Gå til innhold

Litt oppgitt.........

Anbefalte innlegg

Ringte soialkontoret "vårt" i dag, og de sa at de ikke visste noenting om adopsjon, og at jeg nok skulle til barnevernet ??? Ringte deretter barnevernet, og de skjønte ikke noe, de heller. Argumentasjonen til sosialkontoret var at de tidligere var samlokalisert med barnevernet, men ikke nå lenger - så da så... ? Det er da vel sosialkontoret jeg skal ha tak i , er det ikke ?

Forsøkte også å ringe Verdens Barn siden jeg av en eller annen grunn tror vi ender opp der, men baaare kø og kø og kø... Er det alltid så lange svartider der ?

Hvor lang tid pleier det å ta fra første kontakt med sosialkontoret til sosialrapporten er ferdig (ikke medberegnet"ventetid") ? Leste 6 mnd. nedenfor, er det såååå lenge - og deretter 5 mnd. hos BUFA ?

Jeg ringte forresten bare for å høre om hvor lang tid det ville ta før første samtale, så vi er ikke begynt prosessen riktig ennå.

I mellomtiden jobber jeg meg inn i situasjonen "skal ikke ha flere egenfødte barn"...Har ennå ikke blitt kvitt "tror jeg'et" etter den setningen. Kanskje jeg aldri blir det ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91188-litt-oppgitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi tilhørte barnevertjensten uranienborg/majorstua da vi skulle skrive sosialrapport. Fra første kontakt til faktisk møte, (først beskjed om at alt skulle være klart før fellesferien, vi kontaktet dem i april, så skulle de komme i october, men de dukket ikke opp før i januar året etter) Da hadde vi flyttet til ett annet distrikt, men det var allikevel de som tok hånd om rapporten. Vi brukte akuratt 13mnd, og 10 dager fra første kontakt til registreringsdato hos bufa.

Jeg kjenner bare til at det er Barnevertjenesten som skriver sosilarapporten, men ett og annet kan jo godt ha blitt forbi gått av meg.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91188-litt-oppgitt/#findComment-502428
Del på andre sider

Hei litchi!

Man kan bli oppgitt av mindre, men gi ikke opp likevel!;-)

Situasjonen du beskriver er ikke ukjent. Her hvor vi bor har ansvaret for adopsjonssaker vært flyttet mellom bvtjenesten og sosialkontoret etpar ganger de siste 3 årene. Nå ligger ansvaret under helse - og sosial ved det såkalte "Tildelingskontoret". Dermed er det ikke alltid "gitt" at adopsjonssaker skal gå gjennom bvtjenesten.

Hvis du ikke finner frem på annet vis, kontakt helse - og sosialsjef i kommunen/ bydelen. Han/ hun må da ihvertfall kunne svare deg på hvor du skal henvende deg. Tror neppe VB har oversikt over hvordan stoda er i alle landets kommuner, men muligens vet de noe om hva som er mest vanlig.

Når det gjelder ventetid i fbm. sosialrapport: I de tre sakene vi har vært gjennom, har saksbehandleren fra kommunen brukt hhv.:

* 3,5 mnd. (men da fikk vi rapporten i retur fra SAK med krav om tilleggsopplysninger)

* 6 mnd.

* 4 mnd. (iberegnet ventetid fra våre papirer ble levert tildelingskontoret til saken var registrert hos BUFA).

Forøvrig er saksbehandlingstiden i BUFA nå nede i 3 - 4 mnd.!

Tilslutt, det behøver vel ikke være et enten - eller mht. adopsjon/ egenfødte?

Lykke til videre i pre - adopsjonsfasen...

...ønskes deg nå uansett fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91188-litt-oppgitt/#findComment-502431
Del på andre sider

Hei litchi!

Forstår din frustrasjon, men det gjelder å være utholdende!!!

I vår kommune er det barnevernet som håndterer adopsjonssaker - dette kan sikkert variere. Vi kontaktet barnevernet i januar - de kom med tilbakemelding i mai. Samtalene startet da umiddelbart, og rapporten var ferdig i juni. Så når de først var i gang, gikk det kjapt. Dette er også noe som varierer veldig fra distriktene.

Håper alt ordner seg, og lykke til!!!

Hilsen fra meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91188-litt-oppgitt/#findComment-503256
Del på andre sider

Takk for gode råd og oppmuntring !

Ringte på nytt i dag til barnevernet i bydelen, og fant ut at det er flere barnevernskontor her. Og da jeg kom til det riktige kontoret, hadde damen jeg fikk snakke med full kontroll, gitt. Kunne fortelle om søknadsprosesser, ventetider, oppfølging etter at man har fått barnet hjem osv. Hun sender meg søknadspapirer i dag, og regner ca to mnd. ventetid fra vi tar kontakt til første besøk, og ca to mnd. før sosialrapport kan sendes BUFA.

Så nå er vi nesten litt i gang likevel, og jeg har masse sommerfugler i magen....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91188-litt-oppgitt/#findComment-503619
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...