Gå til innhold

Å bli sviset helt ut.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

33

• Zakk Wylde

12

• Grip

5

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Hei,

Når du forfekter private sykehus, så rammer det selvsagt de som ikke er ressurssterke, og de kronisk syke.

Med vennlig hilsen

Når du forfekter private frisører, så rammer det selvsagt de som ikke er ressurssterke, og de kronisk syke.

Det blir like meningsløst. Denne angsten for privat virksomhet må ligge dypt hos deg, sør.

Det som det offentlige legger sine klør over, blir det alltid mangel på, og kvaliteten blir dårlig. Vi kan nevne gamle televerket, banker med politisk styrt rente, NSB osv.

Under slike halvsosialistiske regimer, er det alltid slik at de mest ressurssterke finner sine utveger, mens de med mindre blir systemets tapere.

Slik er det med sykehusvesenet i dag. De med penger og/eller kontakter ordner det meste, enten i Norge eller utenlands om nødvendig. Jeg antar du gjør som meg hvis du tilbys noen måneders ventetid for en inngrodd negl eller noe; vi tar turen innom privat klinikk, slenger et par tusenlapper på bordet og får fikset saken øyeblikkelig.

De fattigste blant oss får gleden av å stå i kø, med ivrige sosialdemokrater som køordnere. Gode sosialister er som kjent mer opptatt av at køen er like lang for alle, enn at folk får et godt tilbud med en gang.

Dine "teorier" er mildt sagt uten belegg.

JEg har heller ikke påstått at du har påstått det du påstår at jeg har påstått!

Vår posisjon som ca 10. i verden var fra FN.

Selvsagt kan vi bruke mer penger, men det var altså ikke det som var tema i denne tråden, men offentlig vs. privat helsevesen, og hva som er best for pasientene.

At vi kan bruke mer penger er åpenbart - det kan vi alltid. Å definere når det er "nok penger" er vanskeligere. For når køene forsvinner vil det automatisk komme nye oppgaver for helsevesenet, som er like åpenbare for fremtidens befolkning som dagen oppgaver er for oss. Dette kan fortsette om så helsebudsjettet tok opp 100% av BNP!

Med vennlig hilsen

Problemene i sykehusvesenet skyldes utelukkende dårlig organisering og politisk detaljstyring. Det er helt latterlig at det ikke lar seg løse med de pengene som pøses inn i systemet i dag.

Problemene ligger i for dårlig effektivitet, for mye byråkrati, for spredt spesialistfunksjoner og for mange sykehus. I tillegg kommer at man har latt fagforeningene drive et tyranni som gjør mye av helsevesenet utstyrlig.

Vi har den beste livskvaliteten i verden. Vi er så styrtrike (sammenlignet med andre nasjoner) at vi vet det knapt selv. De færreste i Norge har noensinne sett "nød" andre steder enn på TV, og da skifter man kanal.

Og det norske helsesystemet er faktisk blant de beste i Verden, ifølge FN. (Tror det ble nr 10.)

"Problemet" i Norge er at vi faktisk har et velferdssamfunn som fungerer så godt at de fleste har glemt hva alternativet er. Det er nemlig ingen selvfølge at folk ikke sulter. Det er noe vi kan takke sosialdemokratiet og velferdsstaten for, og den må vi beskytte og forbedre - istedet for å lytte til Frps evigvarende sutrekor om "hvor ille det er i Norge".

Med vennlig hilsen

Du virker påfallende konservativ og sementert i din omtale av samfunnet. Finnes det ingen spire i deg som ønsker forandring?

Når du forfekter private frisører, så rammer det selvsagt de som ikke er ressurssterke, og de kronisk syke.

Det blir like meningsløst. Denne angsten for privat virksomhet må ligge dypt hos deg, sør.

Det som det offentlige legger sine klør over, blir det alltid mangel på, og kvaliteten blir dårlig. Vi kan nevne gamle televerket, banker med politisk styrt rente, NSB osv.

Under slike halvsosialistiske regimer, er det alltid slik at de mest ressurssterke finner sine utveger, mens de med mindre blir systemets tapere.

Slik er det med sykehusvesenet i dag. De med penger og/eller kontakter ordner det meste, enten i Norge eller utenlands om nødvendig. Jeg antar du gjør som meg hvis du tilbys noen måneders ventetid for en inngrodd negl eller noe; vi tar turen innom privat klinikk, slenger et par tusenlapper på bordet og får fikset saken øyeblikkelig.

