Gå til innhold

Hudfarge - Colombia

Anbefalte innlegg

Gjest nickløs i kveld...

Jeg er fullstendig klar over at jeg nå kaster ut en brannfakkel, men dette er fra min side et seriøst spørsmål.

Det sies at når man adopterer fra Colombia så må man være åpen for at barnet både kan være helt mørkt og helt lyst. Jeg har allikevel hørt at man i søknaden som sendes til Colombia kan si at man f.eks ikke ønsker et mørkt barn, eller at man ønsker et barn av indiansk avstamning osv. Er det noen som vet noe om dette, og er det "stuerent" å komme med ønsker ang. hudfarge?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91927-hudfarge-colombia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

fei1365380229

Overhodet ikke stuerent å forbeholde seg noen hudfarge , bare så det er sagt !!!!!

Har selv adoptert fra Colombia , og det er ingen steder du kan krysse av for hvit eller sort :-I

Og det syns jeg er flott! At man ikke kan krysse av noe sted altså.

Svenskene kan visstnok krysse av på dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91927-hudfarge-colombia/#findComment-507931
Del på andre sider

Gjest i prosessen

Giverlandet er vant til at folk har ønsker om dette, og det er derfor de spør. De ønsker at folk skal svare ærlig. Men for adopsjonsforeningene i Norge er det ikke stuerent. Personlig mener jeg at du skal svare ærlig på det du blir spurt om. Det går fint an å si det på en høflig og litt innpakket måte:

"Hvis det er mulig, ønsker vi helst et barn av indiansk opprinnelse" osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91927-hudfarge-colombia/#findComment-507932
Del på andre sider

En av de tingene som _jeg_ synes er spennende med Colombia som adopsjonsland er nettopp det store spennet i befolkningen når det gjelder utseende. Menneskene varierer fra bleike, blonde og blåøyde til veldig mørke, med sorte øyne og krusehår. Og midt mellom der er det mange, mange varianter. Vår tulle er gyllenbrun med sorte øyne og stritt, mørkebrunt hår.

AF anbefaler IKKE at man ber om det ene eller andre, noe jeg synes er en flott anbefaling. Jeg vet at svenskene og mange andre land ber om lyse barn - og veldig ofte får det. Helst i kombinasjon med yngst mulig barn... ICBF setter der en grense om at man (fra ICBF, vel å merke) ikke kan be om et lyst barn samtidig som man ber om et barn under 1 år. Gjelder sikkert også for Norge, men her er ikke det en aktuell problemstilling...

Jeg har hørt at "vårt" barnehjem bare gir afro-colombianske barn til søkere som ber spesielt om det. Noe som er litt rart, iom at det ikke går ann å krysse av for hudfarge på søknadsskjemaet... Vi var i utgangspunktet åpne for barn i alle farger, og jeg synes det er trist å vite at vi sannsynligvis - uten å vite det - valgte bort noen barn på grunn av at vi ikke visste det. Men vi vet jo hva vi skal skrive neste gang, da :-))

I følge AF _må_ man skrive noe om hudfarge på søsknadsskjemaet til de andre private barnehjemmene. Men som sagt, her oppfordrer AF søkerne til å skrive at hudfarge er uten betydning.

Jeg personlig synes at det blir feil å velge Colombia, om man bare ønsker seg et lyst barn. Jeg husker jeg reagerte VELDIG på noe som ble skrevet på en svensk side. Der var det noen som skrev at hadde de villet ha et mørkt barn, hadde de valgt Sør-Afrika, som var billigere. Sånt gjør meg kvalm...

Jeg tror nok at barnehjemmene/ICBF langt på veg respekterer det om man skriver at man vil ha et lyst barn, for hvem vil vel sende en liten, mørk gutt eller jente til foreldre som ikke ønsker seg noe slik...? Men før man gjør et slik valg, så tenk litt!

Colombia er fylt av mennesker i alle regnbuens farger. Det er jo det som er Colombia! Og jeg mener ærlig og oppriktig at om man feks ikke kunne tenke seg en afro-colombianer, så burde man ikke velge Colombia.

Beste hilsen ei som svært gjerne ser at lillesøster eller -bror har krusehår og mørk hud.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91927-hudfarge-colombia/#findComment-507987
Del på andre sider

Annonse

Tydeligvis ikke helt stuerent, ut fra svarene du har fått.

