Gå til innhold

Nå må webmaster sette ned foten her!!


Gjest lilja

Anbefalte innlegg

Gjest lilja

Nå må dere se å få fjernet "obs" fra forum om adopsjon!! Han/hun forsurer hele forumet, villeder og feilinformerer nye brukere, samt setter en del adoptivforeldre i et urettferdig dårlig lys.

Vær vennlig å gå inn på de siste innleggene hans og les selv. Hvis han er den han utgir seg for (les innlegget om alt han har oppnådd i forhold til BFD, SuAK, adopsjonsforeningene osv.) så synes jeg det er merkelig at vi adoptanter ikke har den fjerneste anelse om hvem dette er.

De påstander som fremsettes om f. eks. kinesisk kontra russisk adopsjonslovgivning, kan få hvem som helst til å stritte med samtlige pigger.

Jeg oppfordrer webmaster til å lese f. eks. replikken hans "Hvorfor blir kinesiske barn adoptert bort?" (21/7). Her går det, ifølge "obs", fram at de fleste adopsjoner fra Kina strider mot alt som norske myndigheter står for når det gjelder adopsjon.

Dette må webmaster ta fatt i! Hvis ikke, vil resultatet sannsynligvis bli at alle de brukerne som har erfaring og kunnskaper om adopsjon, forsvinner fra forumet og lar "obs" bli igjen for uforstyrret å kunne feilinformere de som måtte ha spørsmål om adopsjon og således skremme dem fra tanken.

Svar ønskes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dersom vedkommende hele tiden bruker samme nicket - obs, er det jo bare å la være å lese innleggene til vedkommende.

Så enkelt er det.

Eller er det mer komplisert? Tråkker han/hun på ømme tær hos en hårsår gruppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilja

dersom vedkommende hele tiden bruker samme nicket - obs, er det jo bare å la være å lese innleggene til vedkommende.

Så enkelt er det.

Eller er det mer komplisert? Tråkker han/hun på ømme tær hos en hårsår gruppe?

Jeg tror vedkommende har tråkket på en mengde tær, som du sier. Det vil du sikkert skjønne hvis du leser innleggene hans over en periode.

Hvordan ville du like det hvis du eller ditt barn barn ble beskrevet som "stjålet" fra sine biologiske foreldre? Jeg for min del bryr meg lite om hva vedkommende sier, men jeg liker ikke at han uhindret skal få lov til å spre usanne påstander som om noen år kan komme til å skade min datter (som er en av disse som "sannsynligvis er adoptert bort mot morens vilje").

Hvordan ville du like det hvis det blir framstilt som "en tragedie for barnet" å komme til deg den dagen du blir far?

Kanskje jeg ER litt hårsår, men jeg tror faktisk at min datter kan klare seg uten slike hjelpende "velgjørere" som obs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med lilja, og det er ingen hemmelighet hvem som står bak disse nickene, nå sist som "obs". Desinformasjon og svada fra person(er) som faktisk er i mot adopsjon er noe svineri å få på forumet. Språket og ortografien avslører vedkommende uansett hvilke nick han tar i bruk, og dette burde også webmaster kunne se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med lilja, og det er ingen hemmelighet hvem som står bak disse nickene, nå sist som "obs". Desinformasjon og svada fra person(er) som faktisk er i mot adopsjon er noe svineri å få på forumet. Språket og ortografien avslører vedkommende uansett hvilke nick han tar i bruk, og dette burde også webmaster kunne se.

Jeg støtter lilja fullt og helt på det hun skriver ang. "obs"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Vi er ikke hårsåre eller har ekstra vonde tær, men jeg synes det er ille om nye potensielle adopsjonssøkere skulle lese hans "fakta" og trekke gale konklusjoner. Derfor må han simpelten vekk. Vil minne om at vedkommende har blitt hevet ut fra forum tidligere under navn som Reise, adopsjonsinstituttet etc. Så "problemet" er ikke nytt. Tipper at vedkommende nå kom inn fordi DOL ble lagt om.

Jeg går så langt at dersom vedkommende ikke blir hevet ut, så anbefaler jeg snart et annet nettsted for adopsjonsintereserte.

