Gå til innhold

Distrikter og pengeforbruk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen spørsmål som går til dere erfarne Colombia-adoptanter. Vi venter for tiden på godkjenning i ICBF og forsøker å forkorte ventetiden så godt vi kan. For det første: Hvor mye må vi regne med å bruke av penger på hentereisen i Colombia? Går det an å si noe gjennomsnittelig pr. uke, og hvor lenge er det vanlig å være der?

Så lurer jeg også på hvilke distrikter søknadene blir sendt til. Jeg prøver å orientere meg i den colombianske geografien og er spendt på hvilken del av Colombia vi skal til. Kan søknaden bli sendt hvor som helst, eller er det noen som peker seg ut som særlig vanlige for norske adoptanter?

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90868-distrikter-og-pengeforbruk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Aagot:-)

Sist(2000) fikk vi sendt våre papirer til distriktet Santander/Bucaramanga. Vi brukte ca. 700,- pr. døgn i overnatting + mat. Vi kjøpte mat i butikken, så vi hadde til lunsj og kvelds.

Jeg vil tro vi lå på rundt 1000,- om dagen i utgifter, det inkl. vasking av klær mat på hotellet og litt shopping.

Vi var borte i Bucaramanga 2,5 uker og reiste til Bogota og San Andres.

Se på denne siden til ICBF

http://www.icbf.gov.co/ingles/home.asp

Ellers så skal vi til Cali nå, og regner med at vi må betale ca. 90 USD pr natt.

Inkl. 3 måltider, og sightsteeing.

Lykke til med planleggingen :-)

Hilsen en som ville reist i går helst :-)

Hei Aagot!

Først må jeg si at jeg har dårlig samvittighet fordi jeg ikke svarte deg på mail her tidligere. Det kommer - det kommer!

Når det gjelder pengeforbruk, har jeg nok blitt råket av et syndrom som heter fortrenging. Jeg husker for mitt bare liv ikke antall pesos som ble brukt. (Har det oppskrevet et eller annet sted). Det varierer mye fra person til person. Som jeg har sagt tidligere, er du shopper her hjemme, blir du shopper i Colombia også. Dessuten varierer oppholdstiden også endel, og dette påvirker naturlig nok pengeforbruket. Første gang var vi 2 1/2 uke og andre gang var vi 4 1/2 uke. I tillegg hadde vi med storebror på den siste reisen, og han kostet jo litt han også:))

Når det gjelder distrikt, er Colombia delt opp i vel 30 (32?) distrikt. Det sendes ikke ut adopsjonsdokumenter til alle disse distriktene. Første gang var vi i Cali, et distrikt som de siste årene har seilt opp som et av de "store" i adopsjonssammenheng. Lillebror derimot hentet vi langt utenfor allfarvei, der nesten ingen norske familier hadde vært før oss. Store opplevelser begge to, på hver sin måte.

Hvor papirene sendes ut, har mye å gjøre med den politiske situasjonen i Colombia. Mange distrikter er rett og slett ikke trygge nok for utlendinger. Sist gang ble papirene våre ved en feiltagelse sendt ut til et distrikt hvor det ikke var trygt å sende norske familier. Papirene ble derfor returnert til Bogota for etterpå å bli sendt til det stedet der vi fikk lillebror.

Lykke til med forberedelsene, det er kjempespennende å få vite hvilket distrikt papirene er sendt til!

Gjest Tobarnmamsen

hei aagot! Så spennende at dere har en hentereise foran dere.

Ang distrikter: en liten pekepinn er å gå inn på AF sine landssider (Colombia) og se hvor ICBF-barna var fra i fjor. Det er sikkert et og annet distrikt som kommer i tillegg. Som det kommer få barn fra.

Min helt grove antakelse ang. gjennomsnittspris er drøye 7000 pr uke. Pluss/minus. Og da kommer lommepenger i tillegg. Vi har vært på to hentereiser (med henholdsvis ett og to barn) og vi lå vel begge ganger deromkring.

Morsomt å planlegge og forberede og tenke litt på det forestående, ikke sant??

Hei!

Vi var i Armenia i mai/juni i fjor. Der går prosessen veldig fort. Vi ble faktisk lenger enn nødvendig for å vente på en annen familie og betalte under 7000 kr for 10 overnattinger inkludert all mat og drikke( 2 voksne og en 2 åring). I Bogota betalte vi ca 500 kr natten inkludert mat på hotell Halifax. Vi brukte lite lommepenger ved siden av, men handlet endel klær og sko som er mye billigere enn her hjemme.

Hei Aagot!

Først må jeg si at jeg har dårlig samvittighet fordi jeg ikke svarte deg på mail her tidligere. Det kommer - det kommer!

Når det gjelder pengeforbruk, har jeg nok blitt råket av et syndrom som heter fortrenging. Jeg husker for mitt bare liv ikke antall pesos som ble brukt. (Har det oppskrevet et eller annet sted). Det varierer mye fra person til person. Som jeg har sagt tidligere, er du shopper her hjemme, blir du shopper i Colombia også. Dessuten varierer oppholdstiden også endel, og dette påvirker naturlig nok pengeforbruket. Første gang var vi 2 1/2 uke og andre gang var vi 4 1/2 uke. I tillegg hadde vi med storebror på den siste reisen, og han kostet jo litt han også:))

Når det gjelder distrikt, er Colombia delt opp i vel 30 (32?) distrikt. Det sendes ikke ut adopsjonsdokumenter til alle disse distriktene. Første gang var vi i Cali, et distrikt som de siste årene har seilt opp som et av de "store" i adopsjonssammenheng. Lillebror derimot hentet vi langt utenfor allfarvei, der nesten ingen norske familier hadde vært før oss. Store opplevelser begge to, på hver sin måte.

Hvor papirene sendes ut, har mye å gjøre med den politiske situasjonen i Colombia. Mange distrikter er rett og slett ikke trygge nok for utlendinger. Sist gang ble papirene våre ved en feiltagelse sendt ut til et distrikt hvor det ikke var trygt å sende norske familier. Papirene ble derfor returnert til Bogota for etterpå å bli sendt til det stedet der vi fikk lillebror.

Lykke til med forberedelsene, det er kjempespennende å få vite hvilket distrikt papirene er sendt til!

Tusen takk for svar! Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet for at du ikke har svart meg på mail. Men hvis du får tid og lyst en gang så har jeg altså skiftet mailadresse (tror jeg)...

Nå er den ihvertfall:

[email protected]

Klem fra

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...