Gå til innhold

Feriepenger/permisjon

Anbefalte innlegg

Jeg begynte min permisjon aug 2002. Skal begynne å jobbe igjen september dette året. Jeg har forstått det slik at jeg har rett på fem uker ferie dette året også, men får jeg lønn i de ukene? I såfall, hvem betaler? Slik der er nå får jeg lønn fra arb.giver, som igjen får tilbake fra trygdekontoret.

Feriepengene hos oss blir utbetalt i juni, får jeg feriepenger og permisjonslønnen min utbetalt ijuni? Har jeg forstått det rett kan jeg bli hjemme til ut i oktober.

Håper noen kan svare meg. Trygdekontoret visste ikke hvorvidt jeg hadde rett til lønn de fem ukene eller ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92140-feriepengerpermisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest isirkel

Permisjon gjelder som jobb, dvs at du har full opptjening av ferie mens du er i permisjon. Dersom du ikke avviklet all ferie i fjor, skulle du ha fått den overført til i år. For fjoråret har du opptjent full ferie, og har dermed 5 uker som skal avvikles i inneværende år. Det vanligste er å ta ferie i forbindelse med permisjon. Det eneste som kan forkludre dette er hvis du har 80 % lønn - da får du feriepenger beregnet ut i fra det. Er ikke helt sikker på om du tjener opp færre feriedager også, men det blir uansett ikke så stor forskjell pga oktober - desember i fjor.

Vet ikke om dette var forståelig, men når det gjelder ferie, blir det altså ingen forskjell om du er i jobb eller permisjon.

Det du må passe på er eventuell pappakvote: Dersom du tar ferie i perioden mellom din permisjon og hans, må Trygdekontoret ha bekreftelse fra arbeidsgiver at du avvikler lovpålagt ferie i den perioden, pappas permisjon skal nemlig i utgangspunktet tas i sammenheng med mammas.

Forresten - sist jeg var i permisjon var det med et egenfødt barn, men akkurat det kan da ikke ha noe å si i denne sammenheng, tror jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92140-feriepengerpermisjon/#findComment-509425
Del på andre sider

I tillegg til det 'isirkel' skriver, bør du være oppmerksom på at man kun får utbetalt feriepenger for de første 12(15) ukene av permisjonstiden (samme regler som hvis man mottar sykepenger).

Unntaket er hvis du er ansatt i en bedrift som gir full ferielønn - opptjening uavhengig av hva trygdekontoret gir. Opptjening av feriedager går som om du var i jobb.

Hvis du får lønn fra arb.giver nå i permisjonstiden, kan du nok gå ut fra at også feriepenger blir utbetalt fra dem, til vanlig tid.

Hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92140-feriepengerpermisjon/#findComment-509457
Del på andre sider

I tillegg til det 'isirkel' skriver, bør du være oppmerksom på at man kun får utbetalt feriepenger for de første 12(15) ukene av permisjonstiden (samme regler som hvis man mottar sykepenger).

Unntaket er hvis du er ansatt i en bedrift som gir full ferielønn - opptjening uavhengig av hva trygdekontoret gir. Opptjening av feriedager går som om du var i jobb.

Hvis du får lønn fra arb.giver nå i permisjonstiden, kan du nok gå ut fra at også feriepenger blir utbetalt fra dem, til vanlig tid.

Hilsen fra

Javel, men de 12(15)ukene av permisjonen blir vel fra dette året? Så da blir det vel feriepengene til neste år det går ut over?

Når jeg går i 75%stilling, da har vel pappa rett på 1 mnd permisjon? med sin lønn? Dvs at han får sin mnd`lønn?

Glir litt trgt inn dette....takker for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92140-feriepengerpermisjon/#findComment-509835
Del på andre sider

Javel, men de 12(15)ukene av permisjonen blir vel fra dette året? Så da blir det vel feriepengene til neste år det går ut over?

Når jeg går i 75%stilling, da har vel pappa rett på 1 mnd permisjon? med sin lønn? Dvs at han får sin mnd`lønn?

Glir litt trgt inn dette....takker for svar.

> Etter min erfaring regnes de 12(15) ukene fortløpende fra permisjonsstart, så du har nok rett i at det evt. vil være neste års feriepenger det går ut over.

> Jada, pappaen får permisjon med sin lønn, sålenge du arbeider min. 75% stilling, så du kan trygt slappe av!

P.S. Vi har alle vært der engang, vet du...;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92140-feriepengerpermisjon/#findComment-509871
Del på andre sider

hei påfugl,

ikke lett å kjønner seg på alle mulige ordninger *ler*

Jeg gikk selv ut i permisjon 1. september 02 - og jeg jobber i en større privat bedrift. Vi har valgt 80% dekningsgrad på lønna. Bedriften betaler permisjonspenger til meg og søker regress hos trygdekontoret. Jeg får utbetalt feriepenger i juni i stedet for permisjonspenger. Man får ikke utbetalt begge deler samtidig. Det blir tilsvarende som at man er i jobb; man får ikke lønn og feriepenger i samme mnd. Og permisjonspenger og lønn kan likestilles.

Alle har rett på 5 uker ferie, men sprøsmålet blir i hvilken grad man får betalt for den.

I min bedrift opparbeider vi oss heldigvis fulle feriepenger, men det må du sjekke om du gjør på din arbeidplass. Hvis du bare opptjener feriepenger av 12 (15) uker vil du få litt mindre feriepenger i år (2003) og mye mindre feriepenger til neste år (2004). Det kan jo være OK å finne ut av sånn at man ikke får helt sjokk når utbetalingen kommer.

Vet ikke om dette ble så mye til hjelp, men jeg håper det!

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92140-feriepengerpermisjon/#findComment-510710
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...