Gjest anonym og rådvill Skrevet 25. januar 2003 Del Skrevet 25. januar 2003 Vi har blitt anbefalt av adopsjonsforeningen å skifte land, og vi kommer nok til å gjøre det. Men: det landet foreningen vår nå anbefaler mest (pga vår alder m.m.), har jeg litt vansker med av èn grunn: Jeg har aldri likt utseendemessig den rasen som er i det landet. Det er sikkert politisk ukorrekt å tenke slik...men sånn er det bare følelsene min er (og som var en av grunnene til at vi ikke valgte det landet i første omgang). Jeg har også hørt ganske mange, bl.a. i min omgangskrets, si det samme (de vil sikkert tie om det dersom vi adopterer derfra, men). Uff, jeg syns dette er både leit og vanskelig og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Vær så snill ikke fordøm meg fordi jeg føler slik. Men hvis noen har noen gode råd, vil jeg gjerne ha dem... Hvor viktig har det med utseende vært for dere mht valg av land? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90767-hvor-viktig-er-utseendet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -lykke til Skrevet 25. januar 2003 Del Skrevet 25. januar 2003 Egentlig mener jeg at utseende ikke har noe å si, men forstår magefølelsen din! Vi hadde i utgangspunktet tenkt til å adoptere fra et annet land, men byttet pga forskjellige årsaker. Opprinnelige land ble egentlig valgt pga utseendet. I ettertid er vi meget glad for at vi adopterte fra det landet vi gjorde. Jeg tror alle som har fått barn, både ved fødsel og adopsjon, vet at utseende ikke betyr noe for om man blir glad i det eller ikke! Det barnet man får er jo ens eget!!!! Og ingen andre barn kan måle seg opp mot det!!!! Jeg må bare ønske dere lykke til med valg av land. Prøv å bli kjent med noen fra det landet dere bestemmer dere for, så kan dere jo erfare at utseende ikke betyr noe. Tipper at dere etterhvert faktisk vil synes de meget vakre!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90767-hvor-viktig-er-utseendet/#findComment-499267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym og rådvill Skrevet 25. januar 2003 Del Skrevet 25. januar 2003 Jeg kjenner allerede flere fra det landet - og mener det samme likevel. Barn er vel søte uansett, men jeg liker rett og slett ikke utseendet på de voksne. Jeg er dessuten bekymret fordi jeg som nevnt vet at ganske mange rundt meg syns det samme om den rasen (uten at de er rasister av den grunn), og hvordan vil dette da være for barnet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90767-hvor-viktig-er-utseendet/#findComment-499276 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 25. januar 2003 Del Skrevet 25. januar 2003 Jeg kjenner allerede flere fra det landet - og mener det samme likevel. Barn er vel søte uansett, men jeg liker rett og slett ikke utseendet på de voksne. Jeg er dessuten bekymret fordi jeg som nevnt vet at ganske mange rundt meg syns det samme om den rasen (uten at de er rasister av den grunn), og hvordan vil dette da være for barnet? Hei, Du skriver: "Jeg er dessuten bekymret fordi jeg som nevnt vet at ganske mange rundt meg syns det samme om den rasen (uten at de er rasister av den grunn), og hvordan vil dette da være for barnet?" Sånn bortsett fra at de faktisk er rasister, men: Tenk på at nå kan du få sjansen til å vise disse folkene at menneskene fra det landet ikke er slik som fordommene deres tilsier. ==== Jeg har bodd/reist i "halve" verden (Afrika, Latin-Amerika, Asia), og har enda ikke funnet et land med bare stygge/pene mennesker. === Med hensyn til din fremtidige "prinsesse/prins" tør jeg påstå at du vil glemme fordommene dine den dagen du lander på hentereisen, og ser både barnet og dem rundt. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90767-hvor-viktig-er-utseendet/#findComment-499285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -lykke til Skrevet 25. januar 2003 Del Skrevet 25. januar 2003 Jeg kjenner allerede flere fra det landet - og mener det samme likevel. Barn er vel søte uansett, men jeg liker rett og slett ikke utseendet på de voksne. Jeg er dessuten bekymret fordi jeg som nevnt vet at ganske mange rundt meg syns det samme om den rasen (uten at de er rasister av den grunn), og hvordan vil dette da være for barnet? Beklager, men har ingen flere råd nå jeg. Synes det høres litt rart ut at mange på et sted mener at en spesiell rase er lite pen. Hva kan grunnen være???? Kan liksom ikke tro at det skjer. At mange voksne mennesker mener det om en gruppe mennensker sånn helt bevisst, er for meg meget pussig. I allefall vil jeg ønske dere.