Gå til innhold

Guatemala eller Colombia?

Anbefalte innlegg

Vi er i startgropa til neste adopsjon og er i tvil om valg av land. Da vi adopterte fra Guatemala tok det 16 mnd. fra tildeling til reise. Dette var noe som tok på og som jeg helst ikke vil oppleve igjen.!!

Vi har fått et nydelig barn og hadde en flott tur, så jeg har mye positivt å si om landet. Men hva nå? Har ringt AF og de anbefaler og heller ta et annet land på grunn av at alt er så uforutsigbart. Det er ingen som kan si noe om ting kan bedre seg, eller om det faktisk kan bli værre.

Fornuftsmessig så kan en jo tenke at hvorfor skal vi utsette oss for det samme en gang til, men så enkelt er det ikke. Den ene dagen har jeg bestemt meg for at vi velger Colombia som er mer "safe" andre dager blir jeg mere i tvil.Nå er det kun tre- fire uker til bv skal begynne på sosialrapporten, så bestemmelsen må bli tatt.

Noen råd??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91779-guatemala-eller-colombia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sisseline

Det er mange som velger å få barn nr to fra et annet land, enn de grunnene du nevner. Selv er jeg ikke i tvil om at jeg kommer til å velge et annet land for mitt neste barn (gjelder andre land enn de du nevner, men samme grunner).

Husk at det skal jo være mye glede i adopsjonsprosessen også, man MÅ da ikke velge et land som en vet vil gi mye frustrasjoner. Jeg ville også tenkt på at det kan være fint for barn nr 2 å ikke måtte vente for lenge på å få et søsken,

Det kan være berikende og spennende med to land også!

Vi kom hjem fra Cali,Colombia i desember etter å ha hentet vårt andre barn. Der fikk vi veldig god kontakt med et par fra Holland som også hentet sitt andre barn. Det første var derimot fra Guatemala, slik som deres. De var veldig fonøyd med Guatemala som adopsjonsland, men valgte, av forskjellige årsaker, å bytte til Colombia ved andre adopsjon. Dette var en løsning som fungerte veldig bra for denne familien.

Vet ikke om dette gjorde deg noe klokere, men ønsker deg lykke til med valg av land.

Det er vanskelig å gi deg noe konkret råd, men jeg fortelle deg litt om våre erfaringer.

Vi har også adoptert førstemann fra et "problemland" i Sør Amerika. (i forhold til adopsjon, selvfølgelig) Vi var veldig i tvil om vi skulle velge dette landet andre gangen siden vi hadde en lang og slitsom prosess på tre år. Men når vi fikk barnet var det glemt og betemte oss for å gå for dette landet også andre gang. Men underveis oppstår det store problemer som vi og AF i det lengste håpet skulle endre seg. Det gikk gaktisk så langt at vi hadde våre dokumenter i landet i 8 mnd. så var det "kroken på døra" og ingen andre muligheter enn å bytte land. Det var veldig tungt å bytte land såpass langt ute i prosessen, jeg sørget faktisk over barnet vi ikke fikk (kan faktisk tenke med vemod på dette av og til fremdeles)

Vi byttet til Colombia, og fikk mange positive er faringer i forhold til saksbehandling og profesjonalitet både i giverlandet og hos AF.

Det endte heldigvis med en skjønn jente, så saken endte lykkelig;-)

men jeg vet ikke om jeg hadde tatt den samme sjansen på å velge "gamlelandet" igjen, vi gjennomgikk veldig mange vanskelige og slitsomme prosesser undervis som man nok unngår hvis man velger å bytte før man setter i gang.

Colombia vil nok også for dere oppleves som en sikrere og tryggere saksgang. ICBF er profesjonelle i alle ledd, alt er veldig forutsigbart og informasjonen underveis er bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...