Da vi ble spurt om vår holdning til barnets utseende, skrev vi som sant er, at barnets utseende ikke har noen som helst virkning på vår evne til å elske det. Det vi forøvrig har hatt i tankene, er rasisme ute i samfunnet. Men etter å ha lest en del om emnet, kom vi frem til at vi allikevel ville kunne gi barnet en god fremtid hos oss.

Nå har vi fått et barn, og kjærligheten vokser for hver dag. Neste gang vi adopterer, dersom vi er så heldige, har vi imidlertid et lite ønske, og det er at lillebror/søster kan ligne litt på sitt eldre søsken, som er mestis. Dette fordi jeg tror kanskje dette kan være med å gi eldstebarnet en å identifisere seg med, siden h*n ikke ligner så mye på oss foreldre.

Skulle ikke dette la seg gjøre, vet jeg at både barnet vårt og vi foreldre ikke kommer til å elske nestemann noe mindre fordet.

Jeg er enig i at man ikke skal velge ut barna. Samtidig er jeg enig med en lenger ned her at det er viktig å skrive ned det man faktisk mener. Ingen er tjent med at man gjør ting under falske forutsetninger.

Er også enig i at man ikke burde velge Colombia dersom man ikke ønsker mørke barn. Colombia er et fargerikt land.... og sluttreplikken har jeg hentet her inne: kjærligheten gjør fargeblind.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91927-hudfarge-colombia/#findComment-508061
Del på andre sider

Overhodet ikke stuerent å forbeholde seg noen hudfarge , bare så det er sagt !!!!!

Har selv adoptert fra Colombia , og det er ingen steder du kan krysse av for hvit eller sort :-I

Bare en liten kommentar -

På søknadsskjemaet til ICBF

er det et punkt hvor man ska si noe om søkerenes holdning til barnet rase/farge. Det er et krav fra ICBF at det fylles ut, i følge mønsteret til søkadskjemaet.

Det blir vel det samme, ikke sant?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91927-hudfarge-colombia/#findComment-508072
Del på andre sider

Når man først harvalgt å adoptere et barn fra Colombia, syns jeg ikke det er stuerent å utelukke barn av en bestemt rase/ farge.

Er du redd for å få en afro - Colombianer, burde du vel heller valgt et øst - europeisk eller øst - asiatisk giverland.

mvh

"Når man først harvalgt å adoptere et barn fra Colombia, syns jeg ikke det er stuerent å utelukke barn av en bestemt rase/ farge."

Jeg skjønner ikkke at dette har noe med "nickløs i kveld.." sitt innlegg å gjøre. Jeg blir faktisk litt irritert over vinklingene mange har kommet med i etterkant av hennes/hans innlegg. Det å lure på hvilke raser som dominerer i de ulike distriktene i Colombia er da ikke det samme som å utelukke ulike raser???

Det må da kunne være stuerent å søke kunneskap om hva som venter en. Dersom man feks. vet at Cali er et distikt hvor det kommer mange svarte fra, kan man forestille seg mer hva som _kanskje_ venter dersom man får tildelt det distriktet.

Du kan vel ikke med hånden på hjertet si at du aldri har vært nyskjerrig på hvodran ditt kommende barn ser ut???

Slik jeg oppfattet det opprinnelige innlegget er h*n ikke redd for å få et barn av en bestemt rase, bare nyskjerrig på å få mer kunnskap om hva smeltedigele Colombia innebærer i forhold til de ulike rasene.

H*h er etter mitt syn bare redd for å støte noen siden det alltid er noen som kmmer med alle piggene ute hver gang det er snakk om rase/farge her på DOL.

Hilsen fra en litt irritert Anka som i min oppgitthet over de motsatte fordommene står frem med sitt nick....i motsetning til deg, tøffen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91927-hudfarge-colombia/#findComment-508550
Del på andre sider

Når man først harvalgt å adoptere et barn fra Colombia, syns jeg ikke det er stuerent å utelukke barn av en bestemt rase/ farge.