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90767-hvor-viktig-er-utseendet/#findComment-499292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -lykke til Skrevet 25. januar 2003 Del Skrevet 25. januar 2003 Hei, Du skriver: "Jeg er dessuten bekymret fordi jeg som nevnt vet at ganske mange rundt meg syns det samme om den rasen (uten at de er rasister av den grunn), og hvordan vil dette da være for barnet?" Sånn bortsett fra at de faktisk er rasister, men: Tenk på at nå kan du få sjansen til å vise disse folkene at menneskene fra det landet ikke er slik som fordommene deres tilsier. ==== Jeg har bodd/reist i "halve" verden (Afrika, Latin-Amerika, Asia), og har enda ikke funnet et land med bare stygge/pene mennesker. === Med hensyn til din fremtidige "prinsesse/prins" tør jeg påstå at du vil glemme fordommene dine den dagen du lander på hentereisen, og ser både barnet og dem rundt. Med vennlig hilsen Du skriver så mye fornuftig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90767-hvor-viktig-er-utseendet/#findComment-499294 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 25. januar 2003 Del Skrevet 25. januar 2003 Hei, Du skriver: "Jeg er dessuten bekymret fordi jeg som nevnt vet at ganske mange rundt meg syns det samme om den rasen (uten at de er rasister av den grunn), og hvordan vil dette da være for barnet?" Sånn bortsett fra at de faktisk er rasister, men: Tenk på at nå kan du få sjansen til å vise disse folkene at menneskene fra det landet ikke er slik som fordommene deres tilsier. ==== Jeg har bodd/reist i "halve" verden (Afrika, Latin-Amerika, Asia), og har enda ikke funnet et land med bare stygge/pene mennesker. === Med hensyn til din fremtidige "prinsesse/prins" tør jeg påstå at du vil glemme fordommene dine den dagen du lander på hentereisen, og ser både barnet og dem rundt. Med vennlig hilsen Hei! Helt enig, med to anmerkninger: (1) Verden er ikke alltid så enkel som du skal ha det til. Man kan mislike visse fysiske kjennetegn uten å være rasist. Begrepet er "lookisme". (2) Dilemmaet består vel deri: skal man la et barn gjennomgå møte med mange fordommer for ev. å bidra til at nærmiljøet blir et bedre sted? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90767-hvor-viktig-er-utseendet/#findComment-499297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 25. januar 2003 Del Skrevet 25. januar 2003 Beklager, men har ingen flere råd nå jeg. Synes det høres litt rart ut at mange på et sted mener at en spesiell rase er lite pen. Hva kan grunnen være???? Kan liksom ikke tro at det skjer. At mange voksne mennesker mener det om en gruppe mennensker sånn helt bevisst, er for meg meget pussig. I allefall vil jeg ønske dere.... Hei! Jeg vet om mange som ikke synes hvite mennesker er særlig pene - rent optisk. Jeg vil ikke karakterisere dem som rasister. Noen er rett og slett ikke vant til "hvite", andre mener mørk hud og/eller ikke-europeiske kjennetrekk er vakrere. Smak og behag, altså. Problemet er når man knytter "indre" kvaliteter til "ytre" kjennetegn. Det er enten rasisme og/eller sexisme. Utover dette: det fins helt opplagt kulturelt betingede normer for hva som er vakkert og stygt. Jeg er selv et "Offer" for at mitt utseende regnes som frastøtende og/eller motbydelig. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90767-hvor-viktig-er-utseendet/#findComment-499298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 25. januar 2003 Del Skrevet 25. januar 2003 Hei, Du skriver: "Jeg er dessuten bekymret fordi jeg som nevnt vet at ganske mange rundt meg syns det samme om den rasen (uten at de er rasister av den grunn), og hvordan vil dette da være for barnet?" Sånn bortsett fra at de faktisk er rasister, men: Tenk på at nå kan du få sjansen til å vise disse folkene at menneskene fra det landet ikke er slik som fordommene deres tilsier. ==== Jeg har bodd/reist i "halve" verden (Afrika, Latin-Amerika, Asia), og har enda ikke funnet et land med bare stygge/pene mennesker. === Med hensyn til din fremtidige "prinsesse/prins" tør jeg påstå at du vil glemme fordommene dine den dagen du lander på hentereisen, og ser både barnet og dem rundt. Med vennlig hilsen "Sånn bortsett fra at de faktisk