Takk for meg i denne omgang :-(((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvom jeg i utgangspunktet er i mot sensur, så er jeg enig med lilja her. Stemningen forsures, og man kvier seg for å delta på forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest støv

Takker for engasjementet, men er dere så opptatt av dere selv det som dere vil skal bli derea at dere ikke tåler at noen her på DOL er mer opptatt av barna enn av dere?

Man kan jo få det inntrykk av at noen her på DOL har anlegg for et hysteri som neppe kan være til gavn for de ukjente og totalt fremmede barna som skal kommer eller har nylig kommet "i disses vold" (juridisk begrep)

Jeg har overhodet ikke snakket noe negativt om noen adoptivforeldres adoptivbarn eller noen av de anonyme aktørene her på DOL.

"Hylekoret" ser kanskje sitt "revir" her på DOL truet fra de adoptertes side?

Obs er ikke som oss!

Heng ham, skyt ham, men for all del få ham bort!

Joda, jeg synes faktisk synd på mange søkere etter adoptivbarn. Særlig de som avslører sine værste sider her på DOL.

Uff og uff, sier jeg.

Gode til å bedrive mobbing er dere i alle fall overfor de som ikke er "som oss".

Kanskje DOL premierer og støtter mobbing?

Hva vet jeg?

Er Obs egentlig flisgubben montro...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter lilja fullt og helt på det hun skriver ang. "obs"!

Jeg må også si at jeg støtter lilja 100% i dette.

Mvh Melissa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir min fulle støtte til lilja her. Har selv tidligere tatt opp denne saken på dette forumet og vet at webmaster følger med obs.

Adopsjonsforumet startet som et initiativ fra Kylling, på en annen server helt uavhengig av DOL. Så ble vi invitert av Christian Anker å komme hit. Kylling hjalp til å bygge opp dette forumet her.

Jeg tror ikke det er forbundet med så store problemer å åpne det opprinnelige forumet til Kylling, der hun har oversikt over de som melder seg inn, og lettere kan holde Obs, og hans andre nick ute.

Vi kan lett annonsere for dette forumet via våre internblader for adopsjon. På lik linje med at DOL,s adopsjonsforum er reklamert for.

På samme måte vurderer jeg snart å skrive et innlegg til "mitt" blad hvor jeg advarer mot DOL,s forum fordi mennesker som adopsjonsforeningene har brutt all kontakt med får herje fritt her med sine meninger, som går på tvers av alle norske legale adopsjonsprosedyrer.

Det er tragisk at en person skal få ødelegge en plass hvor vi andre, som opprinnelig var med på å flytte forumet til DOL, normalt trives godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lilja

I sin replikk til innlegget "Dr Online!!!" sier "obs" det nokså treffende selv(sitat): "..å bli møtt på en udannet, uhøflig og sjikanøs måte ved å misbruke DOL's anonymitet til det jeg vil påstå er (min utheving) SKAMMELIG FREMFERD OVER FOR MEDBORGERE OG MEDMENNESKER HER PÅ DOL."

Hvis webmaster leser innleggene på adopsjonsforumet, bør det ikke falle vanskelig å se hvem dette faller tilbake på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sin replikk til innlegget "Dr Online!!!" sier "obs" det nokså treffende selv(sitat): "..å bli møtt på en udannet, uhøflig og sjikanøs måte ved å misbruke DOL's anonymitet til det jeg vil påstå er (min utheving) SKAMMELIG FREMFERD OVER FOR MEDBORGERE OG MEDMENNESKER HER PÅ DOL."

Hvis webmaster leser innleggene på adopsjonsforumet, bør det ikke falle vanskelig å se hvem dette faller tilbake på.

Obs har i motsetning til dere ikke gått til personangrep på noen person bak noe nick her på DOL, og heller ikke fremsatt påstander om personlige forhold om noen her på DOL i motsetning til flere her.

Om noen føler seg truffet av generell omtale om adopsjon fra Obs sin side, kan jeg ikke begripe at det skal føre til direkte ufyseligheter og uforskammheter mot Obs.

Det er et faktum at DOLs adopsjonsside domineres at krefter som har store økonomiske interesser av å dominere DOL temaside om adopsjon.

DET bør DOL virkelig reagere mot og la være å forsvare om dets regelverk skal stå til troende.

