Gå til innhold

Hentereise nr 2 (trenger råd!)

Anbefalte innlegg

No håper jeg dere kan hjelpe meg...

Vi skal (forhåpentligvis) på hentereise nr 2 i løpet av et par/tre måneder...Vi har alltid tenkt at førstemann skulle være med. Han er 3 år og veldig klar for en reise....

Problemet er at jeg begynner å få kvaler for å ta han med. Egentlig vet jeg ikke hvorfor jeg begynte å røre med det, men ihvertfall så har primærlegen klart anbefalt oss å ikke ta ham med. Norsk luftambulanse ville ikke si hverken det ene eller det andre.

Han har hele tiden hatt klare tegn på en relasjonsskade, så jeg ser ikke for meg å være borte fra ham i nesten 1 måned, for så å komme hjem med nr 2. Tror det kan bli en skrekkelig opplevelse....

Hovegrunnen til at legen sier nei, er selvsagt faren for alvorlig sykdom - diare ol. Uvisshet om det helsestellet vi evnt. får bruk for der nede.Gutten vår er også laktoseintolerant, så det kan være ekstra vanskelig, og han er derfor ekstra utsatt/ømfintlig.

Jeg synes det er skrekkelig, og ville egentlig ikke høre... Ser bare ikke for meg å reise fra ham..Tenk en hel måned! Men utsetter vi ham for en for stor fare også med å ta ham med?

Vi har avtale med bestemor at hun skal være med nedover denne gangen. Derfor vil vi være flere til å ta oss av begge!

Jeg ser jo selv hva jeg har mest lyst til, men samtidig vil jeg jo ikke ta unødige sjanser...

Det må jo finnes noen med erfaring her... Det må tas med at det er i sør-amerika, og v/forrige reise så var vi magesyke hele reisen. Det er ikke lett å beskytte seg mot dette, da vi mest sannsynlig MÅ være store deler av tiden ute i "provinsen"

Så takknemlig for råd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92172-hentereise-nr-2-trenger-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiger+Slange+Okse+?

Vi har udelt positive erfaringer med å ha med storesøster på hentetur for å hente minsten, så jeg kan forstå at du ønsker å ha han med. Utifra det du skriver, er det heller ikke tilrådelig at han er separert fra begge foreldrene sine så lenge. Vi hadde også forsterkninger med, og det var utrolig kjekt både da og nå i ettertid å ha delt den opplevelsen.

Mageproblemer - det finnes en drikkevaksine (dyr) som varer i ca 3 mnd. Den tok vi for sikkerhetsskyld, og det virker.

Hvordan reagerer gutten deres på vaksiner ? det er også et moment. Og hvilke muligheter har dere til å holde dietten hans på tur? Hvor sansynlig er det at han blir skikkelig syk - veid opp imot det å være separert fra en eller begge foreldre så lenge?

En mulig løsning er at bestemor reiser med en forelder mens den andre er hjemme ????

Dette var jammen en vanskelig nøtt å knekke, håper du får mere hjelp til å sortere problemstillingen og ta ett valg, det er jo deres valg uansett.

Det går ikke an at du reiser alene de første to ukene også kommer bestemor og sønnen din etter? Da blir ikke du borte fra han så lenge samtidig som du får redusert risikoen for mavesyke litt i allefall. Og kanskje ta med mat fra norge (middagsglass har lang holdbarhet, knekkebrød ..... og spise masse frukt (som man skreller) der nede.

Vi har udelt positive erfaringer med å ha med storesøster på hentetur for å hente minsten, så jeg kan forstå at du ønsker å ha han med. Utifra det du skriver, er det heller ikke tilrådelig at han er separert fra begge foreldrene sine så lenge. Vi hadde også forsterkninger med, og det var utrolig kjekt både da og nå i ettertid å ha delt den opplevelsen.

Mageproblemer - det finnes en drikkevaksine (dyr) som varer i ca 3 mnd. Den tok vi for sikkerhetsskyld, og det virker.

