Gå til innhold

Springer på Tærne

Anbefalte innlegg

adhd1365380438

Hei jeg er ny her, og har dette spørsmålet som jeg håper jeg får svar på snarest muligt, og om det er andre også som har opplevd dette med sine barn,og som har fått stilt Diagnosen ADD/ADHD.

Er det tilfellet at alle Prematurbarn går Springer på Tærne sine, og ikke går på hælen før du opplyser barnet om dette, og at dette er barn som har ADD eller ADHD.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90744-springer-p%C3%A5-t%C3%A6rne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var nesten en lettelse å lese om at det finnes flere barn som går på tå. Min gutt som nå er 9 år har alltid gått på tå. Han har diagnosen ADHD men han er ikke prematur.

Han har vært til utallige utredninger for tå-gåingen, han har hatt oppfølging av fysioterapeut, trening, men han går fortsatt på tå.

Barnelegen har fastslått at det ikke er noe fysisk feil med han, og vi har vel slått oss til ro med at han om noen år vil se at han skiller seg ut og anstrenge seg mer for å bruke hele foten.

Han kan gå på hele foten, og han gjør det når han får tilsnakk,men like etter er det glemt igjen.

Motorikken er litt klossete, han er ikke flink til å løpe og gå på ski.

Vi fikk forresten trampoline fra hjelpemiddelsentralen for at han skulle få trene musklene, hvorvidt den har hjulpet vet jeg ikke. Han kan jo bare bruke den om sommeren. Vi søkte om en å ha inne også, men da fikk vi opplyst at hjelpemiddelsentralen hadde sluttet å låne ut trampoliner, det regnes visstnok som leketøy nå.

adhd1365380438

Det var nesten en lettelse å lese om at det finnes flere barn som går på tå. Min gutt som nå er 9 år har alltid gått på tå. Han har diagnosen ADHD men han er ikke prematur.

Han har vært til utallige utredninger for tå-gåingen, han har hatt oppfølging av fysioterapeut, trening, men han går fortsatt på tå.

Barnelegen har fastslått at det ikke er noe fysisk feil med han, og vi har vel slått oss til ro med at han om noen år vil se at han skiller seg ut og anstrenge seg mer for å bruke hele foten.

Han kan gå på hele foten, og han gjør det når han får tilsnakk,men like etter er det glemt igjen.

Motorikken er litt klossete, han er ikke flink til å løpe og gå på ski.

Vi fikk forresten trampoline fra hjelpemiddelsentralen for at han skulle få trene musklene, hvorvidt den har hjulpet vet jeg ikke. Han kan jo bare bruke den om sommeren. Vi søkte om en å ha inne også, men da fikk vi opplyst at hjelpemiddelsentralen hadde sluttet å låne ut trampoliner, det regnes visstnok som leketøy nå.

Hei

Det var godt og høre at det finnes andre barn med samme symptomer som min sønn.Min sønn er prematur,og er født 2,5 mnder fortidligt, og er 5 år gammel. Han holder på med og skal utredes for diagnosen ADD/ADHD. Ditt svar var både befriende, og litt skremende og høre,

men også interesant.Min sønn holder også på med med Fysioterapeut, og hun kan ikke forstå hvorfor han går på tå,han har heller ikke noe galt med bena, som stramme sener osv.Hva sa de utlærte om det til deg da?

Jeg har uheldigtvis fått med andre innstanser. I dette tilfellet mitt blir jeg beskylt fordi han er som han er, de mener han er stresset og nervøs og har broblemer med konsentrasjon osv.

Takknemelig for svar fra deg

Hei, jeg er også ny her. Jeg har en sønn som nettopp ble 8, og han er til utredning for ADHD. Han er født for tidlig, men ikke mer enn en måned. Han har aldri gått på tærne. Jeg har også en fetter med ADHD, og vi vokste opp ganske tett. Han har heller aldri vært noe tågåer. Jeg tviler på om det er noen sammenheng. Derimot tror jeg det ofte er en sammenheng med å være prematur, men det er jo ingen regel det heller.

adhd1365380438

Hei, jeg er også ny her. Jeg har en sønn som nettopp ble 8, og han er til utredning for ADHD. Han er født for tidlig, men ikke mer enn en måned. Han har aldri gått på tærne. Jeg har også en fetter med ADHD, og vi vokste opp ganske tett. Han har heller aldri vært noe tågåer. Jeg tviler på om det er noen sammenheng. Derimot tror jeg det ofte er en sammenheng med å være prematur, men det er jo ingen regel det heller.

Hei Takk for svaret

Det kan være noe i det du sier.Min sønn skal også utredes for adhd har hatt en liten mistanke om dette,men har også spurt på helsestasjonen om dett i flere år også legen men de sier han er bare han er en aktiv gutt så nå er jeg endeligt fått inn en søknad til Bup

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest mammaen som kaller seg star

Min datter er født 8 uker for tidlig og gikk på tå helt til hun var 6-7 år. Nå er hun 9 og går mer normalt, men fortsatt er hun spesialist i å "danse" på tå! Hun har hatt ADHD-diagnose fra hun var 6 år.

Min datter er født 8 uker for tidlig og gikk på tå helt til hun var 6-7 år. Nå er hun 9 og går mer normalt, men fortsatt er hun spesialist i å "danse" på tå! Hun har hatt ADHD-diagnose fra hun var 6 år.

Ganske "artig" å høre.