Jeg respekterer det regeleverk som gjelder for DOL, og kan ikke godta de regler noen få her vil skal gjelde her på dette nettstedet spesiellt.

God ide at søkerene har sitt eget nettsted hvor dere sikket kan boltre dere i fred alle andre enn søkere og adoptanter.

En av grunnene til at Adopsjonsforum og Verdens Barn ikke har gått sammen å lage en slik nettside, vil jeg påstå er fordi de har makta over DOL's nettside om adopsjon.

Det ville være rart om DOL skulle reservere sin temaside om adopsjon bare for de som søker seg etter et barn i utlandet de kan adoptere.

Jeg kan heller ikke tenke meg at DOL velger å stille seg på søkernes side fremfor barnas side når det gjelder adopsjon slik dere så tydelig vil DOL skal gjøre.

Jeg har tillatt meg å ta tak i en del myter, fortiede vansker og problemer og annet som både AF og VB helst vil være ukjent for sine betalingsvillige kunder.

Det har de ansvarlige for adopsjonen i Norge satt stor pris på og tatt virkelig på alvor.

At noen liker å kaste skit på enkeltpersoner anonymt her på DOL, er noe DOL registrer skjer mange ganger om dagen på andre av sine nettsteder uten å reagere.

Jeg forventer derfor ikke at DOL skal reagere mot de som bedriver denne skitkastingen mot DOL, men tillater meg å ta til motmæle og slå tilbake; hvilket er en rett enhver krenket har i dette land.

Det er åpenbart flere her som ikke kan elementære regler for debatt, diskusjon og drøftelser.

Flere synes også å kunne bli ganske herskesyke foreldre; hvilket ikke alltid er til barns beste, om jeg må få si.

Mange adopterte omtaler sine adoptivforeldre som "lissomforeldre" og sogar mener det er rette betegnelsen på adoptivforeldre. Noen snakker sogar om "lissomfamilie" og til og med "lissomadopsjon".

Hvis jeg skulle navngi hvilke adoptivforeldre som blir omtalt på denne måten av sine adopterte barn, ville jeg risikert fengsling da det ville vært et alvorlig brudd på personvernlovgivingen i Norge.

Jeg forsøker å hindre at flere av søkerne skal bli sett på og omtalt som "lissomforeldre" av sine adopterte barn når de blir eldre ved å gi både informasjon og råd for at så ikke skal skje.

At noen ikke er interessert i det, kan jo tolkes som om noen her egentlig ikke vil vli noe annet enn "lissomforeldre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DOL-bruker

Jeg er en av de mange faste brukerne av DOL, og har fulgt med på adopsjons-siden fra november. Jeg er enig med lilja og de andre faste DOL-brukerne at "obs"/reise/Morten fra adopsjonsinstituttet misbruker forumet i forhold til forums intensjon, og gang på gang forsurer miljøet.

Det er selvsagt et dilemma hvor man skal sette grensen for hvem som skal utestenges osv.

Mennesker med psykiske problemer og/eller personlighetsforstyrrelser skal jo også ha en frihet.

På den annen side kan slike mennesker, på et forum som dette, komme til å ødelegge for mange andre, gjennom en svært forstyrrende væremåte som innebærer krenkelser av andre.

Jeg er også spesielt bekymret for nykommere, som vil bli utsatt for mye forvirrende desinformasjon.

Det er selvsagt ikke temaene han tar opp som er problemet, men måten han gjør det på.

Man skal være varsom med å diagnostisere noen man ikke har møtt. Utifra det inntrykket denne personen gir på DOL-forum, sitter jeg (som er fagperson) likevel med en forståelse av at dette sannsynligvis dreier seg om en person som lider av paranoide vrangforestillinger og grandiositet, kombinert med et stort behov for å kverulere.

Jeg har vondt av vedkommende og hans underliggende smerte, og skulle ønske han ville søke hjelp. Jeg synes samtidig det er beklagelig at han ødelegger så mye for andre.

Det må være opptil dr. Anker og ledelsen i DOL hvordan dere vil angripe et slikt problem - det har jo prinsipiell karakter. Jeg håper likevel dere finner en løsning snarest.

Jeg er redd at brukerne av DOL-adopsjon vil finne seg et annet forum dersom problemet fortsetter.

