Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå er det lenge siden jeg har vært her inne så færst må jeg gratulere de som har fått godkjenninger og tildelinger!!!

Så spørsmålet mitt; Etter at vi er godkjent hos BUFA skal det jo samles papirer. Et av dem er bekreftelse fra lege om at vi ikke kan få eller er frarådet å få egne barn. Jeg har fått kontroll time på sykhuset hos den legen som har vært "min" og dermed kjenner meg godt. Kan jeg be henne skrive dette brevet nå selv om vi ikke er godkjent av Bufa enda?

Jeg vet av erfaring at hun er meget opptatt og hvis jeg må vente til etter godkjenningen med å be om brevet vil det ta lang tid før vi får samlet alle papirene.

Skriver hun det nå vil jo datoen fortelle at det er skrevet i forkant av godkjenningen - gjør det noe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91066-thailand-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ChiengMai

Når dere er godkjente i BUFA får dere et standard skjema (legeerklæring) fra VB som legen skal skrive under på. På dette skjemaet står dette om sansynlig barnløshet.

Det tar ett minutt å ordne det skjemaet, så du kan sikkert smette innimellom hos legen. Det gjorde i alle fall jeg, trengte ikke en gang time. Det er jo en temmelig omfattende helserapport som følger søknaden til BUFA, og bruker du samme legen har vedkommende neppe motforestillinger mot å skrive under uten at du må bestille time.

I Thailand er de ekstremt pirkete på dette med papirer, så du må nok regne med at alle dateringer blir gransket med argusøyne.

Vi må også få en slik attest. Allerede da vi hadde bestemt oss for å adoptere, snakket jeg med gynekologen jeg gikk til. Han sa at jeg bare kunne komme ned, levere skjemaet og hente det dagen etter. Så det kan jo være en løsning for dere også? Du bør iallfall nevne det til legen.

Annonse

Selvom jeg ikke er Thailand - adoptant, drister jeg meg til å svare deg.;-)

På India må vi også ha en tilsvarende attest vedr. infertilitet. Da vi var i første prosess, mener jeg vi leverte en slik attest som var datert faktisk noen år tidligere enn godkjenningen fra SAK. Det var intet problem, selvom også indiske myndigheter er svært nøye med gransking av dokumenter.

Kanskje det kan lønne seg å høre med VB for å være på den sikre siden?

Ellers når vi først er inne på dette med legeerklæringer...

I motsetning til ChiengMai, har vi nok opplevd at det å få utfylt legeerklæringer i fbm. adopsjon krever timebestilling. Helseskjemaet som skal til India etter godkjenning fra BUFA er ihvertfall såpass omfattende at det kreves endel tester mm. før legen kan fylle ut og stemple skjemaet.

Hilsen fra

Gjest ChiengMai

Selvom jeg ikke er Thailand - adoptant, drister jeg meg til å svare deg.;-)

På India må vi også ha en tilsvarende attest vedr. infertilitet. Da vi var i første prosess, mener jeg vi leverte en slik attest som var datert faktisk noen år tidligere enn godkjenningen fra SAK. Det var intet problem, selvom også indiske myndigheter er svært nøye med gransking av dokumenter.

Kanskje det kan lønne seg å høre med VB for å være på den sikre siden?

Ellers når vi først er inne på dette med legeerklæringer...

I motsetning til ChiengMai, har vi nok opplevd at det å få utfylt legeerklæringer i fbm. adopsjon krever timebestilling. Helseskjemaet som skal til India etter godkjenning fra BUFA er ihvertfall såpass omfattende at det kreves endel tester mm. før legen kan fylle ut og stemple skjemaet.

Hilsen fra

Skjemaet som skal til Thailand er ikke særlig omfattende og bør ikke kreve egen legetime hvis man bruker sin vanlige lege. Dette er likevel opp til legen å vurdere vil jeg tro.

På skjemaet står noe slikt som at legen bekrefter at søkerne ikke har noen fysiske, mentale eller psykiske lidelser som gjør dem uegnet som foreldre. Pluss at de enten ikke kan få egenfødte barn eller frarådes å få noen/fler. Alt dette står altså på skjemaet allerede, legen skal kun underskrive og stemple.

Man _skal_ bruke standard skjema på Thailand, men man kan eventuelt legge ved ekstraopplysninger hvis man vil. Dette er neppe aktuelt hvis det ikke er snakk om kroniske lidelser (som min diabetes f.eks) hos en av søkerne.

Skjemaet som skal til Thailand er ikke særlig omfattende og bør ikke kreve egen legetime hvis man bruker sin vanlige lege. Dette er likevel opp til legen å vurdere vil jeg tro.

