Gå til innhold

Svartedauen - hva var det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er historieinteressert! Vet man idag eksakt hva slags pest som drepte 2/3 av den norske befolkning i 1349-50? Hva var det? Hvordan klarte man å finne det ut? Hva ville man kurere denne pesten med idag?

Skrevet

Byllepest tror jeg. Høy feber, væskende sår på kroppen, blødninger innvendig.Lungene fyltes med væske. Etter hva jeg har skjønt.

Vet ikke om det finnes behandling for elendigheta i dag engang.

Prøv å søke litt på google, du finner sikkert masse om det der.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Man tror det var en bubonisk pest, spredd via en rotteloppe, men senere har vi sett virus som forårsaker samme symptomer, og da melder det seg andre teorier visst.

• 1 år senere...
Skrevet

Det var en bakterieinfeksjon - ville knerta den med antibiotika i dag. Har en venn som fikk pest for noen år siden :o) Frisk som en fisk i dag.

skorpionfisken
Skrevet

Jeg har hørt at det var en vanvittig kraftig Influenza (virusinfeksjon). Så kraftig at de er redd det skal komme en tilsvarende epidemi nå. Den kan nok ta livet av mange selv om vi har mye bedre medisiner og matstell nå.

Det at det var virus begrenser antibiotikaens evt virkning på neste epidemi. Men man kan kanskje komme i forkant og vaksinere mange.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...