er rasister, men:" Det er jeg veldig uenig med deg i. Rasist fordi man ikke liker utseende til et spesielt folkeslag? Personlig synes jeg f.eks. asiatiske damer ser veldig bra ut, men jeg har kompiser som er helt uenig med meg, og for at f.eks. en japansk jente skal være pen i deres øyne, så skal hun helst ikke ha det særpreget mange asiater har. Betyr det at de er rasister? Selvsagt ikke. Jeg er for øvrig imponert over hun kjerringa over. Makan til beist av et kvinnemenneske håper jeg at jeg slipper å møte på i framtiden. Det å adoptere etter hva man synes er vakkert/mindre vakkert, grenser til strategien en viss tysker levde etter for over 50 år siden. Det er akkurat som om hun adopterer for seg selv. Ikke for ungens skyld. Ikke for at han/hun skal få et bedre liv enn hva barnet sannsynligvis ville fått i en annen del av verden, men for at _hun_ skal få et bedre liv her. Makan til egoisme. Kjerringa burde skaffe seg et kjæledyr i stedet for en unge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90767-hvor-viktig-er-utseendet/#findComment-499301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ganske vakker Skrevet 25. januar 2003 Del Skrevet 25. januar 2003 Selv kan jeg ikke komme på et eneste land hvor folk generelt er "stygge". Selvfølgelig ønsker alle at deres egne barn er vakre, men dessverre så fins det mange som ikke er det. Nå snakker jeg stort sett om etniske nordmenn. Men foreldrene syns sikkert at barna er pene. Bli kjent med det landet som du skal adoptere fra, se på bilder og filmer, tenk deg at du er mor/far til et barn derfra. Jeg er sikker på at tilslutt så ser du ikke den helt store forskjellen når det gjelder utseende på dette landets barn og til "norske" barns utseende. Jeg tror vi alle er myrsniper, det er jo ikke utseende som skaper gjør et barn vakkert, det er hvordan det er og hvordan du som mor/far får kontakt med det. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90767-hvor-viktig-er-utseendet/#findComment-499307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest byttet Skrevet 25. januar 2003 Del Skrevet 25. januar 2003 Egentlig mener jeg at utseende ikke har noe å si, men forstår magefølelsen din! Vi hadde i utgangspunktet tenkt til å adoptere fra et annet land, men byttet pga forskjellige årsaker. Opprinnelige land ble egentlig valgt pga utseendet. I ettertid er vi meget glad for at vi adopterte fra det landet vi gjorde. Jeg tror alle som har fått barn, både ved fødsel og adopsjon, vet at utseende ikke betyr noe for om man blir glad i det eller ikke! Det barnet man får er jo ens eget!!!! Og ingen andre barn kan måle seg opp mot det!!!! Jeg må bare ønske dere lykke til med valg av land. Prøv å bli kjent med noen fra det landet dere bestemmer dere for, så kan dere jo erfare at utseende ikke betyr noe. Tipper at dere etterhvert faktisk vil synes de meget vakre!!! Vi valgte land utfra hvordan vi kunne tenke oss at vårt fremtidige barn skulle se ut, og enkelte andre land var helt utelukket først pga at vi hadde vanskeligheter med å se at folk fra det landet kunne være vakre.I ettertid måtte vi bytte land, og tilfeldighetene gjorde at vi måtte bytte til det landet vi i utgangspunktet kunne tenke oss minst. Imidlertid så skjedde det en forandring i hodene våre etter at dette valget var tatt, og plutselig så vi at det faktisk kom vakre mennesker også fra dette landet. Grunnen til at vi i første omgang hadde mislikt utseende var nok at det var det utseende som virket mest fremmed på oss. Da vi i ettertid begynte å studere folk fra den verdensdelen ble det helt annerledes. Da vi fikk tildelit barnet vårt syntes vi jo som alle foreldre at det var det nydeligste lille vesen på hele jorden, så man vokser i prosesen. Dessuten- når man føder barn selv er man jo ikke sikker på at barnet blir vakkert da heller. MEN jeg har i allefall tilgode å høre foreldre som ikke liker utseendet til sine egne små barn ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90767-hvor-viktig-er-utseendet/#findComment-499363 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dolianer Skrevet 25. januar 2003 Del Skrevet 25. januar 2003 "Sånn bortsett fra at de faktisk er rasister, men:" Det er jeg veldig uenig med deg i. Rasist fordi man ikke liker utseende til et spesielt folkeslag? Personlig synes jeg f.eks. asiatiske damer ser veldig bra ut, men jeg har kompiser som