Hvordan reagerer gutten deres på vaksiner ? det er også et moment. Og hvilke muligheter har dere til å holde dietten hans på tur? Hvor sansynlig er det at han blir skikkelig syk - veid opp imot det å være separert fra en eller begge foreldre så lenge?

En mulig løsning er at bestemor reiser med en forelder mens den andre er hjemme ????

Dette var jammen en vanskelig nøtt å knekke, håper du får mere hjelp til å sortere problemstillingen og ta ett valg, det er jo deres valg uansett.

Hei Tiger+Slange+Okse

Vi tok den nevnte vaksinen selv før forrige reise, så den var ikke særs effektiv i vårt tilfelle. Imodium ble redningen på dager med mye møter ol.

Det er dessverre slik at vi må reise begge(både mor og far), og være hele tiden.....

Men tusen takk for innspill!

Jeg tar dem med meg.

Det går ikke an at du reiser alene de første to ukene også kommer bestemor og sønnen din etter? Da blir ikke du borte fra han så lenge samtidig som du får redusert risikoen for mavesyke litt i allefall. Og kanskje ta med mat fra norge (middagsglass har lang holdbarhet, knekkebrød ..... og spise masse frukt (som man skreller) der nede.

Tusen takk for tips! Og det KAN være et alternativ...., men bestemor er ikke reisevant, snakker ikke engelsk, og ser nok litt mørkt på å reise alene..... Vi har snakket om det motsatte, at de reiser hjem før oss... Det er jo en mulighet... Kanksje lettere når hun har vært med på den samme turen nedover...

Vi har også tenkt mangder av knekkebrød ol. Det er et alternativ! Overvekt - og kanskje litt ensidig kost, men det går vel for en måneds tid...?

Tusen takk for innspill ihvertfall!

(som dere ser så er jeg svært fornøyd med støtte på å ta han med....;-))

Annonse

peru1365380364

Kjære Pirua, igjen :o)

Jeg var kanskje litt kjapp i sted!

Kan jo gi noen konkrete råd

Vi har reist mye, spesielt i Peru, men også i andre land. Og noen konkrete tips;

Puss tennene i flaskevann

Spis kun hardkokt egg, ikke bløtkokt, eller stekt egg med myk eggeplomme.

Spis kun gjennomstekt kjøtt.

Ta med en børste, en flaske jod, og en liten plastbalje. (Eller kjøp her) All frukt og grønnsaker som ikke kokes, må først skylles og børstes under rennende vann, og så legges i jodvann i 20 minutter. (Selvfølgelig kan en jo spise frukt som skrelles, men er det lett å holde fingrene rene mens du skreller, slik at ikke du får noe uønsket i munnen? Jeg synes ikke det, så vi vasker alltid som nevnt ovenfor!)

Vær obs at middagsmaten bør være godt gjennomvarm ved servering. Ved god gjennomvarming er stort sett all mat helt trygg.

Mat som blir stående lunka, er spesielt farlig. Obs melkebaserte supper.

Det er nesten viktigere hva dere spiser, og om maten er godt gjennomvarm, eller hvor dere spiser. Men et tips kan være å sjekke toalettet. Er hygienen på toalettet på restauranten ok, er som oftest hygienen på kjøkkenet det samme....

Vær obs at enkelte steder i Peru, holder det ikke bare å koke opp vannet. Vannet koker jo på lavere temperaturer enn 100 grader når en kommer opp i høyden. Slik at en bør koke vannet i minst 20 minutter for at det skal regnes som trygt!!

Vask selvfølgelig alltid hendene før mat, og etter toalettbesøk..........

Begynn gjerne med Idoform (fåes på apoteket) før avreise, og bruk det under hele oppholdet.

Ellers får en jo kjeks og flaskevann over hele Peru, og middagsglass, frukt på glass, og barnegrøter på mange steder her i Peru.

I Lima, Arequipa og noen andre større byer finnes det flotte og dyktige leger og annen medisinsk ekspertise. Og i alle landsbyer og byer ellers har de også posta, eller helsestasjon. Så tror at de aller fleste plasser er det mulig å få grei hjelp.

