Gjest ikke undertegnet her Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 ... Hvorfor skriver du uten nick dersom du syns det du skriver er stuerent? Av to grunner: Jeg har hjemmeside her på nettet. Jeg kjenner svært få som har adoptert fra Kina og vil ikke at mine venner skal kunne gjenkjennes på grunn av innlegget jeg i første omgang skrev. Selv om jeg ikke har adoptert fra Thailand vil jeg kommentere det du skriver om Pattaya i et annet innlegg her. Det adopteres ikke barn fra barnehjem i Pattaya til Norge. VB samarbeider med Holt i Thailand, og hvis du går inn og leser hva VB skriver på spørresiden sin, så er opplegget i Thailand noe som fler land burde etterlevd. Syns du fekter i blinde. Ikke svarer du på spørsmålene mine om hvor jeg tar feil heller. For dumt sier du? Har jeg fanget deg nå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90965-fosterhjemsbarn-fra-kina/page/2/#findComment-502130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Har du sett den reportasjen om det barnehjemmet i Pattaya hvor "styrer" er anklaget for å "selge" barn til pedofile? Det er nok mange ting som skjer andre steder enn i Kina også. Tror nok dessverre vi kan gå ut fra at salg av barn til pedofile skjer i alle landene vi adopterer fra Skjønner ikke helt hva dette har i denne diskusjonen å gjøre, forresten. Inn fra sidelinjen, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90965-fosterhjemsbarn-fra-kina/page/2/#findComment-502139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Heia! Åja, så det var 2 uten nick. Det hadde ikke jeg fått med meg. Joda, jeg har også hørt skremselshistorier, både om Kina, Colombia, Chile, Romania, Thailand, Korea osv osv. Det er alltid noen som kjenner noen som kjenner noen osv... Og som deg er jeg veldig glad for at vår lille ser ut til å være i et stabilt fosterhjem nå. Selvsagt er jeg det. Alle vil jo det beste for sine. Men jeg har ikke sett noen dokumentasjon på at barn fra Kina generelt kommer fra *verre* forhold enn barn fra andre land det kommer barn fra til Norge, og slett ikke på at VB bruker dette som argument for å anbefale søkere å ikke velge Kina. Derfor altså! Ellers er det idag en måned til vi reiser.. Hurra! Vi ble også anbefalt å ikke velge Kina hos VB da vi skulle bytte fra Brasil fordi det var så liten kontroll på hvor barna kom fra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90965-fosterhjemsbarn-fra-kina/page/2/#findComment-502140 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Av to grunner: Jeg har hjemmeside her på nettet. Jeg kjenner svært få som har adoptert fra Kina og vil ikke at mine venner skal kunne gjenkjennes på grunn av innlegget jeg i første omgang skrev. Selv om jeg ikke har adoptert fra Thailand vil jeg kommentere det du skriver om Pattaya i et annet innlegg her. Det adopteres ikke barn fra barnehjem i Pattaya til Norge. VB samarbeider med Holt i Thailand, og hvis du går inn og leser hva VB skriver på spørresiden sin, så er opplegget i Thailand noe som fler land burde etterlevd. Syns du fekter i blinde. Ikke svarer du på spørsmålene mine om hvor jeg tar feil heller. For dumt sier du? Har jeg fanget deg nå? Fanget? Nei jeg er ikke fanget. Det er da vitterlig du som ikke har dokumentert det du sier. ) Men jeg kan godt gjenta meg selv: Jeg reagerer på måten du beskriver Kina på, det har jeg lov til. Mulig at jeg er den eneste som har oppfattet deg sånn, men jeg tror ikke jeg er det, å dømme etter et par mailer jeg har fått idag iallefall... Og jeg bestrider ikke at vi som adopterer fra Kina ikke har samme bakgrunnsinformasjon om barna f.eks, som foreldre fra andre land i noen tilfeller har. Sånn er det jo, ting fungerer forskjellig fra land til land. Og vi vektlegger forskjellige ting i adopsjonsprosessen, sånn er det også. Ikke noe galt i det. Men fra det til å snakke nedsettende om landet både generellt og som et land vi i Norge er så heldige å kunne få barn adoptert fra, er det et godt stykke. Og jeg syns at du uttrykker deg nedsettende. Du trenger ikke være enig, men jeg syns du gjør det. Og diskusjonen avsluttes for mitt vedkommende her. