Gå til innhold

Å bli sviset helt ut.

Anbefalte innlegg

Ble mektig irritert av Grips innlegg lenger ned. Det oser av nedlatenhet overfor folk med helseknekk. Faller man ut av arbeidslivet p.g.a. helseknekk er det først ett år med sykemelding, max. Deretter er det attføring med _veldig_ lite å leve av.

Det nye nå er at folk som har hatt deltidsarbeid og blir arbeidsledige ikke får arbeidsledighetstrygd. I tillegg kuttet tiden man kan motta arbeidsledighetstrygd med ett år. Det er jo en kjapp måte å vise at langtidsledigheten går ned. De blir jo ikke registrert !

Og hva gjør noen når den tiden er ute ? Går til sosialkontoret for å bli ledd av ? Blir fortatt at de er noen nuller som ikke kan få i gang noe sjæl ? Prostituerer seg kun av økonomiske årsaker ? Finner på annen lyssky aktivitet ?

Disse folkene har råd til støtte av PLO-terrorister med hundrevis av millioner pr. år, til teater og operabygg til milliarder og annet dill-dall. Men ikke til landets egne folk som trenger det mest.

GRRRRR !!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92688-%C3%A5-bli-sviset-helt-ut/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

33

• Zakk Wylde

12

• Grip

5

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Det er vanskelig for folk som aldri har vært i en vanskelig situasjon å sette seg inn i det.

Men en ting har han rett i. Norsk helsevesen stinker men jeg tror ikke på private løsninger.

Hei,

Norsk helsevesen "stinker" sammenlignet med hvilket helsevesen?

Siste undersøkelse jeg så var det norske helsevesenet ca på 10. plass i verden (det var trolig svært lite som skiller de på toppen). Tatt i betraktning av at det er ca 200 nasjoner, kan 10. plass neppe karakteriseres som "stinker".

===

Forøvrig er jeg enig med deg!

Med vennlig hilsen

Hei,

Norsk helsevesen "stinker" sammenlignet med hvilket helsevesen?

Siste undersøkelse jeg så var det norske helsevesenet ca på 10. plass i verden (det var trolig svært lite som skiller de på toppen). Tatt i betraktning av at det er ca 200 nasjoner, kan 10. plass neppe karakteriseres som "stinker".

===

Forøvrig er jeg enig med deg!

Med vennlig hilsen

Det stinker i forhold til hvordan det burde være. Etter min mening selvsagt.

Og en av tingene som burde vært avviklet er ventelister. Ventelister hos legen, venteliste på bil, ventelister på andre hjelpemiddel.

Jeg så forøvrig i avisen at det var et års ventetid får å få en rullestol i Oslo nå. Da er bunnen nådd.

Det stinker i forhold til hvordan det burde være. Etter min mening selvsagt.

Og en av tingene som burde vært avviklet er ventelister. Ventelister hos legen, venteliste på bil, ventelister på andre hjelpemiddel.

Jeg så forøvrig i avisen at det var et års ventetid får å få en rullestol i Oslo nå. Da er bunnen nådd.

Hei,

Jo, selvsagt burde ikke slikt skje. På den annen hånd - når er det "godt nok"? Altså, må vi være "best i verden" på alt?

For det finnes jo ingen praktisk grense for hvor mye penger vi kan bruke på helse...

Med vennlig hilsen

Hei,

Jo, selvsagt burde ikke slikt skje. På den annen hånd - når er det "godt nok"? Altså, må vi være "best i verden" på alt?

For det finnes jo ingen praktisk grense for hvor mye penger vi kan bruke på helse...

Med vennlig hilsen

Jeg synes det er godt nok når alle får hjelp til å leve et verdig liv både eldre, syke, funksjonshemmede, psykisk syke,narkomane og arbeidsledige. Dvs alle mennesker. Synes ikke det er så mye å forlange og synes at så lenge det finnes penger skulle det være en selvfølge.

I steden så sliter mange vettet av seg med sine plager og økonomiske problemer. Alene, fordi folk tror at alle har det så godt i dette landet.

Annonse

Jeg synes det er godt nok når alle får hjelp til å leve et verdig liv både eldre, syke, funksjonshemmede, psykisk syke,narkomane og arbeidsledige. Dvs alle mennesker. Synes ikke det er så mye å forlange og synes at så lenge det finnes penger skulle det være en selvfølge.

I steden så sliter mange vettet av seg med sine plager og økonomiske problemer. Alene, fordi folk tror at alle har det så godt i dette landet.