Vil ønske dere lykke til, og vil nok gjerne si at jeg tror dere trygt kan ta med dere treåringen deres. Håper dere riktig snart får tildeling!!!

Kommer ikke på mer i farta, men som sagt, må du gjerne ta kontakt, dersom du skulle ønske det...........

Lykke til

Klemmer fra

Du har fått mange gode råd, mange av de har jeg selv notert meg til neste gang;-)

Jeg ville bare også støtte deg på å tørre å trosse legens anbefalinger og å ta med 3 - åringen på hentereisen. Især med tanke på det du forteller om relasjonsskader. Jeg ville ikke på noen måte utsatt ham for så lang tids atskillelse. Selv to uker kan være lang tid for en sånn liten en.

Og jeg er sikker på at mye kan forebygges ved bruk av sunn fornuft. Vi hadde med oss storebror på 5 sistgang, og han var den friskeste av oss alle! Selv astmaen hans var problemfri på reise i varme og fuktige India...

Ønsker dere forøvrig lykke til på hentereise hva dere enn kommer frem til!

Hilsen fra

Gjest helsearbeider

Hei!

Dersom sønnen din har en relasjonsskade, noe som dessverre endel adoptivbarn har, ville jeg overhodet ikke reist fra ham om jeg var deg. Ikke om det så er bare for en uke - en uke er SVÆRT lenge for et så lite barn!!! Det hjelper ikke om han er sammen med bestemor - det er dere foreldre han er knyttet til.

Er det mulig at bare en av dere foreldre drar, og den andre er hjemme sammen med gutten. Kasnkje dette går an deler av tiden? Hvis ikke har jeg bare ETT råd: Ta ham med! Det er bedre at han blir fysisk syk for en kort periode (hvilket vi jo får håpe han ikke blir) enn at han får aktivisert/forverret sin relasjonsskade, noe som er svært vanskelig å reparere.

Dette sier jeg utifra min erfaring med å ha jobbet med relasjonsskadde barn.

Lykke til med reisen!

peru1365380364

Kjære Pirua, igjen :o)

Jeg var kanskje litt kjapp i sted!

Kan jo gi noen konkrete råd

Vi har reist mye, spesielt i Peru, men også i andre land. Og noen konkrete tips;

Puss tennene i flaskevann

Spis kun hardkokt egg, ikke bløtkokt, eller stekt egg med myk eggeplomme.

Spis kun gjennomstekt kjøtt.

Ta med en børste, en flaske jod, og en liten plastbalje. (Eller kjøp her) All frukt og grønnsaker som ikke kokes, må først skylles og børstes under rennende vann, og så legges i jodvann i 20 minutter. (Selvfølgelig kan en jo spise frukt som skrelles, men er det lett å holde fingrene rene mens du skreller, slik at ikke du får noe uønsket i munnen? Jeg synes ikke det, så vi vasker alltid som nevnt ovenfor!)

Vær obs at middagsmaten bør være godt gjennomvarm ved servering. Ved god gjennomvarming er stort sett all mat helt trygg.

Mat som blir stående lunka, er spesielt farlig. Obs melkebaserte supper.

Det er nesten viktigere hva dere spiser, og om maten er godt gjennomvarm, eller hvor dere spiser. Men et tips kan være å sjekke toalettet. Er hygienen på toalettet på restauranten ok, er som oftest hygienen på kjøkkenet det samme....

Vær obs at enkelte steder i Peru, holder det ikke bare å koke opp vannet. Vannet koker jo på lavere temperaturer enn 100 grader når en kommer opp i høyden. Slik at en bør koke vannet i minst 20 minutter for at det skal regnes som trygt!!

Vask selvfølgelig alltid hendene før mat, og etter toalettbesøk..........

Begynn gjerne med Idoform (fåes på apoteket) før avreise, og bruk det under hele oppholdet.

Ellers får en jo kjeks og flaskevann over hele Peru, og middagsglass, frukt på glass, og barnegrøter på mange steder her i Peru.