er helt uenig med meg, og for at f.eks. en japansk jente skal være pen i deres øyne, så skal hun helst ikke ha det særpreget mange asiater har. Betyr det at de er rasister? Selvsagt ikke. Jeg er for øvrig imponert over hun kjerringa over. Makan til beist av et kvinnemenneske håper jeg at jeg slipper å møte på i framtiden. Det å adoptere etter hva man synes er vakkert/mindre vakkert, grenser til strategien en viss tysker levde etter for over 50 år siden. Det er akkurat som om hun adopterer for seg selv. Ikke for ungens skyld. Ikke for at han/hun skal få et bedre liv enn hva barnet sannsynligvis ville fått i en annen del av verden, men for at _hun_ skal få et bedre liv her. Makan til egoisme. Kjerringa burde skaffe seg et kjæledyr i stedet for en unge. Ikke bry deg om SierDuDet... han er ofte ute for å krangle bare. Jeg skjønner godt hva du mener, og at det ikke er det å "ha et penest mulig barn" du er ute etter. Jeg har ikke noe råd å gi deg, annet enn de du alt har fått: bli kjent med flere barn og voksne fra det aktuelle landet, og husk at DITT barn kommer du til å føle som det aller nydeligste, uansett! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90767-hvor-viktig-er-utseendet/#findComment-499367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 25. januar 2003 Del Skrevet 25. januar 2003 Ikke bry deg om SierDuDet... han er ofte ute for å krangle bare. Jeg skjønner godt hva du mener, og at det ikke er det å "ha et penest mulig barn" du er ute etter. Jeg har ikke noe råd å gi deg, annet enn de du alt har fått: bli kjent med flere barn og voksne fra det aktuelle landet, og husk at DITT barn kommer du til å føle som det aller nydeligste, uansett! Lykke til! Jeg var ikke ute etter å krangle, og jeg mente det jeg skrev. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90767-hvor-viktig-er-utseendet/#findComment-499369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tobarnsmamma1365380422 Skrevet 25. januar 2003 Del Skrevet 25. januar 2003 Bruk tid. Se masse på menneskene i det aktuelle landet - både små og store. Se med blivende adoptivforeldreøyne. Prøv å bli kjent med noen - bli glad i dem. Jeg er helt sikker: Den dagen du står med barnet ditt i armene, ser du det vakreste mennesket i verden. Høres sikkert ut som en floskel, men jeg tror på dette. Jeg har barn fra to ulike land. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90767-hvor-viktig-er-utseendet/#findComment-499409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke dèt nei Skrevet 26. januar 2003 Del Skrevet 26. januar 2003 "Sånn bortsett fra at de faktisk er rasister, men:" Det er jeg veldig uenig med deg i. Rasist fordi man ikke liker utseende til et spesielt folkeslag? Personlig synes jeg f.eks. asiatiske damer ser veldig bra ut, men jeg har kompiser som er helt uenig med meg, og for at f.eks. en japansk jente skal være pen i deres øyne, så skal hun helst ikke ha det særpreget mange asiater har. Betyr det at de er rasister? Selvsagt ikke. Jeg er for øvrig imponert over hun kjerringa over. Makan til beist av et kvinnemenneske håper jeg at jeg slipper å møte på i framtiden. Det å adoptere etter hva man synes er vakkert/mindre vakkert, grenser til strategien en viss tysker levde etter for over 50 år siden. Det er akkurat som om hun adopterer for seg selv. Ikke for ungens skyld. Ikke for at han/hun skal få et bedre liv enn hva barnet sannsynligvis ville fått i en annen del av verden, men for at _hun_ skal få et bedre liv her. Makan til egoisme. Kjerringa burde skaffe seg et kjæledyr i stedet for en unge. Det er akkurat som om hun adopterer for seg selv. Ikke for ungens skyld. Ikke for at han/hun skal få et bedre liv enn hva barnet sannsynligvis ville fått i en annen del av verden, men for at _hun_ skal få et bedre liv her. Makan til egoisme. Visste du at du ikke får adoptere et barn dersom du oppgir at grunnen er at barnet skal få et bedre liv? