Gå til innhold

Spørsmål om barnets alder

Anbefalte innlegg

Gjest ninsken

Hei!

Jeg har lagt inn et spørsmål på spørresiden til Verdens Barn, men prøver meg her også:

Jeg leser på BUFAs hjemmesider at "Adoptivbarnet bør være det yngste i familien", noe jeg tidligere har oppfattet som et MÅ og ikke et BØR. Gjøres det unntak fra dette kravet? Vi har et egenfødt barn på 8 og et adoptert barn på 2. Vi ønsker å gå i gang med en ny adopsjonsprosess nå i vår og skulle gjerne adoptert et barn som i alder ligger mellom de to vi har. Finnes det en reell mulighet for dette? Vi tenker i utgangspunktet Thailand, og er åpne for et barn med et mindre helseproblem.

Er det noen her på DOL som har erfaringer med dette? Har tenkt i samme baner og undersøkt saken?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91818-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-barnets-alder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette tror jeg du i utgangspunktet kan glemme. Adoptivbarnet skal være det yngste i familien. Grunnen til dette er at det skal ikke være andre familiemedlemmer som skal ha større behov for omsorg og oppfølging enn det nye barnet. Spesielt hvis du ønsker et barn med spesielle behov er det viktig at dette barnet får den oppmerksomheten det trenger.

Jeg foreslo (for VB) et større barn jeg også, da vi startet opp med andremann, (gutten vår var da tre år) ...men nei, det kunne vi bare glemme! Vi forfulgte ikke saken ytterligere, og fikk etterhvert en som var drøye to år yngre - slik det _skal_ være ifølge øvrigheta. Nå hadde vi ingen storebror/-søster å slå i bordet med, kanskje det hjelper?! Det er vel til syvende og sist Bufa som avgjør, siden andre land adopterer barn på kryss og tvers av aldersrammene.

Jeg var nettopp innom VB's spørreforum og så at du har fått svar, negativt sådan.

Hadde dere bodd i USA derimot...da kunne dere gjort som dere selv ønsker.

Men jeg mener å ha hørt om enkelt tilfeller der barn har blitt adoptert "out of birth order" (som det heter på engelsk) også her til lands. Da må det nok være helt spesielle årsaker, som f.eks. at det finnes et barn med spesielle behov som tilfeldigvis har "feil" alder, tror jeg.

Har du forresten snakket med BUFA om dette? Hvis ikke, kan det vel ikke skade?

Hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...