De fattigste blant oss får gleden av å stå i kø, med ivrige sosialdemokrater som køordnere. Gode sosialister er som kjent mer opptatt av at køen er like lang for alle, enn at folk får et godt tilbud med en gang.

Dine "teorier" er mildt sagt uten belegg.

Du kommer med en endeløs rekke påstander uten base i virkeligheten.

Erfaring fra overalt i verden viser at privat helsevesen ikke hjelper de ressurssvake.

Din evinnelige repetisjon av ditt "privatiseringsmantra" gjør det ikke sannere.

Med vennlig hilsen

Du virker påfallende konservativ og sementert i din omtale av samfunnet. Finnes det ingen spire i deg som ønsker forandring?

Jo, men for det bedre - ikke for det verre.

Når vi allerede har den beste livskvaliteten i verden ser jeg ingen grunn til å adoptere systemet som Haiti og lignene har.

Med vennlig hilsen

Annonse

Problemene i sykehusvesenet skyldes utelukkende dårlig organisering og politisk detaljstyring. Det er helt latterlig at det ikke lar seg løse med de pengene som pøses inn i systemet i dag.

Problemene ligger i for dårlig effektivitet, for mye byråkrati, for spredt spesialistfunksjoner og for mange sykehus. I tillegg kommer at man har latt fagforeningene drive et tyranni som gjør mye av helsevesenet utstyrlig.

Det systemet du forfekter har de i USA - det koster det dobbelte av "vårt" system.

Og fremdeles lar det 43 millioner mennesker gå uten ordentlig helsedekning?

Dette systemet forfekter du at vi skal innføre?

Du tror ikke på det selv engang!

Med vennlig hilsen

Du kommer med en endeløs rekke påstander uten base i virkeligheten.

Erfaring fra overalt i verden viser at privat helsevesen ikke hjelper de ressurssvake.

Din evinnelige repetisjon av ditt "privatiseringsmantra" gjør det ikke sannere.

Med vennlig hilsen

Ikek noe sted i verden får man tilnærmelsesvis så LITE helse ut av hver invistert krone som via den tragisk inneffektive tongrodde og byråkratiske norske helsevesen.

Din lovsang til et slik system med sine endeløse køer for nær sagt alle typer kroniske lidelser, fremstår som latterlig og rammer folk fra alle sosiale lag.

Et blandet system av offenlig og privat virksomhet med modell fra f.eks Tyskland, er beviselig bedre for både fattig og rik.

Det systemet du forfekter har de i USA - det koster det dobbelte av "vårt" system.

Med vennlig hilsen

*Det systemet du forfekter har de i USA - det koster det dobbelte av "vårt" system.*

Reindyrket desinformasjon og løgn fra deg som vanlig. Ingen land får tilnærmesesvis mindre ut av hver investert krone innen helsesektoren enn hva Norge gjør.

Gammelt nytt for alle og enhver som har fulgt LITT med på helsedebatteten de siste åra. Hvor var du da ?

Ikek noe sted i verden får man tilnærmelsesvis så LITE helse ut av hver invistert krone som via den tragisk inneffektive tongrodde og byråkratiske norske helsevesen.

Din lovsang til et slik system med sine endeløse køer for nær sagt alle typer kroniske lidelser, fremstår som latterlig og rammer folk fra alle sosiale lag.

Et blandet system av offenlig og privat virksomhet med modell fra f.eks Tyskland, er beviselig bedre for både fattig og rik.

*gjesp*

Enda en dose av din desinformasjon og propaganda?

Lykke til!

Med vennlig hilsen

*Det systemet du forfekter har de i USA - det koster det dobbelte av "vårt" system.*

Reindyrket desinformasjon og løgn fra deg som vanlig. Ingen land får tilnærmesesvis mindre ut av hver investert krone innen helsesektoren enn hva Norge gjør.

Gammelt nytt for alle og enhver som har fulgt LITT med på helsedebatteten de siste åra. Hvor var du da ?

*gjesp*

Enda en dose av din desinformasjon og propaganda?

Lykke til!

Med vennlig hilsen

Med vennlig hilsen

Så vidt jeg husker, har jeg aldri hevdet at vi skal innføre USA's helsesystem her i landet. Jeg kjenner imidlertid ikke det systemet inngående, og kan ikke forsvare eller angripe det.