Sammenlignet med andre land, så har vi det utrolig godt i dette landet. Vi har faktisk den beste livskvaliteten i verden.

At alle har rett til et verdig liv er en selvfølge i et sosialdemokrati og en velferdsstat, men spørsmålet er likevel "hva er et verdig liv".

Jeg vil påstå at generelt er det ikke manglende penger som er problemet i Norge, men helt andre ting - som for eksempel, holdninger til narkomane.

Med vennlig hilsen

Sammenlignet med andre land, så har vi det utrolig godt i dette landet. Vi har faktisk den beste livskvaliteten i verden.

At alle har rett til et verdig liv er en selvfølge i et sosialdemokrati og en velferdsstat, men spørsmålet er likevel "hva er et verdig liv".

Jeg vil påstå at generelt er det ikke manglende penger som er problemet i Norge, men helt andre ting - som for eksempel, holdninger til narkomane.

Med vennlig hilsen

Jeg er møkk lei av å høre hvor godt vi har det, jeg er helt utslitt av å være utstøtt fra det normale samfunn.

Hei,

Med vennlig hilsen

"Må vi være best i verden på alt ?"

Hva mener du vi er best i verden på egentlig ?

Vi er vel de beste til å flytte papirer og bra i sport, men andre steder vet ikke jeg om !

Det gjelder ikke helse hvertfall. Med de ressurser vi har til rådighet, er vel helse et sted vi virkelig burde vært det !

Jeg er møkk lei av å høre hvor godt vi har det, jeg er helt utslitt av å være utstøtt fra det normale samfunn.

Hvorfor er du utstøtt?

At vi har det godt, sammenlignet med alle andre nasjoner, er fakta. Selvsagt er det enkelte som ikke har det godt, men det er (prosentvis) langt flere i andre land.

Nøden er også langt mer alvorlig i andre land.

Jeg forsøker ikke å bagatellisere det som er galt, men å tegne et realistisk bilde av situasjonen.

Med vennlig hilsen

"Må vi være best i verden på alt ?"

Hva mener du vi er best i verden på egentlig ?

Vi er vel de beste til å flytte papirer og bra i sport, men andre steder vet ikke jeg om !

Det gjelder ikke helse hvertfall. Med de ressurser vi har til rådighet, er vel helse et sted vi virkelig burde vært det !

Vi har den beste livskvaliteten i verden. Vi er så styrtrike (sammenlignet med andre nasjoner) at vi vet det knapt selv. De færreste i Norge har noensinne sett "nød" andre steder enn på TV, og da skifter man kanal.

Og det norske helsesystemet er faktisk blant de beste i Verden, ifølge FN. (Tror det ble nr 10.)

"Problemet" i Norge er at vi faktisk har et velferdssamfunn som fungerer så godt at de fleste har glemt hva alternativet er. Det er nemlig ingen selvfølge at folk ikke sulter. Det er noe vi kan takke sosialdemokratiet og velferdsstaten for, og den må vi beskytte og forbedre - istedet for å lytte til Frps evigvarende sutrekor om "hvor ille det er i Norge".

Med vennlig hilsen

Hvorfor er du utstøtt?

At vi har det godt, sammenlignet med alle andre nasjoner, er fakta. Selvsagt er det enkelte som ikke har det godt, men det er (prosentvis) langt flere i andre land.

Nøden er også langt mer alvorlig i andre land.

Jeg forsøker ikke å bagatellisere det som er galt, men å tegne et realistisk bilde av situasjonen.

Med vennlig hilsen

Hvis du husker hva jeg prøvde å forklare deg for en stund siden?

Her ser du et typisk eksempel på akkurat dette, og det kommer fra Sør. Her sitter tillti og er noe fortvilet. Så kommer Sør med "alle de andre som har det verre"

Jeg tror neppe dette er noen trøst for hverken tillti eller andre i lignende situasjoner.

Her ser du et typisk eksempel på akkurat dette, og det kommer fra Sør. Her sitter tillti og er noe fortvilet. Så kommer Sør med "alle de andre som har det verre"

Jeg tror neppe dette er noen trøst for hverken tillti eller andre i lignende situasjoner.

Dette er en diskusjon hvor de sammenligner helsevesenet i Norge med andre land, etter hva jeg kan se. Sør sier ingenting om at tiliti skal trøste seg med at andre har det verre enn henne, men at det er et faktum at helsevesenet i Norge er bedre enn i mange andre land.