Er du redd for å få en afro - Colombianer, burde du vel heller valgt et øst - europeisk eller øst - asiatisk giverland.

mvh

så nå at jeg tok feil av hvilken tråd jeg svarte på. Jeg trodde @nonymus sitt svar lå under distrikt og barnets utseende, men mener likevel det samme. Det må være mulig å gruble på disse spørsmålene uten å bli stemplet som en som velger bort mørke barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91927-hudfarge-colombia/#findComment-508563
Del på andre sider

Gjest @nonymus

"Når man først harvalgt å adoptere et barn fra Colombia, syns jeg ikke det er stuerent å utelukke barn av en bestemt rase/ farge."

Jeg skjønner ikkke at dette har noe med "nickløs i kveld.." sitt innlegg å gjøre. Jeg blir faktisk litt irritert over vinklingene mange har kommet med i etterkant av hennes/hans innlegg. Det å lure på hvilke raser som dominerer i de ulike distriktene i Colombia er da ikke det samme som å utelukke ulike raser???

Det må da kunne være stuerent å søke kunneskap om hva som venter en. Dersom man feks. vet at Cali er et distikt hvor det kommer mange svarte fra, kan man forestille seg mer hva som _kanskje_ venter dersom man får tildelt det distriktet.

Du kan vel ikke med hånden på hjertet si at du aldri har vært nyskjerrig på hvodran ditt kommende barn ser ut???

Slik jeg oppfattet det opprinnelige innlegget er h*n ikke redd for å få et barn av en bestemt rase, bare nyskjerrig på å få mer kunnskap om hva smeltedigele Colombia innebærer i forhold til de ulike rasene.

H*h er etter mitt syn bare redd for å støte noen siden det alltid er noen som kmmer med alle piggene ute hver gang det er snakk om rase/farge her på DOL.

Hilsen fra en litt irritert Anka som i min oppgitthet over de motsatte fordommene står frem med sitt nick....i motsetning til deg, tøffen!

Tøff eller ikke: Oppfordrer deg herved til å lese innlegget jeg har svart på før du slenger med leppa!

Siterer fra innlegget:"Jeg har allikevel hørt at man i søknaden som sendes til Colombia kan si at man f.eks ikke ønsker et mørkt barn, eller at man ønsker et barn av indiansk avstamning osv. Er det noen som vet noe om dette, og er det "stuerent" å komme med ønsker ang. hudfarge?"

Etter min mening er dette noe ganske annet enn grubling over hvordan barn fra Colombia ser ut...

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91927-hudfarge-colombia/#findComment-508572
Del på andre sider

Annonse

Gjest @nonymus

så nå at jeg tok feil av hvilken tråd jeg svarte på. Jeg trodde @nonymus sitt svar lå under distrikt og barnets utseende, men mener likevel det samme. Det må være mulig å gruble på disse spørsmålene uten å bli stemplet som en som velger bort mørke barn.

Du må selvsagt ha lov til å mene at det er stuerent å ønske bort mørke barn. Jeg må på samme måte ha lov til å hevde at jeg syns det blir galt.

Og i den grad noen er stemplet, så har vel "nickløs i kveld" selv sørget for å gjøre det.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91927-hudfarge-colombia/#findComment-508582
Del på andre sider

Tøff eller ikke: Oppfordrer deg herved til å lese innlegget jeg har svart på før du slenger med leppa!

Siterer fra innlegget:"Jeg har allikevel hørt at man i søknaden som sendes til Colombia kan si at man f.eks ikke ønsker et mørkt barn, eller at man ønsker et barn av indiansk avstamning osv. Er det noen som vet noe om dette, og er det "stuerent" å komme med ønsker ang. hudfarge?"

Etter min mening er dette noe ganske annet enn grubling over hvordan barn fra Colombia ser ut...

mvh

...og hvis du leser mitt andre svar til deg så vil du se at jeg svarte på feil bakgrunn. Jeg får beklage at jeg slang med leppa til akkurat deg, men alle trådene som har vært om temaet i det siste er gjennonsyra med kritikk til de som undrer seg ang. rase/farge.

Jeg er enig med deg at hvis man ønsker et lyst barn er det bedre å velge et annet land enn Colombia, har man valgt det må man være klar for det meste. Men siden mangfoldet er så stort i Colombia må man vel få stille spørsmål rundt dette temaet, det er viktig å forberede seg godt i ventetiden. Å spørre om det er mulig å velge rase/ farge i Norge er ikke det samme som at h*n ønsker å gjøre det. Det er jo faktisk mulighet for å gjøre det, og da må det være mulig å stille spørmål om hvordan norsk praksis stiller seg til dette.

mener nå...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91927-hudfarge-colombia/#findComment-508585
Del på andre sider

Du må selvsagt ha lov til å mene at det er stuerent å ønske bort mørke barn. Jeg må på samme måte ha lov til å hevde at jeg syns det blir galt.

