at en del adopterte utsetter skolestart, særlig hvis de har vært et par år eller mer når de kom til Norge. (nå vet jo forresten ikke jeg hvor gamle dine barn var da dere fikk dem, men det kan være at dette blir aktuelt for oss.)

Vennlig hilsen

Jeg kan svare for meg, men tror Mamta har omtrent samme svar :)

Gutten var to år da han kom hjem og begynte på skolen to måneder før seksårsdagen. Han var skolemoden til 1000! Hva som skjer med lillebroren gjenstår å se. Han har tatt språket mye senere, selv om han var noen måneder yngre ved hjemkomst.

Barn er så forskjellige - det som gjelder for den ene trenger ikke være riktig for den andre. Samtidig er det mange som har stor utvikling nettopp i fem/seksårs-alderen :)

tobarnsmamma1365380422

Kjempefint å høre, mamta!

Siden jeg har en stor indiafødt jente (nå på ungdomsskolen), vet jeg hvor kjempestort det er når det går greit på skolen. Jeg husker også hvor bekymret jeg var med tanke på hudfarge og det å skille seg ut da hun skulle begynne på skolen, men akkurat den biten har aldri vært et tema - ikke en eneste gang. Håper det blir slik for dine unger også!

GRATULERER, forresten med godkjenning nr. 3!!

Annonse

Vennlig hilsen

Hei, wilma!

Godt å høre at våre positive erfaringer kan ta brodden av bekymringene til andre.

Gutten vår var 20 mnd. ved hjemkomst fra India og startet på skolen som 6,5 åring. Han har alltid ligget godt an utviklingsmessig ifht. jevnaldrende. Så det var aldri snakk om utsatt skolestart for hans vedkommende. Han var nærmest overmoden kan man vel heller si...

Mine bekymringer gikk nok mere på dette med å skille seg ut, samt at han er en svært aktiv kar som ville trenge utfordringer for å ikke kjede seg. Og det syns jeg er så bra at de har klart å få til.

Hvis barnet er født sent på året og ellers virker "umoden", kan det sikkert være lurt å drøfte evt. utsatt skolestart en stund i forkant med helsesøster o.a. hvis du er bekymret og usikker. Men som thaimor sier, så kan mange barn få et hopp i utviklingen nettopp i månedene frem mot skolestart.

Mange hilsener fra

mamta.

Selv har jeg enda ikke egynt og bekymre meg for skolegang, men det har vel sine naturlige forklaringer. Så hygglig og høre at han klarer seg så godt og at foreldrene får så fint innsyn i hva de holder på med.

God helg igjen

Skulle bare mangle at du ikke har begynt å bekymre deg enda, du som enda _venter_:-))) Og som du ser, er det heller ingen grunn til bekymring.

God helg!

Så flott da, Mamta! Gullgutten er heldig som har så flink lærer! Tror mye "henger" på nettopp lærer'n, særlig de første årene.

Jeg kjenner igjen mye av opplegget deres. Her står også omsorg, empati ,vennskap og toleranse i fokus. _Trygghet_ for skolen, lærerne og de andre medelevene er grunnsteinen som det hele skal bygges på.

Når man har fått skoleunger er det ikke noe som er bedre enn at de trives (vi har jo tatt noen sorger på forskudd her også :)) En god selvfølelse er gull verdt, og våre barn trenger kanskje noen dråper ekstra(?) Skjønt... det virker da som de har rikelig av den sorten :-)

Må vel slenge på litt skryt jeg også og fortelle at skolegutten vår, etter å ha knekt lesekoden i høst, har startet på sin _fjerde_ lesebok. Han leser til frokost, middag og kvelds.... og innarbeider seg samtidig riktig så flotte bordmanerer *knegg*

Hallo, thaimor!

Så gøy å høre at storebror er blitt en slik "lesehest". Gleder meg til å se fruktene av evt. knekket lesekode her i huset også. Det er like før, nemlig. ;-)

God helg!

Kjempefint å høre, mamta!

Siden jeg har en stor indiafødt jente (nå på ungdomsskolen), vet jeg hvor kjempestort det er når det går greit på skolen. Jeg husker også hvor bekymret jeg var med tanke på hudfarge og det å skille seg ut da hun skulle begynne på skolen, men akkurat den biten har aldri vært et tema - ikke en eneste gang. Håper det blir slik for dine unger også!

GRATULERER, forresten med godkjenning nr. 3!!

Hei, tobarnsmamma!

Takk for gratulasjonene!

Så bra at den store jenta di har hatt det greitt hele veien gjennom skolegangen. Måtte det bli slik for alle!

God helg til deg og dine.

Hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...