Annonse

*rister på hodet*

Dette er en tråd til forsvar for velferdsstaten, og imot privatisering av helsesystemet.

Når noen da skriver at det ikke har det "bra" i velferdsstaten, så er det selvsagt på sin plass (innenfor konteksten av tråden) å påpeke at velferdsstaten faktisk har gitt oss verdens høyeste levestandard. (Og derfor at intet tilsier at å privatisere helsevesenet ville gjort det noe bedre!)

For hvis Tiliti (som jeg ikke kjenner, og vet ikke hvorfor hun skriver det hun skriver) eller jeg hadde vært født i et tilfeldig "privat helse" land er det store sjanser (ihvertfall i mitt tilfelle) at jeg hadde vært død ca 10 ganger.

Beskyldningene dine faller på deres egen urimelighet, Shandy.

Med vennlig hilsen

Dette er en diskusjon hvor de sammenligner helsevesenet i Norge med andre land, etter hva jeg kan se. Sør sier ingenting om at tiliti skal trøste seg med at andre har det verre enn henne, men at det er et faktum at helsevesenet i Norge er bedre enn i mange andre land.

Hei Carma,

Takk. :)

En interessant ting å diskutere er "når er det godt nok"? Hvor mye penger skal vi bruke på helse?

Jeg mener vi kan bruke langt mer, for det er folk i alvorlig nød i Norge. Samtidig må vi ikke male fanden på veggen, slik de som vil privatisere helsevesenet vil. De som vil tape mest på noe slikt er pasientene. De som vil vinne på det er aksjeeierene i Frp osv.

Med vennlig hilsen

Herregud da menneske. Jeg forstår da hva tråden handler om, men hva hjelper det om Norge er blant 10 på topp listen, for de HER HJEMME som faller utenfor.

Om han ikke sa direkte "trøste seg med", så MÅ han dra inn andre som har det verre. OG som vanlig andre land som sammenligningsgrunnlag.

Greier du virkelig ikke å lese det ut av hans innlegg, så får det være ditt syn og din mening.

Ikke noe mer å diskutere fra min side! De som ikke vil skjønne, skjønner ikke uansett.

Vi har den beste livskvaliteten i verden. Vi er så styrtrike (sammenlignet med andre nasjoner) at vi vet det knapt selv. De færreste i Norge har noensinne sett "nød" andre steder enn på TV, og da skifter man kanal.

Og det norske helsesystemet er faktisk blant de beste i Verden, ifølge FN. (Tror det ble nr 10.)

"Problemet" i Norge er at vi faktisk har et velferdssamfunn som fungerer så godt at de fleste har glemt hva alternativet er. Det er nemlig ingen selvfølge at folk ikke sulter. Det er noe vi kan takke sosialdemokratiet og velferdsstaten for, og den må vi beskytte og forbedre - istedet for å lytte til Frps evigvarende sutrekor om "hvor ille det er i Norge".

Med vennlig hilsen

Vi har den beste livskvaliteten sier du.

Ja, jeg vet at mange har det bra i Norge, men det er også mange som ikke har det så bra

Da hjelper det svært lite om vi gjennomsnittlig har så bra livskvalitet.

Særlig de som sliter med helse og ikke får hjelpen som trengs.

F.eks. har det stått mennesker i kø for operasjon mot grå stær og ikke fått det i tide, med det resultat at de har mistet synet.

Og det står flere tusen barn i helsekøer over 1 år.

Hjelper det for de eller for foreldrene deres at vi er blant de 10 beste i verden?

Tror du det er en stor trøst at vi i Norge har så stor livskvalitet.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/apor/2002/08/675009.shtml

Hva er det forresten som er målt i vurderingen av hvor bra norske sykehus er ?

Noen steder fungerer det bra, men jeg har sett eksampler på at enkelte spesialiserte og virkelige effektive sykehus avdelinger blir lagt ned, fordi man sparer penger på en sammenslåing, men med det resultat at effektiviteten blir borte og flere havner i køer.

Dette er helt molbo sett både personlig og sammfunns økonomisk. Kostnadene ved at personer står i helsekøer i steden for å jobbe, koster sammfunnet enormt.

Vi har værtfall uten tvil pengene som skal til for å få verdens beste utstyrte sykehus, om vi har nok kvalifiserte mennesker til å drive dette er en annen sak !

Herregud da menneske. Jeg forstår da hva tråden handler om, men hva hjelper det om Norge er blant 10 på topp listen, for de HER HJEMME som faller utenfor.

