Gå til innhold

Når noen i nær familie dør ..

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai

I går tidlig døde svigerfar, og Storebror mistet dermed sin kjære Besten. Tre uker tok det fra vi skjønte han var syk til han døde, så vi var ikke så godt forberedt.

Storebror har lenge vært opptatt av døden og hva som skjer da. Bestens eldre søster døde rett før jul for litt over et år sida, og da sa Besta (min svigermor, altså) at når man dør så kommer man til himmelen. Samtidig ble det forklart av oss foreldrene at de døde legges i en kiste som man graver ned i jorda. Dette ble da godtatt, og har siden vært mye debattert fra guttens side.

I går ved leggetid ble det selvsagt en del snakk om at Besten nå var død og at Storebror aldri får treffe ham igjen. Men nå har tankene til Storebror gått videre, det som ble sagt om gamle tante Anna er ikke lenger like lett å fordøye sånn helt uten videre. For hvordan kan Besten _både_ ligge i jorda og dra til himmelen? Logikken til filosofen vår godtar ikke dette helt, for hvordan kan man liksom være på to steder samtidig?

Hvordan forklarer man slikt, tro? Gutten er mye sammen med Besta, og hun forklarer tingene på sin måte, og vi forklarer det på vår mer nøkterne måte. Hvordan kombinere dette sånn at Storebror ikke trenger føle at Besta eller vi foreldrene forklarer noe han ikke får til å stemme og som dermed må være feil?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91576-n%C3%A5r-noen-i-n%C3%A6r-familie-d%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi valgte å forklare dette med himmelen og graven med at "Skallet" ble begravet, mens personen inni skallet kom til himmelen.For i himmelen lærte jeg som barn der fikk vi nytt friskt ytre, uten sykdom eller skavanker .

Hei.

Har jobbet med sorg og barn i lengre tid.

Forklar barna sannheten på en god og omsorgsfull måte. Bruk ord som død og borte, ikke at de sover osv., det blir det misforståelser av.

Ta barna på alvor og besvar spørsmål med sannheter.

Lykke til.

Hilsen fra

Hei.

Har jobbet med sorg og barn i lengre tid.

Forklar barna sannheten på en god og omsorgsfull måte. Bruk ord som død og borte, ikke at de sover osv., det blir det misforståelser av.

Ta barna på alvor og besvar spørsmål med sannheter.

Lykke til.

Hilsen fra

Problemet blir vel når forskjellige mennesker har forskjellige sannheter...

Gjest ChiengMai

Problemet blir vel når forskjellige mennesker har forskjellige sannheter...

Ja, det er helt klart der det ligger! Vi forklarer det på en måte, Besta forklarer det på en annen måte. Jeg vil ikke at Storebror skal sitte igjen med følelsen av at det den ene parten sier er feil. Begge parter mener det er viktig at gutten skjønner hva det vil si at noen er døde, at han aldri vil få treffe Besten igjen. Problemet vårt gjelder forklaringen om hvor Besten blir av. Jeg syns ikke det er rett å kreve at Besta skal forklare det på vår måte, ho har behov for å si ting ut fra sin måte. Det bør da finnes en lur måte å kombinere disse to "sannhetene" på?

Gjest kjøp en bok

Min onkel døde da eg var svært ung (3år) mamma kjøpte da en bok som vi leste i om en gutt som døde og hvordan veninnen hans reagerte og opplevde i tiden etter dødsfallet og i begravelsen.

På den måten fikk eg forklaringen på en enkel fin måte tilpasset meg.

Mamma fortalte og svarte alltid på spørsmål i tilegg og eg fikk være med i begravelsen.

Når eg ser tilbake på det nå husker eg det som en trist, men fin tid, rolig og uten forvirring.

Annonse

Ja, det er helt klart der det ligger! Vi forklarer det på en måte, Besta forklarer det på en annen måte. Jeg vil ikke at Storebror skal sitte igjen med følelsen av at det den ene parten sier er feil. Begge parter mener det er viktig at gutten skjønner hva det vil si at noen er døde, at han aldri vil få treffe Besten igjen. Problemet vårt gjelder forklaringen om hvor Besten blir av. Jeg syns ikke det er rett å kreve at Besta skal forklare det på vår måte, ho har behov for å si ting ut fra sin måte. Det bør da finnes en lur måte å kombinere disse to "sannhetene" på?

Min gamle onkel døde for tre uker siden og ble begravet forrige uke. Minsten er nå 4,5 år og svært opptatt av hva som skjer når vi dør. Vi prøvde å forklare at det var bare kroppen til onkel som lå i kista og at tankene hans var oppe i himmelen. Han forstår ikke helt dette og da vi var i begravelsen lurte han på om onkel kunne spise inne i kista og om han kunne se om onkel var annerledes. Det er ikke lett å forstå for 4- 5 åringer dette her.

Kan dere prøve å snakke med Besta og bli enige om hvordan dere skal forklare dere slik at gutten ikke blir så forvirret. Jeg vet at det ikke er lett men det må vel være det beste. Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...