I Lima, Arequipa og noen andre større byer finnes det flotte og dyktige leger og annen medisinsk ekspertise. Og i alle landsbyer og byer ellers har de også posta, eller helsestasjon. Så tror at de aller fleste plasser er det mulig å få grei hjelp.

Vil ønske dere lykke til, og vil nok gjerne si at jeg tror dere trygt kan ta med dere treåringen deres. Håper dere riktig snart får tildeling!!!

Kommer ikke på mer i farta, men som sagt, må du gjerne ta kontakt, dersom du skulle ønske det...........

Lykke til

Klemmer fra

En ting jeg glemte i sted;

I Lima og Arequipa er det ingen problemer å få tak i laktosefri melk. Det selges på supermarkedene. Vet ikke hvordan det er i andre byer........Men tror ikke det skulle være noe grunn til å ta med melk fra Norge, for dere skal vel uansett innom Lima, vel?

Gjest Tobarnmamsen

Gratulerer, så spennende at dere står foran den store reisen! Synes du har fått mange gode, praktiske og "emosjonelle" råd.

Jeg vil også bare understreke betydningen av å ha med storesøsken når dere henter det nye barnet. Vi hadde med storebror på kun 2 år da vi hentet lillesøster (Colombia). En flott opplevelse og det gikk kjempefint på alle måter. Føles helt feil å skulle gjort det annerledes. Både dere og vi er lenge på hentereise, må ikke glemme det.

Også neste gang er det for oss en selvfølge at storesøster og -bror er med. Dette må de få ta del i!

Lykke til, piura!

Jeg skjønner deg inderlig godt. Vi hadde med storesøster på 4 år da vi hentet lillesøster på 1 år i Kina. Vi orket ikke tanken på å la storesøster være uten oss i 2 uker. Javisst, det var slitsomt. Men du verden så glad vi var for at vi tok henne med. Jeg synes du skal lytte til hjertet og magefølelsen din og følge den. Du kjenner barnet ditt bedre enn legen.

Hvis det kan være av interesse har jeg laget en oversikt over argumenter for og mot å ta med søsken på hentereise. Du finner den et stykke ned på denne siden:

http://www.aurorasenter.no/ahg/Adopsjon.htm

Lykke til med deres avgjørelse

Gjest krabben

Hei, piura!

Du har fått mange gode råd her, som heldigvis støttar magekjensla di! Eg forstår godt at du ikkje kan tenkja deg å reisa frå gullungen så lenge, og det hadde nok ikkje me heller ville gjort!

Eg trur det er mogleg å fylgja dei førehandsreglane som særleg peru under her skriv om *noterer ivrig*, og så håpar me at det går greitt med den fysiske biten. Dersom gromguten faktisk blir veldig sjuk der nede (bank i bordet), så kan jo kanskje ein av dykk reisa heim med han før planlagt? Det har dei sikkert forståing for der nede.

Håpar me begge får Telefonen snart...

Lukke til med avgjerda (som eg har ei kjensle av at alt er teken, eller?)

Klem frå

Annonse

Vil bare si tusen takk til alle som har bidratt... Jeg er glad for støtte. Tror legen også skjønte hvor landet lå - at jeg ikke hadde lyst til å høre på ham, men en blir jo så usikker når fagfolk uttaler seg...Krabben har nok rett, jeg har bestemt meg!

Nå er det slik at vi MÅ reise begge, og være der så godt som hele tiden... Tror ikke det er snakk om mange dager i tilfelle. Men vi skal ta alle de forhåndregler vi kan, og ta med en del "trygge" matvarer.

Peru - jeg har sendt deg en mail jeg... Lurer litt på en del ting som du sikkert kan svare på... Tusen takk for mange flotte innspill i forhold til forhåndsregler!!!

Klem fra

En ting jeg glemte i sted;

I Lima og Arequipa er det ingen problemer å få tak i laktosefri melk. Det selges på supermarkedene. Vet ikke hvordan det er i andre byer........Men tror ikke det skulle være noe grunn til å ta med melk fra Norge, for dere skal vel uansett innom Lima, vel?

Jeg har sendt deg en mail jeg!

Tusen takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...