Det var vel ikke slik dette forum var tenkt.

Velger her et annen nick enn jeg pleier, for å slippe å bli "slaktet" av vedkommende person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skumle, synes jeg, er at de som er ute etter informasjon om adopsjon får uriktige opplysninger fra "obs".

Hadde det enda bare vært riktig det han sier.

Få han vekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir min fulle støtte til lilja her. Har selv tidligere tatt opp denne saken på dette forumet og vet at webmaster følger med obs.

Adopsjonsforumet startet som et initiativ fra Kylling, på en annen server helt uavhengig av DOL. Så ble vi invitert av Christian Anker å komme hit. Kylling hjalp til å bygge opp dette forumet her.

Jeg tror ikke det er forbundet med så store problemer å åpne det opprinnelige forumet til Kylling, der hun har oversikt over de som melder seg inn, og lettere kan holde Obs, og hans andre nick ute.

Vi kan lett annonsere for dette forumet via våre internblader for adopsjon. På lik linje med at DOL,s adopsjonsforum er reklamert for.

På samme måte vurderer jeg snart å skrive et innlegg til "mitt" blad hvor jeg advarer mot DOL,s forum fordi mennesker som adopsjonsforeningene har brutt all kontakt med får herje fritt her med sine meninger, som går på tvers av alle norske legale adopsjonsprosedyrer.

Det er tragisk at en person skal få ødelegge en plass hvor vi andre, som opprinnelig var med på å flytte forumet til DOL, normalt trives godt.

Takker for opplysningene "mor til to".

Obs er enig i at søkerne og adoptantene har sitt eget nettsted, og at DOL har et nettsted for alle som er adoptert, adoptivforeldre, opprinnelige foreldre og andre nærstående til adopterte.

Søkerne utgjør ca. 0.25% av den overnevnte gruppe og befinner seg i en "føradopsjonsfase" med sikt på å bli adoptivforeldre til en ukjent og fremmed barn.

Temaet adopsjon omfatter mer enn det å skaffe seg et barn for adosjon langt fra Norge.

Adopsjon har jo en fase før dom eller bevilling, og ikke minst flere og lange faser senere frem til de adopterte dør.

Spørsmål om arv og arvelige sykdommer byr for del adopterte på en del problemer. Noen adopterte vil også gravlegge sammen med sin opprinnelige foreldre eller i det minste i sitt fødeland osv.

Jeg har selv forslått at DOL foretar en skikkelig revurdering at sin temaside om Adopsjon for at den skal være til mer verdi for adopsjonspopulasjonen i Norge som er ca. 400.000 mennesker og i all hovedsak voskne og eldre.

Av denne populasjonen er vel neppe flere enn 5% under 18 år.

Jeg har hevder at Adopsjonsforum og Verdens Barn har en meget sterk egeninteresse av å ha kontroll på DOL's nettside om adopsjon.

Ditt innspill synes å bekrefte dette. Kanskje AF/VB kan lage sitt eget treffsted for sine medlemmer/søkere? Kanskje DOL ikke vil være et redskap for de økonomiske interessene til AF og VB slik regelverket tyder på?

Søkerne vil selsvagt være en egen særgruppe med sine særinteresser i forhold til adopsjon. AF og VB er jo disses interesseorgasasjoner.

Adoptivforeldre har sin egen interesseorganisasjon; Adoptivforeldreforeningen

Adopterte har også sin; Adoptertes Landsforening

Opprinnelige foreldre har ingen.

De barn som søkes adoptert har ingen, men Adoptertes Landsforening er anerkjent av Barne-og familiedepartementet til fast ønsket høringsinstans.

Obs har bare ved å tilnærme seg til adopsjon fra et annet utgangspunkt enn søkerne, avslørt de meget sterke særinteresser søkerne har.

Søkerne synes å ikke ville vite at både adopsjonsmyndighetene og rettsreglene om adopsjon er ment å beskytte barnas interesser ved adopsjon: ikke søkerne. Man kan trygt myndighetenes kontrollvirksomhet i all hovedsak er rett MOT SØKERNE fordi det er disse som i dag representerer den eneste trusselen mot barn ved adopsjon.