På skjemaet står noe slikt som at legen bekrefter at søkerne ikke har noen fysiske, mentale eller psykiske lidelser som gjør dem uegnet som foreldre. Pluss at de enten ikke kan få egenfødte barn eller frarådes å få noen/fler. Alt dette står altså på skjemaet allerede, legen skal kun underskrive og stemple.

Man _skal_ bruke standard skjema på Thailand, men man kan eventuelt legge ved ekstraopplysninger hvis man vil. Dette er neppe aktuelt hvis det ikke er snakk om kroniske lidelser (som min diabetes f.eks) hos en av søkerne.

Da er det nok forskjell på hva Thailand og India krever, da. Og at leger vurderer behovet for time forskjellig, ja, det er nok en kjensgjerning.;-)

Tror jeg er den rette til å svare på dette. I forkant av vår adopsjonsprosess ble vi utredet m.h.t. barnløshet. Da vi omsider fikk vite at vi ikke kunne få egenproduserte barn uten hjelp - tok vi et valg mellom prøverør og adopsjon - og valgte adopsjon. Samtidig som vi startet på adopsjonsprosessen (d.v.s. tok kontakt med sosialkontoret) bad vi sykehuset skrive et brev hvor vi fikk diagnosen bekreftet - og hvor det også stod at det var svært lite sannsynlig at vi kunne/ville få egenproduserte barn. Vi fortalte at vi ville bruke brevet i forbindelse med adopsjon. Vi har jo adoptert fra Thailand - og sendte med denne erklæringen selv om den var eldre enn BUFA-godkjenningen (vi sendte en kopi til BUFA også ). Det er derfor vår erfaring at det ikke er et problem at attesten er datert før BUFA-godkjenningen - for oss var iallefall dette en tilstand som ikke kan endres. I attesten fra sykehuset stod det også at de gjennom samtaler med oss hadde forstått at vi ønsket å adoptere barn - og skrev i attesten at de mente det var et godt alternativ for oss. Dermed fungerte attesten også som "bevis" på at utredningenen for barnløshet - (evnt. prøverør) var avsluttet Det er imidlertid som ChiengMai sier vanligvis nok at fastlegen underskriver erklæringen som er fastsatt av thailand - men dersom man er utredet for barnløshet av spesialist vil det neppe skade å legge ved en erklæring fra denne spesialisten. Dersom jeg var deg ville jeg bedt om en slik erklæring når jeg har time der - for oss tok det nemlig 5 mnd før vi fikk tilsendt denne attesten.

Gjest ChiengMai

Tror jeg er den rette til å svare på dette. I forkant av vår adopsjonsprosess ble vi utredet m.h.t. barnløshet. Da vi omsider fikk vite at vi ikke kunne få egenproduserte barn uten hjelp - tok vi et valg mellom prøverør og adopsjon - og valgte adopsjon. Samtidig som vi startet på adopsjonsprosessen (d.v.s. tok kontakt med sosialkontoret) bad vi sykehuset skrive et brev hvor vi fikk diagnosen bekreftet - og hvor det også stod at det var svært lite sannsynlig at vi kunne/ville få egenproduserte barn. Vi fortalte at vi ville bruke brevet i forbindelse med adopsjon. Vi har jo adoptert fra Thailand - og sendte med denne erklæringen selv om den var eldre enn BUFA-godkjenningen (vi sendte en kopi til BUFA også ). Det er derfor vår erfaring at det ikke er et problem at attesten er datert før BUFA-godkjenningen - for oss var iallefall dette en tilstand som ikke kan endres. I attesten fra sykehuset stod det også at de gjennom samtaler med oss hadde forstått at vi ønsket å adoptere barn - og skrev i attesten at de mente det var et godt alternativ for oss. Dermed fungerte attesten også som "bevis" på at utredningenen for barnløshet - (evnt. prøverør) var avsluttet Det er imidlertid som ChiengMai sier vanligvis nok at fastlegen underskriver erklæringen som er fastsatt av thailand - men dersom man er utredet for barnløshet av spesialist vil det neppe skade å legge ved en erklæring fra denne spesialisten. Dersom jeg var deg ville jeg bedt om en slik erklæring når jeg har time der - for oss tok det nemlig 5 mnd før vi fikk tilsendt denne attesten.

Det skader neppe å legge den ved. Men vi er nå snart ferdig med adopsjon nr 2 og har aldri fått noen forespørsel om mer enn skjemaet thailandske myndigheter krever underskrift på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...