Gå til innhold

Distrikt og barnets utseende - Colombia

Anbefalte innlegg

Gjest uten nick nå

Kjære alle Colombia-adoptanter,

Jeg har et spørsmål som jeg vet provoserer mange av dere, derfor skriver jeg uten nick idag. Det jeg lurer på, har å gjøre med de ulike områdene i Colombia og barnas rase/utseende. Jeg vet at Colombia er en smeltedigel av forskjellige raser og hudfarger og at barnets utseende derfor er lite forutsigbart. Men jeg har også hørt at i enkelte deler av landet er det flest av den ene eller den andre etniske gruppen, enten det er mestiser, mulatter eller farvede. Slik at når man får tildelt distrikt, så er det større sannsynlighet for at barnet har den ene eller den andre opprinnelsen. Er det noen som kjenner noe til dette og som kan dele sin kunnskap?

Klem fra Colombia-elsker,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91893-distrikt-og-barnets-utseende-colombia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest også uten nick.

Jeg vet ikke hvordan dette er, men vil bare henge meg på. En spør ikke av "rasistiske" hensikter! Bare i ren undring og spenning over hvordan det barnet en så leeeeenge har ventet på vil se ut. Jeg innrømmer gjerne at man stadig vekk går å fantaserer om hvordan barnet kanskje vil se ut, enten det er hvitt, svart, mestis eller mulatt.

Jeg skjønner godt din undring, tenkte mye av det samme selv i ventetiden. Vårt første barn er fra et land hvor 80% er indianere, da var det lettere å forestille seg noe, selv om man selvfølgelig altid er mest nyskjerring på hvem dette lille mennesket som venter på oss langt der borte er.

Når vi adopterte nr.2 fra Colombia var det vanskligre å foresltille seg hvem h*n var siden vi heller ikke viste noe om rase. Jeg kan svare mest på bakgrunn av våre egne erfaringer, og det distriktet jenta vår er fra, nemlig Pereira. Byene Pereira, Maizales og Armenina ligger ganske tett i et område som kalles Sona Cafetera - kaffedistriktet. De som kommer derfra er for det meste mestiser. Vi så knapt svarte eller mennesker av indiansk opprinnelse i den tiden vi var der.....og de siere selv at de vakreste menneskene i Colombia kommer fra dette området;-) (men det sier de vel alle, tenker jeg)

Ellers har jeg inntrykk av Cali er et distrikt hvor det er endel svarte, men selvfølgelig stor variasjon der også. Det sies også at maioriteten langs kysten er av svart opprinnelse, pga. slavetiden, mne det er bare noe jeg har hørt, altså. Vet ikke om det stemmer.

Jeg synes forøvrig ikke at dette temaet ikke er stuerent, når man velger Colobia forbereder man seg jo på det meste, men det må da være lov å undre seg underveis på hva som venter.

Gjest Og hvem er så jeg?

I utgangspunktet synes jeg ikke det er et provoserende spørsmål; de fleste \ alle som adopterer fra et land med et så stort etnisk mangfold som det er i Colombia vil vel lure på hvordan barnet ser ut!?? Men når du velger å skrive uten nick så begynner jeg å lure på hvorfor du lurer...

I utgangspunktet synes jeg ikke det er et provoserende spørsmål; de fleste \ alle som adopterer fra et land med et så stort etnisk mangfold som det er i Colombia vil vel lure på hvordan barnet ser ut!?? Men når du velger å skrive uten nick så begynner jeg å lure på hvorfor du lurer...

Jeg skjønner godt hvorfor vedkommende skriver uten nick, selv om spørsmålet er stuerent! For oss som har vært på DOL en stund, vet vi at enkelte her lett kan vri ethvert spørsmål om i negativ retning, og komme med en rekke skyts mot den stakkaren som har spurt om noe.

Det er en av grunnene til at man har mulighet for å være anonym på et slikt forum.

Hei!

Jeg skjønner godt at du lurer på hvordan barnet ditt vil se ut. Det gjør vi vel alle i ventetiden. Skjønner imidlertid ikke hvorfor du utelater nick? Eller er det bare jeg som er litt "piggete", kanskje?

(Forklaring: Som mor til to afro- colombianere må jeg innrømme at "piggene" av og til sitter litt langt ute når det gjelder dette med Colombia- barn og utseende. Jeg vet av erfaring at spørsmål rundt dette ofte kamufleres på ulike måter, mens kjernen som regel er den samme: Hvor stor er risikoen for at vi skal få et mørkt barn? NB! Nå snakker jeg IKKE om deg eller andre her på DOL, men ting jeg har opplevd i RL.)

Over til det du spurte om: I Colombia er det stor variasjon utseendemessig. Det er nettopp det som etter min mening gjør colombianerne til et så spennende og nydelig folkeslag. Det er det landet i Sør- Amerika med mest "raseblanding" hvis man kan bruke et slikt ord. Det er riktig at forskjellige områder har sine særpreg når det gjelder rase, men det er ingen sikre regler. Vår eldste er fra Cali, og der kommer det mange mørke nydeligheter fra. Imidlertid kjenner jeg til helt lyse barn fra Cali også. I Bogota er folk relativt lyse, men jeg kjenner flere afro- colombianere som er adoptert fra Bogota. Altså, ingen regel uten unntak.

Før vi fikk storebror hadde jeg vel ingen spes. formening om dette med rase. Jeg ville bare ha barn! Ikke visste jeg så mye om de forskjellige distriktene i Colombia den gang heller. Cali sa meg ingenting mht rase. Da vi fikk tildeling og saksbehandler nevnte at gutten var mørk og nydelig, hengte jeg meg bare opp i nydelig:)) Og det var han!

Lykke til - du får ditt drømmebarn uansett!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...