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90965-fosterhjemsbarn-fra-kina/page/2/#findComment-502196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Vi ble også anbefalt å ikke velge Kina hos VB da vi skulle bytte fra Brasil fordi det var så liten kontroll på hvor barna kom fra. Så rart! Etter at jeg kom fra jobb har jeg tatt meg tid til å gå gjennom hele permen med alt vi har fått fra VB, og absolutt alt der det snakkes om understimulerte barn osv står på de generelle sidene som gjelder for alle land. Det er jo veldig rart at de kan anbefale landet til noen og ikke til alle, hvis ankepunket er noe som er generellt for barna fra det landet, og ikke for de aktuelle søkerne. Jeg heller til den oppfatningen her at VB anbefaler land etter hvor de til enhver tid trengere søkere. Ærlig talt så tror jeg at svaret er så enkelt som det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90965-fosterhjemsbarn-fra-kina/page/2/#findComment-502203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Av to grunner: Jeg har hjemmeside her på nettet. Jeg kjenner svært få som har adoptert fra Kina og vil ikke at mine venner skal kunne gjenkjennes på grunn av innlegget jeg i første omgang skrev. Selv om jeg ikke har adoptert fra Thailand vil jeg kommentere det du skriver om Pattaya i et annet innlegg her. Det adopteres ikke barn fra barnehjem i Pattaya til Norge. VB samarbeider med Holt i Thailand, og hvis du går inn og leser hva VB skriver på spørresiden sin, så er opplegget i Thailand noe som fler land burde etterlevd. Syns du fekter i blinde. Ikke svarer du på spørsmålene mine om hvor jeg tar feil heller. For dumt sier du? Har jeg fanget deg nå? Det var meg som kom med det innlegget om Pattaya, ikke AAA. Kanskje jeg blandet saker, men jeg syns det var forferdelig, det jeg leste på den danske siden. En annen dokumentar på Sverige har jeg også sett om salg av barn fra et privat barnehjem, men det var en svensk adopsjonsforening som hadde fått barn derfra. Nevner ikke landet barna ble adoptert fra for ikke å støte noen. Det jeg mener er at vi dessverre har liten innflytelse over landene vi adopterer fra, vi må få lov til å vurdere hva vi syns er best for oss - men selvfølgelig ikke lukke øynene for at det skjer "fæle" ting overalt i verden. Også i Norge. Og selvfølgelig kommer jeg til å forsvare Kina som vi har valgt. Og jeg tror faktisk det går ganske bra med barna derfra. Og det beviser vel at de ikke har hatt det så fælt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90965-fosterhjemsbarn-fra-kina/page/2/#findComment-502205 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Vi hentet vår første kina-prinsesse i høst. Hun var i fosterhjem på overtakelsestidspunktet. Vi spurte spesifikt om hvor mange fosterhjem hun hadde vært i - og vi fikk bekreftet at det kun var _ett_ fosterhjem. Hun hadde vært innom _ett_ barnehjem før hun ble plassert i dette fosterhjemmet. Hun var 9,5 mnd. da vi hentet henne. Mitt inntrykk er at fosterhjemsplassering av kinesiske barn blir stadig mer vanlig. Vi var 5 familier sammen på hentereisa, og alle fikk barn som var i fosterhjem på overtakelsestidspunktet. Jeg kjenner også til en familie som fikk et barn som hadde vært innom flere fosterhjem - under den begrunnelse at de ikke ville at hun skulle knytte seg til noen - hun skulle jo likevel adopteres bort ..... men dette er 5-6 år siden nå. Jeg tror ikke at dette er så vanlig lenger. fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90965-fosterhjemsbarn-fra-kina/page/2/#findComment-502230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tobarnsmamma1365380422 Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Vi hentet vår første kina-prinsesse i høst. Hun var i fosterhjem på overtakelsestidspunktet. Vi spurte spesifikt om hvor mange fosterhjem hun hadde vært i - og vi fikk bekreftet at det kun var _ett_ fosterhjem. Hun hadde vært innom _ett_ barnehjem før hun ble plassert i dette fosterhjemmet. Hun var 9,5 mnd. da vi hentet henne. Mitt inntrykk er at fosterhjemsplassering av kinesiske barn blir stadig mer vanlig. Vi var 5 familier sammen på hentereisa, og alle fikk barn som var i fosterhjem på overtakelsestidspunktet. Jeg kjenner også til en familie som fikk et barn som hadde vært innom flere fosterhjem - under den begrunnelse at de ikke ville at hun skulle knytte seg til noen - hun skulle jo likevel adopteres bort ..... men dette er 5-6 år siden nå. Jeg tror ikke at dette er så vanlig lenger. fra Understimulerte barn fra Kina??Ja, selvfølgelig er det sikkert noen som er det, jeg har jo ingen dekning