Gå til innhold

Jente som tisser seg ut på dagen

Anbefalte innlegg

Gjest 4 barns mor

Hei

Min venninnes datter er 6 1/2 år. Hun tisser seg stadig ut på dagen, skvetting og full tømming. Ofte virker det som om hun ikke gidder. Hun har i gode perioder vist at hun kan holde seg tørr. Noen som har noen tips? Det er ikke noe fysisk galt med henne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91518-jente-som-tisser-seg-ut-p%C3%A5-dagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du ikke skriver noe om mulige årsaker til at dette kan være av psykisk art og det ikke er noe fysisk galt med henne, da ville jeg ha satt på jenta bleie igjen. Hun kan holde seg tørr, og tisser på seg av lat skap. Da må det få konsekvenser for henne, og det vil en bleie i buksen sørge for at hun forstår.

Du sier ikke noe om hvor lenge dette har pågått, om hun altid har gjort dette eller om det er noe hun har startet med etter å ha vært tørr en stund?

Har hun altid gjort dette, lurer jeg på hvorfor hun har sluttet med bleier, noe hun tydligvis har behov for?

Har hun vært tørr tidligere, og det ikke er noe fysisk, så tror jeg det må ligge noe psykisk som ligger bak hennes reaksjon som forårsaker dette.

Gjest anonym her og nå

Se mitt innlegg lenger nede om jente på over 5 år. Hun hadde det akkurat slik æ var "delvis" tørr i perioder - men aldri helt - og med opptil 10 "uhell" pr. dag når hun hadde de dårligste periodene. Ingen ting fysisk galt med henne, og hun opplevde det heller ikke plagsomt med bleier. Da jeg satte på henne bleier igjen etter to år uten (og 1000-vis av tissebukser) - var det helt OK for henne.... Hun sluttet FULLSTENDIG å gå på do og mengden i bleia økte på

for hver mnd.

For ca 3 uker siden gjennomførte vi Azrin og Voxx sitt toalettreningsprogram - og hun er nå "tørr". Første uke etterpå UTEN ett uhell, andre uke: En del uhell i barnehagen (antakelig for å "teste" om alle reagerte likedan), 3. uke (denne uka): ett uhell. Dette sier vår "veileder" er svært bra - og alt tyder på at hun er helt "tørr" i løpet av de nærmeste ukene!

Jeg ville prøvet dette om jeg var mor til 6-åringen! Det er sosialt uakseptabelt å gå rundt å tisse i buksa når du er 6 år - og det ikke er noen grunn til at du skal tisse på deg!

Synes det er merkelig å gjeninnføre bleier på store barn slik andre foreslår. Det ville jeg ALDRI gjort - tenk for en fornedrelse for et stort barn!

Istedet tror jeg på å appellere til barnets fornuft, snakke passe mye om at 'dette kan du ikke være bekjent av, du må si fra og gå på do før behovet blir akutt'. Et barn på 6-7 år har mye vett og evne til å tenke selv. Våt i buksa høyner neppe statusen blant venner.

I tillegg må det innføres faste dorutiner om dette ikke allerede er på plass (når barnet står opp, før leggetid, etter måltider, før ut osv.osv.). I barnehager er dette veldig greit del av daglig rutine.

Til slutt: Ser stadig foreldre synde mot følgende: Utover ettermiddag og til kvelds gis barnet bortimot uhemmet drikke. Jaja, da er det jo ikke til å forundres over at de tisser seg ut om natta.

• 3 uker senere...

Håper dere har vært hos en barnelege.Jeg er i dag 56 år og har alltid har hatt problemer med å holde meg,men det var ingen som forsto at jeg hadde hastverkinkontinens.

Vi var veldig heldig som bodde på bygda,for der var det alltid en stein ei buske eller noe annet jeg kunne sette meg ned og tisse bak.Det var ikke at jeg ikke ville ,men jeg greide ikke å holde meg ,jeg måtte tisse med en gang.På skolen gikk jeg på do hvert annet friminutt og hjemme rakk jeg alltid do,og om natten har jeg aldri hatt noe problem.I ungdommen fikk jeg litt hjelp av hormonene,men hadde store problemer rundt menstruasjonstiden.Til daglig brukte jeg saba,toalettpapir for å beskytte meg.Da jeg endelig nevnte dette for legen min,begynte jeg med medisiner og bleier for lekkasje og hverdagen ble en helt annen.

Hvis du ikke har vært hos lege ,så ta henne med dit.

Lykke til.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...