Jeg har hele tiden hevdet at vi alltid skal gi passende helsetilbud til alle som har behov for det.

Jeg snakker om organisering at tilbudssiden i helsemarkedet, slik at man får mer effektivitet ut av hver krone.

Jeg skjønner ikke hvorfor det - for noen - er så viktig å forsvare sløsing og ineffektivitet. Jeg skjønner at de som beiter på systemet gjerne forsvarer det, men ikke at andre gjør det.

Så vidt jeg husker, har jeg aldri hevdet at vi skal innføre USA's helsesystem her i landet. Jeg kjenner imidlertid ikke det systemet inngående, og kan ikke forsvare eller angripe det.

Jeg har hele tiden hevdet at vi alltid skal gi passende helsetilbud til alle som har behov for det.

Jeg snakker om organisering at tilbudssiden i helsemarkedet, slik at man får mer effektivitet ut av hver krone.

Jeg skjønner ikke hvorfor det - for noen - er så viktig å forsvare sløsing og ineffektivitet. Jeg skjønner at de som beiter på systemet gjerne forsvarer det, men ikke at andre gjør det.

Hei,

Du forfekter et privatisert helsesystem, hvor det offentlige skal betale for at private sykehuseiere (kanskje et fond fra Luxemburg?) skal ta ut profitt på norske pasienters bekostning.

Det er ingen grunn til at ikke det offentlige kan eie "aksjene" til sykehusene her i Norge. Effektiviteten bestemmes av hva styret vedtar, og ikke av om aksjeeierene er private eller offentlige.

Videre:

Hvis det offentlige eide aksjene anonymt, ville sykehuset da være effektivt eller ei? ;)

Annonse

Hei,

Når du forfekter private sykehus, så rammer det selvsagt de som ikke er ressurssterke, og de kronisk syke.

Med vennlig hilsen

Det beste eksemplet på hvordan sykehus bør drives er Feiringklinikken - privat eid men med avtale med det offentlige.

Bør vi legge ned Feiring da mener du?

Det beste eksemplet på hvordan sykehus bør drives er Feiringklinikken - privat eid men med avtale med det offentlige.

Bør vi legge ned Feiring da mener du?

Jeg kjenner ikke den klinikken.

Hvorfor skal skattebetalere betale 20% profitt til private eiere (kanskje et fond fra Singapore), når det overhodet ikke er behov for slik "velferd for de rike"?

Vi (det offentlige) kan eie aksjene i slike klinikker, og kjøre profitten enten inn i klinikken eller tilbake til skattebetalerene.

Med vennlig hilsen

Den eneste løgnen her er ditt sedvanlig udokumenterte sprøyt om USA, og utgiftene til helsestell der.

*gjesp*

Europeiske land og Kanada bruker ca 2000 USD per person.

I USA bruker de over 4000 USD per person, og fremdeles er det 43 millioner personer som ikke er dekket ordentlig.

Det er ikke et system noen oppegående person vil ønske i Norge.

Med vennlig hilsen

*gjesp*

Europeiske land og Kanada bruker ca 2000 USD per person.

I USA bruker de over 4000 USD per person, og fremdeles er det 43 millioner personer som ikke er dekket ordentlig.

Det er ikke et system noen oppegående person vil ønske i Norge.

Med vennlig hilsen

*Europeiske land og Kanada bruker..*

Hva pokker har GJENNOMSNITTET for europeiske land inkludert Portugal og Albania i en debatt om NORGE å gjøre ???

Du vet tydligvis ikke engang at de fleste europeiske land har en overvekt av private helseintitusjoner ? som du er så fanatisk motstander av.

Kan du ikke snart rulle inn tastaturet, og finne deg noe mer matnyttig å drive med ?

*Europeiske land og Kanada bruker..*

Hva pokker har GJENNOMSNITTET for europeiske land inkludert Portugal og Albania i en debatt om NORGE å gjøre ???

Du vet tydligvis ikke engang at de fleste europeiske land har en overvekt av private helseintitusjoner ? som du er så fanatisk motstander av.

Kan du ikke snart rulle inn tastaturet, og finne deg noe mer matnyttig å drive med ?

*ler*

Kan du ikke istedet forsøke å forholde deg til den virkelige verden, istedet for din evigvarende vulgær-kommunisme som du forfekter ved enhver anledning?

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...