for å påstå noe annet. Det vi hørte, leste og har erfart så langt er at ungene som kommer derfra har relativt få traumer, i tillegg til den veldig forutsigbare ventetiden, osv. Vår datter var 13 1/2 mnd ved overtagelsestidspunktet og hun hadde vært i et fosterhjem hele livet. Den andre jenta i reisefølget likeså. Begge jentene bar heldigvis preg av å ha hatt god omsorg fra en eller to omsorgspersoner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90965-fosterhjemsbarn-fra-kina/page/2/#findComment-502259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Så rart! Etter at jeg kom fra jobb har jeg tatt meg tid til å gå gjennom hele permen med alt vi har fått fra VB, og absolutt alt der det snakkes om understimulerte barn osv står på de generelle sidene som gjelder for alle land. Det er jo veldig rart at de kan anbefale landet til noen og ikke til alle, hvis ankepunket er noe som er generellt for barna fra det landet, og ikke for de aktuelle søkerne. Jeg heller til den oppfatningen her at VB anbefaler land etter hvor de til enhver tid trengere søkere. Ærlig talt så tror jeg at svaret er så enkelt som det. Vedkommende SA til oss at h*n ikke ville anbefale Kina fordi det var så liten kontroll på hvor barna var før adopsjon, kvaliteten på barnehjemmene og slikt. Jeg har da ikke sagt noe om at vi ikke fikk anbefalt landet fordi barna der var understimulerte? Du får tro hva du vil, men det var det som ble sagt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90965-fosterhjemsbarn-fra-kina/page/2/#findComment-502276 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Balooba Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Fanget? Nei jeg er ikke fanget. Det er da vitterlig du som ikke har dokumentert det du sier. ) Men jeg kan godt gjenta meg selv: Jeg reagerer på måten du beskriver Kina på, det har jeg lov til. Mulig at jeg er den eneste som har oppfattet deg sånn, men jeg tror ikke jeg er det, å dømme etter et par mailer jeg har fått idag iallefall... Og jeg bestrider ikke at vi som adopterer fra Kina ikke har samme bakgrunnsinformasjon om barna f.eks, som foreldre fra andre land i noen tilfeller har. Sånn er det jo, ting fungerer forskjellig fra land til land. Og vi vektlegger forskjellige ting i adopsjonsprosessen, sånn er det også. Ikke noe galt i det. Men fra det til å snakke nedsettende om landet både generellt og som et land vi i Norge er så heldige å kunne få barn adoptert fra, er det et godt stykke. Og jeg syns at du uttrykker deg nedsettende. Du trenger ikke være enig, men jeg syns du gjør det. Og diskusjonen avsluttes for mitt vedkommende her. Hilsen Nå greier jeg ikke holde meg lengre! "Men fra det til å snakke nedsettende om landet både generellt og som et land vi i Norge er så heldige å kunne få barn adoptert fra, er det et godt stykke. Og jeg syns at du uttrykker deg nedsettende. Du trenger ikke være enig, men jeg syns du gjør det." Nå syns jeg du tar ting ut av sin rette sammenheng. Om "ikke undertegnet her" sier at det er varierende kvalitet på barnehjemmene i Kina så blir det regelrett latterlig at du får det til å bety at h*n snakker nedsettende om barna derfra eller Kina generelt. At du ikke har adoptert fra Korea, Colombia, Russland, Thailand, Brasil eller Polen er det fordi barna derfra er mindreverdige i forhold til barn fra Kina? Svaret ditt er forhåpentligvis nei, så hvorfor skal du tro andre tenker så annerledes enn deg? Det er ikke sagt ett ord om mindreverdige barn, mindreverdige land. Det er kun sagt noe om varierende kvalitet på barnehjemmene, og at for "ikke undertegnet" var derfor ikke Kina aktuelt. Hvorfor er dette valget mer nedsettende enn andre valg? Hvis det h*n sier om barnehjemmene ikke stemmer, så er det faktisk du som bør motbevise dette ettersom du mener det er feil. Jeg har lest gjennom flere hjemmesider om hentereiser der det skrives om understimulerte, patetiske, skitne barn ved overtakelsen. Jeg syns ikke det ville være særlig klokt å legge ut adressene her. Men du kan helt sikkert finne dem hvis du vil. Jeg kjenner flere som har adoptert fra Kina som har fått trinne og sunne barn. Jeg kjenner også flere som har fått slappe, understimulerte, underernærte, møkkete barn derfra. Kina er eneste landet jeg vet om at folk har fått skitne barn fra! Jeg har riktignok ikke adoptert selv, men etter hvert kjenner jeg