Den eldste datteren min har alltid sprunget på tærna , og fikk diagnosen AD/HD da hun var 9 år . ( Er 11 år nå)

Lillejenta mi var 2 måneder prematur , er 3 år , og går heller ikke på hele foten.

Men tror ikke hun har AD/HD.

Vi kaller henne ballerinaen vår ;o)

Selv tror jeg at jeg har diagnosen AD/HD , er alltid rastløs og har problemer med å konsentrere meg.

Mine foreldre kalte meg "lett på tå " da jeg var yngre.

Men dette er noe jeg aldri har tenkt noe særlig over da.

Kan jeg spørre om din datter går på Ritalin ?

Mvh

adhd1365380438

Det var en lettelse å få så mange svar, med at andre barn også går på tærne sine.

jeg synes dette er en svært innteresant side for og kunne drøfte sine erfaringer anngående disse barna våres. Det jeg og lurer på, er om barn som har adhd blir bedre med det sosiale, og konsentrasjon/ aktivitet når de går i Barnehagen, og får hjelp av spesial lærer fra PPT, uten å få medisiner, altså at disse barna kan lære en del ting før de begyner på skolen han står på vent til barnepsyk han er 5 år

adhd1365380438

Joda, det er vanlig at ad/hd barn går på tærne. Både sønnen vår og mannen min som begge har ad/hd er tågjengere (gubben har slutta nå da, men..)

Hvor gammel er sønnen din?

Ble han bedre av og få rettledning av PPT/barnehage? altså ekstrahjelp før han eventuelt begynte på skole,og før han var ferdigt utredet av Barnepsyk? obs dette var mange spørsmål men jeg har endel og spøre om er kun i start fasen

Gjest mammaen som kaller seg star

Ganske "artig" å høre.

Den eldste datteren min har alltid sprunget på tærna , og fikk diagnosen AD/HD da hun var 9 år . ( Er 11 år nå)

Lillejenta mi var 2 måneder prematur , er 3 år , og går heller ikke på hele foten.

Men tror ikke hun har AD/HD.

Vi kaller henne ballerinaen vår ;o)

Selv tror jeg at jeg har diagnosen AD/HD , er alltid rastløs og har problemer med å konsentrere meg.

Mine foreldre kalte meg "lett på tå " da jeg var yngre.

Men dette er noe jeg aldri har tenkt noe særlig over da.

Kan jeg spørre om din datter går på Ritalin ?

Mvh

Min datter bruker Dexedrine - hun hadde for store bivirkninger av Ritalin. Men Dexedrinen fungerer veldig bra! HUn er mye mer "seg selv" enn med Ritalin - men samtidig mer konsentrert og rolig. Det går bra på skolen, bortsett fra at hun har lærevansker i matematikk. Sosialt er hun svært godt fungerende.

adhd1365380438

Min datter bruker Dexedrine - hun hadde for store bivirkninger av Ritalin. Men Dexedrinen fungerer veldig bra! HUn er mye mer "seg selv" enn med Ritalin - men samtidig mer konsentrert og rolig. Det går bra på skolen, bortsett fra at hun har lærevansker i matematikk. Sosialt er hun svært godt fungerende.

Se innleget mitt KL19:17

er det noen som kan gi meg svar Takk på forhånd

Gjest m. s. k. s. star

Ble han bedre av og få rettledning av PPT/barnehage? altså ekstrahjelp før han eventuelt begynte på skole,og før han var ferdigt utredet av Barnepsyk? obs dette var mange spørsmål men jeg har endel og spøre om er kun i start fasen

En som har ADHD vil trenge oppfølging mer enn rettledning - altså mer tilsyn og "pass"/hjelp til å "holde seg på sporet". Min datter fikk noe ekstra det siste halvåret i barnehagen, men det ble ingen stor forandring før hun begynte med medisinen!

Ta i mot det du kan få - ingen har blitt skadet av å få "for mye"!

Annonse

adhd1365380438

En som har ADHD vil trenge oppfølging mer enn rettledning - altså mer tilsyn og "pass"/hjelp til å "holde seg på sporet". Min datter fikk noe ekstra det siste halvåret i barnehagen, men det ble ingen stor forandring før hun begynte med medisinen!

Ta i mot det du kan få - ingen har blitt skadet av å få "for mye"!

Min sønn får 1år i Barnehagen, også av spesiallærere. Men mitt spørsmål er, kan han bli flinkere med og lære ting, som turtaking, sitte lenger i ro, legge for eksp flere og flere pusslebiter, lære og konsentrere seg,med spesiallærer fra PPT uten medisiner.Venter på svar

Gjest fra sine

Sønnen vår er fem år i disse dager. Både han og lillebror på 3 har full, gratis barnehageplass selv om jeg er hjemmeværende.

Sønnen vår er like hyper selv om vi fikk hjelp fra bup, men det var veldig godt å få en diagnose.

Vi har møte med barnehage/ppt/bup en gang i måneden, og det hjelper godt.

I tillegg har han 2 ganger hjelpestønad og en gang grunnstønad.

Vi bor i en fantastisk hjelpsom og gavmild kommune. Vi har bl.a. fått penger så vi kunne kjøpe nye garderobeskap, låser, køyeseng osv. Alt blir jo ødelagt med et hyperbarn, så da søker man om boligtilskudd hos boligkontoret.

Og hos hjelpemiddelsentralen får vi trampoline for utebruk.

Når han begynner på skole vil han få data hjemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...