En av trusselene er den manglende viten og kunnskap søkere har om adopsjon, derfor må alle kontrolleres for å kunne få tillatelse til å adoptere i fremmed stat i første omgang for dernest kontrolleres om de er kvalifisert, skikket og egnet til å adoptere et konkret barn.

Hadde det ikke vært for betalingsvillige kjøper av barn for adopsjon, ville kjøp av barn og handel med barn ikke eksistert og vært et alvorlig og fremdeles uløst problem.

Hvorfor skal Obs stille seg ukritisk på søkernes side?

Hvorfor skal DOL gjøre det?

Er det tilfeldig at SUAK sliter med å kontrollere virksomheten til AF og VB og ikke minst har vist at slik kontroll er nødvendig?

Hva ville skjedd om søkerne fikk fare fritt frem selv om de her på DOL forsøker å fremstille seg som verdens beste, mest skikkede og ansvarlige mennesker?

Jeg blir litt oppgitt over at folk som har fått SUAKs tillatelse til å adoptere i fremmed stat opptrer som de har fått et slag offisielt sempel på at de er kommende supermennesker og -foreldre.

Tross alt vil ca. 97% av alle voksne mellom 25 og 50 år være skikket etter adopsjonslovens krav til å kunne få bevilling til adopsjon; inkl. enslige/ugifte.

Jeg er fristet til å være enig med våkne og bevisste adopterte som mener at det å adoptere er blitt en sosial trend for å vise omverdenen at man ikke er rasist, et "flott menneske" og har godt med penger og høy sosial status. (En bil til 400.000 kroner har ikke slik sosial vikrning).

Hvis de har rett i dette, kan man jo lettere forstå de reaksjonene Obs er blitt møtt med fra en del søkere her på DOL.

Om DOL beslutter at temaer som ulolvige adopsjoner, ugyldige adopsjoner, ugavnlige adopsjoner, kjøp av barn og handel med barn med adopsjon for øye skal være forbudt her på DOL, vil jeg si at det er beklagelig.

Jeg vet at Adoptertes Landsforening har fremmet forslag om at det for norske borgere skal bli straffbart å kjøpe og/eller handle med barn for adopsjon for øye i enhver form, av den grunn at noe slikt forbud har vi ikke, men at slikt faktisk er tillatt etter dagens adopsjonslov.

Så kan man lure på hvorfor søkerne og disses interessorganisasjon ikke vil ha et slikt lovforbud.

Det er skuffende at AF og VB opererer her på DOL anonymt, skjult og på en usmakelig måte, men for meg ganske forståelig.

Nettsidene: www.adopsjon

WWW.adosjonsnett

er gode sider for både søkere, adoptanter og adoptivforeldre som adoptivforeldre står bak.

Hvem jeg liker best om de som står bak, ser jeg ingen grunn til å opplyse om.

DOL mener jeg bør favne langt videre enn noen få her på DOL har gjort det til og kjemper for at det skal være.

Det har Obs avslørt; hvilket selvsagt ikke er populært blant de som få som har erklært seg som fiender av Obs og iherdig forsøker andre også til å gjøre ved bruk av ganske usmakelige metoder og midler.

Jeg savner innspillene fra adopterte, adoptivforeldre, opprinnelige foreldre og andre nærstående til adopterte her på DOL temaside om; "Adopsjon".

Makan til selvopptatt arroganse har jeg aldri opplevd i mitt liv fra personer - riktignok anonyme - som skal påta seg et foreldre- og oppdragelsesansvar for ukjente og fremmede barn med like ukjente og fremmede foreldre.

Jeg håper SUAK følger opp mitt råd til å overvåke aktivitetene her på DOL - av hensyn til de barn som noen her vil skal utsettes for adopsjon.

Til høsten skal jeg få en kommune til å ta betalt for den utredningen som i dag ydes gratis og også få lagt om kommunens vurderingsopplegg for å kompensensere for at søkere her får "hjelp" som klart svekker tilliten til dagens vurderinger og -opplegg.

Regner med at jeg også skal få kommunen til å kreve en psykologisk vurdering på søkernes regning om ikke lenge.

Så får vi se: Kanskje jeg også snart kan få SUAK med på at hver søker må dokumentere sin psykologiske skikkethet ved hjelp av utredninger fra minst to psykologer?

Av hensyn til barnas beste.

Enig "mor til to"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...