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90767-hvor-viktig-er-utseendet/#findComment-499505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 26. januar 2003 Del Skrevet 26. januar 2003 Det er akkurat som om hun adopterer for seg selv. Ikke for ungens skyld. Ikke for at han/hun skal få et bedre liv enn hva barnet sannsynligvis ville fått i en annen del av verden, men for at _hun_ skal få et bedre liv her. Makan til egoisme. Visste du at du ikke får adoptere et barn dersom du oppgir at grunnen er at barnet skal få et bedre liv? Jeg tror heller ikke at du får adoptere hvis du oppgir at du synes mennesker fra den delen av verden er mindre pene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90767-hvor-viktig-er-utseendet/#findComment-499510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamta Skrevet 26. januar 2003 Del Skrevet 26. januar 2003 Tja, det er vel opp til dere selv å avgjøre hvor stor vekt dere skal legge på egne (og omgivelsenes) følelser i fht. utseendet på deres fremtidige barn. Vi for vår del valgte land utfra andre kriterier enn utseende. At jeg syns indere generelt er vakre, er således bare et pluss. Dette har nok mye med kjennskap til land og folk å gjøre også. Jeg vil ikke dermed si at jeg syns andre raser/ folkeslag er "stygge" eller mindre pene. Hvis dere velger å bytte giverland, bør dere gjøre noe aktivt for å ende egne holdninger til mennesker fra dette spesielle landet. Oppsøk miljøer der dere møter mennesker av kjøtt og blod derfra, les og studer bilder, gå på språkkkurs, matlagingskurs etc. Ellers så tror nå jeg veldig på at vi alle har en iboende "myrsnipe" i oss, og når deres barn kommer, vil han/ hun være det vakreste barn på jord - for dere! Hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90767-hvor-viktig-er-utseendet/#findComment-499740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 26. januar 2003 Del Skrevet 26. januar 2003 Etter min mening er utseende ikke viktig. Jeg får det barnet (etterhvert de barna), som er ment akuratt for meg og min lille kjernefamilie. Noe annet det forlanger jeg ikke. Vi lot adopsjonsformidleren (i vårt tilfelle VB) og bestemme land for oss. Synes litt synd på deg som sitter med disse følelsene. Følelser kan man jo ikke selv råde over, og jeg vet ikke hvordan du har det, da jeg stort sett synes det er både pene og mindre pene mennesker i alle land. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90767-hvor-viktig-er-utseendet/#findComment-499873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym i dag tror jeg Skrevet 26. januar 2003 Del Skrevet 26. januar 2003 Jeg skjønner hvordan du har det. Vi ble også anbefalt å skifte land. Jeg hadde litt samme oppfatning som deg om rasen i det landet. Vi tenkte oss nøye om, begynte å lese om landet og bestemte oss tilslutt for å gjør som vi ble anbefalt. Vi har ikke angret ett sekund, vi har fått det nydeligste barnet i verden!! Nå synes vi også, med hånden på hjertet, at folket fra vårt land er det vakreste folkeslaget i verden! Les og se på bilder fra landet dere har fått anbefalt og følg deretter magefølelsen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90767-hvor-viktig-er-utseendet/#findComment-499888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym og rådvill Skrevet 26. januar 2003 Del Skrevet 26. januar 2003 Tja, det er vel opp til dere selv å avgjøre hvor stor vekt dere skal legge på egne (og omgivelsenes) følelser i fht. utseendet på deres fremtidige barn. Vi for vår del valgte land utfra andre kriterier enn utseende. At jeg syns indere generelt er vakre, er således bare et pluss. Dette har nok mye med kjennskap til land og folk å gjøre også. Jeg vil ikke dermed si at jeg syns andre raser/ folkeslag er "stygge" eller mindre pene. Hvis dere velger å bytte giverland, bør dere gjøre noe aktivt for å ende egne holdninger til mennesker fra dette spesielle landet. Oppsøk miljøer der dere møter mennesker av kjøtt og blod derfra, les og studer bilder, gå på språkkkurs, matlagingskurs etc. Ellers så tror nå jeg veldig på at vi alle har en iboende "myrsnipe" i oss, og når deres barn kommer, vil han/ hun være det vakreste barn på jord - for dere! Hilsen fra Er helt enig med deg at indiske barn er verdens vakreste! Det er nemlig derfra vi hele tiden har skullet adoptere! (ikke pga utseendet, bare så det er sagt!) Men nå er vi altså blitt rådet til å bytte land. Og det er smertefullt, når man har innstilt seg så helt og fullt på et barn fra et bestemt land. Men jeg har fått mange gode råd nedenfor her, så jeg skal forsøke å følge dem.... Kanskje jeg har noe sorgarbeid å gjøre først, mht India, det er kanskje litt der det bunner også... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90767-hvor-viktig-er-utseendet/#findComment-499939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.