nok adoptivforeldre som har barn fra de fleste land det går an å adoptere fra til Norge. Dette er fakta, og merk deg at jeg ikke sier noe om hvorvidt dette er veldig vanlig, tilhører sjeldenhetene eller gjelder 50% av barna derfra. Jeg sier heller ikke at disse barna på noen måte er mindre verdifulle enn andre barn, det har ikke "ikke undertegnet her" heller sagt. Ikke mener jeg det er spesielt nedsettende å komme med fakta, dette er en observasjon som gjelder en liten side ved et digert og spennende land som Kina er. Dette er fakta jeg har fått fra adoptivforeldre angående egne barn. Ettersom "ikke undertegnet her" tydeligvis også snakker om mennesker h*n har kjenner, hvordan mener du dette skal BEVISES for deg? Hvordan kan du eventuelt tolke disse fakta som en nedsettende betegnelse om KINA slik du gjør overfor "ikke undertegnet her"? Jeg blir litt flau på dine vegne når du bruker et par mailer du har fått i dag som argumentasjon for [de eventuelle] mistolkningene dine. Du bør nok heller dokumentere at vedkommende tar feil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90965-fosterhjemsbarn-fra-kina/page/2/#findComment-502290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kina kanskje? Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Ser det ble en heftig diskusjon ut av dette :-) Merker meg også at oppfatningene (selvfølgelig) er svært forskjellige.For oss er det at barnet har bodd i fosterfamilie veldig viktig.Vi vil derfor vektlegge det kriteriet høyt i valg av land. Det høres ut som om fosterfamilieordningen blir vanligere og vanligere (likte imidlertid ikke det noen skrev om hyppig forflytning fra familie til familie...). Er det noen forskjell på hvilken av foreningene som har høyest andel fosterfamiliebarn?Håper jeg ikke erter på meg noen nå, men vil lurer veldig på dette.Og for oss er dette viktig.Kina er et herlig land med et herlig folk, men vi bekymrer oss litt for nettopp dette over.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90965-fosterhjemsbarn-fra-kina/page/2/#findComment-502391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Ser det ble en heftig diskusjon ut av dette :-) Merker meg også at oppfatningene (selvfølgelig) er svært forskjellige.For oss er det at barnet har bodd i fosterfamilie veldig viktig.Vi vil derfor vektlegge det kriteriet høyt i valg av land. Det høres ut som om fosterfamilieordningen blir vanligere og vanligere (likte imidlertid ikke det noen skrev om hyppig forflytning fra familie til familie...). Er det noen forskjell på hvilken av foreningene som har høyest andel fosterfamiliebarn?Håper jeg ikke erter på meg noen nå, men vil lurer veldig på dette.Og for oss er dette viktig.Kina er et herlig land med et herlig folk, men vi bekymrer oss litt for nettopp dette over.... Det er nok ikke noen forskjell fra adopsjonsformidler til adopsjonsformidler når det gjelder om barna har bodd i fosterhjem eller ikke. Det er jo Kina (CCAA) som bestemmer hvilke foreldre de forskjellige barna skal få. Hvis jeg var deg ville jeg ringt adopsjonsforeningene og forhørt meg litt om de forskjellige landene - og så bestemt meg for hvilket land som passet. Men altså fra Kina kommer det nydelige barn. Og som man ser av trådene nedover, fantastiske, stimulerte og intelligente barn. Og selvfølgelig så svarer de som har positive erfaringer. Jeg ønsker deg lykke til, samme hvilken land du bestemmer deg for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90965-fosterhjemsbarn-fra-kina/page/2/#findComment-502399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Merkelig Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Vedkommende SA til oss at h*n ikke ville anbefale Kina fordi det var så liten kontroll på hvor barna var før adopsjon, kvaliteten på barnehjemmene og slikt. Jeg har da ikke sagt noe om at vi ikke fikk anbefalt landet fordi barna der var understimulerte? Du får tro hva du vil, men det var det som ble sagt! Hvis jeg ikke husker feil, så var Kina hovedsamarbeidslandet til Verdens Barn i 2001. Det var nå veldig rart det da, hvis det skulle være så galt! ) (sjekk VB sine blad for dokumentasjon for dette hvis dere vil) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90965-fosterhjemsbarn-fra-kina/page/2/#findComment-502425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Ser det ble en heftig diskusjon