Og i den grad noen er stemplet, så har vel "nickløs i kveld" selv sørget for å gjøre det.

mvh

Vil bare si at det er litt feigt å være nickløs når man skriver sånne innlegg. Hvis man virkelig mener at det er greit å ha slike meninger, så burde man jo være ærlig nok til å stå for dem? Ikke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91927-hudfarge-colombia/#findComment-508587
Del på andre sider

mvh

Jeg har da ikke sagt et eneste ord om at jeg synes det er stuerent å velge bort sorte barn!!!!!!

Jeg sier- sitat:

"Det må da kunne være stuerent å søke kunneskap om hva som venter en"

...er dette det samme som å velge bort sorte barn??? (jeg understreker at jeg har innelgget om distrikt/raser i tankene)

Her er et annet sitat fra meg:

"Det å lure på hvilke raser som dominerer i de ulike distriktene i Colombia er da ikke det samme som å utelukke ulike raser???"

Nå blir jeg mektig irritert på din feiltolkning av det jeg sier:-(

For å presisere - jeg mener ikke at det er riktig at mang kan velge /vekge bort raser, men at man må kunne søke kunnskap on de ulike rasene som kan bli en del av familien en dag. Det er også viktig å bli bevisst sine egne holdninger rungt dette temaet, og da er det også viktig å sette ord på de "forbudte" tankene. Det er som med trollet - de sprekker i dagslys;-)

Det er bare så farlig å lufte uferdige tanker her på dol, man blir dolket som en slags rasist, og noen mammaer til sorte barn kommer i forsvarsposisjon i stede for å være med på en konstruktiv debatt som kan gi de undrende noen svar i stede for skamfølelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91927-hudfarge-colombia/#findComment-508601
Del på andre sider

Gjest @nonymus

Jeg har da ikke sagt et eneste ord om at jeg synes det er stuerent å velge bort sorte barn!!!!!!

Jeg sier- sitat:

"Det må da kunne være stuerent å søke kunneskap om hva som venter en"

...er dette det samme som å velge bort sorte barn??? (jeg understreker at jeg har innelgget om distrikt/raser i tankene)

Her er et annet sitat fra meg:

"Det å lure på hvilke raser som dominerer i de ulike distriktene i Colombia er da ikke det samme som å utelukke ulike raser???"

Nå blir jeg mektig irritert på din feiltolkning av det jeg sier:-(

For å presisere - jeg mener ikke at det er riktig at mang kan velge /vekge bort raser, men at man må kunne søke kunnskap on de ulike rasene som kan bli en del av familien en dag. Det er også viktig å bli bevisst sine egne holdninger rungt dette temaet, og da er det også viktig å sette ord på de "forbudte" tankene. Det er som med trollet - de sprekker i dagslys;-)

Det er bare så farlig å lufte uferdige tanker her på dol, man blir dolket som en slags rasist, og noen mammaer til sorte barn kommer i forsvarsposisjon i stede for å være med på en konstruktiv debatt som kan gi de undrende noen svar i stede for skamfølelse.

Beklager at jeg mistolket deg dithen at du mener det er greit å velge bort sorte barn mens du isteden hevder at det må være lov å stille spørsmål omkring disse tingene. Burde nok selv gått innleggene dine litt nøyere etter i sømmene før jeg svarte deg, beklager igjen;)

Det er selvfølgelig lov til å stille spørsmål omkring rase/ farge på evt. adoptivbarn. Men den som stiller spørsmålene kan da ikke forvente å få bare positive svar? Jeg forbeholder meg altså fremdeles retten til å hevde mine meninger omkring temaet uavhengig av "hvem" som spør. Uten motdebattanter - ingen debatt - og heller ingen refleksjon.

Ellers er jeg helt enig i det du sier om å få frem i lyset "forbudte tanker" omkring rase/ farge, noe jeg også sier noe om i en annen tråd om samme tema.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91927-hudfarge-colombia/#findComment-508708
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...