Om han ikke sa direkte "trøste seg med", så MÅ han dra inn andre som har det verre. OG som vanlig andre land som sammenligningsgrunnlag.

Greier du virkelig ikke å lese det ut av hans innlegg, så får det være ditt syn og din mening.

Ikke noe mer å diskutere fra min side! De som ikke vil skjønne, skjønner ikke uansett.

Det forekommer deg ikke at det kanskje er du som "ikke skjønner"?

Å fordømme velferdsstaten fordi den ikke klarer å redde 100,0% av menneskene blir feil, når alternativet ("privat helse") overhodet ikke kommer i nærheten av 100%.

Det blir som å forkaste en ny kreftmedisin, basert på at den kun redder 98% og ikke 100% av pasientene.

Og å sammenligne med andre land er en selvfølge hvis man vil orientere seg.

Med vennlig hilsen

Vi har den beste livskvaliteten sier du.

Ja, jeg vet at mange har det bra i Norge, men det er også mange som ikke har det så bra

Da hjelper det svært lite om vi gjennomsnittlig har så bra livskvalitet.

Særlig de som sliter med helse og ikke får hjelpen som trengs.

F.eks. har det stått mennesker i kø for operasjon mot grå stær og ikke fått det i tide, med det resultat at de har mistet synet.

Og det står flere tusen barn i helsekøer over 1 år.

Hjelper det for de eller for foreldrene deres at vi er blant de 10 beste i verden?

Tror du det er en stor trøst at vi i Norge har så stor livskvalitet.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/apor/2002/08/675009.shtml

Hva er det forresten som er målt i vurderingen av hvor bra norske sykehus er ?

Noen steder fungerer det bra, men jeg har sett eksampler på at enkelte spesialiserte og virkelige effektive sykehus avdelinger blir lagt ned, fordi man sparer penger på en sammenslåing, men med det resultat at effektiviteten blir borte og flere havner i køer.

Dette er helt molbo sett både personlig og sammfunns økonomisk. Kostnadene ved at personer står i helsekøer i steden for å jobbe, koster sammfunnet enormt.

Vi har værtfall uten tvil pengene som skal til for å få verdens beste utstyrte sykehus, om vi har nok kvalifiserte mennesker til å drive dette er en annen sak !

Ditt innlegg er som å si at "levestandarden i Norge er elendig fordi 100% av befolkningen dør før de blir 150 år gamle"

For å få intelligent informasjon om noe, må man begripeligvis ha noe å sammenligne med.

===

Som jeg skrev til Shandy:

Å fordømme velferdsstaten fordi den ikke klarer å redde 100,0% av menneskene blir feil, når alternativet ("privat helse") overhodet ikke kommer i nærheten av 100%.

Det blir som å forkaste en ny kreftmedisin, basert på at den kun redder 98% og ikke 100% av pasientene.

Med vennlig hilsen

Ditt innlegg er som å si at "levestandarden i Norge er elendig fordi 100% av befolkningen dør før de blir 150 år gamle"

For å få intelligent informasjon om noe, må man begripeligvis ha noe å sammenligne med.

===

Som jeg skrev til Shandy:

Med vennlig hilsen

Dersom du klarer å tyde at jeg mener levestandaren i Norge er elendig, må du ha et alvorlig problem med å lese ??

Argumentasjonene dine i dette innlegget har vippet over til det useriøse.

Jeg har aldri på noen måte vært i nærheten av å skrive at jeg mener at vi kan hjelpe 100%.

Jeg skriver at vi burde ha råd til å ha verdens beste helsevesen, hvertfall burde helsekøene kun vært 1/10 del av hva de er i dag, og vesentlig kortere ventetid for alle.

Men du mener tydligvis at det er akseptabelt med 90 000 i helsekø, og av dem flere 1000 barn som venter over 1 år på hjelpen de trenger ?

Har vi da prioritert riktig, når vi f.eks. legger ned noen av de dokumentert mest effektive sykehusene ?

Men med slik forvrenging av mine innlegg og en slik fortolkning, stiller jeg meg spørsmål ved om det i det hele tatt er noen vits å diskutere med deg !

Forøvrig har jeg heller ikke sett noen plass at vi er blant de 10 beste i verden. Om vi så hadde ligget på 1 plass med de helsekøer og den lange ventetiden vi har i dag, mener jeg at vi burde vært med å hevet kriteriene for denne listen du refererer til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...