ut av dette :-) Merker meg også at oppfatningene (selvfølgelig) er svært forskjellige.For oss er det at barnet har bodd i fosterfamilie veldig viktig.Vi vil derfor vektlegge det kriteriet høyt i valg av land. Det høres ut som om fosterfamilieordningen blir vanligere og vanligere (likte imidlertid ikke det noen skrev om hyppig forflytning fra familie til familie...). Er det noen forskjell på hvilken av foreningene som har høyest andel fosterfamiliebarn?Håper jeg ikke erter på meg noen nå, men vil lurer veldig på dette.Og for oss er dette viktig.Kina er et herlig land med et herlig folk, men vi bekymrer oss litt for nettopp dette over.... Skal dere være "garantert" at barnet har bodd i fosterhjem bør dere velge Korea eller Thailand. Jeg har ikke den fulle oversikten over Korea, men av alle thaibarn jeg kjenner til (begynner å bli temmelig mange nå) er ett barn kommet fra barnehjem. Det er imidlertid mange år siden dette barnet ble adoptert. De siste årene har alle barna derfra bodd i fosterhjem. Vi hentet Storebror i mai 2001, og han hadde bodd hos en fantastisk fosterfamilie som hadde oppdratt ham godt. Gutten var trygg og tillitsfull og var godt forberedt på det som skulle skje ved overtakelsen selv om det selvfølgelig var umulig for ham å forstå konsekvensene 100%. Hvis du går inn på spørresiden til Verdens Barn og søker på Thailand vil du finne svar på et innlegg der det hevdes at Thailand har et opplegg angående adopsjoner som burde være til forbilde også for andre land. En annen fordel med Thailand er at du allerede ved start av prosessen vet at du skal på hentereise til Bangkok. Verdens Barn er alene om å formidle adopsjoner fra Thailand. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90965-fosterhjemsbarn-fra-kina/page/2/#findComment-502436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Hvis jeg ikke husker feil, så var Kina hovedsamarbeidslandet til Verdens Barn i 2001. Det var nå veldig rart det da, hvis det skulle være så galt! ) (sjekk VB sine blad for dokumentasjon for dette hvis dere vil) Mulig det er merkelig, men jeg vet bare hva som ble sagt til _oss_ den gangen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90965-fosterhjemsbarn-fra-kina/page/2/#findComment-502478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ennå en anonym Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Hei Vi er nok mange som ikke vil adoptere fra Kina OG flere andre land p.g.a. at barna virker som de i snitt får en dårligere start der enn i noen andre land. Selv har jeg hørt om en gruppe på fem til Kina som det bare er en av dem som ikke har noen skader. Og den alvorligste skaden i gruppen er en jente med reaktiv tilknytningsforstyrrelse, foreldrene sliter forferdelig. Men jeg har nok andre tanker nå, det er jo de barna som har den tøffeste hverdagen som virkelig trenger foreldre. En annen grunn er vel at jeg fra mitt "velfungerende" land selv har fått et barn med en ADHD diagnose. Jeg er kjempeglad for denne jenta og ville ikke ha noe annet barn i verden. Tenker med grøss på hva hennes liv hadde blitt uten oss. Med oss og hjelp og stimulering har hun et godt og lykkelig liv. Fint at det er noen som velger Kina også og alle barna med eller uten varige skader er jo like elsket og verdifulle. De som ikke blir adoptert forsvinner jo ikke, de bare lever under dårligere forhold,eller i noen tilfeller overlever ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90965-fosterhjemsbarn-fra-kina/page/2/#findComment-503407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en engasjert observatør Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Nå greier jeg ikke holde meg lengre! "Men fra det til å snakke nedsettende om landet både generellt og som et land vi i Norge er så heldige å kunne få barn adoptert fra, er det et godt stykke. Og jeg syns at du uttrykker deg nedsettende. Du trenger ikke være enig, men jeg syns du gjør det." Nå syns jeg du tar ting ut av sin rette sammenheng. Om "ikke undertegnet her" sier at det er varierende kvalitet på barnehjemmene i Kina så blir det regelrett latterlig at du får det til å bety at h*n snakker nedsettende om barna derfra eller Kina generelt. At du ikke har adoptert fra Korea, Colombia, Russland, Thailand, Brasil eller Polen er det fordi barna derfra er mindreverdige i forhold til barn fra Kina? Svaret ditt er forhåpentligvis nei, så hvorfor skal du tro andre tenker så annerledes enn deg? Det er ikke sagt ett ord om mindreverdige barn, mindreverdige land. Det er kun sagt noe om varierende kvalitet på barnehjemmene, og at for "ikke undertegnet" var derfor ikke Kina aktuelt. Hvorfor er dette valget mer nedsettende enn andre valg? Hvis det h*n sier om barnehjemmene ikke stemmer, så er det faktisk du som bør motbevise dette ettersom du mener det er feil. Jeg har lest gjennom flere hjemmesider om hentereiser der det skrives om understimulerte, patetiske, skitne barn ved overtakelsen. Jeg syns ikke det ville være særlig klokt å legge ut adressene her. Men du kan helt sikkert finne dem hvis du vil. Jeg kjenner flere som har adoptert fra Kina som har fått trinne og sunne barn. Jeg kjenner også flere som har fått slappe, understimulerte, underernærte, møkkete barn derfra. Kina er eneste landet jeg vet om at folk har fått skitne barn fra! Jeg har riktignok ikke adoptert selv, men etter hvert kjenner jeg nok adoptivforeldre som har barn fra de fleste land det går an å adoptere fra til Norge. Dette er fakta, og merk deg at jeg ikke sier noe om hvorvidt dette er veldig vanlig, tilhører sjeldenhetene eller gjelder 50% av barna derfra. Jeg sier heller ikke at disse barna på noen måte er mindre verdifulle enn andre barn, det har ikke "ikke undertegnet her" heller sagt. Ikke mener jeg det er spesielt nedsettende å komme med fakta, dette er en observasjon som gjelder en liten side ved et digert og spennende land som Kina er. Dette er fakta jeg har fått fra adoptivforeldre angående egne barn. Ettersom "ikke undertegnet her" tydeligvis også snakker om mennesker h*n har kjenner, hvordan mener du dette skal BEVISES for deg? Hvordan kan du eventuelt tolke disse fakta som en nedsettende betegnelse om KINA slik du gjør overfor "ikke undertegnet her"? Jeg blir litt flau på dine vegne når du bruker et par mailer du har fått i dag som argumentasjon for [de eventuelle] mistolkningene dine. Du bør nok heller dokumentere at vedkommende tar feil. . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90965-fosterhjemsbarn-fra-kina/page/2/#findComment-505669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fortsatt Kinaelsker Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Tror nok du må lese siste avsnittet mitt en gang til. Det er da en kjensgjerning at en del av barna fra Kina er understimulerte og kommer fra underbemannede barnehjem. Det er også en kjensgjerning at du som kinaadoptant har liten kontroll på hvorvidt barnet ditt kommer fra et slikt barnehjem eller et mer veldrevet barnehjem eller endog fosterhjem. Bestrider du dette, eller? Det jeg ellers sier er at noen land er mer forutsigbare sånn sett enn andre. Det forutsigbare på Kina er lengden på prosessen, den ser ikke ut til å variere med mange ukene. Vi valgte altså vekk Kina etter anbefaling fra vår kontakt i adopsjonsforeningen. Dette var vårt valg, på lik linje med at det vel er vanlig å velge land ut fra egne kriterier for hva som er viktig så fremst søkerne ellers er innenfor regelverket for flere land. Kjære deg, det var da svært så sint du er!? Kan du vente annet enn at de som en eller flere ggr har valgt Kina reagerer litt og vil dreie diskusjonen litt i positiv retning? Det er klart vi har vært igjennom en utvelgelsesfase en gang vi også. Hvor vi hentet info kan jo variere, likevel vil vel den endelige avgjørelsen være subjektiv? Jeg tror vel at vi som typiske foreldre reagerer med litt forsvar når noen så klart går ut mot "vårt land"! Selv opplevde vi å eleminere bort et land som vi forsto hadde levert flere barn født av rusbelastede mødre, søsken som likevel ikke var søsken og alder som var mer enn et år feil.... Dessuten er det hyggelig å kunne fortelle om at det går bra, selv om det ble understreket at barnet vært hadde vært på barnehjem hele tida. Ja at det idet hele er en glede for oss! Jeg var nemlig forberedt på at hun ville være understimulert og så for meg at hun kanskje måtte lære å rulle først, selv om hun var ca året ved overtakelsen. Nå har du jo tydelig fått fram at du ikke ville velge Kina. Mulig du har sagt det, men hva valgte du da? Uansett lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90965-fosterhjemsbarn-fra-kina/page/2/#findComment-507827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.